huis, tuin en keuken middeltjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

huis, tuin en keuken middeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 13:17

ik ben voor me zelf een boej je aan het maken met huis tuin en keuken middeltjes tegen van alles en nog wat. van voer toet het poetsen van je paard.]

wie weet er nog iets voor mij.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:33

misschien een idee om dat lijstje hier eens neer te zetten...Wwet niet precies wat je bedoelt..
Zoiets als:
azijn tegen de vliegen ??

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:37

Een scheutje kamferspiritus door warm water om je paard na het rijden mee af te sponsen, helpt spierpijn voorkomen. Goedkoop alternatief voor Cole's Liniment.

Je kunt spiritus ook gebruiken op een doekje om je paard te laten glimmen, dat zal ook wel kamferspiritus zijn denk ik. Zelf nooit gedaan trouwens.

Gele vlekken op een wit paard insmeren met houtskool en dan uitborstelen schijnt je een prachtig wit paard op te leveren. Spreek wederom niet uit persoonlijke ervaring (heb geen schimmel).

Scheutje maiskiem- of zonnebloemolie door het krachtvoer zorgt voor extra glans, helpt tegen verstoppingskoliek en geeft wat energie.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 13:57

ja dit bedoel ik.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:20

Sambal smeren op plekken waar je pony graag knabbelt: staldeuren, staarten en dekens. Goedkoper dan al die antibijt middeltjes.
Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar heb weleens gehoord dat het helpt.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:21

Oh ja, en berkenblaadjes zijn goed voor de nierfunctie. Ik geef mijn paard zo nu en dan een tak van een berkenboom om aan de knabbelen. Deze tip kreeg ik van een homeopaat die Yorghos heeft behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:05

Ik heb al eens voorgesteld om hier op Bokt een soort hoekje te maken voor al die tips. Bart zei toen dat hij er aan werkte. Mij lijkt het nog steeds handig.

Op en wedstrijd zijn babyoliedoekjes erg handig: Paard extra glans, aarzen en tuig snle schoon en glimmend. Snel een gejat brokje zemelen van de snuit van je pony afvegen etc. etc.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:09

een bolletje schapen wol om je paard te laten glimmen.Heb ik zelf nooit gebruikt maar hebt het wel gezien en het werkt.Makkelijk en goedkoop om je paard te laten glimmen.

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:36

Zelf brandnetels plukken en laten drogen ipv. bestellen bij de paardendrogist. (is bloedzuiverend en goed voor het afweer systeem en spijsvertering)

Azijn in een plantenspuit en over het stro sprayen voor de doorgewinterde stro eters. smaakt vies Misselijk

uierzalf ipv. hoge beschermingsfactor tegen verbranding (wel heel dik insmeren)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:13

duivenvoer hadje vol per dag goed voor de tanden, ze zouden dan niet zo geel worden..............

Heel rauw ei door de brokken, incl. fijn gemaakte schil, gaan ze mooi van glimmen..........

1 liter melk met klein kopje petroleum tegen schuren (zomereczeem) en vliegen. Helpt in ieder geval tegen de vliegen.

citronella schoonmaak middel, verdund op het paard tijdens een buitenrit (lege deo roller bewaren en die vullen, stop je zo in je zak) helpt tegen vliegen na het zweten.

kussensloop om je sjabrak, singel, bandages zodat er geen haren in de wasmachine achterblijven.
Is dat geen probleem, washandjes met elastiekje om de gespen van je singel, blijven je gespen mooier van, maakt minder kabaal.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:18

Alane schreef:
Heel rauw ei door de brokken, incl. fijn gemaakte schil, gaan ze mooi van glimmen..........


Dat had ik nog niet gehoord, wel dat ze hier als een tierelier van gaan springen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:37

Ik meng citronella olie, tee-trea olie en water door elkaar als afweer middel tegen de vliegen.

Wassen doe ik meestal met Citronella allesreiniger.

Tipje tegen dikke- of stelbenen. Bandages in de azijn drenken en dan omwikkelen. Azijn trekt vocht weg.

Als ik er nog meer weet.... Haha!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:06

Ik deed het eens per week bij mijn merrie, maar springen kon die absoluut niet, wel glimmen als een paardek...... in de maneschijn.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:40

Redgold schreef:
Azijn in een plantenspuit en over het stro sprayen voor de doorgewinterde stro eters. smaakt vies Misselijk


Voor de echte doorgewinterde stro-eters helpt dit helaas niet. Ik ken er een en die keek even heel raar, maar heeft vervolgens alsnog haar hele stal leeggegeten Frusty

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:02

Uierzalf werkt helemaal niet tegen verbranding maar helpt pas na verbranding.Dat komt omdat er helemaal geen beschermingsfactor in zit.Het kan wel inbranden dus daar moet je goed op letten.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:05

Alane schreef:
1 liter melk met klein kopje petroleum tegen schuren (zomereczeem) en vliegen. Helpt in ieder geval tegen de vliegen.


Misschien een domme vraag, maar is dit voor uitwendig of inwendig gebruik?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 22:13

Je paard na het poetsen wrijven met een dot vette (ongewassen) schapenwol, daar gaan ze ook van glimmen.

Wilgetakken bevatten een aspirineachtige stof.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 00:35

Billy: uitwendig gebruik..............
ik heb (gelukkig tot op heden) geen zomereczemers gehad....... maar helpt perfect tegen vliegen en muggen (mijn zoontje heeft zichzelf er eens mee ingespoten omdat hij vond dat het lekker rook, niet een muggebeet die nacht terwijl hij anders een patent er op had)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 08:36

Eens per week een flesje bier geven, dit werkt rustgevend (mout en hop zijn kalmerend) en bier werkt goed voor de nieren. Het is bloedzuiverend en ze vinden het nog lekker ook!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 11:19

nou heb er al heel wat ga vooral door. ik zal het op bokt zetten als het klaar is.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:50

*Van Swifferdoekjes gaan ze ook mooi glimmen!

*Als de paarden op de wei staan, hebben ze vaak tot bloedens toe van die kleine vliegjes op hun piemel/uier Clown . Ik smeer ze daar altijd dik met uierzalf in, voordat ik ze naar de wei breng.

*Eachinacea in de winter door het voer, zorgt voor een goed afweersysteem.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:54

Verlopen olie op schimmelplekken smeren. Twee keer per dag. Een collega van mij behandelt nu een hond met ringworm ermee, na drie dagen reeds verbetering.Heel oud middel wat mijn schoonvader vroeger gebruikte tegen diverse huidinfecties toen er nog geen andere middelen waren.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:05

wasverzachter als antiklit, bij echte dikke klitten aftershave gebruiken.
Beide wel goed uitspoelen.

mespuntje keukenzout per liter water, extra mineralen, na inspanning.

Maiskolf aan een touwtje als speelding in de stal.

oude basketbal (je weet wel die stuggen) stuk of wat gaten erin, brokjes erin stoppen, werkt ook als tijdverdrijf.

citronella voor metaalglans op je paard, effen erop sproeien en in de zon ermee.

Norit (anti diaree) om mestvlekken te verwijderen van schimmels.

Boter om vet/teer/olie vlekken te verwijderen van je kleding.

Hokwit (verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak afd. duivensport) om en de stalmuren mooi wit te maken, en de paarden vinden het heerlijk om eraan te likken, extra kalk

kiezelsteentje door het voer voor schrokkers.

wasbeschermingzakjes (gemaakt van oude vitrage) gebruiken voor je bandages, 1 per zakje heb je ze ook niet meer in de knoop zitten als je ze uit de wasmacine haalt en/of verfrommeld.

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 17:17

Ik geef Baduh gedroogde brandnetel door zijn voer voor een goed bloedomloop en goede darmen (werkt bij mensen ook trouwens) en ik heb altijd een flinke pot god old vaseline dat ik echt overal voor gebruik. Dan natuurlijk het knoflook-fenomeen, dat werkt tegen verkoudheden, vliegenplagen en stimullert de darmen en bloedsomloop. Schapenvacht laat inderdaad je paard glimmen, ik heb zo'n handdoek, is perfect.
Als je paard last van zijn mond heeft of moeite heeft met het bit kan je een strookje leren zeem nemen, een beetje nat maken (niet te veel) en dan goed vaststikken rond het bit, gaat ie van sabbelen en kauwen. Over wasmachinezakjes gesproken; een oud kussensloop is ook prima.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 18:41

dankje