Mistral is niet meer.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Mistral is niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 22:19

Voor de mensen die zich mijn paard nog herinneren, van af en toe een berichtje (lang geleden), vandaag heb ik hem in moeten laten slapen.
Hij leed aan een niet zo veel voorkomende ziekte Equine Motor Neuron Disease (EMND). Deze ziekte tast de zenuwbaan in de ruggenmerg aan. De zenuwen in de acterhand worden onbruikbaar (soort Parkinson), het paard valt erg af, eet veel etc.
De laatste paar dagen was het echt niet leuk meer voor hem. Maandagavon dbesloten dat het zo niet langer ging, dinsdag afspraak gemaakt en vandaag is het gebeurt...
Niet te geloven dat een paard in drie/vier weken zo kan aftakelen...
Gelukkig is hij rustig heen gegaan. Geen gevecht tegen 'het spuitje', maar eerder opluchting. Er was voor hem geen lol meer aan.
Niet dat hij pijn had, gelukkig niet, maar er was voor hem geen lol meer in het leven. Hij wilde niet naar de wei, snauwde naar alle andere paarden (vd honger, hij had continu honger), trilde regelmatig met zijn beenspieren, als hij wilde gaan liggen uit vermoeidheid was hij vaak zo moe, dat hij zichzelf bezeerde met zijn hoefijzers, hij zat dus helemaal onder de wondjes (die weer erg vies werden van al dat liggen...)
De beste beslissing voor hem dus, maar ik ben nu wel mijn maatje kwijt... Gelukkig weet ik dat hij goed terecht zal komen in de paardenhemel. Zijn vriendje Julius wacht op hem. Daar zal hij weer goed kunnen lopen (fijn galopperen). En zal hij ook niet meer zo'n honger hebben.
Dit berichtje is dus voornamelijk voor mensen die wel eens wat over hem gelezen hebben. Zij weten over welk paard ik het heb.

Groetjes Saskia


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 22:27

Heike vertelde het me een paar dagen geleden al. Ik was er stil van. Het is jullie allebei niet gegund, allebei je paard op zo'n jonge leeftijd moeten laten gaan vanwege iets ongeneeslijks. Maar ik vind het goed van je dat je zo snel al de beslissing hebt genomen, nog voor hij echt zou gaan lijden. Alles in het belang van het paard.

Heel veel sterkte Saskia, en ik hoop dat jij en Heike elkaar kunnen steunen in deze moeilijke tijd. Overigens loopt daar bij de Rainbow Bridge ook ergens mijn oude schimmeltje rond, ik ben er zeker van dat hij Mistral ook goed zal opvangen!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 22:33

oooh wat vreselijk!!!
Ik vond het zo'n prachtige donkere schimmel! Toen ik bij Heike was heb ik er ook een tijdje bij staan kwijlen!

Fijn dat hij samen bij juul is veel sterkte het is niet niets maar gelukkig kun je terug kijken op een fijne tijd met je prachtige paard ookal was het zo kort..
Afbeelding
van Heike d'r site
Saskia heel erg veel sterkte en wat goed van je dat je voor het beste hebt gekozen voor het paard
*hugz*
Kim

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 22:48

Bah, het leven zit soms verdomd klote in elkaar Boos! Erg zware beslissingen zijn dit en je lijkt er echt enorm sterk onder te blijven.

Heel veel sterkte toegewenst iig voor de komende tijd! Het was een verstandige, niet te vermijden beslissing. Een rottige beslissing maar een goede.

Sterke Sas!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:07

Heel veel sterkte ermee!
Je beslissing was zo te horen de enige juiste, daar heb ik veel respect voor.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 23:19

Tot nu toe heb ik nooit eerder iets over jouw paard gelezen maar wat jouw paard had lijkt vrij sterk op de ziekte (volgens de veeartsen van Utrecht een hooguit tienmaal per jaar voorkomende auto-immuumziekte) van mijn paard 10 jaar geleden en dat was echt vreselijk.

Heel veel sterkte met je verlies.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 07:33

Heel veel sterkte ermee

:evaw:

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:24

Wat vreselijk...heel veel sterkte

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 08:34

Heel veel sterkte in de moeilijke periode. Vreselijk....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:11

Wat afschuwelijk... Heel veel sterkte met het verlies van je maatje.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:58

dat is echt vreselijk!! ik heb vorig jaar ook mijn paard af moeten laten maken(die heette ook mistral) omdat ze zich vastgelegen had in de stal. dus ik weet precies hoe je je voelt!! je maatje is weg....
ik heb nu, een jaar later, pas net weer een paardje gekocht. maar ik dacht niet dat ik ooit nog een paard zou kopen!! heel veel sterke dus!!!!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:17

Wat erg voor je, ik hoop dat je er snel overheen kan geraken; vreselijk is het om een paard te verliezen ik kan erover mee praten.

In elk geval veel sterkte. PS wat leek me dat een prachtig paard

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:03

jeetje zeg ik vond t altijd zo'n leuk paard!!! Ontzettend knap dat je deze beslissing hebt kunnen nemen, zal ontzettend moeilijk voor je geweest zijn maar het is het beste voor Mistral.
sterkte!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:06

Saskia, je weet het al lang. Maar ik vind echt dat je de beste beslissing hebt genomen. Heel dapper van je.

Maar wat zal ik Mistral gaan missen. Die ontzettende goedzak. Nooit meer samen op de wei naar onze paardjes turen. *snik*

Hopenlijk heeft hij het samen met Julius naar zijn zin daarboven.(en met Manjo naturlijk en vele anderen
Hieronder nog wat foto's van hem
Afbeelding
Afbeelding

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:10

jeetje zeg dit vind ik echt heel rot voor je
wel vind ik het goed dat je een besluit neemt wat in zijn voordeel is geweest,maar daarom is het verlies nog groter!heel veel sterkte de komende tijd!

soms is het beter om te zwijgen

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:22

saskia heel veel sterkte met het verlies van Mistral.

Geef het een plekje in je hart.

Van hem houden zal je altijd maar vergeten nooit.

trotse moeder van 2 prinsesjes

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:45

Heey, wat erg zeg, ik wil je heeeel veel sterkte toewensen met het verlies van je maatje!

Quote Jalisco: Zolang er over je geroddeld wordt, zijn ze je nog niet vergeten Haha!

Reppie Lovers

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:48

Echt vreselijk... Heel veel sterkte Saskia

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 18:44

Bedankt voor jullie lieve reacties. Wat leuk om hier foto's van MIstral tegen te komen toen hij nog zo donker was. De laatste tijd was hij echt veel lichter.
Ik heb Mistral gevraagd mij een boodschap(pertje) te sturen om me te late weten dat het goed met hem gaat. Hij zou ook de groetjes doen aan Julius.
ik heb hem voor de zekerheid ook maar gewaatschuwd, dat 'ie niet te enthousiast moest gaan rennen meteen, want daar zou 'ie nog wel eens spierpijn van kunnen krijgen. Langzaam opbouwen hè?!
Ach ja, dat geeft troost, het idee dat hij nu ergens anders weer goed kan lopen en rennen en niet meer steeds moet gaan liggen omdat hij zoooo moe is.
De dierenarts dacht trouwens dat er best nog iets anders had kunnen meespelen, omdat het zo snel gegaan was. Een ontsteking in het maag/darm kanaal (maar hij had geen koorst, kan dus eigenlijk niet), of een tumor in de buikholte. Hij at namelijk zó ontzettend veel ,terwijl hij alleen maar magerder werd... Dat zou dus nog best meegespeeld kunnen hebben.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:48

Heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Ik zelf heb 3 weken geleden mijn Micky moeten laten inslapen, dus Mistral zal hem in de paardenhemel tegen komen.

Nogmaals heel veel sterkte en ik weet heel goed hoe je je nu voelt en wat een verdriet dit geeft.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 19:00

Wat zijn er toch zo stiekempies veel paarden van allerlei liefhebbende eigenaars weg gevallen hè... En dan zijn er nog zoveel die een slecht tehuis hebben... MOeten die van ons juist ziek worden oid... 't Is toch niet eerlijk Verdrietig

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:56

Saskia schreef:
Wat zijn er toch zo stiekempies veel paarden van allerlei liefhebbende eigenaars weg gevallen hè... En dan zijn er nog zoveel die een slecht tehuis hebben... MOeten die van ons juist ziek worden oid... 't Is toch niet eerlijk Verdrietig


nee erg he?
is echt niet eerlijk,maar gelukkig heeft jouw paardje iig een waardig en fijn leven gehad en de beste verzorging,dat telt toch ook?

op mijn stal staan 8 paarden
daarvan zijn er 3 boven de 24 jaar,die hebben wel een gewldig leven gehad en een fijne oude dag,gelukkig dat paarden toch nog goede levens hebben,dat je dat ook meemaakt dat er zo lief voor zo'n oud dier gezorgt blijft worden!

soms is het beter om te zwijgen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:30

ik heb ook zoiets meegemaakt, met mijn geitje, noemde mistra.
had iets van nierkanker ofzo, viel heel erg af, kon op het eind niet meer lopen, we hebben dezelfde beslissing genomen... ik weet hoe moeilijk het is...
veel sterkte!!

Enya - Daya :-)

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 07:49

Ik denk dat je een goede keuze gemaakt heb, meid!


Heel veel sterkte !! Huilen Huilen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 08:16

DAt paard heeft een goed leven bij jou gehad. voor jou is het natuurlijk een teleurstelling, een toekomst met dat paard is weggevallen. Ik heb ook zo'n verdriet gehad toen ik een jong paard weg moest brengen. Die had dezelfde verschijnselen als jouw paard, maar door een andere oorzaak. Maar het was ook een ataxie. Yep, is moeilijk te verteren. Ik hoop dat je verder gaat met paarden, het is te mooi om te missen. sterkte.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretsa, ComscoreBot, Ilonaa1994, Mira283 en 38 bezoekers