Herseninfarct????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Herseninfarct????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 10:59

Bericht verwijderd door Mieke
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:46

Het verdacht geld bij mijn oude pony (25/35 jaar, niet goed bekend). Enige tijd geleden ging ik s'ochtends voeren en ze leek helemaal van de wereld, kon niet meer goed zien en leek heel erg gedesorïenteerd en heel het vertrouwen was weg. 2 uur daar voor was ze nog topfit, heel vreemd. Het ging echt heel slecht met haar, da gebelt. En hij gokt er op dat het een herseninfarct was. Wonder boven wonder heeft ze er zeer weinig (en zeker voor haar leeftijd) aan over gehouden. Haar zicht was al niet meer super en is daar na nog iets verslechterd, maar ze red zich goed, ze kan normaal functioneren en eet goed. Wel zwalkt ze af en toe een beetje tijdens het lopen. Niet veel maar toch.
Ze is toen ook heel snel hersteld, eigenlijk binnen 2 dagen. Volgens de DA was dat ook erg verwonderlijk omdat het herstel normaal ook veel langer duurt.
Zijn er toevallig symptomen met dat paard die overeenkomen met mijn pony?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 11:53

Bericht verwijder door Mieke
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:42

Ja, is zeker vaag. Ik geloof dat zulke infarcten ook veel verschillende aspecten kunnen hebben.
Misschien is er wel iets mis in zijn zenuwstelsel.
Wat zegt de Da dan verder?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:47

door een herseninfarct kunnen er delen in het zenuwstelsel uitvallen waardoor het paard coordinatie moet missen op sommige plaatsen. Ik heb wel eens gedacht dta die wobbelaar van mij destijds ook een hersenbloeding had gehad of zo.

De hond is de betere mens

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:53

O,ja, nog iets belangrijks! Als er iets in de hersenen mis is zie je vaak dat de ogen heen en weer trekken, horizontaal (zou het niet kunnen dat ze dat kegelen noemen, zit nu echt even te gissen, weet de naam maar kan er niet op komen).
Dat is een heel belangrijk teken van o.a. een herseninfarct/attack.
Hoe kon ik dat nou vergeten (stom van me).
Een ander paard van me is aan een attack gestorven.

Als ik het mis heb graag verbeteren, wil er zelf ook graag wat meer over weten.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 16:30

Bericht verwijderd door Mieke
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:52

Mieke, is jouw paard ook bezweet geweest? het merkwaardige aan mijn paard destijds, was dat hij op stal altijd precies aan 1 kant kletsnat van het zweet was, en aan de andere kant gewoon droog. En je zag ook een duidelijke grens, het ging niet geleidelijk aan in elkaar over.

De hond is de betere mens

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 10:07

Bericht verwijder door Mieke
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:15

Dit heb ik ook meegemaakt. Mijn 30-jarige pony Karin heeft het ook gehad. Hierdoor was ze halfzijdig verlamd. Volgens de dierenarts kon een jonge pony er wel weer bovenop komen, maar karin was al teveel verzwakt dus heb ik haar in moeten laten slapen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 10:28

bericht verwijderd door Mieke
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 11:48

Die zenuwschade is rhino en je verhaal lijkt ook typisch rhino voor mij. De besmetting is meestal opgetreden voor de zenuwsymptomen ontstaan. Dat kan een periode met lichte neusvloei en koorts zijn geweest maar bij volwassen paarden gaat dat vaak ongemerkt voorbij. Door een reaktie raken de bloedvatjes beschadigd die de zenuwen bevloeien en krijgen ze dus wat later uitval. Typisch is ook een slappe staart, daar zei je niks over denk ik.
Die wormpjes waar je over spreekt komen enkel nog voor bij paarden die zo goed als niet ontwormd worden. Die sluiten dan een groot bloedvat af dat naar het been gaat, plotse erge mankheid zie je dan maar niet wankelen, ataxie.
Uit het bloedonderzoek kan de rhino niet altijd aangetoond worden. Vaak is de besmetting al voorbij voor de zenuwsymptomen doorkomen en er bloed genomen wordt.
de echte oorzaak kennen is waarschijnlijk minder belangrijk, wat telt is dat het paard aan de beterhand is en zal herstellen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 12:26

Bericht verwijderd door Mieke
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:37

Deze vorm van ataxie hoeft niet alleen door Rhino te ontstaan hoor. Het kan ook door trauma zijn, een valpartij, of vast komen te liggen in de box. Is het eigenlijk een jong paard of al een volwassen paard? Jonge paarden krijgen het vaak spontaan rond hun 2e levensjaar.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:38

Ja, het heeft ook niet zoveel belang. Als het paard maar beter wordt.
Het kan gerust dat alleen dat paard last heeft bij rhino, misschien was z'n weerstand net iets minder of is hij net in contact geweest met veel kiemen. Wat de andere paarden doen valt af te wachten. Net zoals wij soms in contact komen met mensen met griep, dan wordt gelukkig lang niet iedereen ziek.
Veel wormpjes bewegen zich voort via de bloedbaan, dat is niet zo ongewoon, je krijgt enkel een probleem als ze zo massaal aanwezig zijn dat ze in klompen in de slagader naar het been raken. De wormen die dat veroorzaken vormen nu praktisch geen probleem meer. Dat is echt super zeldzaam.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 12:42

Desiree schreef:
Deze vorm van ataxie hoeft niet alleen door Rhino te ontstaan hoor. Het kan ook door trauma zijn, een valpartij, of vast komen te liggen in de box. Is het eigenlijk een jong paard of al een volwassen paard? Jonge paarden krijgen het vaak spontaan rond hun 2e levensjaar.


Rond het 2e levensjaar zie je ook een heel groot aantal paarden dat besmet is met rhino. Al die jonge dravers met knobbeltjes in de keel en een slap verhemelte die niet meer zo presteren. Bij rijpaarden wordt het rond die tijd niet vaak opgemerkt omdat ze nog niet moeten presteren. Een valpartij van die aard kan natuurlijk maar geeft vaak meer schrammen en zware uitval dan het niet meer steunen op 1 been.
Typisch is de slappe staart voor rhino en eventueel het niet meer kunnen plassen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 13:42

Bericht verwijderd door Mieke
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:33

Toch al een keer eerder gehad dus.

Het gene wat bij mij gelijk in me opkwam is dat er misschien wel een tumor in zijn hoofd zit. foto laten maken?
Het is nu dus erger dan de eerste keer, ook wel verdacht.

ben benieuwd wat de DA over 8 weken zegt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 16:37

Bericht verwijderd door Mieke
Laatst bijgewerkt door Mieke op 11-11-02 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 08:39

Wij hadden laatst een paard die zomaar ineens blind was.......Hij reageerde alleen nog maar op licht/donker maar zag voor de rest niets!

De volgende dag moesten de mensen een parcourtje met hem lopen en bleek dat ie ineens weer vrij veel gezichtsvermogen terugte hebben. Een attack is het waarschijnlijk geweest wat dit veroorzaakt heeft.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:22

Zannekin schreef:
Rond het 2e levensjaar zie je ook een heel groot aantal paarden dat besmet is met rhino. Al die jonge dravers met knobbeltjes in de keel en een slap verhemelte die niet meer zo presteren. Bij rijpaarden wordt het rond die tijd niet vaak opgemerkt omdat ze nog niet moeten presteren. Een valpartij van die aard kan natuurlijk maar geeft vaak meer schrammen en zware uitval dan het niet meer steunen op 1 been.
Typisch is de slappe staart voor rhino en eventueel het niet meer kunnen plassen.


En toch schijnt dit een erfelijkheidskwestie te zijn: een afwijking in het beenmerg. Een jaarling, halfbroer van mijn 2 jarige had het ook. Ook naar de slacht gemoeten.

De hond is de betere mens

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 10:04

Ik zou hem toch niet naar de slacht doen. Wij kregen die in Gent regelmatig binnen. 2 maanden rust, weigang en alles was opgelost. Daar ging er nooit één voor naar de slacht. Het is gewoon omdat die dieren als 2-jarige moet presteren dat het aan het licht komt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:43

die van mij hoefde niets te presteren, die hoefde alleen maar volwassen te worden. En ik heb het geprobeerd om hem beter te laten worden, uitgebreid de tijd voor genomen. Maar hij werd alleen maar slechter. Ik heb meerdere veeartsen geconsulteerd en die zeiden dat er geen behandeling voro was en dat er een enkeling wel overheen groeide, maar dat gebeurt dan binnen een paar maanden.

De hond is de betere mens

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 12:22

Dat kan ja, ik kende een paard wat ook een soort attack heeft gehad en daardoor aan 1 oog zo goed als blind geworden was en met rijden problemen had met zijn coordinatie, dus veel struikelen, tegen het schot vallen, met zijn ene been op het andere staan en moeite met schouderbinnenwaartsen. Door de juiste training werd het beter maar het was altijd moeilijk om met dit paard te rijden hoewel hij het in de sport niet onverdienstelijk gedaan heeft.

Ken nog een paard waarbij het waarschijnlijk door een virus is gekomen, of dat Rhino was is niet bekend, er was wel aan gedacht idd. Dit paard kreeg hoge koortsen, kon steeds slechter lopen en op een gegeven moment lag hij alleen maar, hij draaide met zijn ogen en kon niks meer, deze is dan ook ingeslapen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, schaapie18 en 71 bezoekers