ik weet het niet meer:(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

ik weet het niet meer:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 22:06

Ik heb Jordy nu ongeveer 7 maanden en als sinds ik hem heb gaat het rijden niet goed,er zijn wel eens korte periodes dat het wel lekker gaat en dat hij wel braaf is met rijden maar nu gaat het zo slecht!
Ik heb nu priveles en rijd hem met slof omdat ik hem anders gewoon niet aankan! hij draait om of rent de bak uit en nu is hij buiten ook hardstikke vervelend Verdrietig
mijn instructrice zegt dat het wel goed komt maar dat het lang gaat duren omdat hij het blijft proberen.Ze zegt dat ze niet weet of dit wel het perfecte paardje voor me is en ik begin hier nu zelf ook aan te twijfelen.
ik baal hier echt heel erg van en ik zit er serieus over te denken om hem te verkopen.
omdat ik gewoon geen plezier meer in hem heb.en nou kreeg ik net een superlief berichtje van myrthe Lovers en toen dacht ik ok ik ga ervoor maar een paar minuten later voel ik me nog steeds zo klote!
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen want ik hou toch van hem en aan de gedachte dat hij weg zou moeten begin ik al te janken Verdrietig
sorry voor het lange verhaal maar ik moest dit toch even kwijt
groetjes simone

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:12

Toch doorzetten.Je zult zien dat jullie wel aan elkaar gaat wennen.Als er iemand anders op rijdt is hij dan ook zo lastig of gaat het dan beter?Hou je vast aan de periodes dat het wel goed gaat en blijf daar aan denken.Probeer ook positief te blijven tijdens het rijden.Als je er al met tegenzin op gaat zitten voelt een beest dat feilloos aan.Succes! Knipoog

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 22:15

bedankt voor je reactie! als iemand anders hem rijd is hij ook net zo vervelend als dat hij bij mij is,richtje heeft hem een tijdje voor mij gereden dan reed ze hem een halfuur,het werdt dan een heel gevecht en daarna was hij rustig en kon ik erop.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:16

ik weet niet of je er wat aan hebt maar misschien kun je eerst proberen de band met je paard te verbeteren en wat rustiger aan te gaan rijden en daarmee bedoel ik dus gewoon alleen een beetje recreatief rijden (met een beetje lange teugel en zonder slof enzo) en misschien kun je zelf ook wat meer aan je rijden doen (bijv. lessen nemen op een anders paard)

het lijkt me echt totaal niet leuk als het niet zo goed gaat met rijden en zeker niet als het al zo lang aan de gang is, sterkte ermee en niet opgeven hoor Lachen

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:17

Hij neemt je dus een beetje in de maling! Je zult echt zien dat het straks beter gaat,en wat ik al zei positief(hoe moeilijk dat ook is)blijven denken tijdens het rijden.Het duurt echt heel lang voordat jullie een vertouwensband opgebouwd hebben.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 22:21

IcePrincess schreef:
ik weet niet of je er wat aan hebt maar misschien kun je eerst proberen de band met je paard te verbeteren en wat rustiger aan te gaan rijden en daarmee bedoel ik dus gewoon alleen een beetje recreatief rijden (met een beetje lange teugel en zonder slof enzo) en misschien kun je zelf ook wat meer aan je rijden doen (bijv. lessen nemen op een anders paard)

het lijkt me echt totaal niet leuk als het niet zo goed gaat met rijden en zeker niet als het al zo lang aan de gang is, sterkte ermee en niet opgeven hoor Lachen


opzich heb ik best een goede band met Jordy,hij hinninkt naar me als ik aankom en in de omgang luisterd hij ook goed alleen met rijden niet,zonder slof rijden gaat niet want dan heb ik geen controle meer over hem en dan wordt het gewoon gevaarlijk Verdrietig
dan rent hij de stal in ,de mesthoop op,door het stroomdraad heen en buiten rent hij dan naar huis
Ik rij hem nu nog wel maar niet zo heel vaak meer ik geef hem af en toe een dag vrij en als ik rij rij ik heel rustig niet vaak galloperen enz..

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:26

misschien komt het wel door de omgeving waar je rijdt.
bij mij was het op de manege ook altijd een ramp met rijden (bokken, rennen, achteruitlopen, en ook veel te sterk om er iets aan te doen) en nu staat hij ergens anders en daar is het echt een schat met rijden, hij doet helemaal niets meer echt een wereld van verschil...misschien heeft jordy daar ook wel last van, is er geen andere bak in de buurt waar je zou kunnen proberen te rijden? (of heb je dat al eens geprobeerd?)

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 22:29

ik stond eerst op een grote pensionstal daar ging het rijden al helemaal niet(was wel een hele grote bak) toen ben ik verhuisd naar een kleiner pensionstal met ook ene kleinere bak dat ging iets beter ,verder rij ik bij een ponyclub die een binnen en buitenbak hebben maar daar is hij net zo vervelend jammer genoeg.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:31

verder zou ik eigelijk ook geen oplossingen weten..jammer genoeg.
ik vind het echt heel erg sneu voor je Scheve mond ik hoop maar dat het snel beter gaat met rijden Lachen

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:40

Welkom in de wereld van de Tinker...

Ik herken je problemen zo goed! Toen ik Meagan pas had, sleurde ze me de hele bak door, inclusief omdraaien, juist rechtdoor rennen als ik een volte wilde rijden en ineens naar de uitgang rennen.

Oorzaak: ze had ooit een keer uitgevonden dat ze het van me kon winnen als ze zoiets deed en probeerde op die manier onze relatie te bepalen in haar dominantie-voordeel. Op stal, aan de hand, longe en tijdens het poetsen was ze altijd superbraaf en lief...

Oplossing: slimmer zijn dan je paard. Je weet op een gegeven moment wanneer hij zich gaat omdraaien, gaat rennen of ander kattenkwaad gaat uithalen. Dat voel je aankomen, zie je aan zijn oren en ogen. Dus: voor het punt waar hij het gaat doen, neem je maatregelen: Draait hij naar links als hij zich omdraait, dan neem je al voor dat betreffende punt stelling naar rechts en drijf hem voorwaarts. Wil hij juist op een bepaald punt steeds rechtuit rennen terwijl jij een wending wilt, dan neem je al voor dat punt je binnenteugel flink korter en trek hem desnoods om. Rijkunstig kun je deze problemen gewoon niet oplossen op dit moment, maar houd wel de uitgangspunten daarvan in de gaten!
Dat je voor het oplossen van je problemen tijdelijk een slof gebruikt is niet iets om je voor te schamen of je schuldig over te voelen, voor mijn eigen veiligheid heb ik dat indertijd ook gedaan.

En voor het de bak uitrennen is een hele simpele oplossing: zorg dat de bak op een veilige manier is afgesloten en laat hem dan desnoods maar eens een keer tegen de omheining aanlopen.

Totdat jij je dominantieprobleem met hem op hebt gelost, zou ik niet meer naar buiten gaan met hem, als hij het nu buiten ook al van je wint, wordt de situatie alleen maar gevaarlijk.

Met Meagan ben ik eruit gekomen, en ook al probeert ze af en toe nog even of ik inderdaad wel zeker weet dat ik de baas ben Haha! , ik laat me er niet meer door intimideren en los het probleem gewoon op (inmiddels gewoon op rijkunstige wijze!!!). Overigens, als ik iemand anders op haar laat rijden die haar niet kent (en dus ook omgekeerd...), dan probeert ze het alsnog (met wisselend succes).
Ik weet zeker dat het jou ook kan lukken, maar je moet je voorbereiden op een lange weg!

Veel mensen kopen een Tinker omdat ze zo braaf en kalm zijn. Wat mensen niet beseffen is dat de Tinker het spreekwoord 'geef ze een vinger en ze nemen je hele hand' bijna heeft uitgevonden! Met andere woorden: als je een keer inconsequent bent, als ze een keer van je hebben gewonnen, dan proberen ze het steeds weer. En dan keert hun kracht zich onmiddellijk tegen je!
Uiteraard geldt dat voor ieder paard (dier), maar onze gevlekte vrienden zijn er wel heel goed in...
Dit laatste is geen verwijt naar jou persoonlijk overigens hoor![/i]

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 10:39

bedankt voor je reactie!Toen ik jordy kocht dacht ik idd dat het zo'n brave slome tinker was maar dat had ik verkeerd.
ik zal me idd moeten voorbereiden op een lange weg het zal wel ff moeilijk worden maar het is misschien wel het proberen waard ook omdat ik hem toch leiver niet weg doe

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:14

Hmmmmmm, je hebt dus echt een conflict, het lost niet alles op hoor, maar misschien kun je ook eens een join-up proberen?

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:34

Hee joh, gewoon doorgaan! Je bent al zeven maanden met hem gekomen! Met Jamey ging het in het begin totaal niet, toen weer wel, toen het net super ging flikkerde ik eraf en had mijn schouder gebroken en een grote angst gekregen. Toen ging het dus weer poedersuiker en inmiddels heb ik al een paar privélessen achter de rug en gaat het steeds beter. Je moet een paar trucjes te weten komen, maar ik weet zeker dat het jou ook gaat lukken! Succes!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:42

sya is ook niet de makkelijkste en zoals abby het zegt heb ik het ook mee gemaakt (niet zo heel erg) maar die is wel de beste oplossing
veel succes

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 13:29

ik heb gisteren wel weer gereden en dat ging best goed,maar de gedachte speelt nog steeds door m'n hoofd.ik ga de tips die ik gekregen heb gebruiken en kijken of het dan beter gaat.en nu hopen dat er vooruitgang in komt!
groetjes simone

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:50

Zoals abby al zegt, welkom in de wereld van de Tinker!! Tinkers kunnen nu eenmaal stronteigenwijs zijn... En wanneer ze hun kop ervoor zetten, is er vaak ook geen houden meer aan Haha! Je moet in ieder geval veeeel geduld hebben denk ik. Jordy was toch (geloof ik, als ik het goed heb) ook nog maar 4,5 ofzo? Dan is hij ook nog even lekker in z'n ponypubertijd. Heb ik op het moment met Mikado ook wel eens last van hoor!

Anders kun je hem misschien een tijdje niet rijden, maar veel longeren ofzo, dat hij toch wel getraind wordt maar dat je minder "ruzie" met hem kunt krijgen.

In ieder geval heel veel succes ermee!!! Je zult zien dat het over een tijdje vast wel weer beter gaat ! Lovers

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 16:33

Nou je bent niet de enige! Radetsky is heel lief in de bak enzo, maar als je met hem naar buiten gaat.....jezus. Dan stopt hij en draait zich om en probeert weg te komen en er is NIEMAND die hem er langs krijgt. Toen kwam ik er dus achter dat ik veeeeeeelte lief deed. En nu ben ik gewoon heel erg consquent. Als hij lief is ben ik ook heel lief maar als hij met mij een spelletje gaat spelen, doe ik dat ook met hem. Maar ik kan voorlopig nog niet buiten rijden met hem maar ik geef niet op! Dus jij ook niet doen.
groetjes
celinde

ps: ik heb hem al 5 jaar, en hij doet nog niet wat ik wil.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 17:13

*Tequila* schreef:
Zoals abby al zegt, welkom in de wereld van de Tinker!! Tinkers kunnen nu eenmaal stronteigenwijs zijn... En wanneer ze hun kop ervoor zetten, is er vaak ook geen houden meer aan Haha! Je moet in ieder geval veeeel geduld hebben denk ik. Jordy was toch (geloof ik, als ik het goed heb) ook nog maar 4,5 ofzo? Dan is hij ook nog even lekker in z'n ponypubertijd. Heb ik op het moment met Mikado ook wel eens last van hoor!

Anders kun je hem misschien een tijdje niet rijden, maar veel longeren ofzo, dat hij toch wel getraind wordt maar dat je minder "ruzie" met hem kunt krijgen.

In ieder geval heel veel succes ermee!!! Je zult zien dat het over een tijdje vast wel weer beter gaat ! Lovers


bedankt! Knipoog maar hij is 5 1/2 zo ongeveer! tja dat longeren is misschien wel een goed idee want toen ik wou gaan rijden vandaag heeft hij eerst een kwartier door de bak zitten galloppperen terwijl ik m'n voeten niet eens in m'n beugels had ik on gewoon niet opstijgen en het rijden ging al helemaal niet Boos!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 18:19

Hey simoon!

Ik weet ook niet goed wat je moet doen. Tiko ken je nu ook niet meer terug, als je weet hoe die geweest is.....
Maar nu is hij super braaf, onder het zadel iig. Dat weet jij ook. Maar goed, je moet wel weten of je als hij we lgoed loopt wel met hem verder zou willen. Als je nu al weet dat dat niets wordt, hoef je ook het gevecht niet aan te gaan denk ik.
Succes!

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 20:14

In het begin heb ik ook wel problemen gehad met mijn tinker. Hij was redelijk dominant en ik was te lief en wist er niet mee om te gaan. Zo hebben we een tijdje aangemoddert en ik werd steeds onzekerder. Toen ben ik met priveles begonnen en is het alleen maar vooruit gegaan. Niet dat je meteen wonderen zag hoor. Maar ik had vertrouwen in mijn instuctrice en daardoor werd ik steeds iets zelfverzekerder.
In het begin heb ik hem veel gelongeerd voordat ik erop stapte om de meeste power eruit te krijgen, maar op een gegeven moment was dat niet meer nodig. En ik ga nog maar sins kort het bos in maar hij is nu wel heel braaf en ik vertrouw hem nu ook 100%.
Mijn advies is denk ik dat je gewoon weer van vooraf aan moet beginnen. Stel duidelijk jou grenzen en laat hem dat ook duidelijk weten. Ik zou als ik jou was voorlopig eerst is alleen in de bak rijden en als dat goed gaat kun je weer lekker naar buiten. (is je eigen keuze natuurlijk hoor) En ga is wat andere leuke dingen met hem doen: wandelen, spelen etc.
Nou heel veel succes en hou moed want ik weet zeker dat het goed gaat komen.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-02 19:15

ik heb nu priveles en dan gaat het nog wel maar als ik gewoon in de bak rij gaat het niet,gisteren sloeg hij weer de hele tijd op hol.
ik ga wel proberne om er wat aan te doen en kijken of het dan beter gaat maar de gedachte speelt nog steeds door m'n hoofd