Buigproef-probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Buigproef-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 20:41

Het paard wat we willen kopen was dus afgekeurd.

We gaan het nou over 2 weken overnieuw proberen, eerst even langs de hoefsmid.

De dierenarts zei dat alles er goed uit zag, kruis was goed, rug was goed, lendenen en alles was goed. Papieren waren prima, alles gewoon goed.

Maar toen kwam de buigproef Boos!

Ze liep na het buigen van het linkerbeen te lang kreupel.

Nu zei de dierenarts dat ze eerst naar de hoefsmid moest en ze had een beetje rotstraal. Hij zei dat het daar aan lag.

Maar nu vraag ik me af, hoe kan het daaraan liggen?
Het been wordt immers gebogen, dan moet het toch aan het been liggen?
Maar de dierenarts zei dat de benen helemaal goed waren, pezen zagen er goed uit, been was mooi droog en verder gewoon alles goed.

Ligt het dan toch aan de hoef?

(Dat had natuurlijk voor de keuring gedaan moeten worden, maar dat is nou eenmaal niet gebeurd dus dat even terzijde.)

Ik moet er wel bijzeggen dat er het laatste jaar erg weinig met haar is gedaan, ze is 2 keer in de week bereden (en niet meer echt intensief dressuur) en voor de rest gelongeerd.

Zou het eraan liggen dat ze 'stijf' is, en dan ineens haar been zo ver moet buigen?
Wat kan je eraan doen dat ze de volgende keer bij de buigproef niet meer zo 'schrikt' en te lang kreupel loopt? Buigen oefenen?
Gewoon naar de hoefsmid en dan komt het goed?

Wat denken jullie?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:43

ik denk dat je het pas zeker weet als de rotstraal is behandeld..

Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 20:45

Vandaag is de hoefsmid geweest:)

Maar, hoe weet ik of ze nu wel goed gaat doen bij de buigproef?

Zou je dat niet kunnen oefenen ofzo.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:52

Hi,

nee je kan hoogstens oefenen met benen optillen, maar daar had je geen problemen mee dacht ik... Als ze het weer niet goed doet bij de buigproef is er toch echt iets mis. Ik neem aan dat ze al wat beweging heeft gehad voor ze die proef doen, want het kan niet zo uit de stal, dan kan het wel stijdheid zijn. Maar anders is het gewoon niet goed. Je kan dan nog röntgenfoto's laten maken als je het zeker wilt weten wat het dan is

Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-02 20:57

Het is echt een goed paard

Op haar derde was ze klinisch goedgekeurd. En alles was goed zei de dierenarts. Haar vader is de duitse hengst Wall Street. Ze heefte cht hele goede papieren.

En ze heeft tussen haar derde en nu nooit geen rare dingen aan de benen gehad.

En voor die buigproef hebben we een hele tijd gestapt dus daar kan het niet aan liggen.

Het buigen kan je dus niet 'oefenen' ???

Iemand een soortgelijke situatie meegemaakt misschien???

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 23:43

Vertrouw op die dierenarts. Na de 2e buigproef (probeer dit zeker niet zelf) heb je zekerheid of het echt aan die rotstraal lag. Wat heeft de hoefsmid hieraan gedaan en wat moet jij hieraan doen, mis ik in het verhaal. Koop geen afgekeurd paard. Laat je niet verleiden tot nog een "aankijkperiode". Spreek helaas uit ervaring.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:26

ik ben het helemaal met opala eens, het zou goed aan de rotstraal kunnen liggen en je moet nooit!!!!!!!! voor een keuring gaan stappen hierdoor maak je ´dr warm waardoor sommige gebreken uitblijven die dan over bv een maand kunnen opspelen en dan zit jij straks met een paars waar je niks aan heb, hoe goed of hoe leuk je hem ook vind je moet wel rieel blijven, anders steel je van jezelf, anders hoef je het paard niet een te laten keuren, want je nememt henm toch wel, ondanks zijn gebreken! Ik vind het trouwens wel kort op elkaar 2 wkn, dan kan de rotstraal nog niet over zijn en het been is nog gevoelig van de eerste buigproef, grote kans dus dat het weer fout gaat, succes gr shaneen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:52

Twee weken is een redelijke termijn om een klininsche keuring op nieuw te doen. Dat is een voldoende lange periode om de rotstraal te laten herstellen, zeker als de smid goed bekapt. Als het paard positief blijt op de buigproef dan weet je dus dat het niet aan de hoeven ligt maar dat er in het been een probleem zit. En dat je dan het paard niet wilt kopen. Hoe leuk hij ook is.

Tasja

Berichten: 202
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: HEERHUGOWAARD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:13

nou ff mijn verhaal over de buigproef. Toen ik mijn Fjord 2 jaar geleden kocht heb ik haar ook laten keuren door de DA ze was verder ook goed maar toen de buigproef (ze was 2 jaar) volgens hem liep ze ook te lang kreupel dus heeft hij haar niet goedgekeurd hij zei dat ze hoefbevangen was geweest en dat ik haar moest terugbrengen naar de vorige eigenaar. Ik was inmiddels zo aan haar gehecht (1 week) dat ik haar niet heb terug gebracht en de hoefsmid er bij gehaald en die kon echt niets zien dat ze hoefbevangen was geweest (het kan zijn dat ze gevoelig aan haar hoeven was omdat ze in die twee jaar bijna nog nooit op de harde ondergrond heeft gelopen alleen op het weiland) ze is nu vier jaar en nog nooit kreupel geweest ze is vijfde van Nederland geworden bij de Fjordenkeuring in Hoenderloo ze is nu LL dresuur en B springen gewoon een geweldige pony en met Bestgaand wordt ze ook eerste en tweede dus niks mee aan de hand. Hiermee wil ik zeggen is de DA wel goed die van mij zeker het was een koeien en schapen dokter. Ik heb nu een andere DA die veel meer van paarden afweet en daar ben ik tevreden mee, gr. anna

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:15

Tasja, ik denk dat je ongelofelijke mazzel gehad hebt, en dat het met de meeste pony's niet afloopt zoals met die van jou.

boyke
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:25

Bij mijn paard is ook ooit eens een buigproef gedaan. Ik moet er wel bij zeggen dat hij al 22 was en dat hij vaak struikelde, als hij op steentjes liep liep hij een kreupel en hij zakte soms door zijn voorbenen. Hij liep ook lang kreupel na de buigproef. Hij bleek een beschadiging aan zijn kootbeen of kogel te hebben.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:09

Mijn paard werd verkocht en natuurlijk wilden die mensen een klinische keuring laten doen. Ik had hem op Z-niveau lopen en hij was nooit zomaar kreupel geweest, had zeer ruime gangen, ook op het harde. Maar bij de buigproeven liep hij echt stokkreupel!!! Nu had ik het geluk dat die mensen mijn instructrice goed kenden en zij mij al 5 jaar les gaf en ze wist dus dat hij echt nooit iets gehad had aan zijn benen. Ze hebben hem alsnog gekocht. En hij loopt nog steeds goed! Misschien als je hem op de foto zou zetten, heeft ie wel hoefkatrolontsteking klasse 4.... Weet ik veel! er zijn nog nooit foto's van zijn benen gemaakt omdat hij nooit wat had! Als dat paard al gepresteerd heeft in de sport en nooit wat gehad heeft aan zijn benen (kun je natuurlijk nooit zeker weten) zou ik hem wel kopen. Is hij af en toe kreupel, dan zou ik er heel goed overna denken... Succes!

Chel
Berichten: 102
Geregistreerd: 13-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 17:49

Bedankt voor jullie reacties !!!

De dierenarts had gezegd dat we na 2 weken terug moesten komen. Hij is inmiddels naar een goede hoefsmid geweest.

Wij hopen op het beste, dat ze dus goedgekeurd word over 2 weken.

En ik ga uiteraard geen paard kopen wat een probleem aan het been heeft, want daar heb ik genoeg negatieve verhalen over gehoord...

Maar is het reeel dat dat kreupelen bijd e buigproef aan de rotstraal (en misschien iets te lange hoeven) ligt?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:42

Ja, het is reeel dat een positieve buigproef aan slechte hoeven ligt.Het paard loopt dan een stuk minder zeker en dat kan blijken na de buigproef. Je kan het in iig uitproberen, geef je jezelf en het paard nog een kans.
Wat Mikey zegt heeft ook wel waarheid. Er is veel discussie over het nut van een klinische keuring. Als een ouder paard zonder (veel) problemen goed in de sport loopt dan hecht ik minder belang aan een positieve buigproef (zou de gok misschien wel wagen, afhankelijk van prestatieplannen en aankoopsom) dan bij een jong ding dat nog in de sport uit moet gaan komen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:53

Ik vind het vooral belangrijk dat een paard op de harde volte goed loopt, is hij dan op de buigproeven iets minder vind ik niet zo'n probleem. Ligt ook een beetje aan het paard ten eerste wat Jantien hierboven al schreef maar ook zijn sommige paarden wat kleinzeerig bij een heel sensibel paar vind ik het niet erg als hij even wat onregelmatig is. Laat je goed adviseren en bij twijfel niet doen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 17:04

Mijn pony kwam ook niet door de buigproef en liep kreupel op de harde cirkel. Ik wist al dat hij gevoelige hoeven had bij steentjes en ongelijke harde bodem. Na verdoving liep hij op de cirkel beter, buigproef hebben ze nit opnieuw geprobeerd. Met fot's was er echter niet veel mis. Een 1tje en een tweetje op het andere been vanwege iets gekanteld hoefbeen, vandaar waarschijnlijk ook de gevoelige zool (zool was ook erg dun) Hij loopt na een paar keer aangepast beslag weer prima. Zolang de zool maar dik genoeg blijft...