binnenstelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

binnenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 22:06

Even voorop, ik heb altijd recreatief gereden, als ik met een paard kon stappen, draven, galoperen, sturen en stoppen was het goed.
Ik heb dus eigenlijk totaal geen dressuurmatige basis ondanks de 11 jaar rijervaring (wat dus weer bewijst dat dat niks zegt)
Nu krijg ik bij jamaica dus geen binnenstelling voor elkaar, waarvan ik eigenlijk bijna zeker weet dat het aan mij licht.
Wat doe ik (even vanaf de linkerhand)
Ik breng mijn linkerteugel van de hals, rechterteugel tegen de hals, binnenbeen eraan, en met mijn buitenbeen doe ik eigenlijk niks.
Tja, zo heb ik het op de manege geleerd, en die manege paarden deden het ook.
Jamaica echter niet.
Iemand advies?

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:10

Ga even op de andere hand rijden en vraag buitenstelling? Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 22:20

jaja, leuk hoor, maar heb liever reacties waar ik wat aan heb

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:30

Probeer eens om de stelling vanuit een wending vast te houden en hou dan goed je binnenbeen eraan.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:33

Als je stelling eruit wil trekken dan gaat ie kantelen, hij moet dus eerst nageven, en als ze een poosje nagevelijk lopen komt de stelling vaak vanzelf. Vooral bij reacties als die van Blieb01: "probeer de stelling vast te houden" krijg ik waanbeelden van me van kantelende paarden al bedoelt ze et vast niet zo!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:43

Inderdaad is stelling lastiger als je paard niet nageeflijk is.
Hoe ik het geleerd heb, wat btw ook erg goed werkt bij Flair:
vb: volte op de linkerhand, buitenbeen naar achter leggen, binnenbeen begrenst het naar binnenvallen, linkerhand naar binnen maar absoluut niet naar achter (dan trek je hem in de stelling) naar binnen naar voren is wel ok.

Ik heb bij het stelling vragen ook op een recht stuk altijd mijn buitenbeen naar achter waarbij mijn binnenbeen dus begrenst.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:01

Allereerst zorgen dat je paard makkelijk afwendt. Veel afwenden waarbij je de binnenhand wat naar binnen en naar voren doet en vooral de buitenhand erbij houdt. Pas als dat goed lukt kan je wat binnenstelling vragen, eerst met heel weinig tevreden zijn. Vooral niet terugwerken met de binnenhand maar echt naar binnen en naar voren brengen!!!
Probeer eens meer gewichtshulpen te gebruiken bij het wenden (gewicht iets naar binnen brengen).

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 16:25

Gewicht naar binnen brengen is net zoiets, als je jezelf draait in het zadel naar de kant waar je na toewilt is het vaak al genoeg. Als je je gewicht een kant op gaat brengen heb je kans op scheefhangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 17:54

Steef schreef:
Als je stelling eruit wil trekken dan gaat ie kantelen, hij moet dus eerst nageven, en als ze een poosje nagevelijk lopen komt de stelling vaak vanzelf. Vooral bij reacties als die van Blieb01: "probeer de stelling vast te houden" krijg ik waanbeelden van me van kantelende paarden al bedoelt ze et vast niet zo!


Klopt helemaal. En voordat je paard nakan geven moet ie eerst op 2 teugels met een been naar de hand toegereden worden.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 17:57

Vooral kijken waar je heen gaat niet je buitenhand tegen de hals zetten maar gewoon op de plek houden als ze mooi nageeft is het genoeg om simpel een kneepje in je binneteugel te doen

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:37

Probeer eerst eens te kijken naar je stelling op een volte. Loopt ze dan wel om je binnenbeen gesteld? Geef idd een kneepje in je binnenteugel terwijj je tegelijk binnenbeen geeft. Als je alleen een kneepje geeft heb je er nix aan. Zodra je het kneepje hebt gegeven moet zij aan jou nageven, waarna jij vervolgens zelf nageeft, dus je binnenteugel loslaten. Als ze goed op jouw hulp heeft nagegeven, geef je dr met je binnenhand een klopje op dr schouder. Niet alleen het klopje is de beloning maar ook het feit dat jij je hand naar voren brengt, onspant. Hou goed je buitenbeen erbij voor de begrenzing: ze kan niet goed om je binnenbeen buigen als jij met je buitenbeen de grens niet aangeeft, dan zwabbert die achterhand er maar wat achteraan.
Zodra het op de volte goed gaat, kun je het ook op rechte stukken gaan proberen. Sux6!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 13:39

Probeer eerst eens te kijken naar je stelling op een volte. Loopt ze dan wel om je binnenbeen gesteld? Geef idd een kneepje in je binnenteugel terwijj je tegelijk binnenbeen geeft. Als je alleen een kneepje geeft heb je er nix aan. Zodra je het kneepje hebt gegeven moet zij aan jou nageven, waarna jij vervolgens zelf nageeft, dus je binnenteugel loslaten. Als ze goed op jouw hulp heeft nagegeven, geef je dr met je binnenhand een klopje op dr schouder. Niet alleen het klopje is de beloning maar ook het feit dat jij je hand naar voren brengt, onspant. Hou goed je buitenbeen erbij voor de begrenzing: ze kan niet goed om je binnenbeen buigen als jij met je buitenbeen de grens niet aangeeft, dan zwabbert die achterhand er maar wat achteraan.
Zodra het op de volte goed gaat, kun je het ook op rechte stukken gaan proberen. Sux6!