paard met 'carière' full time in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

paard met 'carière' full time in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 18:11

Hey!

Ik rij met Rocky recreatie, maar ik doe ook wel veel dressuur. Zoals elke recreatieruiter heb ik graag dat mijn paard niet té dik staat.

Rocky staat bij ons heel de tijd op de wei. Hij en de andere pony's hebben wel een heel degelijke schuilstal, maar we kunnen ze niet opsluiten en als ze in de paddock staan willen ze zo hardnekkig terug de wei in dat ze de omheining al eens durven rammen (en er staat nogthans stroom op). Daarom (en om vele andere redenen, onder andere het paardvriendelijke aspect van op de wei staan) staan onze paarden altijd op de wei. Nu is het gras niet heel rijk meer, maar toch eten de paarden zich te pletter aan het gras. Rocky heeft altijd wel een grasbuik en ook een speknek (= het echte vet).

Mijn vader zegt dat ze zich zo overeten omdat het rgas niets meer waard is en ze een honger-gevoel hebben (of eerder een gevoel van slapte), ook al is hun buikje rond gegeten. Hij denkt dat de pony's minder rond zullen zijn als ze wat krachtvoer bijkrijgen. Klopt dit? Kan je door krachtvoer te geven een grasbuik wegkrijgen? Sinds het slechtere weer krijgen ze dan ook krachtvoer bij, zeker mijn paard, waar ik toch intensieve lessen mee volg.
Toch kan je niet zeggen dat hij echt slank is. Dit komt mijn rijden niet ten goede, want een echt goede conditie opbouwen is erg moeilijk met al die kilo's.

Ik heb al vaak gelezen over mensen hier die hun paarden 24/7 op de wei laten in de zomer. Worden jullie paarden dan niet dik? En hoe regelen jullie het dat jullie paarden niet té dik worden als ze op de wei staan? Ik heb ook al ontdekt dat als ik ze maar enkele uren op de wei zet (met risico op uitbrekingen, de pony's vooral zijn erg hardnekkig Knipoog ) , ze zich nog veel meer te pletter eten en met een gigantisch dikke buik van de wei komen. Dat kan toch ook niet gezond zijn?

Ik rij ongeveer 3 keer per week.

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:36

Ik herken jou probleem helemaal. Die van mij staan op een super kale wei (shet en pony) samen met nog 2 haffies. Ze staan zo lang mogelijk dag en nacht buiten, tot het land het echt niet meer toelaat (polder..) Dus dat is zeker tot november. Dan gaan ze in een uitloopstal met paddock, (en dan kan ik haar eindelijk af laten slanken Tong uitsteken)
Wij geven de pony's er iedere dag een klein stukje gras bij, een metertje. Dit eten ze zo kort op dat het gras helemaal geel wordt. Kun je nagaan hoe kaal ze staan..
En NOG blijft die van mij te dik.. En dan echt te dik, laatst vroegen ze op ze soms toevallig ook drachtig was..
Op mijn pony rij ik nu 6x in de week, intensief.
Ik ben haar de afgelopen week ook iets biks bij gaan voeren en moet toegeven dat ik persoonlijk denk dat haar buik omvang *LOL* iets is afgenomen..
Dus wie weet *LOL*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:32

Mijn pony is waarschijnlijk een uitzondering. Het is een kruising New Forest en Engels Volbloed n stond afgelopen zomer 24 uur per dag buiten. Alleen als ze erg veel gras hadden (meestal kregen ze er een stukje bij, maar als ze omgeweid worden is het wel even veel in 1 keer) werd hij wat pafferig. Op dit moment krijgen ze er steeds een stukje bij en ik moet hem echt bijvoeren (o,5 kilo per dag) om te zorgen dat hij niet te mager wordt. Hij is echt in topconditie. Maakt buitenritten van 3 tot 4 uur met gemak (niet in toptempo hoor) en is goed voorwaarts. Ik denk dat je best kunt proberen meer bij te voeren. Een grasbuik komt volgens mij vooral door de hoeveelheid gras en vocht in de darmen. Een paard hoeft dan nog niet vet te zijn... Dat merk ik vooral bovenop de rug, rond de schoft en op de kont. Afijn, die van mij ziet er uit als in sportconditie, ondanks weidegang.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 17:03

Romy: als je zegt dat je zelfs met 6 keer per week rijden je paard niet kan 'normaal' houden, dan is het werk opdrijven (wat heel moeilijk is, want ik zit op school), dus niet genoeg om je paard in form te houden? Ik dacht eerst dat ik Rocky wel dun kon houden door er gewoon heel veel mee te rijden, maar het probleem is dus erger dan dat.

Het systeem van een omheining die elke dag een metertje wordt opgeschoven helpt bij ons ook van geen kanten omdat de pony's ook daar doorheen lopen. Zelfs als er 5 stroomdraden opstaan *LOL* . tssss... En inderdaad, zeker als de weide al iets natter begint te worden, is het juist minder schadelijk voor de grond als de paarden op een zo groot mogelijk stuk staan.

Joyce B: dat probleem van te mager zijn, kan ik me dus bijna niet voorstellen! Onze pony's zijn het extreem omgekeerde Knipoog . Buiten een grasbuik hebben ze ook heel wat vet, vooral rond de manenkam en de schoft.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:28

Demi was ook altijd een vetzakje in de zomer Haha! Dikke buik dikke spek nek.. We 1 zomer geprobeerd om haar in de zomer binnen te zetten s'nachts want dan kon ze niet eten duz dan werdt ze wel dunner, zo was onze gedachte altijd....nou het hielp helemaal nix Wat ze s'nachts niet at dat at ze dan de volgende dag wel erbij Verward . Maar goed dan maar een dikke pony in de zomer..ik kon er toch nix aan doen....Zelf als ze op super kaal gras stond (ook geel) dan werd ze nog dik, al gaven we haar dan wel wat hooi erbij anders ging ze zand eten Verward
Ik heb het idee dat het komt omdat Demi van veulen tot 3 jarige altijd op super kaal gras had gestaan, die was dus van jongs af aan gewend geweest aan weinig eten en naar mijn idee ging ze als ze op meer gras stond haar geservers aanmaken zeg maar Verward Jah was erg vervelend maar kon er nix aan doen. Het was zelfs zo dat als ze als op stal stond en ze kreeg teveel dat haar buikje meteen weer ging groeien Verward
Onze KWPNers staan altijd dag en nacht in de zomer binnen en ook nog op dikke groningse klei (duz erg voedzaam gras Haha! ) maar zij worden nooit echt dik. Maar hier komt mijn theorie weer boven (weet trouwens niet of het klopt Verward ) deze staan ook al vanaf veulen in het volle gras. Deze weten dus misschien wat het is om genoeg te hebben en niet meer te hoeven Verward en omdat ze toch gras genoeg hebben hoeven ze ook niet in het vooruit te eten Pling

Nou jah misschien heb je er wat aan.. ik kon dus nooit iets aan die dikke pens van Deem doen, maar goed haar bijnaampje in de zomer was dan ook olifantje Haha! Haha! .

Suc6 er verder mee
Neeltje

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:11

Hoi,

Om nog even op jouw vraag terug te komen Haha! . Volgens mij is het inderdaad zo dat als je paarden wat krachtvoer bijgeeft, ze minder hooi, gras etc. eten omdat ze dan ergens anders (waar ze geen dikke buik van krijgen) vol mee zitten, zal ik maar zeggen.

Dus volgens mij helpt het niet om juist geen voer te geven en alleen maar hooi en gras.

Groetjes,
Judith

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:17

Oeps sorry, deze is verkeerd geplaatst, ben ook beetje blond.