voor het eerst op Powell...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

voor het eerst op Powell...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 11:24

voor het eerst op Powell... pas 2,5 jaar en nog zoooo klein, maar wel fijn!
Wat vinden jullie ervan? Hij's leuk hè!

Afbeelding

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl


Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:35

Goh! wat een leukerd! Lovers
Is altijd spannend he, zo voor de eerste keer op je eigen paard? Wel heel leuk hoor!! Wanneer mag ik m uitproberen????? Extreme duivel

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:28

Wat heb je nou allemaal aan dat paard gehangen?
Misschien ben ik wel heeeeel erg ouderwets, maar als ik voor het eerst op een paard ga, heeft 'ie alleen een hoofdstel en een zadel op. Als ik het goed zie gebruik je een stootteugel-achtige constructie EN een slofteugel-achtig iets?
Ben heel benieuwd naar het 'waarom' daarvan (mag ik dat hier vragen of moet ik nu naar Rijtechnisch? Weet niet of dit typisch western is Verward )

Wel een erg leuk diertje om te zien trouwens.

DubbelFun

Berichten: 88621
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:32

Ik wilde het als eerste maar eens niet schrijven, maar ik deel de mening van Sonja Verward
Een jong paard heeft de vrijheid in de hals nodig om zijn balans te vinden met ruiter op zijn rug en niet gedwongen worden laag te lopen.
Verder iid een leuk paardje.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:39

Zeker een mooi beestje zeg! DIe kleur Lachen

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:18

Sonja schreef:
Als ik het goed zie gebruik je een stootteugel-achtige constructie EN een slofteugel-achtig iets?


als je goed kijkt zie je dat de teugels van het bit naar de knop van het zadel gaan en daar vastgebonden zijn en dus niet gebruikt worden, en wordt er gereden met dat witte 'touw'. Ik heb haar zien rijden (onder professionele begeleiding) en er wordt niet in in de mond getrokken, dus Powell wordt niet gewongen laag te lopen. Alleen als hij te snel wilt lopen, wordt er kort aan de teugel een ophouding gemaakt. Het paardje heeft deze houding grotendeels van nature zo, dus dan lijkt het inderdaad net of hij in de krul getrokken wordt, maar dat is dus niet zo.

Een paard heeft nergens om gevraagd.....

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 13:24

Op de foto zit IK er voor het eerst op maar hij is al wel een tijdje in training op de manege. De teugels hangen gewoon los, die hebben we aan de knop geknoopt, dat is waarschijnlijk wat jullie zien hangen (en hij heeft zijn halster nog aan, maar das meer gemakzucht).
Ik rij met dat touwtje wat we aan het bit hebben geknipt omdat je op deze manier veel zachter in de mond bent. Al het contact dat ik maak voelt hij op deze manier maar half dan wanneer ik het met de gewone teugel doe omdat het touwtje schuift door de knippen aan het bit. Hij krijgt wel wat meer druk naar beneden , dat klopt, maar we rijden hem heel losjes. We zijn echt heel zacht voor hem.
enne... iedereen heeft zo weer zijn eigen voorkeuren. Ik vind dit een hele zachte en prettige manier voor paard en ruiter.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

DubbelFun

Berichten: 88621
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:51

Bonnigje schreef:
.... De teugels hangen gewoon los, die hebben we aan de knop geknoopt...

Dat zou ik niet doen, als hij eens struikeld krijgt hij een behoorlijk ruk in zijn mond. Je kunt ze er beter los over heen hangen, of tijdelijk helemaal er af halen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:53

Mooi beestje, verder vind ik dat Sugarmiss een good point heeft wbt de teugels... hierboven...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:03

2,5 en jij zit er voor het eerst op, maar hij is al wel een tijdje in training?
Ik weet dat het zeker in de westernwereld meer gebeurt, maar ik vind het wel heel vroeg allemaal.

Goedgekeurd onderschrift :)

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 14:17

De teugels hangen zo los dat hij daar echt geen last van hebben als hij struikeld. Daarnaast is het voordeel dat ik nu over kan gaan op de gewone teugels wannneer ik dat wil.
oh ja, Powell is 2 jaar en bijna 8 maanden. In de dressuur begint men ook vaak bij 2,5. Bij western soms al vanaf 2 jaar, maar dat vind ik erg jong.

Ik ben in ieder geval helemaal gelukkig met hoe het allemaal verloopt. Powell lijkt er veel plezier in te hebben. Over een maandje komt hij naar huis en dan mag hij lekker de wei op! Kan niet wachten...

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:22

En dan al die Westernruiters maar kritiek hebben op de Engelse slof...

Wel leuke pony trouwens, zou alleen nog wat mogen groeien.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 17:20

ben ik weer...
een slof gebruik je samen met je gewone teugels en daardoor zet je je paard eigenlijk vast. Als je alleen met slof rijdt, zonder gewone teugels, is het veel vriendelijker. je moet dan natuurlijk niet je paard in de krul trekken omdat dat zo makkelijk gaat met een slof. Dat is hier het doel helemaal niet. Ik heb zeer weinig contact met de mond.
Je maakt mij niet wijs dat niemand in de western sport met een soortgelijk systeem rijdt. Schijnheilig

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:13

Ik rijd met een thiedeman. Als mijn paard struikelt, krijgt ze ook een ruk in haar mond, zelfs met gewone split reins. Je bent er gewoon niet op verdacht. Vind deze teugels nog wel meevallen hoor. Als je je handen naar voren beweegt, zijn ze helemaal een waslijn. Alleen de leeftijd Bonnigje, daar zit ik ook wel een beetje mee. Rustig aan doen hoor, heb je veel langer plezier van je mooie paardje.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:16

He ja leuke foto's man.Ik heb er geen idee van hoe het werkt zoals je weet maar het ziet er allemaal mooi uit.Hij doet het echt goed en dat al naar die paar weekjes.Ik kan me best voorstellen dat het echt helemaal anders rijd als op bert,daar hij veel smaller en een ander ras is.Die dikke....waar we het laatst over hadden valt zo op deze foto echt wel mee hoor,maar je mag best wel wat liever kijken(hihi).Ook ik wacht er al op dat hij weer thuis komt.Ik ben beniewd hoe dat verloopt en hoe nu de rangorde zal worden.Maar goed dat merken we vanzelf.Ik zal straks eens kijken wat hij en jullie allemaal kunnen,want ik vind het allemaal heel erg interesant.Tib ook maar ik hou het toch maar bij dressuur.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:45

mhhh ik begin in de dresuur niet eerder dan 3 jaar.
en rijd juist helemaal niet alleen met slof (al rijd ik eigenlijk zoveel mogelijk zonder slofteugel)
rijden met alleen maar een slof krijg je bij elke ophouding meteen dat doorhevel effect stelling vragen is zo ongeveer onmogelijk omdat je 'm ook meteen naar beneden drukt.
Door een slof op een juiste manier met gewone teugels te rijden zet 'm 'm juist helemaal niet vast,
je hebt je contact teugel en een slof in een waslinntje hangen die er alleen bij wordt gepakt indien nodig waarvoor ie dient als hulpteugel.

Ik heb geen kaas gegeten van het western maar zoals het slof gebruik hier werd uitgelegd (zoals het bij de engelse manier zou zijn)dat geeft mij 1 groot vraagteken rijd ik zeker weer op een vreemde manier engels

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:50

Hoi,

Leuk paardje hoor!!! Kwijl

enneh... ja ... er zijn meer wegen die naar Rome leiden....

Zelf ben ik er ook geen voorstander van om met hulpteugels te rijden Scheve mond wel om ze te gebruiken, maar dan aan de longe.... ná een gedegen basis; hiermee bedoel ik voor een jong paard dus eerst veel longeerwerk, alleen maar voorwaarts... Het sterk & soepel (en in balans) worden op een cirkel is al moeilijk genoeg voor ze, vervolgens komt het hoofdstel & longeersingel/pad erbij... dan met (engels) zadel... dan pas westernzadel... Dromen
Pas veel later gaan we ze 'lichtjes' bijzetten en uiteindelijk lekker 'voorwaarts-neerwaarts' , ook met rijden....

Nog 1 vraagje :
Dolores ;
Je schrijft dat dit paardje van 'nature' zo loopt... als dat zo is, is dat natuurlijk geweldig Kwijl en hoéf je niks aan zijn hoofd/halshouding te doen.... toch wordt er gereden met een 'neerwaartse' druk, ook al is die druk weinig.... maar dat zou dan toch niet nodig zijn..... Schijnheilig Verward

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!


Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:51

Mijn god, alstie omhoog gekomen was was je wsch achterovergegaan, alstie zijn kop tussen de knieën had gestoken om te gaan bokken had je die kop nooit omhoog gekregen. En die katrollen versterken volgens mij het omlaagtrek effect enorm.

Ik heb eigenlijk nog nooit van een westernruiter gehoord hoe ze met slof reden, maar als je dressuur zou rijden gebruikte je hem precies tegenovergesteld als moet. Ik weet nu iig wat ik moet zeggen als westernruiters beginnen te miepen over die in de krul getrokken engelse paarden die met slof en al worden gereden. Knipoog Knipoog

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:06

Steef schreef:
Ik heb eigenlijk nog nooit van een westernruiter gehoord hoe ze met slof reden, maar als je dressuur zou rijden gebruikte je hem precies tegenovergesteld als moet.Knipoog Knipoog


hoi,

wat bij de dressuur gebruikt wordt als slof, wordt in het westernrijden nog wel eens gebruikt, maar dan zijn het de 'draw reins' ...
kán een goed middel zijn... maar ik vindt het nog steeds 'eng' hiermee te rijden.... je kan er snel grove fouten meemaken... (als je paard bijv. niet voorwaarts genoeg is).
De manier zoals dit paardje is opgetuigd, lijkt veel hierop...

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:20

Dat is het gevaar met dressuur ook als je met slof gaat rijden dat je hem op de kop trekt en daarom word hij door veel mensen afgeraden.
Ik denk dat bij draw reins het grote gevaar is dat je ontzettend grof in kan werken en dat de ruiter van voren naar achteren gaat werken.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:31

Steef schreef:
Ik denk dat bij draw reins het grote gevaar is dat je ontzettend grof in kan werken en dat de ruiter van voren naar achteren gaat werken.


yep... en daarom vond ik het ook maar niks om mee te rijden
Als je die 'dingen' licht oppakt, heb je al het idee dat je paard in de 'krul' gaat... en voordat je er erg in hebt, heb je een paard wat achter de teugel loopt... en heb je er een probleem bij Scheve mond
Niet mijn methode iig... wil ze best eens 'stevig' oppakken, maar goed = goed Cool ;

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 00:30

gut wat een woorden allemaal voor de materiaal die westerners gebruiken.Ik begrijp het wel hoor.
Mijn mening is dat ieder zijn paard berijd zoals hij/zij dat graag wil doen.Gevaren blijven er altijd.
Ik neem aan dat waar hij ingereden word dat men wel weet wat men doet.Powell is echt een paardje wat iedereen op stal wil hebben qua karakter.Zo lief en rustig.Zo blijkt wel nu!Het is een schatje en dan te bedenken dat hij een paar maanden geleden nog hengst was en ook al zo heel lief.
Wat is te jong?
Powell is op een beetje na 3 jaar en dat is een prima leeftijd om in te rijden.Hij is echt nog geen maanden aan het werk hoor.Ook word er niet te veel gevraagt.Geloof mij maar er wordt echt heel zuinig omgesprongen met hem(en de andere thuis).Bonnigje is gewoon heel trots en blij met hem en wilde even laten zien wat hij allemaal al kan in die korte tijd.Normaal gesproken gaat het bij het gemiddeld paard wat trager omdat die echt even moeten wennen terwijl powell alles wil doen voor je.
Ik ben ook blij voor je hoor en vind het heel erg leuk om de foto hier te zien,maar vind het leuker om jullie straks live te mogen zien.Groetjes

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 03:59

holly schreef:
Powell is echt een paardje wat iedereen op stal wil hebben qua karakter.Zo lief en rustig.Zo blijkt wel nu!Het is een schatje en dan te bedenken dat hij een paar maanden geleden nog hengst was en ook al zo heel lief.


Prijs jezelf gelukkig dat ie zo braaf is! Met een beetje jong paard was je zo al verongelukt met deze "optoming"! Ik begrijp dat ze er in de westernsport andere trainingsmethodes op na houden, maar western of niet, geen enkel groen paard hoort imo enkel op de slofteugel gereden te worden. Echt levensgevaarlijk!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 09:00

Alsof iedereen die hier heeft gereageerd zo schijnheilig is dat zo nooit hulpmiddelen gebruiken.
Trouwens, Powell is inmiddels zo ver dat we alleen op gewone teugels rijden.
iedereen gelukkig nu?

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

DubbelFun

Berichten: 88621
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:09

Bonnigje schreef:
Alsof iedereen die hier heeft gereageerd zo schijnheilig is dat zo nooit hulpmiddelen gebruiken.(


Ja ik gebruik ook een traininsfork Verdrietig . Maar dan wel op een 16-jarig paard wat zo verreden is, omdat er zo nodig als 2,5 jarige reining op getraind moest worden en nu dus niet meer 'normaal' gereden kan worden.

Ik heb dit ding steeds minder nodig (na 3 jaar zeer veel geduld), maar als bij mevrouw 'het knopje' om gaat en de kop gaat omhoog dan is dit de enige manier om nog kontakt te kunnen houden en geen gevaarlijke situaties te laten ontstaan.
Ik hoop dat dit jouw paard bespaard blijft. Lips are sealed


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers