koeienmatten in stal wat zijn voor en nadelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

koeienmatten in stal wat zijn voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 09:23

Ik heb een betonnen ondervloer in de stal en ben er over aan het denken om koeienmatten neer te leggen. wie heeft dit ook en waarom of waarom juist niet.
ben benieuwd!!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:31

Je bedoelt rubbermatten?
Ik gebruik een rubbermat onderin mijn stal, omdat [naam verwijderd] tijdens het eten graag haar voorhoef af mag schrapen. Op een kale betonvloer zou haar hoef dan ernstiger slijten dan nu.

Een kale rubbermat als stalbodem vind ik slecht en gevaarlijk. Onhygienisch, ze nemen geen vocht op en de ammoniakgeuren worden dus ook niet gebonden. Als het paard wil liggen ligt het vochtig, maar die matten worden ook glad en het paard kan dus uitglijden. Zelfs al zit er profiel op de rubbermat.
De matten kan je wel gebruiken, maar ik zou er zeker wel (voldoende!) strooisel overheen gebruiken. Je paard is immers een dier dat moet presteren met de beentjes en de spieren. Bij koeien gaat men er minder nauwkeuring mee om, die mogen maar een filmpje zaagsel, maar tja...daar komt de prestatie ook uit de uier, dat zal het verschil wel zijn. Je sportdier houd je niet op een kale rubbermat.

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 09:44

het was ook niet de bedoeling als kale rubbermat maar onder het stro. ik gebruik nu altijd zaagsel onder het stro als extra issolatie laag in de winter. dat dacht ik nu te vervangen door rubbermatten.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:30

ik heb ook rubber in mijn stallen, en daar bovenop me zaagsel.

Maar ik heb wel in elke stal afvoer zitten, ik denk als je dat niet heb dat de pis er onder blijft zitten en dat blijft behoorlijk stinken

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 17:44

Ik heb ook een tijdje zo'n rubbermat erin gehad, maar het nadeel is dat ze geen vocht doorlaten, het blijft er dus gewoon op liggen, en het wordt glad. Nu heb ik een drainerende, stroeve mat, dan bevalt iets beter. Onder een dikke laag stro kan het wel denk ik.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:43

Mijn pony schraapt dus ook enorm, daarom zit ik ook te denken aan een rubber mat onder zijn zaagsel/stro. Als je er voldoende strooisel op hebt, en de mat past precies in je stal, zou er dan nog veel urine onder komen? Mijn pony plast meestal in het midden van de stal... En gaat het dan ook zo stinken?

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 20:45

ik heb ze.
omdat mijn paard ongeduldig schraapt!
dan gaan der hoeven enorm van scheef groeien vandaar *LOL*

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:13

ik zit ook aan die matten te denken,maar kun je ze dan een gedeelde schuin naar benede late lopen, dat alle viezigheid daar heen loopt en dat het dan minder glad word?
of isdat slecht voor de benen?

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:11

ik heb er ook een mat ingelegd,
omdat ze nogal eens gaat staan draaien Verward enzo,
en haar hoeven sleten daarvan.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 22:20

Smiles had matten in zijn stal (de vloer is ook van beton), maar nu heeft hij iets nieuws, matten (niet van rubber) van 4 cm dik. Ze laten heel goed urine door, en als je een goede afvoer hebt werkt dit heel goed. Je hebt minder stro nodig en ze kunnen niet uitglijden. Tis echt goed, maar wel duur.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 07:52

ik heb ook een rubbermat in mijn stal tegen het schrapen. als je de mat alleen in de voorste helft legt en daarover heen gewoon genoeg strooisel is mijn ervaring dat het met vocht wel meevalt. ik heb ook een ruin die in het midden van zijn stal plast en heb hier geen problemen mee
succes! als je nog een mat wilt kopen: bij stal kwakkel (staat bij horses bij overig aanbod) heeft goed rubber voor weinig geld: 10 euro per meter bij 1.20 breed

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 08:27

Wij hadden eerder ook rubbermatten in de boxen maar vanwege de gladheid hebben we nu een dikke laag geel zand die we regelmatig vernieuwen. Over het zand dus een dikke laag stro.
Laatst bijgewerkt door greetje op 02-10-02 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 09:10

lieke waar zijn die matten dan van als ze niet van rubber zijn en waar heb je ze vandaan?

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:13

Wij hebben ze ook in de stal, vind het zelf perfect werken!Nu staat ze nog in een uitloopstal, maar van de winter komen ze in een stal met ook rubberen matten erin. Wij doen er een laagje zaagsel overheen, dat neemt heel goed het vocht op, dus van gladde matten etc. heb ik nog nooit last gehad.. Wat ik heel erg prettig vind is dat ze nooit meer op een koude vloer komen te liggen, die van mij kreeg vroeger namelijk op de 1 of andere manier kale plekken in zijn stal waardoor ze dus op het koude beton lag te slapen. De rubberen maten zijn vele keren warmer!

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-02 12:52

Heb je dan ook nog stro erin of alleen een laagje zaagsel?

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:55

Wij hebben altijd alleen een laagje zaagsel!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:02

Ik heb mijn paard sinds gisteren in een nieuwe box staan. Hij stond hiervoor in een loopstal en daar was de uitloop van cement dus om zijn hoeven te beschermen en uitglijden te voorkomen heb ik rubberen dikke matten gekocht. Ze laten vocht door en zijn best dik, zwaar en duur. Ik heb ze gisteren in mijn nieuwe stal geplaatst en dat paste precies. De bodem van mijn nieuwe box is van beton en dat vind ik te koud voor hem en bang voor hoefslijtage. Ik heb er een dikke laag stro over liggen en moet nog kijken hoe het bevalt. Er zijn bij mij wel meerdere mensen op stal die ook rubberen matten in de box hebben liggen en die zijn erg tevreden.

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 12:14

mmmm, de beslissing is er nog niet makkelijker op geworden. ik denk dat ik het maar ga proberen en bevalt het niet dan haal ik ze er maar weer uit. ik vind dat glad worden nl een beetje eng. simpel rolt nogal veel in de stal en als hij dan niet meer op kan staan dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. alvast wel bedankt voor alle reacties