Ras?/Welsh?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Ras?/Welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 13:37

Hoi,

Ik ben wel eens benieuwd welk ras deze pony is. Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd welke voorouders ze heeft (ze is papierloos). Misschien lijkt ze wel erg op een hengst of merrie? Dit is een foto van een aantal jaren geleden toen was ze een jaar of 10 , ze is nu waarschijnlijk een jaar of 30.
Wij zelf hebben altijd gedacht dat ze een welshje was.
Misschien kan iemand me ophelderen, zou erg leuk zijn.

Afbeelding

Groetjes.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 01-10-02 18:25, in het totaal 5 keer bewerkt

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:48

ik kan zo niet veel zien. het lijkt een welsh, maar de foto is te klein. wat is haar hoogte?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 14:05

Zo, denk dat het nu wel wat duidelijker is.
Ik dacht dat ze 1.27/1.30m. is.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:19

ja ik denk dat het een welsh is. tja een b'tje dus hmmmmm. wat voor kleur is haar moeder? of weet je die ook niet?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 16:45

Nee, ik weet niks van haar maar dan ook echt niks.
Tja, waar ze 20 jaar geleden vandaan kwam.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:00

ze lijkt op een welsh cob.
heb je misschien wat meer foto's van haar?
Dat maakt het makkelijker om te schatten wat het is.
Aan de bouw en benen(sokken) te zien lijkt het mij toch iets van welsh cob te hebben.Ze is wel klein he dus echt zeker is het niet.
Als je eens kijkt waar ze vandaan komt,misschien dat zijn weten wie de ouders zijn,of weten zij misschien wie hem/haar daarvoor heeft gehad,misschien weten die het.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:47

Nou lijkt me geen welsh... Hoofd niet, bouw ook niet. En de maat is ook niet echt logisch. Dan zou het een A'tje of een B moeten zijn, en dat lijkt het allebei niet bepaald.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 17:51

ik vind het ook een beetje moelijk te zeggen omdat hij zo klein is,maar goedhet is een gok.Vond zijn hoofd ook wat minder chique wat eigenlijk wel bij welsh hoord.Zou het niet een kruising zijn.Misschien x shet?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 18:21

Tja, ik kan er niet meer achter komen waar ze is gekocht, was 20 jaar geleden.
Ik zal vandaag of morgen nog wat meer foto's zoeken.
Ik heb naar wat foto's gekeken op Heike haar site en vond dat ze toch wel een beetje op de wesh pony's daar lijkt.
Een shetkruising zal ze zeker niet zijn, ze is erg fijn, totaal niet grof en heeft behoorlijk goede gangen dus dat lijkt me niet.
Maar als ze geen welsh is, wat dan wel?
Iig bedankt dat jullie mee denken. Ik ben nl. totaal niet thuis in pony's.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 18:29

Nog een foto, in de loop van de avond/morgen zal ik er nog een paar toevoegen.

Afbeelding

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:11

holly schreef:
ze lijkt op een welsh cob.
heb je misschien wat meer foto's van haar?
Dat maakt het makkelijker om te schatten wat het is.
Aan de bouw en benen(sokken) te zien lijkt het mij toch iets van welsh cob te hebben.Ze is wel klein he dus echt zeker is het niet.
Als je eens kijkt waar ze vandaan komt,misschien dat zijn weten wie de ouders zijn,of weten zij misschien wie hem/haar daarvoor heeft gehad,misschien weten die het.


Waar haal je hier iets van een welsh cob uit?
Bouw? Beetje erg licht gebouwd voor een cob.
Benen? Erg fijn beenwerk voor een cob, sokken hebben meer rassen en ik heb hier ook een cob met een paar haartjes aan de benen.
Maat zou zelfs erg klein zijn voor een C.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 21:33

Dacht het eerlijk gezegd ook, ik zat aan A & B te denken maar ik ben geen kenner. Heb jij een idee Marije?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:47

Misschien een kruising met welsh A of B.
Ik heb geen idee hoe de maat bij een dartmoor is. Maar ik dacht dat dartmoors ook rijtypische pony's zijn.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 22:01

ik heb ff een omschrijving van een dartmoor uit een van mijn boeken geplukt:
Stokmaat: 1.25
De haar kleur van de dieren is meestal bruin of zwart. De Dartmoor lijkt op een mini volbloed. Het voorkomen is edel met kleine alerte oortjes. De indruk is die van een sterke gespierde pony. De benen zijn mooi slank met goed gevormde voeten. De staart is zwaar en wordt hoog gedragen. De bewegingen zijn vlak en ruim.
Ik zal nog een goede foto zoeken.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:55

chantal1 schreef:
Nog een foto, in de loop van de avond/morgen zal ik er nog een paar toevoegen.

Afbeelding


Hier vind ik 'm wel wat van 'n shet hebben, maar bij de eerste foto dacht ik toch ook aan een Welshje. Het ziet eruit als 'n shet x welsh of misschien wel 'n Shet x (slanke) New Forest

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 00:04

Nee, never een shet. Kan echt niet volgens mij.
Mag ik dan weten waar jij dat aan ziet? Wat zijn zeg maar de kenmerken?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 07:54

ga ook voor een shet x new forest... of inderdaad een dartmoor ofzoiets. Geen welsh, dat geloof ik niet.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:34

Hmm.. kan van alles zijn. Als ik even kijk dat ze bijna 30 jaar is, dan kan dat hoofd wel kloppen. Welshes hebben niet altijd zo'n mooie hoofdjes gehad. Er zijn trouwens wel nationale kampioen merries geweest die 1.25 waren in de sektie B. Begrijp ook dat dit een ongeregistreerde pony is, dus waarschijnlijk ook niet direkt eentje die als aanwinst voor het ras gezien werd. Over het hoofd: een van de meest legendarische Welsh B merries van Nederland mocht willen dat ze zo'n hoofd had. Kan het verder niet zeggen. De tweede foto lijkt al wat beter. Ik zeg dus alleen dat het niet onmogelijk is Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 09:01

Bedankt voor je bericht!
Hmm, tja, we zullen nooit weten of ze geregistreerd is geweest? Het vage was dat toen ze kwam (kon ik nog niet rijden) maar mams wel en die moest dus even testen dat ze behoorlijk goed uit de verf kwam en dus behoorlijk wat oefeningen kende (dressuur). Ik zal er nog eens een foto bij zetten.
En als ik zo eens naar de warmbloeden kijk lijkt het me misschien ook wel logisch (zoals Joost zegt) dat ze ondertussen wel 30 jaar oud is en misschien niet zo modern is?

vanda's schreef:
ga ook voor een shet x new forest... of inderdaad een dartmoor ofzoiets. Geen welsh, dat geloof ik niet.


Ok, ik heb het hier al eens gevraagd. Waaraan kan je dan zien dat er shet in zit? Je suggereerd het dus ik ben wel eens benieuwd waarom.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 10:31

En nog een foto:

Afbeelding

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 10:34

eDaar vind ik 'm ook wel 'nbeetje 'n haflingerkont hebben Verward Ach, ik verbeeld met natuurlijk weer van alles.

Ik bedoelde niet da het 'n zuivere hstelander was, maar ik zeg alleen dat ik 'm er wat van vindt hebben, maar vraag me niet 'wat' Tong uitsteken

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:22

Ik vind haar er ook een beetje Welsh uitzien; ze lijkt toch erg fijne behaarde beentjes te hebben. Ik heb een bejaarde New Forest maar die is toch wel zwaarder van beenwerk. Het is natuurlijk maar een gokje...
Vind jij zo'n oude pony ook van onschatbare waarde voor de veulenopvoeding, transport etc? Ik wou de mijne een goed pensioen geven op de wei. Het is eigenlijk gek maar laatst dacht ik wat we zouden moeten doen zonder haar. Ik hou de veulens in haar gezelschap, voor en na het spenen: ze straalt rust uit, is van niets bang, slaat niet. Ook op transport gaat ze mee in de mate van het mogelijke. Zij vindt die trip wel leuk, loopt zo naar binnen, mooi gevolgd door het veulentje uiteraard... Nooit gedacht dat een 25-jarige zo onmisbaar zou zijn.....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:31

ik gs voor welshje b. 30 jaar geleden lagen de maten bij welshjes ook nog anders, maar toch denk ik dat ze een b is. tuurlijk kan er nog iets anders in zitten, maar hoofdzaak welsh volgens mij.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 11:33

Voor mij is ze idd onmisbaar en van onschatbare waarde. Mijn ouders hebben haar voor mij gekocht toen ik 2 was. Een geweldige kinderpony, erg veel van haar geleerd. Wij hebben dan (nog) geen veulens maar ze zou het goed doen, ben ik van overtuigd!
Zij heeft echt erg fijne beentjes heel smal, heel fijn. Ze is nu ongeveer een jaar of 7 met pensioen. Hoe oud ze precies is weten we echt niet.
In de zomer heeft ze erg weinig haar aan haar benen maar in de winter zijn ze er spontaan weer.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:42

Vooral de achterkant en het beenwerk, hoofd ook iets. Nu ik hem zo van de zijkant zie, ga ik wel weer twijfelen. Het is moeilijk te achterhalen. Er zit waarschijnlijk van alles wat in... Zonder papier is het erg moeilijk, shet dartmoor misschien, en wie weet ook wel wat welsh...