medicijnen bij tying up?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

medicijnen bij tying up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 08:07

Wie heeft ervaring met het preventief geven van acepromazine, dantrolene of phenythoine bij maandagziekte (tying up)?????


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:25

hai, ik heb er nog nooit van gehoord, zou heel goed kunnen maar ik zou er niet aan beginnen, je kan dan beter je paard langzaam opbouwend trainen, zodat hij het niet krijgt! gr shaneen

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 09:33

Ja hallo......dat is niet mijn vraag. Opbouwend trainen, voeding aanpassen enz enz is allemaal bekend.
In Engeland en Amerika zijn ze al een stap verder en stellen ze dat deze medicijnen kunnen meehelpen om het bij een paard dat er gevoelig voor is te helpen voorkomen. De factor stress en hormonen schijnen ook een rol te spelen. Het schijnt verder vaker voor te komen bij merries dan bij ruinen!

...................................Graag serieuze reacties!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:35


JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:03

Het goedkoopste en beste middel tegen "tying-up" heb je zelf in de hand.
Na een krachtinspanning moet je het restant van niet gebruikt melkzuur uit de spieren halen
en dit kan je het best doen door 10-15min zo traag mogelijk te draven NET na
een krachtinspanning.

Om melkzuur uit de spieren te halen heb je zuurstof nodig.
Vanaf je anaeroob traint ga je minder zuurstof opnemen en meer melkzuur aanmaken.

Het punt waar de zuurstof optimaal is, waar het meeste melkzuur wordt omgezet naar
ATP (ATP=Adenosine Tri Phospat) is bij een hartslag van 130-140 Dit is zeer lichte draf.

Dus om minder problemen te hebben met Tying up, ga je hem gewoon nadat hij is gewerkt
een goede "warming-down" geven, van mijn part mag je nog 3h stappen, niets gaat op
tegen 10-15 min lichte draf. (Hartslag bij stap is om en bij de 80)

Best kan je ook een paard dat gevoelig is aan tying up, elke dag licht werk geven.
Zeker niet in zijn stal laten staan, beweging is wat de spieren bezig houd.

Veel geluk

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 13:22

Zannekin weet je meer over dat soort voer? En wat voor olie? Waar kan ik meer info daarover vinden?

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:43

Fabienne, vetten is wat je net niet nodig hebt. Dit is een verkeerd beeld velen hebben van paardensport, of sport in het algemeen.

Het enige moment dat spieren vetten gebruiken is als een paard staat te rusten. Vetten zijn een trage brandstof. Wat je nodig hebt zijn koolhydraten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:51

JeanPaul schreef:
Fabienne, vetten is wat je net niet nodig hebt. Dit is een verkeerd beeld velen hebben van paardensport, of sport in het algemeen.

Het enige moment dat spieren vetten gebruiken is als een paard staat te rusten. Vetten zijn een trage brandstof. Wat je nodig hebt zijn koolhydraten.

Mensen zijn geen paarden. Je moet je eerst een keer wetenschappelijk informeren voor je die dingen zegt. Paarden kunnen niet goed omgaan met koolhydraten. Het is niet hun natuurlijke energie bron. Cellulose is dat wel (mensen kunnen dat niet verteren, paarden net wel) en die wordt omgezet tot vrije vluchtige vetzuren. Granen (koolhydraatrijk) zijn niet het natuurlijke voedsel van het paard. Wij geven dat om aan de energiebehoefte te voorzien. Er zijn voldoende studies gedaan waaruit blijkt dat paarden veel beter te houden zijn op een vetrijk dieet. Spierziekten werden zo goed als opgelost na overschakeling op een koolhydraat arm dieet. Dr. Beth Valentine heeft hier veel onderzoek naar gedaan, vooral op werkpaarden omdat daar tying up nog veel meer bij voorkomt.
Hier vind je wat info over haar werk: http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/index.htm
In Engeland bv. is er ook al meer kennis over dan hier. Ik kan nog wel wat opzoeken voor je.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:07

Een beetje meer uitleg vind je hier:
Dietary Protein Restriction and Fat Supplementation Diminish the Acidogenic Effect of Exercise During Repeated Sprints in Horses: http://www.nutrition.org/cgi/content/full/131/7/1959

http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/q ... t=Abstract

Er is al heel wat over verschenen dus als je meer wil moet je maar een PB sturen. Ik voer in de winter 2 kopjes mais- of sojaolie bij. Het moet plantaardig zijn maar welke olie doet er niet toe. Door die extra energie moet je al een kleinere hoeveelheid krachtvoer geven, wat dus het aandeel koolhydraten doet dalen.
Als je paard last heeft van tying up toch de moeite waard om een keer te proberen en te zien hoe snel er effect is....


JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:35

zannekin, Wat deze studies betreft ben ik 500% mee akkoord. vooral dan deze Dietary Protein Restriction and Fat Supplementation Diminish the Acidogenic Effect of Exercise During Repeated Sprints in Horses: http://www.nutrition.org/cgi/content/full/131/7/1959


Inderdaad waar vetten zitten zitten geen koolhydraten! Dus ik zou zeggen geef jij maar lekker vet en ik lekker koolhydraten en kijken welke paarden het beste presteren.

Misschien ff wat meer uitleg.
1) Velen denken dat melkzuur (lactic acid, of zoals in de studie wordt gesproken over acidogenic effect) slecht is, want zoals alle dierenartsen zeggen "melkzuur is slecht". Probleem is dat dit een foute theory is. En deze Theory werd rechtgezet in een study van Professor Gevers in 1977!!! Ja inderdaad al zo lang. Nadien heeft een zekere proferssor Roberts in 98 en dat is al recenter deze studie dan ook wetenschappelijk bewezen. Een paard presteerd niet door een TEVEEL maar een TE KORT aan melkzuur.

Zoals ik al zei ATP is de brandstof voor de spieren, ATP kan je niet voederen, dit komt uit verbrandingen en omzettingen. Van zodra een wedstrijd aanvangt gaat het lichaam ATP aanmaken (een deel zit opgeslagen in de spieren maar dat is niet veel) het maakt dit aan uit CP (Creatine Phosphat) Dit is echter maar voor een 5sec zo.
Nadien schakelt het systeem zich over naar glycogeen. Glycogeen wordt bekomen door glucose om te zetten naar glycogeen. Glucose zijn koolhydraten, suikers enz.
De FT (Fast twitch) spiercellen gaan deze glycogeen omzetten naar ATP en het byproduct wat er van overschiet, dat is namelijk Pyruvaat. (Melkzuur).
Van zodra er geen glycogeen meer voorhanden is gaat het lichaam zich overschakelen op tragere brandstoffen. Het paard vertraagt, en de hersenen schaken de grote glycogeen verbranders uit. De eerste en initieelste functie van het paard of mens is nog altijd in leven blijven en niet een wedstrijd of training af te handelen.
Vanaf dan nemen de 2de linie spiercellen over, namelijk de FTH spiercellen. Deze gaan dat pyruvaat omzetten naar ATP maar hiervoor hebben ze zuurstof nodig. Van zodra er hier ook geen meer voorhanden is schakelt het lichaam over op ST (Slow twitch) spiercellen en die verbranden dan VET maar dat is de traagste verbranding, en vandaar ook tragere prestaties.

Ik heb al meerdere testen gedaan en een ervan is dat ik verschillende paarden voor een wedstrijd een verhoogd aantal koolhydraten heb toegedient, met als gevolg, betere prestaties, langer uithouding vermogen en veeeeeeeeeel betere recuperatie.

Dit is nadien al uitgetest op ALLE paardensport disciplines die als doel hebben om top prestaties te leveren, van Dressuur, over jumping , tot wedstrijden van 1609 m tot 160Km (endurance) en hierdoor zijn pracht prestaties geleverd.

Ik wil met jou een test doen, en kijken wat paardenvoeder is.
We zetten een emmer haver voor zijn neus en een emmer Vetten je mag van mij kiezen dewelke. Kijk eens welke hij eerst op eet ?????

Ik daag je uit!
Op de universiteit van Utrecht is een student en die heeft een onderzoek gedaan op 20 paarden, 10 werden een verhoogd aantal koolhydraten gegeven en 10 een hoger vetgehalte in het voeder. De paarden die de beste prestaties leverden waren die met de koolhydraten. De anderen werden moddervet en konden geen stap meer voor uit.
Als je graag studies hebt over koolhydraten, zeg maar hoeveel je er wil.
Er zijn er onnoemelijk veel. Wat mij betreft "What works is real" en ik heb het met mijn eigen ogen gezien.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:53

Dan moet je maar een paar links hier zetten van A artikels (wetenschappelijk aanvaard) waarin die theorie staat want dat mis ik hier een beetje...
Kwestie van het paard laten kiezen: als ze voor kouw neus een snoepje leggen of een krop sla zal je ook het minst gezonde nemen zeker, dat slaat op niets, suikers zijn uiteraard aantrekkelijk. Ik ga me hier ook niet verdedigen. Klinisch is aangetoond dat paarden veel beter vetten verdragen dan koolhydraten en dat paarden met tying up te genezen zijn met high fat dieet. Van 2 kopjes olie per dag wordt je paard niet moddervet, temeer dat je uiteraard het dieet moet aanpassen en zoals ik al zei minder koolhydraten moet gaan voederen. Ik hoor je niet praten trouwens over tying up in die hele theorie.
Het is zo dat in België (en dat mag ik zeggen) alles wat trager gaat doorsijpelen. Binnen tien jaar zitten wij misschien even ver. Je ziet in commerciele mengvoeders trouwens het vetgehalte al wat stijgen en die goeie ouwe melasse is ook al veel minder gewenst. Verder doet ieder z'n zin natuurlijk. Met tying up heb ik nog nooit problemen gehad en ik was laatst blij verrast toen ons veulentje naar Engeland ging dat die vrouw ook olie toevoegde aan het dieet en geen suikerklontjes. Blijkbaar is het hier en daar toch al wel ingeburgerd.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 15:07

JeanPaul, geldt dat ook voor paarden met gevoeligheid voor tying up? Zijn die ook in dat onderzoek meegenomen?

We hebben het hier over paarden die een afwijkende stofwisseling hebben.
Ik heb begrepen dat e.e.a. te maken heeft met de calciumhuishouding, en zelfs in een erfelijke vorm met de celwanden in de spiervezels.......erg ingewikkeld allemaal.

http://www.equinevetnet.com/veterinaria ... ingup.html

http://www.tufts.edu/vet/sports/performance.html#5

http://www.sporthorsemedicine.com/symposium.htm

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:09

Nee dus.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:12

Als je een tying up paard hoog koolhydraatgehalte voert zal die gegarandeerd veel slechter worden.
Laat iets weten Fabienne, welke therapie je ook probeert.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:16

Frappe, Eq. Veterinary Journal
"Glycogen loading is of benefit to many long distance human athletes, but no advantage has yet been established for this practice in horses, and without modification it could render them subject to laminitis and endotoxaemia."

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:17

De reden waarom het werkt met olie is erg simpel. Je kan dat zelf ook uitproberen hoor. Melkzuur is een zuur (acid) neem gewoon een zure oplossing en smijt er wat olie of bakboter in en wat heb je? een schuimige massa. Inderdaad!! Een zuur wordt opgelost door middel van vet.

Het wordt dan niet verbrand door de spieren, maar de spieren worden dan wel leeggemaakt. En ik veronderstel dat daardoor inderdaad je tying up probleem gaat opgelost geraken. MAAR deze schuimige massa gaat dan nadien problemen veroorzaken in de lever.

Hier een leuke test voor jou! Geef je paard een zware training. Gebaseerd op jou vet dieet. En neem nadien bloed. En kijk naar de SGOT,LDH waarden (voor diegenen die ff niet meezijn, dit zijn de waarden die aanduiden hoeveel spierafbraak er is geweest en dit zijn ook de waarden die hoger zijn dan 2-3000 indien je tying up hebt)

De week nadien (denk er aan een paard heeft 4 dagen nodig om te bekomen van een zware inspanning (Supercompensatie, voor diegenen die dit niet kennen, just call my name))
Dus de week nadien doe je terug een zware inspanning maar dit maal heb je overgeschakeld op een koolhydraat rijk dieet (liefst 3dagen voor de wedstrijd beginnen) en neem terug bloed. En wat zie je veeeeeeeeeeeeeeel minder spierafbraak!!! (als de waarden bij vet 350 waren heb je nu nog 250 wat aanvaardbaar is!

Ga je dan naar het melkzuur zien kan je waarden hebben tot 40 millimole! en weet je wat de dag nadien geen tying up! toch raar! nee?

Hoe is men ertoe gekomen? Een van de beste sportfysiologen voor paarden (NR1 al jaren wat interval training betreft) werd geroepen bij een renpaard. De laatste 7 uitslagen van dit renpaard waren een fiasco. Het paard starte als eerste en na 1200m stopte het zo hard dat de andere paarden moesten uitkijken of ze liepen over hem heen.

Het paard werd gans onderzocht, van kop tot teen, bloed afname, melkzuur bepaling enz. Melkzuur was 22milimole wat normaal is na zo'n inspanning.

Het paard vertoonde geen gebreken, of pijn of wat anders dan ook.
Er werd vastgesteld dat het paard in de ren liep en dat het net was dat het zonder brandstof viel. Hierdoor heeft met het paard 3 dagen voor de volgende race 3 keer per dag 110 gr suikers toegevoegd.
He resultaat was verbluffend. Het paard eindigde 2de.
Men heeft dit nadien nog enkele keren geprobeerd en de uitslagen waren 2keer 2de en 4 keer eerste!

Omdat dit ook toeval kon zijn heeft men dit geprobeerd over gans de wereld in alle andere disciplines en de resultaten waren verbluffend.

Vorige week maandag op het congress van het ICEEP (dit is het International Congress for Equine Excercise Physiology) heeft men duidelijk gesteld dat niet Vet is wat een paard nodig heeft maar wel degelijk Koolhydraten.

Ik heb spijtig genoeg geen linken naar studies, maar indien U wenst wil ik ze een voor een door uw mailbox sturen, ik zou zeggen maak wel plaats want het zijn er een hele boel.

Dat wij belgen achter zijn, ik vrees dat je dan mij verkeerd hebt ingeschat.

Wees niet mis, het is niet dat ik iets heb tegen jou persoonlijk of zo en ik denk niet dat het hier de bedoeling is om elkaar te verwijten, maar enkel door discussie kunnen we er allen beter en slimmer van worden.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:24

Zannekin, het enige wat ik hier kan van zeggen is:"Wrong" het is fout.
Ik heb het zelf geprobeerd. Ik zelf zit in de drafsport en pas glycogeen loading al een jaar toe op al mijn paarden met zeer goede resultaten.

In nederland werd dit ook getest op dressuur paarden met dezelfde verbluffende resultaten op internationaal niveau, eveneens in de jumpig werd dit recent bewezen door het belgisch team op de WEG.

Fabienne wat tying-up betreft, ik heb dit 10 jaar geleden ook nog voor gehad met mijn paarden, hiervoor is er maar een manier de beste en dat is warming-down, dit heeft NIETS met koolhydraten of Vetten te maken.
Probeer dit niet op te lossen door middel van deze middelen, beter voorkomen dan genezen.

Wat je moet doen is gewoon je paardje elke dag licht werk geven.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:30

JeanPaul schreef:
De reden waarom het werkt met olie is erg simpel. Je kan dat zelf ook uitproberen hoor. Melkzuur is een zuur (acid) neem gewoon een zure oplossing en smijt er wat olie of bakboter in en wat heb je? een schuimige massa. Inderdaad!! Een zuur wordt opgelost door middel van vet.

Het wordt dan niet verbrand door de spieren, maar de spieren worden dan wel leeggemaakt. En ik veronderstel dat daardoor inderdaad je tying up probleem gaat opgelost geraken. MAAR deze schuimige massa gaat dan nadien problemen veroorzaken in de lever.

Hier een leuke test voor jou! Geef je paard een zware training. Gebaseerd op jou vet dieet. En neem nadien bloed. En kijk naar de SGOT,LDH waarden (voor diegenen die ff niet meezijn, dit zijn de waarden die aanduiden hoeveel spierafbraak er is geweest en dit zijn ook de waarden die hoger zijn dan 2-3000 indien je tying up hebt)

De week nadien (denk er aan een paard heeft 4 dagen nodig om te bekomen van een zware inspanning (Supercompensatie, voor diegenen die dit niet kennen, just call my name))
Dus de week nadien doe je terug een zware inspanning maar dit maal heb je overgeschakeld op een koolhydraat rijk dieet (liefst 3dagen voor de wedstrijd beginnen) en neem terug bloed. En wat zie je veeeeeeeeeeeeeeel minder spierafbraak!!! (als de waarden bij vet 350 waren heb je nu nog 250 wat aanvaardbaar is!

Ga je dan naar het melkzuur zien kan je waarden hebben tot 40 millimole! en weet je wat de dag nadien geen tying up! toch raar! nee?

Hoe is men ertoe gekomen? Een van de beste sportfysiologen voor paarden (NR1 al jaren wat interval training betreft) werd geroepen bij een renpaard. De laatste 7 uitslagen van dit renpaard waren een fiasco. Het paard starte als eerste en na 1200m stopte het zo hard dat de andere paarden moesten uitkijken of ze liepen over hem heen.

Het paard werd gans onderzocht, van kop tot teen, bloed afname, melkzuur bepaling enz. Melkzuur was 22milimole wat normaal is na zo'n inspanning.

Het paard vertoonde geen gebreken, of pijn of wat anders dan ook.
Er werd vastgesteld dat het paard in de ren liep en dat het net was dat het zonder brandstof viel. Hierdoor heeft met het paard 3 dagen voor de volgende race 3 keer per dag 110 gr suikers toegevoegd.
He resultaat was verbluffend. Het paard eindigde 2de.
Men heeft dit nadien nog enkele keren geprobeerd en de uitslagen waren 2keer 2de en 4 keer eerste!

Omdat dit ook toeval kon zijn heeft men dit geprobeerd over gans de wereld in alle andere disciplines en de resultaten waren verbluffend.

Vorige week maandag op het congress van het ICEEP (dit is het International Congress for Equine Excercise Physiology) heeft men duidelijk gesteld dat niet Vet is wat een paard nodig heeft maar wel degelijk Koolhydraten.

Ik heb spijtig genoeg geen linken naar studies, maar indien U wenst wil ik ze een voor een door uw mailbox sturen, ik zou zeggen maak wel plaats want het zijn er een hele boel.

Dat wij belgen achter zijn, ik vrees dat je dan mij verkeerd hebt ingeschat.

Wees niet mis, het is niet dat ik iets heb tegen jou persoonlijk of zo en ik denk niet dat het hier de bedoeling is om elkaar te verwijten, maar enkel door discussie kunnen we er allen beter en slimmer van worden.


Ik discussieer ook graag, dus niets is persoonlijk, zeker niet...
Van dat schuim is een beetje simplistisch maar dat weet je ook wel. Verder blijkt de lever met dit dieet geen last te hebben. Ons dieet bv is nog 3 X zo rijk aan vet en das pas moet je na tientallen jaren aan de lever denken dus, dat stelt geen probleem.
Verder staan in mijn links net de omgekeerde redeneringen ivm bloedwaarden. Je moet echt artikels op de medline vinden want er wordt zoveel gepubliceerd en diegene die daar staan zijn betrouwbaar, de meest gecontroleerde gegevens. Ik vind daar absoluut niets recent terug over wat jij zegt en naar mijn mening is het teveel op mensengeneeskunde gebaseerd. Zoek anders een keertje op Pubmed.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:31

s h i t. Wie heeft er nu gelijk hier?

De hond is de betere mens

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 15:32

Het is (gelukkig) niet mijn paard.
Maar het onderzoek met dat renpaard, wat je aanhaalt, was dat een paard met aanleg voor tying up?

Ze was met het paard na een blessure licht werk aan het opbouwen, ze mocht de eerste week 5 min draven, dit was de derde week waarin ze nog 10 min draf per dag deed. Rustig losstappen, lang uitstappen.......en toch stond het dier gisteravond weer stijf. Niks te hard gewerkt naar ons idee?????? We snappen er helemaal niks meer van.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:34

JeanPaul schreef:
Zannekin, het enige wat ik hier kan van zeggen is:"Wrong" het is fout.
Ik heb het zelf geprobeerd. Ik zelf zit in de drafsport en pas glycogeen loading al een jaar toe op al mijn paarden met zeer goede resultaten.

In nederland werd dit ook getest op dressuur paarden met dezelfde verbluffende resultaten op internationaal niveau, eveneens in de jumpig werd dit recent bewezen door het belgisch team op de WEG.

Fabienne wat tying-up betreft, ik heb dit 10 jaar geleden ook nog voor gehad met mijn paarden, hiervoor is er maar een manier de beste en dat is warming-down, dit heeft NIETS met koolhydraten of Vetten te maken.
Probeer dit niet op te lossen door middel van deze middelen, beter voorkomen dan genezen.

Wat je moet doen is gewoon je paardje elke dag licht werk geven.


Ik vind toch dat die Belgische paarden niet zo goed presteerden op de WEG..., wat krijgen die Duitse dan te eten?
Tying-up kan dus wel opgelost worden met een high-fat dieet, waar haal jij dan de wetenschap? De aarde is ook plat zeker? Eigen waarheden maken ben ik een beetje allergisch voor. Het is al uitgebreid onderzocht met goede resultaten, lees eerst de artikels en oordeel dan.

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:35

waar staat het paard overdag en 's nachts?
Geef dat paard zoveel mogelijk beweging, 24/24 weidegang

en Desiree ik dacht dat jij aan mijn kant stond!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:36

Desiree schreef:
s h i t. Wie heeft er nu gelijk hier?


Oordeel zelf, lees alle links goed door, zoek met google en lees erover, laat je niet zomaar iets aanpraten, door niemand trouwens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:36

JeanPaul schreef:
en Desiree ik dacht dat jij aan mijn kant stond!

Ehhhhhhhhhhh! het wordt mij hier veels te moeilijk!

De hond is de betere mens

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:38

ok jongens hou jullie vast hier gaan de studies om jullie oren vliegen
Authors TJ Fairchild, S Fletcher, P Steele, C Goodman, B Dawson, PA Fournier
Title Rapid carbohydrate loading after a short bout of near
maximal-intensity exercise
Full source Medicine and Science in Sports and Exercise, 2002, Vol 34, Iss 6,
pp 980-986


Abstract FAIRCHILD, T. J., S. FLETCHER, P. STEELE, C. GOODMAN, B. DAWSON,
and P. A. FOURNIER. Rapid carbohydrate loading after a short bout of near
maximal-intensity exercise. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 34. No. 6, pp.
980-986. 2002. Purpose: One limitation shared by all Published
carbohydrate-loading regimens is that 2-6 d are required for the attainment
of supranormal muscle glyco-en levels. Because high rates of glycogen
resynthesis are reported during recovery from exercise of near-maximal
intensity and that these rates could in theory allow muscle to attain
suptanormal glycogen levels in less than 24 h. The purpose of this study was
to examine whether a combination of a short bout of high-intensity exercise
with I d of a high-carbohydrate intake offers the basis for an improved
carbohydrate-loading regimen. Methods: Seven endurance-trained athletes
cycled for 150 s at 130% VO2peak followed by 30 s of all-out cycling. During
the following 24 h, each subject was asked to ingest 12 g.kg(-1) of lean body
mass (the equivalent of 10.3 g.kg(-1) body mass) of high-carbohydrate foods
with a high glycemic index. Results: Muscle glycogen increased from
preloading levels (+/- SE) of 109.1 +/- 8.2 to 198.2 +/- 13.1 mmol.kg(-1) wet
weight within only 24 h, these levels being comparable to or higher than
those reported by others over a 2- to 6-d regimen. Densitometric analysis Of
muscle sections stained with periodic acid-Schiff not only corroborated these
findings but also indicated that after 24 h of high-carbohydrate intake.
Glycogen stores reached similar levels in Type I, IIa. And IIb muscle fibers.


Conclusion: This study shows that a combination of a short-term bout of
high-carbohydrate intake enables athletes to attain supranormal muscle
high-intensity exercise followed by a high-carbohydrate intake enables
athletes to attain supranormal muscle glycogen levels within only 24 h.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aatrox, ComscoreBot, egnie, ElCamino, GiGi_90, jesss_amigo, Joesje, karinmanon, Kimmie235, LiDi, Marcella, Mariljo, marygoround, miezelke, Mylady_E, rocky_1995 en 27 bezoekers