Buitenrijden maar niet verder willen gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Buitenrijden maar niet verder willen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 09:11

Hi,

Hebben jullie misschien tips/ideetjes/suggesties/advies/ervaring, etc. voor het volgende probleem.

Ik rijd af en toe een paard bij van iemand bij ons op stal, daarnaast heb ik 1x in de week les met dat paard. Het is een hartstikke lief, maar wel eigenwijs beest.

Een prima merrie die enorm verkeersmak is en in principe nergens van schrikt, behalve als ze alleen naar buiten moet. Of dit nu onder het zadel is of gewoon wandelen aan de hand. Tot op een bepaald punt loopt ze & daarna wilt ze niet verder.

Nu ligt er ook een enorm enge zwarte badkuip langs de kant van de weg Schijnheilig Op een gegeven moment gaat ze er wel langs, maar daarna is het genoeg geweest (onder het zadel).
Als ik ga wandelen aan de hand is ze kijkerig, beetje nieuwsgierig, wil niet verder, maar zonder dwingen krijg ik haar wel over de streep om verder te lopen. Alleen loopt ze dan zo tergend LANGZAAM... Maar ze loopt mee. Op de terugweg is ze erg vrolijk & voorwaarts. Leuk, jippie, weer naar stal... lijkt het wel. De veilige haven.

In een groep op stap gaan naar buiten is geen probleem. Zelfs niet wanneer zij een kilometer ergens voor of achter de groep rijdt?

Het kan zijn dat haar vertrouwen in mij er nog niet echt is en het niet aandurft? Het kan zijn dat zij liever op stal blijft en enorm plaatsgebonden is? Stelt ze zich aan? Wat zijn andere opties?

Ze vindt het heerlijk om buiten te rijden & ik ook. Ik vind het gewoon zonde als ik niet met haar 'alleen' op stap kan gaan, ook al is het alleen maar om na het rijden ff uit te stappen. Ze is superverkeersmak, alles kan gebeuren, etc. Ze zal nooit bokken, steigeren of naar huis toe racen. Maar soms denk ik dat ik wel eens te lief ben misschien? Terwijl ik vrij 'streng' en consequent in alles ben. Misschien weer te?

Toch veel gaan wandelen aan de hand, misschien met de fiets of met iemand op de fiets of te paard erbij? Kan je dit opbouwen/uitbouwen.

Ik ben benieuwd: Heeft iemand tips/ervaring/suggesties, etc?
In de bak rijden is prima, maar wat afwisseling lijkt mij ook wel belangrijk, toch? THX!

B)

Wat een vragen...



SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:44

I.p.v met een hele groep kun je t eerst es met z'n tweeen proberen,Dan is ze niet direct hellemaal alleen.Als dat goed gaat kun je met z'n tweeen van stal wegrijden maar als die ander nou halverwege een andere weg neemt,Kun je kijken hoe ze verder alleen is.En bovendien met z'n tweeen is wel gezelliger en ook veiliger voor als er wat gebeurt.(hoezo wijze woorden?!)Maar ik rij ook vaak in m eentje hoor,hihi!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:18

maakt niets uit, groep of met 2en. Ik heb namelijk ook zo'n merrie die altijd braaf is buiten behalve als ze alleen is. Ze draait pertinent om en begint te steigeren als ik haar tegenhou wanneer ze naar huis wil hollen. Ik blijf echter volhouden met risico dat ze in de sloot belandt of dat ik er af val. MAar ik blijf volhouden. Ik pak 1 teugel vast en draai (nou ja, TREK) haar terug in de goede richting en plant de sporen meer dan eens vierkant er in! In galop passeert ze dan, dat kan me niet schelen, als ze er maar langs gaat! Alleen kost dit te veel energie om dit vaak te doen. Ik zit dus met hetzelfde.

De hond is de betere mens

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 15:39

Hé wat grappig! Een tijdje geleden had ik daar ook een topic over! Je kan 'm even opzoeken. Bij mij was het "kritieke" punt een wit paaltje. Aan de hand gaat het wel goed, als ik erop zit dondert ie me bijna in de sloot.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 16:04

Heel herkenbaar.
Laiser is ook zo'n held op sokken.
Alleen is hij echt bang en durft niet alleen. Met anderen is hij ook onzeker, maar volgt al steeds beter.
Alleen kom ik niet ver, tenzij ik hem aan de hand neem en alles laat onderzoeken. (Het vraagt heel veel geduld, maar het werpt wel zijn vruchten af, ik kom nu al verder dan eerst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 18:35

Ik doe het net als Desiree.
Als ik besloten heb ergns langs te gaan dan doe ik dit ook.
Al sta ik er morgen nog, maar ik ga erlangs.
Als ze omdraaien draai ik weer terug, idd wel eens met gevaar, maar doe je dit niet gaat het nooit over.
En hoe ze voorbij gaan intereseert me verder ook niet.
Als ze er dan voorbij zijn beloon ik uiteraard wel heel goed.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 19:53

Desiree schreef:
maakt niets uit, groep of met 2en. Ik heb namelijk ook zo'n merrie die altijd braaf is buiten behalve als ze alleen is. Ze draait pertinent om en begint te steigeren als ik haar tegenhou wanneer ze naar huis wil hollen. Ik blijf echter volhouden met risico dat ze in de sloot belandt of dat ik er af val. MAar ik blijf volhouden. Ik pak 1 teugel vast en draai (nou ja, TREK) haar terug in de goede richting en plant de sporen meer dan eens vierkant er in! In galop passeert ze dan, dat kan me niet schelen, als ze er maar langs gaat! Alleen kost dit te veel energie om dit vaak te doen. Ik zit dus met hetzelfde.


Precies hetzelfde als ik heb gehad, wat heb ik mijn paardje toen afgebeult, het heeft een half jaar gekost voordat hij het braaf deed, af en toe probeert hij nog de baas te spelen maar tis is nu gauw opgelost, vroeger koste me het vaak een half uur, de volhouders wint

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 12:53

THX, ga het zeker proberen allemaal. Ik heb idd ook zo iets van niet opgeven, al duurt het een week. 'Winnen' zal ze niet.

Machie

Berichten: 15956
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 16:13

dat beest van mij doet t andersom, met wandelen. Op de heenweg lekker actief, maar als je weer huiswaarts gaat, echt niet vooruit te branden! Gewoon doorzetten, volgensmij werkt dat het beste, maar niet boos worden, want dat werkt helemaal afkeers

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:01

Misschien helpt het om hem elke keer een snoepje te geven als je er voorbij bent? Dan houdt hij er een leuke herinnering aan over en vindt hij het misshcien niet zo eng meer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers