Rijden met een beetje verregend paard, kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Rijden met een beetje verregend paard, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 18:14

Hey mensen,

Ik heb ff een vraagje, Cherra staat nu nog in het weiland, de hele dag en vandaag regende het. Ik ben toch gaan rijden (heb d'r eerst wel met een handdoek en stro drooggewreven) omdat ik ver moet fietsen en ik moet betalen per dag dat ik kom, dus dan wil ik ook wel wat doen (hoop niet dat jullie daar over vallen). Het miezerde onder het rijden ook wel een beetje. Nou is mijn vraag, is dat schadelijk voor een paard om een beetje nat uit het land te komen en dan te gaan rijden? Ik laat haar altijd behoorlijk hard werken, maar na het rijden heeft ze een poosje binnen gestaan met een zweetdeken en ze was zo goed als droog toen ze weer naar buiten ging. Kan het kwaad? Ik zag ook wat witte vloeistof uit haar neus komen, ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar is het een teken dat ze verkouden wordt?

Kizzies Tamara

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:24

Lips are sealed ik zou het persoonlijk anders doen.
eerst af doen met een zweetmes daarna op vrijfen tot hij helemaal droog is een minuutje of 5 droogstappen harde en zachte borstel er over heen hoefjes uitkrabben enzenz als hij dan een beetje droog is kan je er op rijden.......

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:36

ik rijd er zo mee weg
borstel hem een beetje droog en hup daar gaan we al !! tis geen suikerklontje hoor!

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:54

Tryn was ook een beetje nat vandaag, maar ik heb haar lekker gepoetst en haar daarna gewoon een zadel opgedaan en gaan rijden (in de regen ja). Ik zorg wel dat er geen grote klodders modder zitten, maar een beetje water gaat ze verder echt niet dood aan hoor. Wel heb ik ervoor gezorgd, dat ze helemaal droog was voordat ik haar op stal zette, want door de regen en het zweten kan de hele huid koud worden.

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:57

Wat is het verschil tussen regenwater onder je zadel hebben, of zweet onder je zadel? Toch niets! Als het niet goed voor een paard is om nat te worden opgezadeld, mag je een paard ook niet laten zweten, want dan is hij net zo nat (of natter) onder zijn tuig.
Volgens mij maakt het geen ene bal uit. Ik zadel dus gerust nat op. Wel zorg ik er altijd voor dat er geen zand tussen de singel en zijn huid zit o.i.d.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:10

Ik pluk ze ook gewoon uit het land hoor.
Wel inderdaad even zorgen dat op de plek waar het zadel komt geen zand zit, maar nat opzadelen lijkt me geen probleem.
Ik gebruik dan wel vaak een dekje die wat meer vocht opneemt zodat de rug onder het rijden helemaal droog wordt.
Wel heel goed uitstappen voordat je je pony weer in het land terugzet.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:19

Ik doe het niet, maar Sher is altijd heel vies, en als ze nat is kan je niet goed poetsen (dan poets je het vuil er juist in). En dat lijkt me niet echt lekker onder het zadel.
Bovendien ben ik meestal toch een hele tijd op de manege, dus dan maakt het niet zoveel uit. Vandaag heb ik eerst Sher binnengehaald. Na een uurtje ofzo toen ze echt droog was zijn we gaan rijden.
Maar als ze verder niet zo vies is ofzo kan het best hoor, zoals dolores al zei, of ze nou zweet of regenwater onder het zadel hebben. (Alleen als ze echt zeiknat zijn natuurlijk wel een beetje droog maken, maar dat lijkt me logisch)

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:45

Als hij nat is (maar niet vies) kun je hem beter niet poetsen, want dan poets je het water op de huid en krijgt hij of zij het koud. Want het water blijft anders gewoon op deharen liggen...

Tamara

Berichten: 10443
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-02 17:14

Bedankt voor alle reacties! Ik dacht dus dat als je gaat rijden met een verregend paard en hij gaat zweten, dat het regenwater op de huid terecht komt en dat ie daar verkouden van wordt. Ze was niet erg nat, maar ik heb als ik ga rijden niet zo heel erg veel tijd vanwege de tijd die ik onderweg ben, school en m'n huiswerk, 's avonds kan ik eigenlijk niet omdat ik op de fiets ga en m'n ouders willen niet dat ik in mijn eentje naar huis fiets. Dus ik kon haar niet uitgebreid laten drogen en er is geen binnenbak dat ik haar ff kan laten stappen. Ze was ook niet vies, al het vuil was er al afgeregend. Na het rijden is ze droog het land weer ingegaan.

Kizzies Tamara

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 17:27

Als ik Fleur nat van het land haal zet ik haar even op de poetsplaats met een lekkere wollen deken om. Borstel alvast de benen en het hoofd, doe de hoefjes en kleed me om. Bij de tijd dat ik daar klaar mee ben is ze redelijk droog en kan je er snel een borstel overheen halen voor je het zadel er op legt..

Vind het zelf een heel naar idee op te zadelen als ze er onder nat is. Ik trek ook liever geen kleren aan als ik nog nat ben, en heb er niet zo'n problemen mee als ik zweet onder een shirt. Maar goed, das mijn afwijking Tong uitsteken Slecht lijkt het me niet..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 00:21

Bloos blijkbaar maak ik het dus erg bont Bloos
Ik trek ze gewoon het land af en zijn ze vies gaat er ook nog een spons met water overheen! In al die jaren nog geen paard gehad die het koud kreeg of verkouden werd hoor, zoals hier al iemand zei, het is geen suikerklontje.
Ik vind het veel belangrijker dat al het vuil weg is en als ze nat zijn gaat dat idd niet met borstelen, dus dan maar de spons, is hij heel erg vies (ik heb een wit paard wat dagelijks met een laag klei van 5cm dik op zijn lijf uit het land komt) gaat hij gewoon onder de slang hoor (o o, deze opmerking is vast vragen om ellende... Haha! ), geen probleem en geen koud of ziek paard.
Ik zadel hem natuurlijk niet druipend van het water, eerst een zweetmes erover en dan nog een handdoek of schoon stro, ondertussen nog wat andere dingetjes doen en eventueel een zweetdek op zodat het ergste water in de deken kan trekken, maar ik wacht echt niet tot hij helemaal droog is hoor, dan ben ik iedere dag een paar uur langer bezig en ik heb er nog 3.
Die van mij staat s'nachts dus wel op stal, staat je paard s'nachts buiten, raad ik je aan om hem weel 1x per dag zeker droog te krijgen, heeft niets met rijden te maken maar gewoon voor het paard, anders kunnen ze het nl. wel koud krijgen als ze constant nat zijn (tja, Nederlands weer he...)

Groetjes, Tanja.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 17:28

Schoon is idd belangrijker dan droog. Ik vind het zelf geen fijn idee om een nat paard op te zadelen, maar voor les ofzo of als het niet anders kan doe ik het ook wel eens.
En dat ze weer droog het land in gaan is veel belangrijker dan dat ze droog zijn voor het rijden.