Zijn er bokkers met Lichamelijke afwijkingen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Zijn er bokkers met Lichamelijke afwijkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 12:25

Ik ben ooit gaan paardrijden op doktersadvies!! omdat ik een verminderd evenwicht heb, een beenlengteverschil (bijna 3 centimeter), links ongeveer maar 30% kracht heb en links een slechte motoriek heb. Ik ben zo geboren, dus ik weet niet beter. Als ik het bovenstaande zo lees klinkt het erg dramatisch, maar zo erg is het ook weer niet. er valt goed mee te leven.
Uiteraard heeft dit ook invloed op mijn rijden. Ik moet af en toe erg creatief zijn om rijtechnische problemen op te lossen. Zo rij ik vaak maar met 1 spoor om het krachtverschil op te lossen. Aan de andere kant kan ik die voet (met spoor) moeilijk stilhouden en heb ik dus een probleem. Ik kan mijn linkerhand moeilijk stilhouden (hoezo onafhankelijke zit en hulpen). Ik heb de neiging om scheef te zitten. ik kan niet op mijn paard komen zonder mijn beugel wat langer te maken enzovoort enz.

zijn er meer bokkers met (lichamelijke) afwijkingen??

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:32

Ik heb op mijn 12e een flinke whiplash overgehouden aan een val van een paard. Ik heb twee jaar met een kraag rondgelopen en ben dankzij een sportmasseur weer in staat om mijn nek en rug voor 90% te gebruiken. Als ik die man niet was tegengekomen zat ik nu waarschijnlijk in een rolstoel..

Dus, ja, ik heb ook een lichamelijke afwijking, ook al is hij niet aangeboren..

Overigens, je ziet niets aan mij, alleen als ik moe ben, dan gaat mijn koppie scheef hangen, doordat de spieren in mijn nek dan wat verslappen..

Ohh en nog wat, ik rij gewoon lekker door hoor..! Ik heb me niet uit het veld laten slaan.. Haha! Maar ik heb wat sneller last van angst, dat is het enige.. Haha!
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 02-10-02 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:32

Ja, ik heb ook een lichamelijke afwijking. Ik heb maar 1 (functionerende) scrotum. Was een ongelukje.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:34

Ik ben ooit door een hoge val op de stenen versleten ruggewervels..
En eigenlijk moet ik een op maat gemaakt korset aan(die ligt ergens boven in de kast)....en paard rijden is taboe..
Maar ik leef maar 1 x en paarden rijden is mijn leven!
Buiten mijn gezin om dan he...

Mon-nikky

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:37

Ik heb een glazen arm met een goudvis er in..... Schijnheilig

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:42

Prima schreef:
Ja, ik heb ook een lichamelijke afwijking. Ik heb maar 1 (functionerende) scrotum. Was een ongelukje.


Dat heeft toch iedereen, of vergis ik me nou?? ( heb het uiteraard over iedere man he? Knipoog )

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:55

Ik heb ook een whiplash en eigenlijk vinden de dokters het niet goed dat ik rij, maar dat kunnen ze me toch niet verbieden Haha!
Ik heb alleen als ik grieperig ben of moe dat het in mijn nek gaat zitten en dan rij ik meestal niet, omdat het dan te vermoeiend is.
Gelukkig heb ik een therapeut en als ik er dan weer eens helemaal klaar ben ga ik naar haar toe en kan ik er weer een tijdje tegen aan...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:01

Ik heb ziekte van lyme gehad (de reumavorm), ik heb daar pijnlijke gewrichten in handen en knieen aan over gehouden. Is vooral probleem als een paard erg in je handen hangt (dat doet Lanna gelukkig niet) en bij aansingelen (ik vraag daar hulp bij).

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:13

Tallie1979"]
[quote="Prima schreef:
Ja, ik heb ook een lichamelijke afwijking. Ik heb maar 1 (functionerende) scrotum. Was een ongelukje.


Dat heeft toch iedereen, of vergis ik me nou?? ( heb het uiteraard over iedere man he? Knipoog )
[/quote]

De meeste hebben er twee. (scrotum=teelbal)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:24

Bolle schreef:
Ik heb een glazen arm met een goudvis er in..... Schijnheilig


ehm dit is het kippenhok niet hoor Verward

Ik heb zelf een vergroeiing in mijn rug waardoor ik heel veel last van mijn rug heb, erg vervelend want ik ga dus snel mijn rug ontlasten tijdens het rijden door bijvoorbeeld in galop naar voren te hangen en niet in mijn zadel te zitten. Ik trek daarbij bij last van mijn rug mijn schouders op wat het eigenlijk alleen maar erger maakt achteraf.

Maar daar staat gelukkig wel tegenover dat als ik geen last van mijn rug heb een goede zit heb, jammergenoeg heb ik bijna altijd last.

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:44

Bolle schreef:
Ik heb een glazen arm met een goudvis er in..... Schijnheilig

Grapje moet kunnen.
Even serieus, ik heb eenaangeboren rugprobleem, gevolg is dat ik heel erg beperkt ben in mijn rij-mogelijkheden.
Doorzitten, verlichte zit en daardoor springen is voor mij niet mogelijk.
Het behalen van het ruiterbewijs is dus ook onmogelijk.
Ooit is mij aangeraden om te gaan paardrijden om nog enige souplesse in mijn rug te houden.

Overigens heb ik wel ter compensatie van het ruiterbewijs afgelopen april het koetsiersbewijs gehaald en rij ik nu regelmatig aangespannen en dat bevalt mij eerlijk gezegd beter.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:48

Prima schreef:
De meeste hebben er twee. (scrotum=teelbal)


Niet echt een serieus antwoord in een serieus topic IMO. Om je ff te corrigeren Prima... een scrotum is een balzak waar zich twee teelballen in bevinden. Je bent dus geen uitzondering als je er maar 1 hebt Knipoog

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 13:51

Is het voor jullie af en toe ook zo frustrerend, dat je iets wilt doen, maar dat je lijf niet meewerkt. Zo zwaait mijn paard regelmatig helemaal naar buiten uit. Ik voel dat , maar heb op dat moment niet genoeg kracht in mijn been om er wat aan te doen. grrr erg frustrerend....

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:56

Maarten"]
[quote="Prima schreef:
De meeste hebben er twee. (scrotum=teelbal)


Niet echt een serieus antwoord in een serieus topic IMO. Om je ff te corrigeren Prima... een scrotum is een balzak waar zich twee teelballen in bevinden. Je bent dus geen uitzondering als je er maar 1 hebt Knipoog
[/quote]

Oke, zie je nou wel, en ik maar denken dat ik gek was joh.. *LOL*

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:13

Tallie1979"]
[quote="Maarten"][quote="Prima schreef:
De meeste hebben er twee. (scrotum=teelbal)


Niet echt een serieus antwoord in een serieus topic IMO. Om je ff te corrigeren Prima... een scrotum is een balzak waar zich twee teelballen in bevinden. Je bent dus geen uitzondering als je er maar 1 hebt Knipoog
[/quote]

Oke, zie je nou wel, en ik maar denken dat ik gek was joh.. *LOL*
[/quote]

Oh, nou dan had de toenmalige arts, die sprak over de linker scrotum, het bij de verkeerde eind. Ik bedoel dus mijn linker teelbal. Evengoed, voor mij was het wel bedoeld als een serieuze kwestie en beschouw het ook als afwijkend van normaal. (leuk is het ook niet).

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:22

Tuurlijk is het niet leuk! Ik lach je ook niet uit ofzo.. Maar ik was ffies in de war.. snappie? Haha!

celano
Berichten: 1951
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:22

Citaat:
zijn er meer bokkers met (lichamelijke) afwijkingen??
Citaat:

flaporen

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 16:21

lichamelijke afwijking...
wet niet of het er onder valt, maar ik heb 2 zwakke knien.
heb 2 jaar lang met ontstoken pezen en spieren gelopen, juist in me groei-periode (dachten dat het groeipijnen waren) en daardoor snel last van me knien, als ik bv een dag ineens meer moet lopen, of veel trappen op moet enzo.
best lastig!
Ook een pols heb ik een keer omgezwikt (hockeyen...) en toen een tijd ingetaped gehad, maar nog steeds steekt er een botje uit als ik me hand zeg maar haaks op me arm zet... Scheve mond niet echt goed, en kan er af sindsdien veel minder mee sjouwen...
allebei niet aangeboren...

wel een aangeboren "afwijking" is me dyslectie, lijkt gek dat hier te noemen, maar dat heeft ook invloed op je bewegen.
Zo wist me gymleraar aan mijn spel/beweging te achterhalen dat ik dyslectie had!

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:26

Ik heb reuma, nieuwe heup versleten knie en enkel..jarenlang niet meer paardgereden maar toch weer opgepakt.
Moet met opstappen ook 1 beugel langer maken anders lukt het me niet..uithoudingsvermogen is wat minder (lees:veel minder) dan voorheen..benen zijn zwak..doen hun werk af en toe niet maar ala..ik rij weer en doe het met heel veel plezier!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:11

Ben licht spastisch, alles aan de rechterkant van mijn lichaam functioneert minder goed. Maar alleen als ik loop is het te zien (aan mijn been) het is niet super eng om te zien ofzo, maar wel zichtbaar.
Ik heb hulp nodig bij het opstijgen, alleen als de pony klein genoeg is of ik zelf op een verhoging sta en de pony stil blijft staan lukt het mij alleen. Ook heb ik minder kracht in mijn been en arm/hand, een mindere motoriek, ik kan rechts bijvb niet de teugel én een zweepje vasthouden, dan laat ik om de paar meter mijn zweepje vallen...en minder evenwicht. Ik bijvb niet fietsen op een 'gewone' fiets, niet op een scooter, niet schaatsen etc...

Klinkt allemaal best dramatisch en soms ben ik er ook wel is verdrietig om als ik niet mee kan doen met iets, maar dan denk ik maar snel dat ik gelukkig wel kan paardenrijden en verder wel in goede gezondheid verkeer.

Het is trouwens een aangeboren afwijking

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 19:42

Ik heb een ruwe knieschijf en die knieschijf loopt ook naar links als ik buig, daardoor heb ik met paardrijden vaak erg veel last van mijn knie, moet daarom ook mijn beugels lang doen, ik kan ook niet zo goed springen omdat ik dan te veel op mijn knien moet steuen.
Het kan komen door een aangeboren afwijking die wat geholpen is door een val met de fiets en daarna nog een keer een val met een paard, werd daardoor steeds erger.
Door die vallen is mijn bekken ook verkeerd gegroei (zegt de dokter) ik heb daardoor ook pijn in mijn rug, de dokter zegt ook dat een schouder van me lager is, maar ik heb nog niet ontdekt welke dat is.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:11

Ik heb scoliose,binnenkort nog eens naar de dokter(een half jaar na het vorige onderzoek) en als het veel verergerd is,tja,een brees(of hoe schrijf je dat?).Is het ongeveer hetzelfde gebleven,dan gaat het waarschijnlijk niet veel verergeren en moet ik niets meer doen.
Zo'n ding moet ik 23/24 uur dragen,maar als ik meer dan een uur paardrijd(meestal),dan draag ik dat toch echt niet hoor(wel zoveel mogelijk)!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:16

angelke schreef:
Ik heb scoliose,binnenkort nog eens naar de dokter(een half jaar na het vorige onderzoek) en als het veel verergerd is,tja,een brees(of hoe schrijf je dat?).Is het ongeveer hetzelfde gebleven,dan gaat het waarschijnlijk niet veel verergeren en moet ik niets meer doen.
Zo'n ding moet ik 23/24 uur dragen,maar als ik meer dan een uur paardrijd(meestal),dan draag ik dat toch echt niet hoor(wel zoveel mogelijk)!


FF offtopic: Als je een brace moet, zorg dan dat je hem echt wel vaak genoeg draagt (en idd niet bij paardrijden). Een vriendin van mij moest ook een brace voor haar scoliose en heeft hem in het begin wel braaf gedragen, maar op een gegeven moment steeds minder. Hierdoor heeft ze dat ding een jaar langer aan moeten hebben. 't Is maar een kleine tip!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 21:23

Uh....
Een hele lichte maar wel merkbare afwijking:
mijn heupen staan iets scheef.
Dat zag men al toen ik mijn zwemdiploma wilde halen en mijn benen tijdens de 'schoolslag' niet gelijk weer aansloten (de ene maakte een grotere slag dan de andere, en langzamer).
In 't zadel merk ik dus dat ik moeilijker mijn ene hak kan uitdrukken, en zit ik vaak op maar 1 zitknobbel terwijl ik op 2 moet zitten.

Verder een slechte motoriek, wat mijn onafhankelijkheid bij bepaalde hulpen niet ten goede komt (bijv. handen stil houden, op tijd reageren, consequent hulpen geven, maar 1 ding tegelijk kunnen doen voor je gevoel).

Ook heb ik epilepsie, maar al een tijdje geen aanvallen meer (afkloppen )..

En last but nog least:
Borstkanker met uitzaaiingen in de longen, zit nu aan mijn zoveelste chemokuur.
Dus snel moe, soms langer dan een week niet kunnen rijden, paard uit de roulatie en ik ook, weer beginnen en na drie weken weer hetzelfde liedje...
Maar we houden vol.
En over enkele maanden... hoop ik klaar te zijn.

Wie weet komen de volgende uitzaaiingen pas over tien jaar.
In die tussentijd moet Cerise en ik toch naar de L kunnen rijden, vinden jullie niet? Tong uitsteken
En op het moment?
Op het moment gelukkig zijn als ze met haar schattige bekkie gulzig tegen de lepel van de drinkbak duwt:
Slubberdeslubberdeslubber... Vingers aflikken
Zo'n lief gezicht! Lovers

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 21:53

Ik heb een ziekte die voor zover bekend niet verder voorkomt in Nederland, ik ben de enige. Houd in dat ik in mijn armen een soort schokjes heb, het lijkt heel erg alsof ik het koud heb. Mijn linkerkant is veel slapper dan mijn rechterkant. Ik kan geen glazen met drinken dragen want die komen dus half vol aan. Verder schijnen er veel andere kenmerken te zijn, zoals dat als ik harder moet praten mijn stem overslaat en ik soms moeilijk te verstaan ben. De artsen hebben er 10 jaar over gedaan voordat ze eindelijk wisten wat het was, erg prettig !

Maarja ik zeg altijd maar , er zijn veel ergere dingen op deze wereld !