hoe ver gaan om mooi te zijn?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

hoe ver gaan om mooi te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:07

Op verzoek van Karin en Bart start ik een nieuwe topic omdat ik mijn mening gaf in de topic over navelpiercing. Van horen en zien weet ik dat deze piercings vaak problemen opleveren, ontstekingen en dergelijke. Ik denk ook dat die plek totaal niet geschikt is voor een piercing. Mensen doen zichzelf dus opzettelijk geweld aan om mooi te zijn. Daarnaast vind ik het dan ook absurd om met zoiets dan maar naar de huisarts te gaan als de wond niet goed geneest. er zijn immers te weinig huisartsen en ze hebben het zo druk. Mensen die echt ziek zijn kunnen vaak niet op tijd geholpen worden en moeten nog even door sukkelen. Het is zonde eigenlijk van de tijd van huisartsen als zulke mensen beroep op hen doen.
Een ander voorbeeld in die topic werd ook genoemd: het dragen van hoge, smalle hakken. Van Biebel, die podotherapeut is, weet ik dat het bar slecht is. Ook wist ik het bij ondervinding: het voelt slecht, dus ik draag die dingen niet. Dit zijn een paar van die voorbeelden. Wat vinden jullie ervan?

De hond is de betere mens


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:15

Of je het mooi vind of niet, daar mag iedereen zijn mening over hebben. Om deze mensen uit te sluiten van medische hulp Verward lijkt me een beetje krom...zo kan je alles wel doorvoeren... moeten mensen die een auto-ongeluk hebben gehad dan ook maar 'thuis genezen' als ze dit ongeluk zelf veroorzaakt hebben?
Mensen die een hartaanval krijgen omdat ze veel te veel overgewicht hebben?
Ik heb geen navelpiercing en ook niet idioot veel overgewicht Haha! maar draag wel lange smalle hakken, omdat ik dat mooi vind. Als je dingen als kleding en schoeisel gaat uitsluiten omdat het slecht voor je is dan mogen ze al het syntetische ondergoed afschaffen, dan mag niemand meer strakke broeken dragen en loopt iedereen op gezondheidssandalen? Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:16

Tjsa aan de ene kant heb je misschien gelijk omdat iemand het zichzelf aandoet (navelpiercing) met het risico dat het verkeerd gaat maar ik als navelpiercing dragende heb nog nooit last van mijn piercing gehad en ik heb hem al weer zo'n jaar of 5 Schijnheilig .

Het zou dus hetzelfde zijn dat een roker dus ook geen recht heeft om naar een arts te gaan als hij last van zijn longen heeft, iemand die verslaafd is aan junkfood mag ook niet voor hart en vaatziekten opgenomen worden in het ziekenhuis want er is al een beddentekort... nee ik vind dat echt een beetje te ver gaan.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:18

Laura schreef:
Als je dingen als kleding en schoeisel gaat uitsluiten omdat het slecht voor je is dan mogen ze al het syntetische ondergoed afschaffen, dan mag niemand meer strakke broeken dragen en loopt iedereen op gezondheidssandalen? Haha!


Hihi strakke broeken daar krijg je blaasontsteking van Haha!

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:19

Ieder zijn heug wat mij betreft.

De een neemt een navelpiercing en loopt dan een (IMO) minmaal hoger risico om een huisarts te bezoeken. De ander rijdt (no offence) paard en loopt een (IMO) minimaal hoger risico om een huisarts te bezoeken, weer een ander steekt dagelijks over bij rood licht en loopt hierdoor een hoger risico om een ziekenhuis te bezoeken, weer een ander lijdt aan een adonis-complex en stopt zn kont vol met anabolen, en loopt hierdoor een -bladibla-.

Wat ik probeer te zeggen is dat iedereen nagedacht zal hebben over de negatieve gevolgen van bepaalde acties. Zo niet, dan zullen ze hiervan leren op een helaas voor hun niet prettige manier.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:19

Mmm om maar niet te spreken van mensen die zichzelf dingen aandoen vanuit psychische nood.. 'heb je zelf gedaan, de huisarts heeft het zo druk, hier, een tube betadinecreme en nooit meer doen he?'

Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:19

AnneOmie schreef:
Hihi strakke broeken daar krijg je blaasontsteking van Haha!

als je maar vaak genoeg blaasontsteking krijgt, stop je wel met het dragen van korte broeken denk ik. Ik vind die voorbeelden van Laura wel erg sterk overtrokken. Maar zitten ze er ook niet over te denken om rokers een hogere premie te laten betalen? dit is iets dat op hetzelfde neerkomt als mensen die zichzelf verminken en beroep doen op de kostbare tijd van een huisarts.

De hond is de betere mens

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:23

Piercings vind ik lelijk (op gewone gaatjes voor oorbellen na). Gewoon geen gezicht, zo'n ding in de tong, navel, neus enz. Ik wil het niet in m'n lichaam hebben bungelen. Lijkt me nog gevaarlijk en lastig ook.
Ook lange oorbellen kunnen gevaarlijk zijn.
Als anderen het willen, ok, het is je eigen keus, maar ga niet zeuren over dat het toch meer pijn doet dan verwacht enz.

Er is zo'n spreekwoord:
wie mooi wil gaan moet pijn door staan

maar voor mij gaat dat dan niet op. Dan maar minder 'mooi'. WAnt wat is mooi? Precies, daar kun je geeen definitie voor geven. De 1 vindt dit, de ander dat.

Ik oordeel dus ook niet over een ander. Medische hulp uitsluiten lijkt mij niet slim, dan mag niemand meer naar de dokter, want die RSI heb je toch van bokt gekregen, heb je zelf gedaan Haha!

Hoge hakken kan ik ook niet op lopen, doe ik dus ook niet. Ik hou gewoon van neutraal. Verder ga ik geen pijn lijden omdat een ander het MET mooier vindt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

vvtjuh

Berichten: 2347
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Boven de bomengrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:28

Zinlose discussie dit, het is toch waanzin om mensen dingen te gaan onthouden omdat huisartsen geen tijd hebben. Als je dat probleem wil oplossen moet je het bij de wortel aanpakken en dat zijn meer huisartsen. Precis zoals hier al in een paar reacties staat, waar leg je dan de grens. Hoeveel glazen mogen mensen dan nog drinken per week, en hoeveel sigareten/joints zijn verantwoord om niet bij de huisarts te eindigen, want die huisartsen moeten we ontzien.

Of een piercing mooi is of niet laat ik even in het midden maar diegene die het mooi vindt moet het kunnen dragen. En die moet ook medische zorg krijgen als er eventuele ontstekingen of andere problemen zijn.

Ik heb duiven en mn vriendin ziet ze vliegen. Scheve mond

Who reaches for the stars, will never end with a handful of dust.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:31

Desiree, rokers betalen vette accijns op de sigaretten, mede om de gezondheidszorg een financiele impuls te geven. Verder betaal ik meer voor een levensverzekering (ik rook) bv. Er wordt dus al rekening gehouden bij veel dingen dat je rookt.

Verder nog een extra premie betalen? als het moet, doe ik t overigens wel hoor. Lachen

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:33

Dit is inderdaad een discussie die nog wel eens een poosje kan gaan duren.
Mensen menen vaak in hun recht te staan, piercing of niet.

Om een voorbeeld te noemen. Ik ben astma patient en mijn directe collega een verstokt roker. Heb ik nu meer recht om een huisarts bezoeken dan zij? Heb ik voorang omdat zij met opzet haar longen verpest en ik er niks aan kan doen? Zij meent nl in haar recht te staan als roker. Zij meent zelfs rechten te 'hebben' als roker zijnde Verward

Meningen verschillen, ieder mens is weer anders en we leven in een wereld waar van alles maar moet kunnen.
Ik bedoel........een navelpiercing kan je nog aardig in de gaten houden en zelf zien. Wat denk je van eikelpiercings of een piercing in je schaamlippen of zo?? Dat lijkt me nog onhandiger en onhygienischer.

Net wat al gezegd wordt, als mensen zelf een ongeluk veroorzaken moeten we ze dan maar niet behandelen. Iemand die met zijn dronkenkop achter het stuur iemand dood rijdt wordt nog behandeld Boos!

Dit zijn dingen waar je over kan blijven discusierren en waar je nooit uit komt. Maar moeilijk is het wel!!

Op zoek naar de zon!!!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:34

Stel: je draagt geen cap bij het rijden omdat je dat ding niet mooi vindt staan en het zit ook nog eens voor geen meter. Je knalt van je paard en loopt een schedelbasisfractuur op. Eigen schuld ja, jij zit nu met de brokken. Maar denk eens aan die ambulance die voor jou moet uitrukken? Denk eens aan al die medici die voor jou in touw zijn? Die mensen hebben het al zo druk en dan kom jij hen ook nog eens ongevraagd lastig vallen. Maar je wist wat voor risico je nam toen je ging paardrijden, en je wist dat er een nog groter risico kleeft aan rijden zonder cap. En toch heb je recht op medische hulp. Medische hulp die je ook had kunnen voorkomen door zelf veiligheidsmaatregelen te treffen.

Denk daar nog eens aan als je weer eens zonder cap gaat rijden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:35

Ja maar ongelukken gebeuren niet uit voorbedachte rade, een navelpiercing wel. en ik vind niet dat je in je recht staat, als je met jou verworven recht, het recht van de ander schendt: dus het recht van jouw collega is kennelijk belangrijker dan jouw recht op een voor jouw leefbare werkplek.
Overigens, ik heb geen mening over het mooi zijn van een navelpiercing of hoge hakken. Kan niet zeggen dat ik het lelijk vind. En daar ging het mij ook niet om.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:37

Ik denk dat we allemaal, maar dan ook echt allemaal, dingen doen die niet goed voor ons zijn
De ene met een piercing, de ander met een sigaret, de ander met drank enz.
De ene met sport de ander juist door niet te sporten.
We zijn allemaal mens met onze gebreken.
Dus hebben wel allemaal ook recht op hulp.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:39

mooi zijn is voor iedereen anders
ik vind een navelpiercing best mooi,maar heb er zelf geen.maar als je piercing ontstoken is kun je ook terug gaan naar degene die hem gezet heeft,die heeft ook tips en ontsmettingsspul enzo,dus dan hoef je je dokter niet lastig te vallen.
maar ja uiteindelijk kan je niemand die iets mooi vind wat een ander niets aan vind duidelijk maken dat het misschien gezondheidsnadelen met zich meebrengt,alhoewel de meeste dat ook wel weten maar het tóch doen,zo vind ik dan dat het hun eigen risico is.
maar medische hulp wanneer echt nodig is vind ik toch gewoon normaal,dus ook als je zoiets doet om mooier te zijn,als het echt ontsteekt of wat dan ook moet je toch gewoon geholpen worden.
neem nou plastisch chirurgie,das toch ook zo'n discussie?maar ja ik blijf even ot

ik loop nooit op smalle hoge hakken,ik struikel dan meer dan dat ik loop,sommige schoenen van mij hebben blokhakken maarja eigenlijk draag ik die ook niet vaak,ik vind het vaak onhandig namelijk,zeker omdat ik toch elke dag op stal ben en mijn gewone kleding en schoenen draag prefereer ik nette schoenen met een platte zool.
ik heb wel een neusbel,een piepklein gekleurd steentje,omdat ik dat zelf wel mooi vind,heel subtiel,maar als ik soms zie wat voor koeienbellen er bij een ander inhangen dan denk ik ook:tja das niet mooi meer.
of veel gouden kettinkjes om,das niet slecht ofzo voor je gezondheid maar staat ook niet echt stijlvol vind ik.
toch blijft dit een onderwerp waarover we eindeloos kunnen discusieren,maar iedereen weet,wat de een mooi vind hoeft de ander niks aan te vinden.
ik vind mezelf mooi zonder dat ik daarvoor pijn hoef te lijden,dus mooi en elegant kan ook best zónder pijn lijden!kwestie van stijlvolle kleding,kleuren-combi's die rust geven en subtiele sieraden

soms is het beter om te zwijgen

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:43

Alles brengt risico's met zich mee, een piercing kan goed gaan, paardrijden kan ook goed gaan, maar alles kan OOK mis gaan. Als iedereen nou thuis zou zitten, op de bank, etc etc. Dan gaat het goed.

Samen betaald heel nederland aan de gezondheidszorg mee, en zo zorgen we voor elkaar (er zijn ook mensen die nooit ziek zijn, en wel premie betalen). Tolerantie is denk ik the key word.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:43

In het geval van een piercing bestaat de kans dat je medische hulp nodig hebt. In dat geval doe je iets wat die kans kan vergroten, namelijk het nemen van een piercing.

In het geval van rijden zonder cap bestaat de kans ook dat je medische hulp nodig hebt. In dat geval laat je iets wat die kans kan vergroten, namelijk het dragen van een cap.

In beide gevallen doe je dat bewust. Een ongeluk gebeurt niet bewust, maar een piercing laten ontsteken ook niet. In beide gevallen maak jij zelf een keuze om iets te doen OF om iets na te laten waardoor de KANS bestaat dat er iets fout gaat. En in de meeste gevallen gaat het goed, niets aan de hand. Ik zie het verschil dan ook niet tussen die piercing en de rest van de dingen die hier worden genoemd.

Net als Kawa zegt: we doen vast allemaal wel dingen die niet goed voor ons zijn. De een sport niet en loopt daardoor verhoogde kans op hart- en vaatziekten, de andere sport wel en loopt daardoor verhoogde kans op blessures. Niets is goed of fout en we hebben allemaal recht op medische hulp, net als dat we allemaal recht hebben op juridische hulp. Zou wat zijn zeg, als we mensen gaan uitsluiten. Dan kun je iedereen wel gaan uitsluiten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:44

sanderijn schreef:
neem nou plastisch chirurgie,das toch ook zo'n discussie?

dat past ook in deze topic ja. sommige plastische chirurgie is als noodzakelijk te beschouwen als iemand gebukt gaat onder zijn/haar uiterlijk. DAn wordt die persoon psychisch zeer geholpen. maar er worden ook dingen uitgevoerd enkel en alleen voor het mooie. Dit zal het ziekenfonds ook echt niet vergoeden. Ik weet ook niet in hoeverre die operaties risico in houden, het zal wel meevallen. Het zou anders te gek voor woorden zijn als mensen ze ondergingen.

De hond is de betere mens

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:47

Desiree schreef:
[maar er worden ook dingen uitgevoerd enkel en alleen voor het mooie.
[/quote]

So what? Als iemand daar nou gelukkiger van wordt of denkt te worden? Dat is jouw probleem dan toch niet?

Citaat:
Dit zal het ziekenfonds ook echt niet vergoeden.


En dat gebeurt ook echt niet, wees maar niet bang. Ieder ziekenfonds heeft daar regels voor, en mensen die kiezen voor een kosmetische operatie zijn zich daar heus wel van bewust. Als ze het echt willen, betalen ze het heus wel uit eigen zak.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:49

ik ben er niet voor om mensen die met enige mate van eigen schuld in het ziekenhuis belanden niet van dienst te zijn. Het probleem wat je dan hebt is waar trek je de grens. Ik vind het een groot goed dat je in Nederland geholpen wordt als je medische bijstand nodig hebt(ff los van de wachtlijstproblemathiek) Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat je mensen die tegelijk binnenkomen wel eenmalig selecteert op wel of geen eigen schuld. Meer concreet bedoel ik dus als er 2 mensen met een longkwaal zich vandaag bij het ziekenhuis melden en een heeft die longkwaal mede veroorzaakt door te gaan roken dan verdient die ander in mijn ogen iets eerder de behandeling, maar het zou wel een gigantische stap terug in de tijd zijn.

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:59

ruiterinrust schreef:
Meer concreet bedoel ik dus als er 2 mensen met een longkwaal zich vandaag bij het ziekenhuis melden en een heeft die longkwaal mede veroorzaakt door te gaan roken dan verdient die ander in mijn ogen iets eerder de behandeling, maar het zou wel een gigantische stap terug in de tijd zijn.


Die discussie valt onder de medische ethiek en dat vraagstuk is ook erg moeilijk. In 5 vwo had ik als keuzevak Filosofie en daar kwam dit al aan de orde. Ik weet nog wel dat we er met de hele klas niet uit kwamen.

Ik geef toe dat het een lastige kwestie is, maar IMO heeft iedereen recht op medische hulp, of dat nou door een ongeluk noodzakelijk is of door 'eigen schuld' of nalatigheid.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:03

ruiterinrust schreef:
Wat ik me wel zou kunnen voorstellen is dat je mensen die tegelijk binnenkomen wel eenmalig selecteert op wel of geen eigen schuld. Meer concreet bedoel ik dus als er 2 mensen met een longkwaal zich vandaag bij het ziekenhuis melden en een heeft die longkwaal mede veroorzaakt door te gaan roken dan verdient die ander in mijn ogen iets eerder de behandeling, maar het zou wel een gigantische stap terug in de tijd zijn.


tja sorry maar dat kan dus óók gewoon niet!
als er tegelijk iemand binnen word gebracht die bijv. door illigale straatrace zonder gordel een ongeluk met de auto heeft gehad en iemand die een ongeluk heeft gehad en wél gordel droeg en gewoon zich aan de snelheid hield,daar kan je toch niet over oordelen wie er dan eerst mag?nee das echt zinloos,zo'n regel kán gewoonweg niet in de praktijk

soms is het beter om te zwijgen

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:09

ik zou dat onderscheid wel rechtvaardig vinden maar ik zeg toch ook dat ze ALLEBEI geholpen moeten worden. Ik zou het in het geval van echt gelijk binnenkomen wel een mooie afweging vinden om tot een keuze te komen. wat zou jij dan een criterium vinden om de afweging die toch gemaakt moet worden te maken?
Laatst bijgewerkt door ruiterinrust op 03-10-02 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:11

Die accijnzen op roken mogen wat mij betreft wel heel onfatsoenlijk omhoog....(sprak ze als niet roker)....
Daar waar een peircing nog mooi kan zijn, is er in mijn ogen echt geen enkel nut voor roken. Het is een soort stalondeugd, die we met zijn allen zoveel mogelijk moeten zien te bestrijden en liever nog voorkomen. Omhoog die prijs!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:18

als je spreekt van een erg ongeluk dan diegene met het meest levensbedreigende letsel,als je spreekt vangeen levensbedreigende situatie dan kun je ze misschien wel allebei even helpen ,tegelijkertijd door bijv.diagnose te stellen en dan daarna twee verplegers aan het werk te zetten

soms is het beter om te zwijgen