SGW regels per 1 oktober veranderd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:56

Najaa zeg ik vind het echt stomme regels! Vooral ook 328!! Jammer zeg dat ze dat hebebn veranderd. Hoe het eerst was vond ik wel oke. Hmm moet dan maar hoor, nu word het nog een stuk moeilijker!


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:18

het lijkt me dat je met 5 balken in het parcours toch niet echt klaar bent voor een cross. Ik vind de wijzigingen (als oud SGW rijder) nog niet zo verkeerd.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Re: SGW regels per 1 oktober veranderd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:20

Het springen vóór de cross, daar zijn natuurlijk dingen voor en tegen te zeggen. Het afsluitend springparcours is altijd bedoeld geweest om te checken of je paard na een terreinrit met hindernissen nog fit en oplettend genoeg was om nog een gewoon parcours te springen. Nu wordt het een selectiemiddel om de terreinrit in te mogen. Ik hoorde er gisteren in Neede al mensen over praten, dat dit best een grote druk zou leggen op de wat jongere kinderen en hen zo het plezier van het crossen zou ontnemen: 'o jee, nou moet ik wel goed springen anders mag ik niet crossen'. Maar goed, er zal ongetwijfeld over zijn nagedacht voordat deze regels werden aangescherpt. Tenslotte legt het ook een druk op je als je met goede dressuurpunten en een foutloze cross aan je springparcours begint: 'als ik maar foutloos spring, ik sta er zo goed voor'.

Wat die tijdstrafpunten betreft: ik sprak net m'n zusje en die was blij dat het gisteren nog geen 1 oktober was. Ze zat nl. gisteren 22 seconden onder de optimale tijd, dus dat zou haar 0,8 strafseconde hebben opgeleverd. Toch maar een stopwatch aanschaffen dan... Knipoog

Dat van die winstpunten toekennen bij plaatsing had ik toch al nooit begrepen: alleen omdat je bij de bovenste 25% zou zitten, zou je één wp meer krijgen dan degene die net buiten de prijzen viel en toch ook een foutloze cross had neergezet?

Wat de verliespunten betreft: was dat dan niet al zo, dat je verliespunten kreeg bij uitsluiting? Lijkt me niet meer dan normaal, als je een aantal keren wordt uitgesloten dan wil dat toch wel zeggen dat je nog niet helemaal in die klasse thuishoort. Is bij het springen tenslotte ook zo, en niet voor niets.

Rest mij nog één vraag: wat wordt er bedoeld met '5 of meer hindernisfouten'? Toch zeker wel 5 balken en niet 5 strafpunten door het vallen van één balk?

En ach, die regels zijn niet voor niets bedacht en binnen de kortste keren weet je niet anders. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:50

Waar heb je die regels vandaan? Ik had ze nog niet gezien...
Wel vervelend dat het springen ervoor moet, ik vind het erna veel prettiger(dan ben ik er gewoon beter bij). Ik ken trouwens paarden die in het springparcours lastig zijn en in de cross bijna standaard nul lopen...Wel vervelend als je dan door 3 x w in het parcours niet mag starten...Haha! Die vijf balken vind ik een ander probleem, dan lijkt het me niet echt safe om de cross in te gaan...*LOL*

Van die minpunten vind ik trouwens minder, mijn paard heeft ook nog een beetje watervrees en daar werk ik wel hard aan, maar vreemde waterbakken zijn toch nog een beetje een probleem. Dan zou je dus in notime B-zoveel zijn...Lekker motiverend! Terwijl hij verder alles springt, maar het scheelt wel als je nog niet wil promoveren...zorg je gewoon dat je een paar voltes rijdt en dan mag je weer even Party!!

En dat van die tijd, natuurlijk streef je naar de optimale tijd, maar als je een paar lange rechte stukken hebt en een paard dat groot galoppeerd zit je er zo over...Heel simpel op te lossen met een crosshorloge trouwens, desnoods in stap over de finish...*LOL*
Wel begrijpelijke regel trouwens, soms rijden mensen zo hard dat ze 4.30 doen over een cross van 6.20 Dat vind ik gewoon onverantwoord...Haha!

Posters zijn inderdaad niet altijd evengoed geïnstrueerd Lips are sealed Ik heb er laatst één getroffen die wilde me diskwalificeren op een slootje dat niet eens een hindernis of verplichte doorgang was en ze ging niet in discussie...'Prima, ik rij hier voor de ervaring en niet voor de prijzen. Gediskwalificeerd of niet ik rijd hier om te trainen en had vantevoren speciaal nagevraagd of je bij diskwalificatie door mocht rijden...' Achteraf had ik dus wel gelijk en ben ik blij dat ik niet op aanraden van de poster afgestapt ben(vreemde tip trouwens Verward Ga er maar naast lopen dan springt hij wel mee...De jongen voor mij heeft dat wel gedaan en die had zijn paard ongeveer op zijn rug) Ik kreeg dus mijn coupon later terug en had 0 strafpunten in de cross en alleen wat tijdfouten...ben nu dus B+2 Haha!

En als mijn paard straks wat meer gezien heeft en braaf door het water gaat ga ik toch echt in het L starten...Ik weet zelf dat hij, maar ook wij als combinatie dat aankunnen. Alleen mijn dressuur moet echt nog tien keer beter voor die tijd...Dat is het grootste probleem, hij wordt zo vreselijk heet Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:04

Sorry hoor, maar een watersprong hoort nou juist bij SGW en als je daar problemen mee hebt ben je er dus eigenlijk niet klaar voor. Verliespunten bij 4 weigeringen vind ik daarom persoonlijk niet zo gek. En ik spreek echt uit ervaring, ik ben twee keer gedegradeerd uit het M springen omdat Trammelant dus geen sloten sprong! In de winter had ik de punten voor het Z al bij elkaar en aan het eind van de zomer moest ik terug naar de L.
Idem met onze SGW carriere, als ik maar lang genoeg kon aanhouden ging hij het water wel in, maar dat kan dus niet op een wedstrijd.

Ja, en 3 weigeringen in het springen, dan ben je IMO ook niet klaar voor een cross.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:12

Ik vind het een goede zaak dat deze regels gekomen zijn. In de dressuur en het springen hebben we ze ook en weten we niet beter. Als je paard het niet goed genoeg kan doen op de wedstrijd, dan kun je natuurlijk ook gewoon overal waar ze oefencrossen hebben staan gaan oefenen. Kun je ook net zo vaak als je maar wil door het water met je paard. Er is vast goed over nagedacht hoe de regels zouden moeten worden.

Verder voor iedereen uiteraard wel veel succes toegewenst.

Stralend de dag door.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:14

Waar is trouwens het good old wegparcours gebleven dat vroeger standaard in een SGW zat, maar tegenwoordig vaak wordt overgeslagen? Zijn daar ook regels voor en zijn die ook veranderd? Was altijd een mooie opwarmer voordat de combinatie de cross in ging.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:17

Ik weet wel dat het water erbij hoort, maar een B-paard heeft nog niet zoveel gezien als een M-paard en moet toch de kans krijgen om ervaring op te doen. In de trainingen gaat het super(ga voor de volgende cross waarschijnlijk ook nog even trainen bij Alice), maar dan heeft hij gewoon even meer tijd om te kijken...*LOL*
Vanaf het L(net als bij het springen) vind ik verliespunten alleen maar slim, je ziet soms dingen in het M...Lips are sealed Terwijl het dan toch echt in orde moet zijn...Maar ik drukte me wat ongenuanceerd uit net...(ga ook echt niet eerder L dan dat het water goed gaat(en dan niet per ongeluk één crossje Haha! ))
Maar misschien is er in de B ook wel geen sprake van verliespunten, dat blijkt niet helemaal uit het stukje van Reddy. Is er in de B nou alleen geen sprake van degradatie(logisch *LOL* ) of ook niet van verliespunten?

3 weigeringen in het springparcours is inderdaad geen goede basis voor de cross, daar heb je gelijk in. Maar ik ken toch een aantal paarden die in het springparcours heel voorzichtig zijn en een paar keer de ankers uitslaan en verder super door de cross lopen...dan kun je nu maar beter stoppen. Vanuit Noord-Holland naar Gelderland en dan onverichter zake terug is niet echt leuk...Huilen
Ik vind trouwens dat het springparcours geen test zou moeten zijn voor de cross(dat is de dressuur ook al), maar een afsluitende conditie/gehoorzaamheidstest zou moeten blijven...Maar vanuit het oogpunt om ongevallen te voorkomen is het natuurlijk wel heel logisch Haha! Net hoe je er tegenaan kijkt...Elke geit kan dat proefje lopen, maar een paard dat nauwelijks kan springen(ook al moet hij B+1 zijn) kan wel verongelukken in de cross...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:24

Als je al moet dressuren en springen(meestal half uur voor aanvang cross) dan is dat wegparcours een beetje overbodig geworden...Jammer, dat vind ik zelf een prettigere voorbereiding dan een springparcours...Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:25

Vanuit de B kun je niet degraderen, dus hebben verliespunten ook weinig zin. Staat hierboven ook:

Toevoeging: Bij het behalen van 6 verliespunten volgt degradatie naar een lagere klasse (uitgezonderd klasse B )

...maar de database had van die B-met-haakje een brilsmiley gemaakt. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:25

gomir"]
Ik weet wel dat het water erbij hoort, maar een B-paard heeft nog niet zoveel gezien als een M-paard en moet toch de kans krijgen om ervaring op te doen.
[/quote]
daarvoor zijn trainingen en oefencrossen. En dan zou ik zelf in de training het een keer aanpak als op een officiele wedstrijd, dus niet alle tijd nemen maar gewoon vanaf een andere sprong in een keer door rijden.

[quote="gomir schreef:
In de trainingen gaat het super(ga voor de volgende cross waarschijnlijk ook nog even trainen bij Alice), maar dan heeft hij gewoon even meer tijd om te kijken...*LOL*

en daar zit dus de kern van mijn opmerking

en ik blijf vinden dat een paard dat structureel weigert in het springen (en juist die heel voorzichtige doen dat idd) niet klaar is voor een cross. Ze weigeren dan waarschijnlijk omdat het niet past, en dat kun je je in een cross zeker niet veroorloven. Misschien omdat de ruiter te voorzichtig rijdt, misschien om andere redenen maar als je een eenvoudig parcours niet redelijk rond kunt rijden heb je IMO niets te zoeken in een SGW. Eigenlijk zou die test voorafgaande aan de cross niet nodig moeten zijn, maar kennelijk heeft de praktijk uitgewezen dat dat wel zo is.

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:37

Inderdaad, ik neem een paard niet mee voor hij fatsoenlijk kan springen en zich ook kan redden als het een keer niet past en dan is die test niet nodig...Maar in de praktijk blijkt dat het vaak genoeg wel nodig is...Huilen

Ik weet wel dat je dan oefencrossen zou moeten rijden en meer moet trainen, maar het dichtsbijzijnde fatsoenlijke oefenterrein is voor mij al bijna 2 uur rijden en oefencrossen zijn er ook niet zoveel(kun je vaak net zo goed gewoon B-starten, dan stelt de rest tenminste nog wat voor *LOL* )
(nijmegen bijvoorbeeld is ongeveer drie uur heen en drie uur terug...Huilen )

Ik ben van het voorjaar in Roden geweest, maar daar zat helaas geen waterbak in. Ben in Ermelo op SGW-kamp geweest en daar ging het steeds beter en heb nu twee crossen gereden, waarvan hij de 1ste keer foutloos liep en de tweede keer niet door het water wilde...Maar Lisse schijnt ook vervelend te zijn, de waterbak ligt precies in een open plek achter een helling dus hij was ook wel een beetje geïmponeerd...Hoorde ik van meer mensen trouwens(heb er ook nog een hele tijd met Merels zus over gepraat Haha! )
Misschien dat hij er volgende keer dus wel weer gewoon inloopt, maar voor de zekerheid wil ik nog wel even trainen...En ik was ook zeker van plan om dan in één keer door te rijden Haha! Had ik zelf al bedacht, maar vorige keer waren we met een groep en dan loopt hij er wel voorop in, maar dan gaat het toch uit draf/stap *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:41

succes ermee! En ik ken het probleem dus, heb met Trammelant alle sloten en watersprongen in de wijde omgeving gehad, maar het heeft niet mogen baten. Overigens hebben we hem nog steeds (hij is nu 25) dus ik heb het hem niet heel erg kwalijk genomen Haha!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 19:47

Plassen op het strand, blauwe vuilniszakken, zeiltjes alles doet hij, dus dat water moet toch ook wel goed komen *LOL* En anders heb ik er nog steeds een fijn spring/recreatiepaard aan Lovers In het terrein is het echt een engeltje en hij wil overal overheen...Party!! Zelfs toen ik hem een keer gigantisch in de hindernis reed redde hij me nog Bloos Lovers

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:36

328 vind ik best overdreven maar aan de andere kant je kan dan wel goed een parcoursje rijden, maar jah als je net pech heb en je pony er per ongeluk 5 balken af gooit dat is zwaar poedersuiker dan, verder ben ik het er wel mee eens maar ja dat zou opzich ook niet uitmaken of ik dat wel of niet ben je heb je er maar aan te houden denk

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 20:42

5 balken is veel hoor op ongeveer 10 hindernissen...Dan is je pony of niet fit of hij kan niet voldoende springen en dat lijkt me beide niet echt handig als je de cross in moet...Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:34

sorry, maar 5 balken in een parcours noem ik geen pech meer!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 07:33

Dat in stap over de finish gaat denk ik niet lukken! Wij zijn vorig jaar naar Lummen geweest (Belgie) en daar geldt die regel al een tijdje. Het is dan zo dat je richting finish geen afwijkende lijn mag rijden (zigzaggen ofzo) en dat je niet duidelijk langzamer mag gaan....onderweg gewoon een beetje rustig aan doen (inde lagere klassen dan he...in het M enZ moet je echt wel flink doorrijden om de tijd te halen)

Verder vind ik de regels wel goed...eerst kon je na 3 wedstrijden al Z zijn, ook al gaat het dan dus super goed, je paard heeft niet de ervaring om een Z cross te lopen. Blijkbaar konden een aantal ruiters in het verleden hun eigen verantwoordelijkheid niet aan en dan krijg je van die kamikaze ritten die de sport geen goed doen (denk aan ene Max Trenning Tong uitsteken )

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 07:57

marieketencate schreef:
Het is dan zo dat je richting finish geen afwijkende lijn mag rijden (zigzaggen ofzo) en dat je niet duidelijk langzamer mag gaan....onderweg gewoon een beetje rustig aan doen


Die regel is er bij de endurance (klasse 1) ook, en niet voor niets. Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:30

Reddy,

je kunt wel zeggen dat het niet leuk is om in de B te blijven hangen maar het water hoort er nou eenmaal gewoon bij. Als je dat nog niet lukt op een wedstrijd ben je dus niet klaar voor een hogere klasse punt! Ik kan toch ook niet zeggen dat ik alvast M dressuur ga starten maar dat die keertwendingen niet mee moeten tellen want die kan hij nog niet. Zo werkt het dus niet. Ik heb hierboven tegen Gomir al hetzelfde gezegd, ga het dus niet allemaal herhalen maar IMO is het zo dat als je de watersprong nog niet beheerst je niet toe bent aan een hogere klasse.

En ik spreek dus uit ervaring, kijk maar hierboven. Trammelant liep de hele cross foutloos, scoorde 75 % met dressuur en sprong foutloos maar op de waterbak had ik iedere keer problemen. Waarom wil je zonodig promoveren?

En je kunt wel allerlei voorbeelden noemen van combinaties die niet kunnen springen en wel super crossen, maar in de grote lijn is het zo dat je toch eerst een springparcours fatsoenlijk moet kunnen rond rijden voordat je een cross in kunt.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:15

Lielle schreef:
Ik heb hierboven tegen Gomir al hetzelfde gezegd, ga het dus niet allemaal herhalen maar IMO is het zo dat als je de watersprong nog niet beheerst je niet toe bent aan een hogere klasse.


Ben ik het wel mee eens, want de watersprong wordt alleen maar moeilijker, bovendien is dit de meest spectaculaire hindernis, waar de meeste ongelukken gebeuren.....wat denk je dat er gebeurt als je straks een echte insprong krijgt en zelfs een hindernis in het water?? Dan moet je juist in de B en de L heel safe op het water kunnen zijn!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:18

Wat hebben wij dan veel geluk met een paard dat nooit kijkt op water, maar er het liefst zo hard mogelijk in springt. Haha!

Onze vorige pony was ook zo'n Jan Doedel met water. We hebben hele leuke foto's van hem op instructiekamp in Ermelo, IN de waterbak, maar dat heeft heel wat overredingskracht gekost. Haha!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, kreekie, Thrive en 7 bezoekers