Binnenwaarts en Achterwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-01 13:07

Ik rijd nu al een tijdje met IJsco de schouderbuitenwaarts, dit gaat redelijk goed. Ze wordt al wat soepeler en reageert veel beter op de hulpen.
Alleen als ik schouder binnenwaarts probeer loopt ze geheid naar binnen toe. Begrenzen lukt heel moeilijk, het is een Fjord die altijd fijn overal doorheen walst.
Ook het achteruit rijden is me nog niet gelukt. Begrenzen lukt heel slecht.
Tips?


Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 13:14

1 tip: creatief zijn!!!!!

probeer de schouderbuitenwaarts beter te bevestigen en rijdt hem eens een klein eindje van de hoefslag af, kijken wat hij dan doet?! beetje bij beetje, tot je op een gegeven moment echt vrij van de buiten wand kan doen, en dan kun je misschien heel voorzichtig overschakelen naar schouderbinnenwaarts. Denk er ook om dat je niet teveel gaat vragen hoor! En tot slot: een fjord an wel drammen, maar is niet gek hoor! Ze weten dondersgoed dat ho ho is! DUs als je wilt begrenzen en het lukt niet, zet hem dan maar eens even goed op de rem! EN dan kun je daarna weer een tweede poging doen!

Suc6!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-01 13:24

Citaat:
Op 2001-06-08 14:14, schreef Tender:
En tot slot: een fjord an wel drammen, maar is niet gek hoor! Ze weten dondersgoed dat ho ho is! DUs als je wilt begrenzen en het lukt niet, zet hem dan maar eens even goed op de rem! EN dan kun je daarna weer een tweede poging doen!

Ik weet het, heb zelden zulke slimme pony's gezien als Fjorden. Alleen IJsco heeft dus in haar hele leven nog nooit een stal of bak gezien, dus die buitenwaarts is al heel wat. Veel dressuurmatige dingen begrijpt ze gewoon echt niet. De eerste buitenwaarts liep ze met haar neus tegen de muur van: "Ja wat wil je nou, dat ik er doorheen ga???" En dat begrijpt ze nu dus wel.
"Ho is ho" Frusty zijn we ook aan het oefenen. Gaat steeds beter. Alleen de binnenwaarts snapt ze dus echt niet, ik kan haar dan wel stopzetten als ze naar binnen loopt, dan luistert ze ook wel, maar zijwaarts komt niet in haar op. Dus als ik dan weer aandrijf gaat ze weer voorwaarts in plaats van zijwaarts.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:30

ik snap het! dan zou ik toch proberen om steeds dat stapje verder weg te komen van de buitenwand, hij moet dus goed leren dat je wijkende been is om opzij te gaan, en als ik je zo hoor is de schouderbuitenwaarts daar ideaal voor. Los daarvan kun je heel goed je "ho" oefenen, maar als ik het zo hoor, dan doe je dat dus al wel! Succes ermee en anders kun je Piet ook altijd bellen hoor, als je er echt niet meer uitkomt! Dat vindt 'ie volgens mij altijd leuk!


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-01 14:37

Nou bedankt voor je reactie, ik ga dat buitenwaarts eerst maar wat verder uitbreiden dan.
En ik krijg ook wel les hoor, daar proberen we ook het een en ander uit maar wilde jullie mening wel eens horen. Ik krijg trouwens nog steeds les op de manege, hoewel het nu geen manege meer is. Je kunt er alleen nog les nemen op 'eigen' paarden. Krijg dus les van Astrid, misschien ken je die wel. Ik heb er heel veel geleerd met IJsco, de allereerste les hebben we alleen maar rondgescheurd een uur lang omdat IJsco het doodeng vond in de binnenbak en nu zijn we dus echt wat dressuur-dingetjes aan het doen en dat vind ik hartstikke leuk omdat je dan dat hele leerproces vanaf het begin hebt meegemaakt.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 13:29

acherwaarts:
leg een balk tegen zijn voorbenen, de een rolt de balk tegen ijsco's hoeven de ander die er op zit geeft de hulpen om achetrwwarts te gaan, na een tijdje gaat het misschien wat makkelijker met achetrwaarts, en als je veel hebt geoefend kun je misschien zonder blk proberen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 17:34

Met achterwaart kun je ook iemand die op de grond staat vragen om met een zweepje op de kroonrand te tikken, terwijl jij de hulpen voor het achterwaarts geeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers