Dierenarts laten komen na geboorte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Dierenarts laten komen na geboorte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:09

Wat ik mij afvroeg: Laten jullie na een geboorte van een veulen de dierenarts komen om de merrie en het veulen te checken?
Dit wil ik namelijk wel doen als het veulen van Mickey er is, maar misschien is dit ook wel overbezorgdheid van mij?


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:10

Ja, meteen.. voor het veulenprikje, het checken van de placenta en het veulen. Vind het zelf ook een erg prettig idee..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:16

nee hoor gewoon doen. hoef je, je later niet voor je kop te slaan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:18

jazeker!ik vind het heel belangrijk dat de da het veulen én merrie even nakijkt en bovendien of de nageboorte goed afkomt,dat is namelijk heel belangrijk!dus gewoon doen !

soms is het beter om te zwijgen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:39

Veulen van mij is geboren 16 maart rond 7 uur, 7.10 veulen gezien, afgedroogd (handdoeken en stro), stro bijgegooid (wist niet dat er een veulen kwam!) en uitloop afgesloten, 7.40 DA gebeld, foto's gemaakt, 13 u DA geweest, veulenspuit toegediend, placenta nagekeken, merrie van ver 's bekeken (DA is bang van m'n merrie, heb ondertussen een andere DA) - alles fijn in orde ... Veulen en merrie naar buiten op de wei, en FOTO's!!!!!!! (lief van m'n meid om juist op die ene mooie lentedag te bevallen)

Moest er ooit nog een veulen doen zou ik het zeker niet anders willen! OA zo te weten gekomen dat m'n veulen overdragen was en een hoefsmid nodig had (moet wachten tot het 10 dagen oud was zodat de hoefjes helemaal uitgedroogd waren). De veulenspuit is ook handig gebleken achteraf, er zit een soort afweermiddel in (tegen infecties), en m'n veulie heeft het klaargespeeld om al steigerend in een hooinet terecht te komen met een been, toen ik het zag beentje dik en geschaafd .... maar niets aan de hand, ze was "gewapend" bij de geboorte. Gewoon pijnstiller en ontstekingsremmer toegediend dan. Met kleintjes nooit denken, handelen!!! Je bepaald er hun toekomst mee!!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:45

binnen 24 uur was er bij mij ook een dierenarts. om make te enten en na te kijken. Lachen

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:40

Bij mij komt eigenlijk nooit de veearts voor een veulen. Ik ben zelf veearts assistent geweest en gelukkig veulenen mijn merries altijd goed en vlot. Mocht ik het idee hebben dat er echt wat is, dan bel ik wel.
Veulenspuitje geef ik zelf.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:06

't hangt er een beetje vanaf, als je zelf in staat bent om te zien dat de placenta er helemaal vanaf is gekomen en zo dan heeft het denk ik minder zin. Als je jezelf daar niet in vertrouwd dan is het verstandig om iemand te laten komen. En natuurlijk als er problemen zijn.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:58

Wij bellen ook altijd de veearts zodat het veulen de volgende dag de veulenspuit krijgt.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:52

Bij iemand van ons kwam de DA niet na de geboorte, terwijl dat (koudbloed)veulen niet zelf kon staan! Veulen is dan ook overleden o.a. omdat zij te weinig biest binnenkreeg omdat zij te weinig (door eigenaars die geen ervaring hadden en zich niet hadden laten voorlichten geholpen) op de been kwam. Dus laat je in ieder geval goed voorlichten over wanneer je de DA moet bellen en wat er wel en niet normaal is tijdens en NA de geboorte. NIET normaal is dus blijkbaar een veulen dat niet overeind kan komen. Hij moet zeker 8x per uur drinken, de eerst dag geloof ik, maar VRAAG HET NA! Zorg dat je je goed voorbereidt! Het is allemaal niet zo natuurlijk als het lijkt heb ik geleerd.


daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:16

Haha bij de eerste 10 veulens hadden we de DA er al bij tijdens de geboorte (als ie op tijd was)...Later altijd sowieso als het veulen net geboren was..

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:44

hai, Ik zou het wel doen gewoon voor de zekerheid, mocht je dan over dingen twijfelen kan je het metteen vragen en evt aanwijzen, voor de nageboorte is het wel fijn, hij weet hoe het eruit ziet jij ziet het voor het eerst. Trouwens de "veulenprik" is tegenwoordig niet meer nodig, zonde van je geld als jij je merrie goed geent heb is er niks aan de had ent je veulen voor de eerste keer op 6mnd dan dan na 1mnd en dan na 3 tot 6 mnd weer dat is het allerbeste begin voor jou veulen en natuurlijk ontwormen doe dit met equevalan of furexel geen equets dat kunnen vceulens niet verdrageb succe shaneen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dieyar, VuurVleugels en 26 bezoekers