"spring"heethoofd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

"spring"heethoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 22:07

Onder de (spring)bokkers onder ons,
ben ik benieuwd naar jullie antwoorden/ervaringen/oplossingen.

Als je een paard hebt,die springen helemaal geweldig vind,
Het liefst over de hindernis heen crosst...(pfff hot!)
Wat doe je,je paard springgericht voor te bereiden?
en het tempo voor de sprong controleerbaar wordt?
thankssss!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:34

hey
ik heb er zo ook een... Springen vindt hij zalig en het liefst crosst zo hard mogelijk overal over. Sommigen zeggen dat hij onervaren is en daarom zo hard gaat (hij is dus niet onervaren, maar goed)
Wat ik doe, is met een balkjes beginnen en dan een laag kruisje. Dat spring ik in een rustige actieve draf. Ik ga dan doorzitten zodat ik op de juiste moment kan "meespringen". Wil hij weglopen, zet ik hem stil.
Als je daarna op een hogere sprong oefent in galop, kun je bvb er naartoe galopperen, er vlak voor stoppen en dan een grote volte (aan de zijkant, maar nooit achter de sprong). Maar je moet uitkijken dat je dit maximum 2 keer doet, anders leer je ze weigeren. En dan daarna ga je opnieuw in galop ernaartoe, erover en zo snel mogelijk na de sprong stilzetten. Zodat hij steeds kan verwachten dat hij moet hh, en dus niet wil gaan crossen
Voor het springen (niet voor dressuur) heb ik nu een pessoabit, 3rings, ik heb mijn bakstukken aan de bovenste en mijn teugels aan de middenste, dus niet overdreven inwerking, maar toch iets meer.
Maar vooral je training helpt, succes! (en alsjeblief niemand beginnen zeuren over mijn pessoabit, ik neem wel degelijk les!)
xxx

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:22

werken aan je dressuurbasis. En werken aan een heel langzaam sloom traag ritme, zowel voor als na de sprong. En het allerbelangrijkste is dat je niet zelf gaat trekken maar een ontspannen hand houdt. Ik ben geen voorstander van stil zetten voor de sprong maar je kunt idd wel een volte galopperen net zo lang totdat hij onder controle blijft als je aanrijdt.

Dit is mijn aanpak, voor een koel paard dat niet gaat trekken en voor eentje die daar wel een handje van heeft.
In draf: heel rustig tempo, bijna sloom (wel met impuls) en niet rijden naar de sprong. Hij moet zelf leren nadenken over de afzet, en het passend bij de sprong komen. Zelf stil zitten, niet doen, alleen wakend been en hand. Je paard moet meedenken, en zichzelf kunnen redden als het nodig is. Jij bent er voor de overtuiging en de richting.


In galop: rustig grondtempo, vooral ritme vast houden. Niet 'rijden' naar de sprong, maar rust en ritme handhaven en zelf stil zitten. Als het niet past, bijtijds corrigeren en in hetzelfde tempo naar de sprong. Als het paard er te dicht onder komt, handen op de plaats houden (evt een klein beetje terug brengen) en je paard tegen je hand op laten springen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:50

Heb niets meer aan Lielle toe te voegen Haha! Wilde eigenlijk net ongeveer hetzelfde bericht plaatsen, maar heb wat langzaam getypt...*LOL*

[edit]overtollig verhaal verwijderdt[/edit]

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:24

Ik heb ook zo'n springfanaat. In mijn lessen zijn we nu heel erg bezig met balken voor en na de sprong, waardoor hij moet leren, dat hij zich niet heel lang mag maken maar gewoon compact in zijn basistempo moet blijven.
En verder ben ik het ook helemaal eens met Lielle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:45

wat vaak gezegd word is: "mijn paard rent op de hindernis af omdat hij het zo leuk vind"
Dit is alleen bijna nooit zo
Een paard rent op de hindernis af uit stress.
hij vlucht als het ware

Voor de rest heeft Lielle het idd erg mooi verwoord.
probeer een mooi grondtempo te krijgen en blijf dat ritme volgen.
ga niet trekken als het paard er van door wil want dan gaat hij alleen maar harder.

Wat je verder ook vaak ziet is dat bij een rennerig paard gestapt word tot bijna aan de hindernis en dan mag hij springen.
Dit is ook niet goed.
Zo leer je je paard aan dat hij moet wachten en weg mag vliegen.
hij loopt zich dan helemaal op te naaien, en geef je iets wat vrijheid vliegen ze er als een raket op af.
Zo leert je paard nooit een mooi basis tempo te krijgen.

Ook na de sprong moet je het afmaken.
Rij dan dresuurmatig verder.
gallopeer door tot je een lekkergalop hebt en ga dan pas draven.

Zet ook je paard aan het werk als andere aan de beurt zijn om te springen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:04

Wat Lielle en Kawa zeggen.

Maak geen groot punt van de hindernis , zie het als een dressuuronderdeel wat je zo nu en dan eens meepakt.

Niks bijzonders , je bent gewoon lekker ontspannen en netjes aan het dressuren en neemt af en toe tussen de ontspannen oefeningen door een sprongetje mee. Ervoor en erna gewoon doorgaan met figuren en oefeningen rijden.

Dus niet stil gaan zetten , voltes laten maken , daar naai je ze alleen maar van op of bevestig je dat er iets speciaals te gebeuren staat.

Zal best wel werken voor sommige paarden hoor , maar mijn mening is dat je het beste heel nonchelant ermee om kunt gaan , dan ziet het paard het ook niet meer als iets bijzonders maar gewoon als een oefening net als andere.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:50

halthouden na een sprong vind ik niet smis mee, halthouden ervoor wel, precies om wat Kawa beschrijft.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 23:39

Poeh hee..wat een reacties! Haha!
Angst/vluchten om te springen?stress?
En dan staan die oortjes er goed op?
De wil van het paard?
Bedankt allemaal Knipoog
Ik denk enigzinds te weten..waar mijn knooppunt zit!

blackarrow
Berichten: 32
Geregistreerd: 04-10-01
Woonplaats: zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:06

he
heb je wel eens geprobeert van uit een volte te springen op een volten zijn paarden vaak rustiger om dat ze minder ruimte hebben wat je ook kan proberen is van uit stap springen niet tehoog springen naar natuurlijk
dan gewoon in stap aan rijden en vlak voor de sprong mischien 1 of 2 meter voor de sprong aan draven en springen.

ik heb 1 vraag is je paard altijd een heet hoofd of doet je het alleen als ze een hindernis zien?
veel suc-6

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:12

black arrow, heb je gelezen van runningkawa schreef? Juist door je aard de laatste paar passen tcoh te laten draven of galopperen leer je hem dat hij mag weg schieten naar een hindernis. Vanuit stap kan idd wel, maar dan ook blijven stappen. Belangrijkste is dat hij in alles rustiger wordt, en dat begint dus bij de dressuurbasis.

Angelique, een paard dat echt ontspannen springt zonder zich druk te maken doet dat uit een rustig ritme en gaat niet lopen trekken als dat van de ruiter niet mag. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:31

Wat mijn instructeur wel eens doet is: heel rustig nog voor de hindernis oversteken. Dan stormt Pablo niet door en het werkt bij hem echt, hij is dan daarna veel beter te houden omdat hij oplet of Nico niet nog eens oversteekt (niet rijtechnische de mooiste oplossing maar bij Pablo werkt het op zo'n moment goed).
Bij lage dubbelsprongen moeten we na de eerste hindernis meteen terug naar draf en weer in draf op de 2e sprong afrijden. Soms moeten we ook na een hindernis even halthouden (niet meteen na het neerkomen maar na 4 galopsprongen terugnemen bijvoorbeeld).

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:58

hihi mijn lieve exeltje was ook zo,n sring kanon. ze mag nu niet meer springen vanwege haar artrose.
ik ging altijd instap en naar toe en vlak voor draven en dan eroverheen. hihi meestal zat ik al wel ingalop voordat ik er over heen was.
lage sprongen intreseren haar niet, dan lijkt het net een soort van ezel, maar wordt het hoog dan werd ze heet.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:41

Katrien, die truc gebruikt mijn instructeur ook wel eens bij Pablo (what''s in a name), bevalt goed moet ik zeggen.

Phoenix, jij beschrijft precies waarom ik dus niet houd van stappen naar de sprong, je lost het probleem niet op en maakt het alleen maar erger. Ze moeten gewoon rustig zijn, voor tijdens en na de sprong, zonder dat ik daar van alles aan moet gaan doen.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:26

Ga eerst lekker een beetje relaxt dressuren, lekker ontspannen veel overgangen enz. Dan ga je eens in een lekker voorwaarts (maar geen race) drafje op de hindernis af, en spring je.
Probeer zelf ook ontspannen te zijn vóór de hindernis. Als jij gespannen bent, word je paard het ook, zo simpel is het.

Weet je ook precies waarom hij het doet, btw?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:52

Katrien schreef:
Wat mijn instructeur wel eens doet is: heel rustig nog voor de hindernis oversteken. Dan stormt Pablo niet door en het werkt bij hem echt, hij is dan daarna veel beter te houden omdat hij oplet of Nico niet nog eens oversteekt (niet rijtechnische de mooiste oplossing maar bij Pablo werkt het op zo'n moment goed).


Hele leuke oplossing , grappig verzonnen Lachen
Menig paard zal toch raar op z'n neus kijken als zo'n "onverlaat" ineens voor een hindernis langs loopt.

Echt heel handig verzonnen, lekker speels en simpel Lachen

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 00:28

Hee Lielle, kun je mij niet eens komen helpen? Lachen

Ikrijd een paard dat echt heel goed kan springen, maar nou ik nog.....(gister reed ik een oefenparcoursje, en bij hindernis 2 werd ik letterlijk gelanceerd.....ze sprong zodanig van de grond dat ik niet weer in het zadel terecht kwam.....).

Grootste probleem is volgens mij dat ze nog niet goed genoeg 'terug' kan galopperen. Ik kom dan véél te vaak groot aan op de sprong, en dan krijg ik zo'n enórme sprong.
Omstanders zeiden dat het net een springveer lijkt, dat paard. Zij kan het wel....maar ik moet alle zeilen bijzetten om te blijven zitten.
Iemand tips? (hmm, misschien kan ik beter een eigen topic maken...)

Met de pony spring ik ook wel, maar die kan ik inmiddels toch behoorlijk verzameld laten galopperen en die kan ik dus wel netjes bij een sprong brengen.

Nog even ontopic:
'Vroeger' rende mijn kleine merrie ook zo met springen. En het werkt echt, als je je dressuur voormekaar hebt - veel oefenen met schakelen dus, steeds een klein beetje meer heen en terug. Over balken galopperen vind ik met het oog hierop ook fijn werk. Daarvan heb ik zelf ook geleerd afstanden in te schatten (dan heb je tenminste niet het gevaar dat je in een hindernis stort of een noodsprong moet maken).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:32

Rieja,

mijn instructeur zegt altijd, stil zitten, handen op de plaats houden en wachten als ze zo groot komen. Dan heb je nl kans dat ze toch nog dat laatste kleine pasje maken en dan ook extra omhoog springen. Als je dan los gooit (zoals we vroeger allemaal geleerd hebben Haha!) gaan ze zeker vroeg af en donderen zo'n beetje over de hindernis heen. En proberen om zelf al heel vroeg de afstand te zien, zodat je al bijtijds kunt corrigeren. Dan hoef je iedere galopsprong maar een klein beetje te verkorten.

Als ik ooit in de buurt ben Haha! , kom ik zeker kijken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:34

Lielle schreef:
Katrien, die truc gebruikt mijn instructeur ook wel eens bij Pablo (what''s in a name), bevalt goed moet ik zeggen.

Phoenix, jij beschrijft precies waarom ik dus niet houd van stappen naar de sprong, je lost het probleem niet op en maakt het alleen maar erger. Ze moeten gewoon rustig zijn, voor tijdens en na de sprong, zonder dat ik daar van alles aan moet gaan doen.


ja dat weet ik, maar het is met sommige paarden wel erg moeilijk. ik was nooit bang op exel, want die kon alles zelf perfect uitrekenen met haar ene oogje Lovers

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: "spring"heethoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:24

angelique schreef:
Onder de (spring)bokkers onder ons,
ben ik benieuwd naar jullie antwoorden/ervaringen/oplossingen.

Als je een paard hebt,die springen helemaal geweldig vind,
Het liefst over de hindernis heen crosst...(pfff hot!)
Wat doe je,je paard springgericht voor te bereiden?
en het tempo voor de sprong controleerbaar wordt?
thankssss!


had precies hetzelfde probleem.
heb oefeningen gedaan als voor de hindernis stilzetten, achterwaarts en weer voorwaarst. veel dressuurbasis en over balkjes galoperen. heeft super gewerkt!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:26

ja dat weet ik, maar het is met sommige paarden wel erg moeilijk[/quote]

maar in mijn ogen wordt het door jouw oplossing (stap en vlak voor de sprong 'laten gaan') alleen maar erger door.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 18:16

Wij kregen in de springles een keer een goede oefening voor dat soort paarden.

We begonnen met balkjes lopen en daarna werd er een kruisje gebouwd.
Zodat je voorbij C of A moest afwenden, en een rechte lijn naar de overkant reed.
Na zo'n 10 meter al het kruisje en daarna in draf weer verder rijden naar de overkant.

Toen legde die man een balkje neer.
We gingen over het kruisje, daarna 6 galopsprongen, dan over het balkje zeg maar en richting hoefslag.

De keer erop was de speciale oefening:
We moesten over het kruisje, paard zo snel mogelijk terug nemen, en halthouden voor het balkje.
In het begin was dit erg moeilijk, je kunt de afstand dan eventueel vergroten.
Dit moesten we een keer of vijf doen, zodat het paard in de gaten kreeg: nog vóór we een bocht maken moet ik eerst halthouden, dus rustig aan...

Als je paard nog vóór de hindernis al gaat stormen, zou je een keer drie of meer 'in-uitjes' kunnen springen.
Dus lage kruisjes waarbij het paard moet landen en accuut weer afzetten voor de volgende sprong.

Veel succes iedereen met hete springers!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:43

pmarena schreef:
Wat Lielle en Kawa zeggen.

Maak geen groot punt van de hindernis , zie het als een dressuuronderdeel wat je zo nu en dan eens meepakt.

Niks bijzonders , je bent gewoon lekker ontspannen en netjes aan het dressuren en neemt af en toe tussen de ontspannen oefeningen door een sprongetje mee. Ervoor en erna gewoon doorgaan met figuren en oefeningen rijden.

Dus niet stil gaan zetten , voltes laten maken , daar naai je ze alleen maar van op of bevestig je dat er iets speciaals te gebeuren staat.

Zal best wel werken voor sommige paarden hoor , maar mijn mening is dat je het beste heel nonchelant ermee om kunt gaan , dan ziet het paard het ook niet meer als iets bijzonders maar gewoon als een oefening net als andere.


maak dat maar eens duidelijk aan je paard... voor de rest: k heb niet alles gelezen, dus mijn mening zal er wel ergens tussen zitten dus heel kort: goed grondtempo, maar het is heel moeilijk, weet ik uit ervaring Haha!

veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 21:46

Duidelijk maken is oefenen.
Oefening baart kunst Lachen