ZIEK???

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

ZIEK???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 21:07

Ben weer zoow bang, geschrokken en depri!
Heb hem nu twee weekje alleen gereden, was erg trots om mijn schatje, eindelijk weer lekker in zijn vel, en de knopjes leek ik ook te kunnen vinden!

En nu......zaterdag kon ik niet, had een goed vriendin gevraagd Tiko te 'doen'. Niet echt duidelijk gezegd of ze wel of niet mocht rijden, mijn zus had het voor me gevraagd. Ze heeft hem dus WEL gereden, opzich geen ramp, ze rijdt in mijn ogen 'beetje grof' maar niet extreem. Maar, ze heeft, ik vind het echt zo erg, met SLOF gereden Verdrietig .....

Ik heb zelf erover getwijfeld, het nie gedaan, en nu.....
Nou zondag was hij niet lekker nagevelijk, liep nie heel lekker, maar dat weet ik dus aan de slof. Toen ik hem op stal zette, wilde hij lang niet al zijn biks, na een paar happen at ging hij verder aan zijn hooi!
Dat was wel heel erg schrikken! Lijkt me nie gezond voor zo'n vreetzak Haha!

Maar aangezien hij die dag ontsnapt was (voor de zoveelste keer *zucht*)
had hij van 5 of 6 paarden het klaargezette voer opgegeten. Ik dacht dus dat hij 'vol' zat.

Vandaag.... Huilen Huilen Huilen
Het rijden ging niet, hij liep niet actief, sloom, nie soepel. Hij deed wel min of meer wat ik vroeg, maar niet van harte. Ook was hij de hele tijd erg onattend, en niet vrolijk. Ik was bang, baalde zo, dat ik gewoon een hele tijd huilen op hem heb gereden. Na al die k*t periodes leek het een paar weken zo perfect te gaan, en dan.....

Naja, toen ik hem dus op stal zette hoefde hij wederom zijn biks niet, naja...de helft heeft hij opgegeten, verder hoefde hij niet!!!
Ik vind het echt heel eng, wat heeft dat te beteken???
Heb nog niet getemperatuurd, weet ook nie precies hoe dat moet Bloos
Maar hij voelde nie warm
Wel was hij erg snel nat, verder had hij na vrij kort rijden al een vrij zware ademhaling, net of hij een zware inspanning achter de rug had.
Hij was wel redelijk snel weer op adem.

Ben zo geschrokken, tiko is nog nooit ziek geweest, veel mensen vinden mij vast een zeikerd, dat ik me hier zorgen over maak, maar ik weet echt niet wat ik er mee aanmoet.

Tanden zijn in orde, TA is maandje geleden geweest
Ook is hij optijd ontwormd

Iemand enig idee hoe dit komt, hoe ernstig het is etc?
Voor zover dat mogelijk is van acher de comp!

Bedankt.

Liefs, myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:11

hey myrthe echt vervelend dat je je zo rot voelt,ik weet niet hoe het komt maar Tiko zit idd echt niet lekker in z'n vel misschien morgen ff temperaturen en kijken wat daar uit komt??
of misschien dat het toch door z'n vacht komt net zoals liesbeth zei.
hopelijk komt het gauw goed met tiek.
-xxx-jes simone

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:16

Temperaturen doe je door de thermometer in zijn *ahum* achterste te steken.. Goed vast houden (of een touwtje door het gaatje aan de achterkant doen, als die er zit) omdat een paard het nog wel eens naar binnen wil trekken.
Een moderne thermometer piept als hij klaar is, met een oude wacht je gewoon ca 3 mins.
Ik zou zowiezo de veearts even bellen als je zijn temp weet. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.
Beterschap voor je ventje!

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 21:23

THNX!

Simoon, liesbeth dacht dat het OOK door de vacht kwam, maar dat hij ook een griepje oid onderleden had....jammer genoeg Verdrietig

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:25

ooh sorry heb niet zo goed opgelet hoor ik!
ik hoop echt dat het goed komt en dat hij morgen zich wat beter voelt! misschien heeft hij ook wel heel veel gegeten ?? klinkt misschien een beetje raar maar hij heeft nu al best vaak los gelopen gisteren en vaochtend ik weet niet of hij vanochtend ook al het voer opgegeten heeft???

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 15:20

maakl nie uit Haha!

Ik denk nie tdat hij vanochtend ook los heeftgelopen, anders had jannie het wel gezegt.

Arme tiek .....Verdrietig

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:24

Bloedprikken.. Gebeurd zo vaak dit.. Ben je er vanaf, heb je zekerheid.
Succes,
X

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:30

Joh, bij ons in de praktijk horen we niets anders dan deze verschijnselen! Het is weer een periode dat veel paarden een griepje onder de leden hebben, is niets ergs zo te horen/lezen! Gewoon even een paar dagen wachten, wij rennen zelf ook niet gelijk voor pillen naar de dokter als we ons eens een paar dagen iets minder voelen en als hij over een paar dagen lusteloos blijft en een temperatuur richting de 39,8 begint te krijgen, dan pas de dierenarts bellen, anders ben je een hoop centjes kwijt voor wat wij gewoon een griepje noemen. Veel beterschap voor Tiko Knipoog

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 19:18

THNX...dat is nog klinkt opbeurend.
Zijn temperatuur was goed, 37,8.

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 18:13

Goed is anders Knipoog
Wat ook zo is, is dat er veel energie verloren gaat met het aanmaken van een vacht, wat Tiko naar mijn weten nogal aan het doen is Haha! Op die manier kunnen ze minder energie steken in bijvoorbeeld het rijden, en zijn we uiteraard wat vatbaarder.
Niet alleen bij paarden momenteel trouwens, ook onder de mens heerst het Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:45

Ik doe op dit moment olie door het voer voor het verharen, ze glimmen als een spiegel. Als hij wel hooi eet, is er waarschijnlijk niets aan de hand. Zal hij misschien op dit moment lekkerder vinden dan de biks. Bij mij beginnen ze ook vaak eerder aan het kuilgras dan aan hun andere voer. Direkt overal bloed voor laten prikken, terwijl hij o.a. wel eet en geen koorts heeft, vind ik smijten met geld (of je moet over hebben).
Kan me goed voorstellen dat je ongerust bent. Ik zit dan ook meer in de stal dan binnen als ik het idee heb dat er iets is.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-02 21:43

NaVy! schreef:
Goed is anders Knipoog
Wat ook zo is, is dat er veel energie verloren gaat met het aanmaken van een vacht, wat Tiko naar mijn weten nogal aan het doen is Haha! Op die manier kunnen ze minder energie steken in bijvoorbeeld het rijden, en zijn we uiteraard wat vatbaarder.
Niet alleen bij paarden momenteel trouwens, ook onder de mens heerst het Haha!


Hoezo is goed anders?
Dacht, en heb terug gelezen in oude topics dat de tem tussen de 37 en 38,2 mocht zijn, daar zit Tiek mooi tussen in!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 11:25

Ik ben gister bij Tiko geweest, myrthe kon niet, hij eet wel zijn biks, maar nu eet hij zijn hooi niet meer.
Bovendien zou myrthe idd niet meteen een DA bellen, maar de laatste tijd hebben we hem al een paar keer een paar dagen stil moeten zetten omdat hij lusteloos was, sloom was. Ik vind dat het de laatste tijd te vaak gebeurt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 19:00

ja echt vaag eerst eet ie ze bix niet en daarna ze hooi niet??!! maar hij is idd niet echt vrolijk toen ik vanmiddag op hem reed in ieder geval niet.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 19:17

Tiko, de temperatuur van je paardje is prima hoor, kan niet beter.
tussen de 37.5 en 38.0 is eigenlijk normaal hoewel het van paard tot paard uiteraard kan schillen.
Ik zou het gewoon even goed in de gaten houden.
opletten of hij geen opgezette kleiren krijgt of een snotneus.
het is de laatste tijd ook rot weer, zowel voor mens en dier dus hij kan makkelijk toch een klein koudje ofzo hebben.
ik geef mijn paarden altijd 20 druppels echineaforce, homeopatisch voor een versterkte weerstand.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 19:07

Nu lijkt alles *thank god* goed....

Hij is lekker vrolijk en ook weer looplustig...
Het is alleen zo raar dat hij om de paar maanden zo'n dipje heeft....
Soms 2 weekjes, soms 3 a 4 dagen.....

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:52

komt je paard misschien vitaminen te kort?

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 20:14

heb ook al zitten denken.....
Hij krijgt naar mijn idee goed bix (hippostar forte), heeft een liksteen met zouten EN mineralen. Gaat gemiddeld zo'n 4 uur per dag het land op. Alleen het hooi en kuil is van wisselende kwaliteit, maar als dat de oorzaak is, zou Tiko niet de enige van stal moeten zijn die daar last van eheft.....

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:08

nou hij krijgt genoeg eten binnen haha
je zou bv eens je DA kunnen bellen en overleggen of je je paard eens een vitaminen stoot zou kunnen geven?
die kan je geloof ik zo in een ruitersportzaak kopen maar ik heb er zelf geen ervaringen mee hoor.

Hij heeft toch geen simptomen van koliek he?
ik heb een paard wat heel koliek gevoelig is, is dan ook flauw, maar dus geen hevige klachten van rollen, liggen etc.
ik geef mijn paarden elke week een pan gekookte lijnzaat, neemt alle rommel in de darmen mee (bij mij staan ze veel in de bak) en ze gaan er mooi van glanzen:-)

vervelend he als je niet weet wat er aan de hand is. Huilen

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 21:23

idd...zo irritant...het moeilijke is dat het steeds vrij snel overgaat...het geen echte ziekte symptomen zijn, en daardoor als het weer beter gaat het eeen beetje in de vergetelheid raakt....

Heb hem nu 2 maal een vitamine stoot gegeven...de 2e niet zo gek lang geleden....hij heeft er niet extreem op gereageerd, maar kan geen kwaad neem ik aan....misschien toch maar bloed laten prikken...kost wl vrij veel geld, en aangezien ik nie zo heel rijk ben Bloos

Het moeilijke is dat als ik nu ga laten bloedprikken, ik dat doe bij een gezondogend paard. Niet verkouden, heldere ogen, glanzende vacht, goede eetlust......

Moeilijk hoor Verdrietig

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 21:30

tsja dan wordt het moeilijk he.
lekker frustrerend zoiets, konden ze maar vertellen wat er aan de hand was, stuk makkelijker.
misschien moet je eens een soort dagboekje bij houden?
opschrijven wat je hebt gedaan met hem en hebt gegeven.
klinkt misschien raar maar misschien zijn er dingen wat het toch kan verklaren?
ik had bv een paard ( ja heb ik nog hoor) die van het ene op het andere moment helemaal onder grote bulten zat.
volgens de DA had ze steeds een giftig plantje gegeten?
nou we hebben 3 paarden op dezelfde plek lopen en dan zou steeds die ene zo stom zijn het op te eten?
ik heb toen dus ook elke dag alles opgeschreven van eten, waar ze liep, wat ik op haar gebruikt had etc.
toen kwam ik er achter dat ze niet tegen vliegenspray kon, en dathet dus door insekten kwam.
is natuurlijk heel iets anders dan wat jouw paard steeds heeft maar wie weet?

Ik zou nu niet direct bloedonderzoek laten doen hoor, pas al shij weer van die klachten heeft zou ik het doen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _l_amanda_l_, Amazonbot, hoogendroog, Lanoca, Maanon_, MairiMacBran, SunnyHorse, SylS, Vagabondo, xHaithi en 35 bezoekers