Sliding stop met het neusje laag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Sliding stop met het neusje laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 10:17

Ik heb het afgelopen weekend een clinic van Antoine de Bodt gevolgd en de aansluitende privelessen bekeken, en ondanks het feit dat het meer dressuurgericht was, heb ik er een heleboel van geleerd. Maar er zijn ook vraagtekens bij me opgekomen. Aan de hand van een opmerking van zijn kant over "hoe een paard stopt" snap ik niet waarom een paard in de reining een sliding stop moet kunnen maken met het neusje over de grond.

Antoine de Bodt zegt dat een verzameld paard in de stop zijn achterhand eronder brengt. Maar dat daardoor automatisch het hoofd naar boven komt.

Dus de sliding stop die wij tegenwoordig zo graag willen zien, zorgt ervoor dat het paard teveel gewicht op de voorhand zet...Als je oude foto's bekijkt zie je dat de paarden met het hoofd hoog stoppen.

Dus de manier waarop we nu rijden is funest voor de paarden...

Wat is jullie mening daarover?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:34

Als het puur om het onderbrengen van de achterhand zou gaan heb je denk ik wel gelijk. Maar omdat van het paard verwacht wordt dat het doorloopt met de voorbenen, lijkt het mij logisch dat het hierdoor ook het hoofd omlaag kan(moet) brengen.
Overdreven gesproken sleept het paard zich voort met de voorbenen. Dit lukt alleen maar als het hoofd laag is, terwijl er toch genoeg gewicht op de achterhand blijft.
JMHO *LOL*

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

stops

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:25

hoi,

Wat ik een mooie (en goede) stop vindt, is al het paard aan het begin van zijn stop 'licht' zijn hoofd omhoog (met gesloten mond Knipoog )brengt, wat idd mijns inziens zijn verzameling aangeeft.... en dat je dan ziet dat hij 'tijdens' het sliden, op het moment dat zijn billen weer omhoog gaan komen, zijn neusje idd omlaag gaat...
Dus op het moment dat ie helemaal stilstaat, is zijn neus laag... maar een paard wat begint met zijn neus laag, de stop 'induikt'.... en ook glijdt... vindt ik dus minder... én idd niet goed... (denk ik)
snappen jullie het nog Schijnheilig Verward

Maar ja... krijg het maar eens voor elkaar Haha!

Heb hier thuis de videoband uit de States liggen, waar de futurities opstaan... daar zijn zulke stops 'normaal' Kwijl

Misschien moeten we eens een 'boktmeeting' organiseren, videobandjes kijken en eens rond discusieren Haha! Party!!

groetjes Jolanda

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 22:32

Ik heb deze band niet, maar zou wel heel erg geinteresseerd zijn om die een keertje met een paar mensen te bekijken en erover te discussieren.

Misschien idd een ideetje voor een boktmeeting?

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:50

Cassidy schreef:
Ik heb deze band niet, maar zou wel heel erg geinteresseerd zijn om die een keertje met een paar mensen te bekijken en erover te discussieren.

Misschien idd een ideetje voor een boktmeeting?


Clown nee... dat kan ook niet... heb het zelf gefilmd Haha!
Maar hier staan zo'n 8 á 10 paarden op, allen evengoed... Kwijl
blijft wel jammer, dat het hier om dollars gaat... en om 3- en 4 jarige paarden (baby's Verdrietig )
Maar als je mooie proeven wilt zien... moeten we een keer wat afspreken Knipoog

groetjes Jolanda

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:30

Met het hoofd hoger lijkt het me makkelijker voor een paard om zijn balans te vinden. Kan me d'r niet echt een oordeel over vormen of het stoppen met de neus laag slecht is voor het paard, maar misschien heeft dat ook wel wat te maken met de natuurlijke aanleg van het paard.

Voorbeeldjes van afgelopen weekend:
Rieky:
Afbeelding

Pepp O Lena Chex (laag):
Afbeelding

Nogmaals Pepp O Lena Chex (hoog):
Afbeelding

Drie keer anders, maar het zijn dan ook drie verschillende momenten in de stop ...

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:40

E.e.a. zal waarschijnlijk ook met de elastisiteit van het paard te maken hebben.
Voorbeeldje Haha! :
Als Missy 's ochtends uit stal komt en naar het hooi toeloopt (in draf of galopje) dan wordt de laatste meter de kont eronder gezet en glijd ze de laatste meter, op dit moment is haar hoofd al laag en klaar voor de eerste hap Haha!
Puur natuur, zonder training Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 17:14

Sugarmiss schreef:
E.e.a. zal waarschijnlijk ook met de elastisiteit van het paard te maken hebben.
Voorbeeldje Haha! :
Als Missy 's ochtends uit stal komt en naar het hooi toeloopt (in draf of galopje) dan wordt de laatste meter de kont eronder gezet en glijd ze de laatste meter, op dit moment is haar hoofd al laag en klaar voor de eerste hap Haha!
Puur natuur, zonder training Clown


En zonder extra ruitergewicht....Knipoog

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:41

Cassidy schreef:
En zonder extra ruitergewicht....Knipoog


ik heb SM gezien vrijdag
en die weegt echt niet veel hoor Haha! Knipoog

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 23:16

zou het niet ook aan de bouw van het paard liggen hoe hij stopt??? en aan de timing van de ruiter, enzovoorts. en what about de paarden die zonder hoofdstel met hun hoofd en nek laag stoppen? volgens mij moet een paard dat zijn achterhand er goed onder schuift zich met een lage nek/hoofdhouding uitbalanceren om niet achterover te vallen Cool

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:52

het lijkt mij ook als een paard zijn hoofd te hoog houdt in de stop, dat hij tegelijk zijn rug wegdrukt. als een paard zijn hoofd laag, maar zijn neus wat naar voren houdt voor de balans, ziet dat er in mijn ogen goed in balans uit. niet krampachtig, stijf in de voorhand en met een weggedrukte rug.
mijn mening is dat bij een goede verzameling en een goed ruggebruik het paard van nature de juiste houding zal aannemen. kijk maar naar het paardje van sm.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 11:56

Er heeft hierover een keer een artikel gestaan in de Quarter. Ik zal eens kijken of ik dat nog terud kan vinden.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:20

Het is een modeverschijnsel. Na een tijdje wil iedereen weer het paard met het neusje omhoog in een stop. Met name als er een of andere guru is die zegt dat het anders moet en iedereen hem gelooft. Je ziet het overal. In alle sporten.

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 14:27

Romkabouter schreef:
Het is een modeverschijnsel. Na een tijdje wil iedereen weer het paard met het neusje omhoog in een stop. Met name als er een of andere guru is die zegt dat het anders moet en iedereen hem gelooft. Je ziet het overal. In alle sporten.


daar ben ik het niet mee eens. het doel is toch om je paard zo optimaal mogenlijk te trainen en sterker te maken. daarbij uitgaan van een goede houding en gebruik van de spieren zodat het paard soepel los en gehoorzaam zich kan bewegen. daar moeten we wel ons verstand bij gebruiken. het is logisch dat er allerlei nieuwe visies en ideeen ontstaan maar we moeten daarbij altijd de natuur en bouw van het paard in de gaten houden. het is niet voor niets zo dat niet ieder type paard voor elke tak van de paardesport geschikt is. daar wordt op gefokt en gekeken naar lichaamsbouw.

een modebeeld heeft daar naar mijn idee niets mee te maken.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 15:48

Uiteraard, maar je zegt al dat die visies veranderen. Onder andere door invloed van trainers van naam. Deze trainers hebben uiteraard goed onderbouwde argumenten om een paard zus of zo te laten lopen. Blijft een feit dat mensen dat snel overnemen, alleen slechts vaak de helft van wat de trainer bedoelt. En daarmee dus het paard wel bv voor in een houding laten lopen, maar de rest van het verhaal vergeten. Zie het Anky-effect in de dressuur. Dus in die zin is het wel een modebeeld.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 16:01


Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

video

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 00:17

Hoi,

Dat wordt dan toch misschien een 'bokmeeting' Haha! om de videoband te gaan bekijken...
Kunnen we gaan discusieren over de Amerikanen, of we dat nu een goeie/slechte manier vinden...

Hierin zie je dus de meeste paarden die in het begin v.d. stop eerst wat omhoog komen & vervolgens gaat het neusje laag...
Praat ik wel over giga mooie stops met 7/8/9 of 10 meter 'sliden' Kwijl volgens mij kán dit theoretisch ook niet om gelijk met de neus laag te beginnen.... ze gaan dan de 'grond' in... Verward
Bij zoveel meters & speed komt natuurlijk een hoop kracht/balans kijken en lijkt het mij logisch dat de stop ook zo uitgevoerd wordt...

Tevens... als we er dan toch zijn Haha! heb ik ook nog een aantal paarden in de pleasure... jawel ... op zijn amerikaans.... kunnen we het ook nog eens hebben over een jog, een lope of 'dralloperen' }>
Ben persoonlijk nog steeds v. mening dat pleasure een mooie sport is, SPORT ... met daarvoor de geschikte paarden... en ik denk dat er een hoop paarden zijn (in Ned.) die dit niet 'aankunnen' en mede daardoor in het 'dralloperen' vallen...
Oftewel; iets wat een paard niet 'bezit' ... kun je ook niet vragen...
(don't over do it !!)
Paarden die hiervoor 'gefokt' zijn, lijkt het of het 'vanzelf' gaat.... (te zien op de band!) en van 'dralloperen' absoluut geen sprake ! Knipoog

Dus mensen ... interesse om eens wat banden te gaan bekijken en meningen/ervaringen uit te wisselen?

groetjes Jolanda

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 09:21

Sugarmiss"]
[quote="Romkabouter schreef:
Zie het Anky-effect in de dressuur. Dus in die zin is het wel een modebeeld.

Idd een leuke discussie. Beetje lang geworden, dat wel.
[RT] Het Anky effect op de Nederlandse ruiter
[/quote]

En helaas is die discussie gesloten.....

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 09:28

Ja jammer, maar idd was alles ook wel zo'n beetje gezegd (meerdere malen) en in herhaling vallen heeft geen zin. Dan draait het toch uit op een welles/nietes discussie.

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 10:36

Romkabouter schreef:
. Blijft een feit dat mensen dat snel overnemen, alleen slechts vaak de helft van wat de trainer bedoelt. En daarmee dus het paard wel bv voor in een houding laten lopen, maar de rest van het verhaal vergeten.

daar heb je gelijk in. in die zin ben ik het wel met je eens.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Re: video

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:47

Colinda schreef:
Dus mensen ... interesse om eens wat banden te gaan bekijken en meningen/ervaringen uit te wisselen?

groetjes Jolanda


Ja!!! Wanneer? Haha!

=^.,.^=

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 13:58

Nieuw topic van maken ???