Wie heeft zijn paard al een tijdje een winter..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Wie heeft zijn paard al een tijdje een winter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:32

Hallo

Ik ben benieuwd wie zijn of haar paard/pony al een winterdeken opheeft en dan niet sinds vandaag maar al een tijdje.
Ik ben van mening dat als je je paard nu al een winterdeken opdoet je het paard als het echt koud wordt meerdere dekens op kan doen, wat dus in feite on nodig is.
Het gaat hierbij niet om paarden die worden geschoren.

Ik heb hier gisteren met onze paarden arts over gesproken en die is van mening dat het niet gaat om de temperatuur maar om de lichturen.
Hij heeft ook wedstrijd paarden en die zitten nog mooi glad in het haar.

En passen jullie het dek ook aan aan het weer op dat moment?


cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:13

Hallo,

Ik ben het niet helemaal eens met de dierenarts.
Een paard reageert wel op de temperatuur en ook op lichturen.
Maar als het kouder word gaat een paard daar echt wel op reageren!!

Ze krijgen gewoon een dikkere vacht.
Omdat tegen te gaan zorg je ervoor dat je paard er lekker warmpjes erbij staat.
Eerst heb ik 2 weken een zomer deken op gehad en nu heb ik toch al zo'n 2 weken een lichte winterdeken op.

Je hebt zoveel verschillende dekens dat je met de temperatuur echt wel mee kan gaan.

Ik heb bijv:
-Zomerdeken
-Canvas deken met voering
-150 grams
-220 grams
-350 grams
-450 grams
-550 grams
-En voor heel erg koud weer 800 gram.

En ook heb ik regelmatig 2 dekens over elkaar of een wollen deken eronder gehad.

Ik ben dus van mening dat als je vroeg begint met een winterdeken dat wel de wintervacht tegen houd.

Groeties: Corina

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:22

Jeetje Corina waar laat jij al die dekens Haha!

Ik heb nog geen winterdeken om gedaan. Mijn paard staat sinds zo'n dikke 2 wkn met een regendeken om (in de wei) en 's avonds met een katoenen zomerdeken. Hij staat sinds afgelopen dinsdag in een nieuwe lekkere warme box.

Ik weet nog niet precies wanneer ik hem zijn winterdeken om ga doen... ik ga gewoon op mijn gevoel af denk ik en let op signalen die hij geeft. Omar is best een koukleum (net als ik Haha! ). Ik vind een winterdeken met de 18 graden die het nu nog is gewoon te warm.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:29

Het is maar net wat hij/zij gewent is, die van mij staat zonder dek buiten, wanneer het 0 graden is dan begin ik met een dek (250 grams), mocht het later in de winter strenger worden dan krijgt hij de 450 grams op.
Ik begrijp best dat als je van de winter wedstrijden rijdt en je wilt dat je paard kort in het haar is, je hem/haar dus eerder een deken op doet.
Maar nu al met een dikke uitvoering te beginnen vind ik zelf onnodig, net wat je zegt als het nu 10 graden vriest dan mag je hem/haar wel 10 dekens op doen. En kan hij/zij tenminste tegen een stootje !!!!
Maar goed das mijn mening.

Gr Natas

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Machie

Berichten: 16000
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:54

die van mij staat lekker zonder deken op wei, hij krijgt toch een goeie vacht!!! En zo';n beertje is toch prachtig. Alleen als t ECHT koud is (-....) krijgt hij een deken, en dan alleen als hij t koud heeft. Hij staat ook dag en nacht op wei. Ennuh SHERIF ik ben het met je eens hoor. het is overdag nu nog zo'n 18 graden, en overal zie ik al paarden met winterdekens lopen, zowel 's nachts als overdag. Hoe moet dat in de winter????

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie heeft zijn paard al een tijdje een winter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:11

adriana schreef:
Hallo

Ik ben benieuwd wie zijn of haar paard/pony al een winterdeken opheeft en dan niet sinds vandaag maar al een tijdje.
Ik ben van mening dat als je je paard nu al een winterdeken opdoet je het paard als het echt koud wordt meerdere dekens op kan doen, wat dus in feite on nodig is.
Het gaat hierbij niet om paarden die worden geschoren.

Ik heb hier gisteren met onze paarden arts over gesproken en die is van mening dat het niet gaat om de temperatuur maar om de lichturen.
Hij heeft ook wedstrijd paarden en die zitten nog mooi glad in het haar.

En passen jullie het dek ook aan aan het weer op dat moment?



Ja, ik pas het aan op de temperaturen, maar ook aan de licht hoeveelheid.

Ik doe geen deken op omdat ik bang ben dat mijn paard het nu koud heeft, daarvoor kan ze een wintervacht aanmaken, ik doe een deken op om juist die wintervacht tegen te gaan.
Mijn paard heeft nu al enkele weken weer een deken op, niet de hele dikke, maar ook geen super dunne (maandag en dinsdag ging de deken overdag wel af, toen was het weer wat warmer).
Straks als het kouder wordt, gaat de dikke erop en als het vriest, gaat de dikke en dunne erop.
Als bij mij de deken opgaat, blijft die ook op, dus nacht en dag, buiten of binnen.

Ja, ik zou het ook bij 1 kunnen houden, maar dan had het een hele dikke en warme moeten zijn en die heb ik niet, zo kan ik het met 2 dekens redden.

Hoeveel dekens je er op doet of hebt, maakt dus eigenlijk niet zoveel uit, hoe warm (zwaar) ze zijn wel.

Verder laat ik tot een uur of 12 het grote licht aan in de stal, maar als die uitgaat, blijft het nacht lampje branden.

Ik vindt het dus niet onnodig, ik wil mijn paard dun in de vacht houden en liever niet scheren en als ik dat zo kan oplossen, doe ik het zo.
Vorig jaar is het zo prima gegaan en dat wil ik dit jaar weer.

Het ligt ook aan het paard zelf, maken ze al vrij snel een (dikke) wintervacht aan of niet.

Het gaat trouwens wel om de temperaturen, als het buiten minder lang licht is, waarschuwt dat het paard dat het kouder wordt en ze wintervacht moet aanmaken.
En ook al laat je het licht aan op stal, ze maken wel wintervacht aan.
Gewoon omdat het kouder word en ze daardoor weten dat het nog kouder wordt.

Staan die wedstrijdpaarden trouwens al weer op stal?
Die van mij komt overdag altijd buiten, zomer of winter, of het moet echt heel smerig weer zijn.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 15:15

Ja ok, hij zal het misschien ook wel denken maar het was de afgelopen dagen gewoon nog heel lekker weer, mensen liepen ook nog gewoon in t-shirts.
En tuurlijk wil je de wedstrijd paarden mooi glad en kort in het haar houden, maar is het dan nodig om ze gelijk een winterdeken op te doen?

En als je niet de beschikking hebt over een dek zonder voering, wachten jullie dan met het opdoen van het dek, of dan maar wel gelijk met het winterdeken op?

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:16

ach ja de paarden zijn nu al druk bezich winter vacht te kweken.
exel maak op het ogenblik haar eigen winterdeken.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 15:20

De paarden komen overdag buiten.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:47

Er zit veel tussen een dek zonder voering en een dikke winterdeken.
Wat bedoel je precies met winterdeken?

Ookal zou ik een zomerdeken hebben, ik zou toch de deken die ik nu opheb (met dunne voering) opdoen.
Vind het voor een zomerdeken te koud en die is vaak niet waterdicht.
Maandag en dinsdag was het idd warmer zoals ik al schreef, voor mij geen weer voor korte t-shirts, maar paard liep zonder deken.
Als ik een zomerdeken had gehad, dan misschien met zomerdeken.

Die paarden van jouw DA hebben dus nu al wel een dunne deken op?
De meesten zijn trouwens nu nog niet zo dik in de vacht, maar dat komt van de winter nog wel.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:40

Een echte winterdeken heeft mijn paard nog niet op maar wel een combi van een zomerdek met een dikke onderdeken daaronder.
Ik hou de buitentemperaturen goed in de gaten en ik voel iedere dag aan de oren van mijn paard. Zijn de oortjes koud dan heeft hij het koud en moet hij een dikker dek op.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:42

Ik heb vandaag een 150 grams opgelegd had eigenlijk al eerder gemoeten omdat ze een dikke vacht aan het aanmaken was maar heb de deken vandaag pas binnen gekregen.
Maar wordt het kouder dan gaar er een dikkere deken op.
Ik vind het 's morgen en 's nachts al behoorlijk koud eigenlijk

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 20:10

De paarden van de da hebben nog helemaal geen dek op.
En de paarden bij ons op stal hebben het dek op die ze de hele winter door moeten dragen.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:00

Die van mij hebben nog geen winterdek aan.Ik vind het nu nog echt te warm!Zelf s'nachts is heht niet echt koud.Als ik een dunner winterdeken had zou ik het alleen s'nacht aan doen.
Groetjes Julie

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:09

Een echt winter nog niet, maar al wel een dunne... tja zeg maar nazomer deken! En daarbij komt dat mn paard echt een koukleum is... Haha!

....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:17

Het ligt gewoon aan het paard zelf. Wij hebben er een op stal die krijgt ondanks haar dikke deken toch een megavacht en die heb ik al geschoren, terwijl de andere een mooi dun velletje houdt, en nog nooit geschoren is!


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:27

Voor wie de Duitse taal een -beetje- beheerst: in de nieuwste Pferde-börse van Cavallo, staat een heel artikel over de zin en onzin van dekens.
Erg interessant! Vooral voor diegene die niet zeker zijn of ze wel of niet dekens gaan op doen en : wanneer welke deken??!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 23:19

Sterre schreef:
Voor wie de Duitse taal een -beetje- beheerst: in de nieuwste Pferde-börse van Cavallo, staat een heel artikel over de zin en onzin van dekens.
Erg interessant! Vooral voor diegene die niet zeker zijn of ze wel of niet dekens gaan op doen en : wanneer welke deken??!


Lijkt me een interresant artikel, maar mijn Duits is niet zo goed.
Zou jij niet een klein samenvattinkje willen geven/maken???

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 00:01

Ze mijne staat inmiddels overdag onder een overgangsdeken en 's nachts met haar winterbuitendeken (iets dunner dan haar staldeken). Als de zon schijnt gaat 's middags het dekje eraf.

Dit is zo'n overgangsperiode waarin ik echt gek word van het telkens wisselen van die dekens......

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 07:26

Camilla staat met een dunne deken van 150 gram op nu. Heb haar eerst nog een zomerdekentje opgehad maar gister werd het wel koud vond ik dus de 150 gram er maar opgelegd.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 10:02

Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar, naar dat artikel!
Waar kan ik dat vinden?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:19

Chrystal-gek schreef:
Lijkt me een interresant artikel, maar mijn Duits is niet zo goed.
Zou jij niet een klein samenvattinkje willen geven/maken???


Eehh.. dat is een artikel van 6 bladzijden Lachen ! Ik denk dat je de Pferdebörse wel bij een betere boekhandel kan krijgen of anders bestellen! (Bij de Bruna op een groter station??!)
Het is uitgave nr 10/11 (Hij is net nieuw) en kost in Ned. € 4,50 (in Dld. € 3,80).
Ook als je Duits niet zo goed is: het artikel is prettig leesbaar geschreven! (dat moet dus wel lukken Knipoog , het art. begint op blz. 34!)
Mocht je het echt niet kunnen krijgen, stuur me dan even een PB!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 10:28

maar sterre wat is jou mening hier over dan, komt het overeen met wat indat artikel staat?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:55

In het artikel staan veel meningen/ervaringen. Vooral waarom je bij het ene paard wél met dekens begint (bijv. wedstrijden rijden) en bij het andere paard niet (bijv. open loopstal).
Ik vind het artikel juist goed, omdat er geen mening in het algeheel gegeven wordt ("Je moet dekens opdoen" of "Zo´n onzin, wie doet er nou dekens op??!").
Mijn paarden krijgen trouwens géén dekens Knipoog ! Niet omdat ik absoluut anti-ben, maar meer omdat ik het zo´n gedoe vind! Ik heb een paard, wat graag ligt te rollen en ik heb gewoon geen zin om steeds met van die smerige dekens naar de stomerij (á € 10,- ieder keer!!) te lopen. Soms is het wel eens lastig, vooral Dikke zweet erg snel (hij krijgt ook altijd een erg dikke vacht), vooral nu, de vacht is er al bijna helemaal, maar de temp. liggen nog steeds zo rond de 15 C, soms zelfs nog wat hoger Scheve mond ! Ik heb dan ook besloten, hem dit jaar een zgn. "ralley-streeep" te scheren Lachen .

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-02 17:41

En als het regent verwisselen jullie de dekken dan ook?
Of houden jullie de paarden dan binnen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jokesonyou en 91 bezoekers