Kennen jullie ook veel jaloezie in paardenwereld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nilson
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Leiden

Kennen jullie ook veel jaloezie in paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 09:36

Gisteren ging ik voor het eerst met Nilson naar mijn oude les waar ik voorheen altijd (op manege paarden) reed. Ik was er al een tijdje niet geweest, druk met verbouwing e.d. Ik had zin om iedereen weer te zien, maar goh dat viel enorm tegen! Veel van mijn oude vriendinnen deden heel koeltjes of zaten achter mijn rug om te kwebbelen. Juist weer andere mensen waarmee ik nooit veel contact had waren opeens super geintresseerd. Ik vond de sfeer heel vreemd en heb naderhand dan ook om verduidelijking gevraagd. Antwoord was dat ik arrogant was geworden omdat ik beweerde dat ik een goed paard heb. So?? Ik mag dat toch wel zeggen? Ik heb verdorie jarenlang gewerkt voor een paard zoals dit, wat is daar mis mee dat ik zeg dat het een geweldig paard is? Dat is toch redelijk normaal voor een eigenaar? Maar nee ik was een opschepper. Daar kan ik mij dus niet in vinden. Ik ben ook met een kwaad gevoel weggegaan, ik vind dit zo kinderachtig! Dan ben je met allemaal volwassen vrouwen, bah!
Nu mijn vraag, hebben jullie ook van dat soort ervaringen? Ik ben beniewd hoe het gaat lopen als ik daar mijn eerste wedstrijd ga rijden. Jammer dat mensen zo onterecht kunnen zijn.


UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:42

Welkom in de paardenwereld Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:43

Ik heb er zelf geen last van. Natuurlijk mag je wel zeggen dat je een goed paard hebt. Niets mis mee om trots op jezelf te zijn en op je paard. Er zijn wel veel mensen die over zichzelf praten, dat valt me wel op. Maar als ze het leuk vinden om over zichzelf te praten vind ik dat best, hoef ik niet zoveel te zeggen Haha!
Helaas is het wel zo dat die verhalen snel gaan vervelen en dat het dan het ene oor in en het andere weer uit gaat.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:54

hihihi ja welkkom Haha!

En ik denk dat je nog veel meer dingen mee gaat maken waar je versteld van gaat staan!

Gewoon niets van aantrekken en jezelf blijven! *LOL*

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]


Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:01

Je situatie komt mij ongeveer wel bekend voor, zij het vanuit een iets ander perspectief. Momenteel rij ik een paard bij, maar ik merk als bijrijden dat je toch met 'scheve' ogen aangekeken wordt en dat je geen volwaardig 'eigen paard' eigenaar bent. Je valt daarmee buiten de boot.
Misschien oordeel ik wel te snel hoor, tijd zal het leren. Er zijn ook superaardige mensen die het wel allemaal goed bedoelen.

Natuurlijk is niet iedereen zo, maar ik merk wel een tweedeling & dan vind ik jammer. Er zijn genoeg mensen met een eigen paard die zoveel kennis/ervaring in huis hebben dat je er wat van kan leren. Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die geen geld/tijd/prive-omstandigheden, etc. om een eigen paard aan te schaffen, maar die wel genoeg ervaring hebben. Daar kunnen mensen ook weer wat van leren.
Ik merk wel dat ik nog maar in de kinderschoenen sta qua kennis en ervaring.

Sommigen zijn idd snel jaloers, erg vervelend. Maar je kan nu eenmaal niet alles hebben. Geniet jij nu maar lekker van je paardje. Op een dag zijn ze misschien zelf in staat om een eigen paard te kunnen kopen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:25

Inderdaad welkom in de paardenwereld.

Ik heb geprobeerd om, toen ik december j.l. een paard kreeg, zowel met 'manege-mensen' als met 'eigenaar-mensen' om te gaan.
Dat laatste ging wel: zij waren zeer in mij, maar nog meer in mijn paard geïnteresseerd, dat is altijd zo.

Maar de mensen die 'alleen maar' op manegepaarden rijden, hebben vaak moeite met het idee dat jij nu ook tot 'de kliek van eigenaren' behoort.
Behalve jaloezie kunnen er ook andere dingen spelen, zoals zich geen houding weten te geven.
Daarbij zijn ze afwachtend wat betreft jou: hoe zul jij je nu gedragen, zul je nog net zo aardig tegen hen zijn, of zul je hen ineens negeren?
Want dit schijnt ook voor te komen... Haha!

Ik heb zelf nooit gezegd (letterlijk) dat ik een goed paard heb.
Wel heb ik gezegd dat ik blij ben met haar papieren, en dat ik haar vader zo'n mooie hengst vond en hij had in het millitary-olympisch team gezeten in Duitsland... Dat ik daar niets van wist toen ik haar kocht, en later pas achter kwam...
Met andere woorden: ik heb 'verkapt' verteld dat ik een goed paard had, althans dat haar vader super was.

Maar ik ben altijd blijven zeggen dat zowel 't paard als ik nog veel te leren hebben. En dat ik dat heel leuk vind. Elk advies was welkom, of ik er wat mee deed of niet, ik reageerde belangstellend en zei dat ik er eens over na zou denken.
Zo voorkom je ook dat je meteen aannemen dat je verwaand geworden bent... Knipoog

Veel sterkte en welkom 'to the club'.
Het is een harde wereld, en ook tussen eigenaren is veel afgunst en onterecht oordelen etc.

Voorbeeld van deze leuke paardenwereld.
Toen ik een verzorgpaard reed bij de vereniging, tussen de eigen paarden, heb ik altijd gezegd dat hij niet van mij was maar van iemand anders.
En dat ik daarom ook niet met hem kon starten, hij was ook niet gechipt nog (later wel).

Maar een jongedame die ik ken, rijdt op een verzorgpony en beweert bij hoog en laag dat het haar eigen pony is.
Ze mag er alles mee, maar de pony blijft toch echt van die eigenaar, hoe je het ook went of keert.
Dan denk ik: waar ben je mee bezig?
Maar goed... ze wil voor vol aangezien worden, en ach...
Dream on... Tong uitsteken

Ooit he, ooit.
Dan wordt de paardenwereld een wereld waarin mensen minder snel oordelen, blij zijn voor elkaar, meer 'club-eenheid' bij verenigingen zoals vroeger bij die van ons (komt nu weer wat bovenzetten!! Lachen ), en zullen de mensen elkaar wat meer helpen met de paarden.
Want zonder elkaar...
waar zijn we dan? Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:28

nou, afgezien van jaloezie kunnen mensen ook gewoon ongeinteresseerd zijn hoor. Ik was met mijn paard naar een andere stal verhuisd en zie de mensen nog eens terug op een concours van de vorige stal en er kon amper nog een boe of bah van af. UIt het oog uit het hart moet je maar denken, zo werkt het bij mensen. Eigenlijk zijn ze vaak gewoon oppervlakkig, en dat zijn die mensen waarmee jij te maken hebt waarschijnlijk ook.

De hond is de betere mens

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:30

UniferB schreef:
Welkom in de paardenwereld Haha!


Tsja welkom in de paardenwereld Schijnheilig Waar mensen zijn daar zijn problemen en jaloezie etc. het maakt denk ik niet uit of je nu op de korfbalvereniging zit of op de manege.... erg vervelend maar je met je er lekker niets van aantrekken. Geniet van je paardje en echte vrienden doen dit niet en zijn blij voor je;)

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:01

Dorine,

Dat heb je super gezegd! Wow... (positief bedoelt hoor)

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:16

jaloezie in de paarden wereld ???Hoe kom je daar nou bij??????????

Ik zelf heb er gelukkig geen last van, heb het positief veels te druk met mijn eigen knollies, en dus geen tijd om me druk te maken over jaloezie.......
En als mensen zich bezig willen houden om jaloers op mij te zijn, is dat hun pakkie an.......
Jaloers haalt je naar beneden, dat wil dus eigenlijk zeggen dat je jezelf niet goed genoeg vind!


Mon-nikky

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:27

Ook bij ons komt jaloezie gelukkig niet voor.Bij ons op stal staan pensionklanten,mensen die een paard leasen en kindertjes die lessen op onze pony's.Natuurlijk kijken de lessertjes huizenhoog op tegen de kinderen met een eigen pony maar je kunt dat geen jaloezie noemen.Er zijn wel kinderen die misbruik maken van de situatie door de andere kinderen te laten slepen met hun zadel of hun troep op te laten ruimen maar meestal smoren wij dat in de kiem.Verder gaat iedereen hier heel gezellig met elkaar om en natuurlijk is er overal wel eens wat maar uiteindelijk zijn we allemaal met het zelfde bezig:PAARDEN!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:59

Myke schreef:
Momenteel rij ik een paard bij, maar ik merk als bijrijden dat je toch met 'scheve' ogen aangekeken wordt en dat je geen volwaardig 'eigen paard' eigenaar bent. Je valt daarmee buiten de boot.
Misschien oordeel ik wel te snel hoor, tijd zal het leren. Er zijn ook superaardige mensen die het wel allemaal goed bedoelen.


Dat verschil merk ik dus niet. Ik rijd drie paarden bij van mensen in Hoenderloo, en mag daar in principe ook alles mee wat ik wil. Ik heb me nooit "minder" gevoeld dan iemand met een eigen paard, en ik heb me ook niet minder gewaardeerd gevoeld ofzo. Ik rijd al een hele tijd paarden bij van anderen, en het gevoel wat jij beschrijft ken ik dus niet. Het ligt er denk ik ook aan hoe je er zelf mee omgaat.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:51

Het ligt er denk ik ook aan hoe je er zelf mee omgaat.[/quote]

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het voorheen ook nooit zo gemerkt. En misschien valt het ook allemaal maar best mee. Ik ga in principe mijn eigen gang, maar wel hou rekening met anderen. Het valt allemaal wel mee bij mij, en je moet gewoon ff je 'plaatsje' veroveren. Voor hen ben je in principe ook gewoon nieuw.

Nilson
Berichten: 34
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 13:13

Welkom in de paardenwereld ja, of eigenlijk welkom in de paardeneigenaren wereld! Want echt ik stond er van te kijken, hoe mensen je opeens anders beoordelen.
Dorine jouw stukje tekst maakt wel een hoop helder voor mij (thanks), maar ik ben gewoon altijd zo enthousiast dat ik er vanalles uitflap, dus ook dat Nilson echt een geweldig paard is. Maar daarbij rijd ik nu op B niveau, weet en zeg ook dat we nog een hoop moeten leren en heb gisteren al mijn trouwe manegepaardjes nog begroet, die ik absoluut niet minder vind dan Nilson. Ik ben gewoon nog steeds dezelfde, waarom zien mensen dan nou niet? Ik vind zoveel paarden geweldig en ik suggereer niet dat ik beter ben. Het lijkt wel alsof zij mij alleen maar zien hoe ze mij willen zien. Het is jammer dat het zo moet, ik zou zo graag goede contacten willen behouden. Ik blijf mijn best doen voorlopig, ik kan het niet verkroppen dat we nu zo raar met elkaar omgaan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:35

hihi ik dacht in het begin dat je het had over kinderen van 13 jaar Haha!
tja best wel zielig.
jaloezie is overal niet alleen in de paarden wereld en ja ik heb nhet vaak genoeg meegemaakt.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:42

Marieke22"]
[quote="Myke schreef:
Momenteel rij ik een paard bij, maar ik merk als bijrijden dat je toch met 'scheve' ogen aangekeken wordt en dat je geen volwaardig 'eigen paard' eigenaar bent. Je valt daarmee buiten de boot.
Misschien oordeel ik wel te snel hoor, tijd zal het leren. Er zijn ook superaardige mensen die het wel allemaal goed bedoelen.


Dat verschil merk ik dus niet. Ik rijd drie paarden bij van mensen in Hoenderloo, en mag daar in principe ook alles mee wat ik wil. Ik heb me nooit "minder" gevoeld dan iemand met een eigen paard, en ik heb me ook niet minder gewaardeerd gevoeld ofzo. Ik rijd al een hele tijd paarden bij van anderen, en het gevoel wat jij beschrijft ken ik dus niet. Het ligt er denk ik ook aan hoe je er zelf mee omgaat.
[/quote]

Eigenlijk kun je je beter 'meer' voelen, want je laat anderen (de eigenaren dus) meestal voor de meeste kosten opdraaien en jij hebt er toch 't plezier van. Da's dan toch mooi geregeld Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:07

omdat wij met allemaal eigen paarden op een boerderij staan, hebben wij niet van dit soort "problemen". Maar bij de manege waar ik vroeger reed, en nu nog wel eens kom, doen ze ook niet anders. Ze vinden het eerder leuk dan dat ze jaloers zijn. Misschien ook wel omdat ik heel duidelijk maak dat een paard heel veel tijd vergt en een grote verantwoordelijkheid is. Bij ons worden de verzorgster ook niet als minder beschouwd. Het is wel eens voorgekomen dat mensen een minderwaardige opmerking tegen een van de verzorgsters, maar dan heeft diegene echt gelijk de hele clan aan zijn broek... Knipoog

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:18

op de boederij heb ik er geen last van waar ik sta, maar van daar buiten, wordt er wel eens stom gedaan ook een aantal "goede vrienden" die zeggen ook wel eens: " ja je krijgt zo maar een pony omdat je geslaagd ben ook achtelijk" en nog een aantal van die dingen maar ik heb er gewoon schijt aan. laat ze maar l*llen denk ik dan.


en al was ik niet geslaagd dan had ik hem gewoon moeten afbetalen bij mijn ouders

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:58

Op de manege waar ik nu rijd merk ik het helemaal niet, het maakt niet uit of je een eigen paard heb of niet.
Waar ik vroeger reed was dat wel zo; als je een eigen paard had (of verzorgde) hoorde je erbij, als je alleen op manegepaarden reed en die verzorgde hoorde je er niet bij. Misselijk

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:01

Ik begrijp dat dat even tegen valt! Toen ik ging rijden met mijn paard op de lokale manege, waren er een paar mensen die waarmee ik het wel kon vinden, maar ook een paar die duidelijk lieten blijken dat ik op de één of andere manier te min was. Ik reed immers een vaag ras en ik sprong graag, fout dus. Ik reed iedere week braaf mijn lesje en hield mij verder op de achtergrond. Toen mijn paard kreupel werd ging ik iedere week naar les met een ander paard die ik een tijdje tot mijn beschikking had. Dit paard kwam veel meer in de buurt van een echt dressuurpaard en opeens was ik wel interessant genoeg Misselijk . En net als jij, anderen vonden mij arrogant geworden Verward terwijl het enige wat ik deed was een ander paard rijden en meer dressuurgericht. Ik deed zelfs niet meer mee aan onderlinge wedstrijdjes, omdat ik een paar keer zo'n onbenullig wedstrijdje gewonnen had, en dat werd niet in dank afgenomen. Ik vond het toendertijd zo erg dat mensen het je gewoon niet gunde. Ik ken dat helemaal niet, zo ben ik totaal niet en ik vond het onvoorstelbaar dat er gewoon mensen zijn die je het licht in de ogen niet gunnen. Momenteel ben ik aardig gehard, en dat moet jij ook proberen. Je hebt recht om trots te zijn op je paard, dat is toch hartstikke mooi? Laat anderen je lekker arrogant vinden, wees blij dat je zo gelukkig kunt zijn met je dier.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:21

Ik heb het idee dat er altijd meer problemen zijn bij mensen die ongeveer hetzelfde niveau hebben dan bij mensen waar het gewoon duidelijk heel erg veel scheelt. Je krijgt dan toch eerder een soort concurentiesfeer terwijl je anders elkaar meer in zijn waarde laat. dat is mij opgevallen.
Ik vind het wel altijd raar als je niet mag zeggen dat je en mooi paard hebt, je mag er toch gewoon trots op zij.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:35

Rij je met je paardje naar de club, kom ik een "paardloze"vriendin tegen, zeg ik Hoi, ben ik opschepper, wil showen met me paard! Verward
zeg ik geen hoi *dan niet* ben ik meteen arogant en weet ik veel...
Wat willen ze dan? Verward
Nouja,.. van die mensen ken ik dus nu niet meer (tjonge, wordt echt arogant!)
Jaloerze mensen zijn geen vrienden want vrienden gunnen je alles!

Op de club netzo, zeg ik dat ik niet te vreden ben, dan zeuren ze dat ik dan maar niet zo'n knol had moeten kopen! * Boos! *
zeg ik dat ie lekker liep, loop ik optescheppen...

Ik hou me mond wel... en vertel me zelf wel, over me binkie Haha!

Je niet veel van aan trekken, en lekker genieten van je topperdje!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:39

O, en op mij is ook iedereen zo jaloers.... grinnik.

De hond is de betere mens

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 16:01

De grootste rotwereld is de paardenwereld. mensen gunnen elkaar het licht in de ogen niet.
Maar de paardjes zijn zo lief....

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 16:57

"Welkom in de paardenwereld"
Ik probeer me altijd zo veel mogelijk afzijdig te houden van dat soort dingen. Ik praat eigenlijk nooit over mijn paard en wat er nu wel of niet goed aan is en al zeker niet over mijn wedstrijdresultaten. En dat alles omdat ik geen aanleiding wil geven tot jalouzie. Idioot eigenlijk want als ze over je willen kletsen dan gebeurt dat toch wel Verdrietig .
Ik ben zelf in minder dan een jaar tijd van klasse B naar M2 gegaan en natuurlijk is dat onderwerp voor geklets. Zo zou mijn manier van trainen niet deugen en overwerk ik mijn paard etc. etc. Het is vreselijk jammer voor die mensen want ipv dat ze blij zijn voor een ander zitten ze lekker te kniezen, chagerijnen en te mopperen.
En een chagerijnig mens is niet alleen een last voor een ander, maar vooral voor zichzelf :))


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 42 bezoekers