Wie scheert zijn wedstrijd paard niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Wie scheert zijn wedstrijd paard niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 12:59

Zolang ik me kan heugen scheer ik altijd mijn warmbloedjes, nooit geen problemen mee gehad...

Echter Ozep valt na december zo terug!
Hij krijgt een doffe muisgrijze vacht met van die rare windharen er tussen die binnen een week weer aangroeien als je hem opnieuw scheert, ook wordt hij dan enorm gevoelig voor schimmel e.d.
Normaal heb ik rond deze tijd allang geschoren maar ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen.

Hij is nu echt heel mooi, de vacht nog redelijk kort maar wel heel vol, hij is nu een stuk donkerder van kleur en daardoor lijken zijn manen zowat blond, how kjoet! Lovers

Ik zit er hard over te denken om eens een jaar over te slaan wat scheren betreft. Terwijl ik echt een figuur ben die van superstrak houdt, ik scheer bijvoorbeeld elke 2 weken de voeten, oren, neus e.d.

Wie nog meer? Met name mensen die echt heel regelmatig op wedstrijd gaan en niet 2 keer in het jaar een B proefje rijden omdat de wedstrijd toevallig op de stal gehouden wordt.


prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:04

Prakkie scheer ik nooit, en lethal heb ik ook nooit geschoren, omdat dat dat simpelweg niet nodig was/is.
Heldin heb ik het eerste jaar wel geschoren (dus zo'n 10 jaar geleden Haha! ), en daarna niet meer nodig. Dit jaar gaat Heldin d'r haar er weer wel af, omdat ze nu al lang in d'r vacht zit...
Nooit problemen verder mee gehad.

Ik scheer ook nog 2 paarden voor vriendinnen van mij (worden elk jaar gecshoren). OOk omdat ze anders van die teddybeertjes worden, en das heel vervelend met droogstappen (dat gaat niet) en ik vind het zelf ook niet echt een gezicvht, zo'n teddybeer in het Z met stange en trens in Haha!

http://www.bokt.nl/markt/ad/224075/easculap-econom-ii-gt474-scheerapparaat easculap econom II scheerapparaat te koop

http://www.bakeencake.com voor op maat gemaakte taarten

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:13

Ik scheer ze niet. Bij ons komen ze ook in de winter veel buiten en dan heb ik liever dat ze nog wat extra bescherming hebben.
Verder vind ik de kleur ongeschoren mooier en zeker bij mijn vos.
Als je de dekens goed bij houd denk ik dat je ze goed kort in hun vacht kan houden.
Als ze er als een teddybeer uit zien zou ik er ook wat aan doen.
Waarom probeer je het niet gewoon eens een jaar?

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:33

In een ver verleden dat ik nog zeer regelmatig wedstrijden reed, alweer zo'n 15 jaar geleden, schoor ik mijn pony nooit ondanks dat hij door zijn vorige eigenaar als "schaap" werd uitgemaakt. Nooit geen problemen mee gehad. het kost alleen veel meer tijd om ze droog te krijgen. wel uitkijken bij indoorwedstrijden als je na je proef of parcour naar buiten gaat. wel even een deken op. daar staat tegenover dat ik hem zonder "pielen met dekens" overdag lekker in de wei stond...

off topic:
Sh*t was mis ik dat beessie. Leeft al drie jaar niet meer

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:41

Ik scheer ze ook nooit. Iones is nu juist zo mooi donkerbruin in de winter en als ik hem zou scheren, dan krijgt hij zo'n vale muiskleur. Dat vind ik niet mooi. Dus ik laat het zo en dan gaat het allemaal prima.

De hond is de betere mens

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:43

Ik scheer ook niet, tot nu toe heb ik ze altijd kort in het haar kunnen houden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:52

Mijn paard krijgt nooit echt een wintervacht gelukkig, ik hoef hem dus nooit te scheren. Zijn winterhaar is wel iets langer en wolliger dan zijn zomerhaar, maar het mag geen naam hebben. Iedereen verbaast zich altijd over zijn dunne vachtje.


smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:55

scheer ze niet,licht langer ophouden in de stal wil ook wel helpen,En met dekens zeulen natuurlijk.

leef je droom, droom niet je leven.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:58

Ik scheer niet. De KWPNérs komen niet echt super dik in de vacht. Gewoon een knappe deken op en dan valt het wel mee..
Die vollboeden hebben echt helemaal geen vacht. Iedereen vraagt altijd of ik ze geschoren heb, maar dat is dus niet zo.. Dus gewoon lekker goede dikke dekens op..Lachen

Haha!

Mer1980

Berichten: 18811
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:02

Ik heb dit jaar voor het eerst paarden die zo mooi dun in de vacht blijven dat ik ze niet hoef te scheren. Haha! Ik heb Meis & Muts wel altijd moeten scheren. Vaak wel 2 X. Sya scheren we wel iedere winter.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:11

als je toch wil scheren hier een goed tip:
scheer van kaak tot uier(of koker), dus ze hals aan de onder kant ze borst en ze buik(breedste stuk kan dan 50 cm zijn. het paard droogt dan sneller op, en hij hoeft geen deken op(alleen een zweetdeken, na de arbeid)je moet wel 2 keer scheren, 1 x in oktober en 1 keer in januari.

suc6!!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:36

Ik scheer ook niet. Mijn paard zit redelijk kort in het haar. Mijn vorige twee paarden moest ik wel scheren. Dat werden echte teddyberen...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:37

thea schreef:
scheer ze niet,licht langer ophouden in de stal wil ook wel helpen,En met dekens zeulen natuurlijk.


Precies, ik hou het licht meestal tot ongeveer 23.00 uur aan. En vroeg genoeg beginnen met dekens.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:47

Ik scheer nooit omdat het niet nodig is. De merrie (KWPN) die ik rijd (en eens per 2 weken start) staat nu nog overdag in het land en heeft dus ook nog geen deken op. Ze zit nog superkort in de vacht. Vorig jaar redde ze het ook prima dus dit jaar doen we het weer hetzelfde. Ze krijgt binnenkort een deken op als het kouder wordt. Ik ben (als ik ze scheer) alleen maar bang dat ze sneller ziek worden, omdat je er zo om moet denken dat ze niet te veel en te snel afkoelen ed.

Het paard dat mijn zus rijdt (en wekelijks uitbrengt) heeft vorig jaar zelfs zonder deken gestaan. Die loopt overdag met nog zo'n 12 andere paarden in de bak en probeer dan je deken maar eens heel te houden. Zij heeft dat paard alleen na wedstrijden en rijden wollen zweetdekend op die er weer af gaan zodra die droog is. Dat paard liep er super bij en zat absoluut niet lang of dik in het haar.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:13

Misschien een banketstaaf vraag, maar krijg je nu echt meer punten voor de verzorging met wedstrijden rijden?? Alleen omdat hij geschoren is.....
Ik heb zelf ook een warmbloed en ik moet er niet aan denken om hem te gaan scheren (meningen staan vrij natuurlijk). Ik vind hem schattig als hij wat behaarder is (net een teddy-beer).


Ps: ik kraak je niet af hoor, ben gewoon benieuwd!!

Gr Natas

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:14

Stalgenoten van mij die wedstrijden rijden scheren ook lang niet allemaal hun paarden. De meesten blijven heel kort in het haar.

Ik denk dat je gewoon op je paard af moet gaan, heeft hij veel last van zijn vacht (gaat hij heel snel zweten, weinig puf) en is hij na het werk niet droog te krijgen (of juist veel nazweten), dan kun je hem beter scheren. Misschien gewoon nog even afwachten?

Ik scheer Toon ook altijd pas half november en dan hoef ik het maar 1 keer te doen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:41

Ik scheer nooit.
Die van mij staat overdag de hele dag buiten ook als het onwijs regent dus is het egwoon niet te doen met zo'n kaal halsje.
Door met een regendek te beginnen en zo steeds een dikker dek te nemen houd ik 'm echt mooi in z'n vacht heeel iets dikker dan zijn zomer vacht maar het mag geen naam hebben.
Op zijn hals wordt hij nog iets dikker dan onder de deken maar ik vind het zo weinig ik heb er ook geen last van met rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 16:53

Olisa zit super mooi dun in het haar, zonde om te gaan scheren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:20

Lois blijft ieder jaar mooier in zijn haar zitten. HEt eerste jaar det ik hem had schoor ik wel 3 keer per winter. Afgelopen winter heb ik maar 1 keer geschoren. Met een beetje geluk hoef ik nu niet te scheren. Hij zit nog heel mooi in het haar en hij is heel donker aan het worden, echt bruin-zwart. Als hij zo blijft ga ik echt niet scheren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 17:21

sherif schreef:
Misschien een banketstaaflige vraag, maar krijg je nu echt meer punten voor de verzorging met wedstrijden rijden?? Alleen omdat hij geschoren is.....

Vanaf de klasse M krijg je geen punten meer voor de verzorging.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:19

Ik scheer Jurga niet (voor zover je dat een wedstrijdpaard wilt noemen...elke maand een start }> ), is nooit nodig geweest, ze blijft mooi kort in haar vacht met ene deken.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:43

Ik ben bang dat ik er weet niet onderuit kom, mijn pony hoefde ik nooit te scheren, maar mijn paardje(met toch vrij veel bloed) krijgt een teddyberenvacht...Huilen na een half uur rijden is hij helemaal bezweet en nauwelijks meer droog te krijgen. Zal dus wel weer scheren worden dit jaar, want met crossen en springwedstrijden vind ik dat niet echt handig...(heb doordeweeks ook geen tijd om een half uur mijn paard droog te stappen trouwens...Bloos )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:57

Ik heb vorig jaar wel geschoren, maar dat was omdat ik toen binnen reed en mijn paard ook niet in de wei kwam. Nu staat ze nog wel buiten, en rijd ik ook niet binnen, ze zweet dus ook minder. Zolang het gaat scheer ik niet, zeker omdat ze deze zomer erg slecht in de vacht zat.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131982
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:07

Mijn paard wordt ook nooit geschoren.
Hij staat ook niet onder dekens om hem kort in z'n haren te houden.
In de winter heeft hij inderdaad wel wat weg van een teddybeer, maar dat kan me niet zo deren.
Overdag gaat hij naar buiten (behalve als het hard gevroren heeft vanwege de kwaliteit van het weiland); ook in de winter.
Als m'n paard bezweet is dan gaat er even een deken op tot hij weer droog is, meestal kan de deken na een uurtje al weer af.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 19:10

Mijn vorige paard heb ik ook nog nooit geschoren, maar die bleef zo dun in zijn haar dat het wel leek alsof hij geschoren was! Heel veel mensen vroegen me dat dus ook (maar was dus niet geschoren!! Haha! ).

Roxanne ga ik ook niet scheren, dan moet je het ook bijhouden en ik ben erg lui wat dat betreft,..... *LOL* Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, HarmanyL, Unravelation en 50 bezoekers