Hoe jong paard longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Hoe jong paard longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 15:17

Ik ben begonnen met het longeren van mijn jonge paardje. Maar longeren kun je het nog niet noemen, want ze snapt er niks van. Ze komt of naar mij toe lopen, of ze gaat stil staan of ze wil uit de cirkel breken. Maar een mooi rondje lopen is nog niet gelukt! Ik probeer het met mijn lichaamstaal, maar ze schijnt het niet te snappen. Als ik in een drijvende positie sta en met het uiteinde van het touw haar wat vooruit probeerr te drijven (niet raken, maar meer zwieren van touw) dan wordt ze narrig. 1 keer draaide ze zelfs haar dikke kontje naar mij toe om te bokken! very bad girl!

Wie heeft er tips??? Ik heb geen goeie roundpenn, alleen een heeele grote bak waar ook andere paarden in lopen. Verder heb ik ook (nog) geen hulp van anderen, dus moet het alleen uit vissen!

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:23

In ieder geval een longeerzweep gebruiken i.p.v. het uiteinde van de longeerlijn. Met de longeerzweep drijf je je paard naar buiten en naar voren, en door middel van de longeerlijn zorg je ervoor dat ze in een nette ronde loopt. Uiteraard sla je niet met een longeerzweep, en is het alleen als "drijvende" hulp bedoeld. Eventueel kun je ook iemand naast je paard laten lopen, die het halster of hoofdstel beetpakt, zodat het paard wat meer begeleid wordt, maar ik lees dat dat moeilijk is omdat je geen hulp hebt. Verder proberen d.m.v. je stem aan te geven wat je wilt. Hoge tonen, zoals "draaaaaf", betekent harder, en lage tonen, "en weer stap"... betekent zachter. Eventueel kun je je stem ook wat meer "opzwepend" laten klinken, als er een gang harder gegaan moet worden.

Verder is het wel erg handig als je toch iemand zou kunnen vinden met wie je het samen kunt uitvogelen!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:13

Vooral de eerste keren met een jong paard niet alleen doen!
Laat gewoon iemand er naast lopen, en gebruik veel stem en beloon hem veel als hij het goed doet.
Heb gedult, want jonge paarden moeten alles nog leren, en als jij boos word en ongeduldig zal ze ook helemaal niet haar best doen maarjuist erg staan kloten.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:22

ga met haar op een rondje lopen, en dan gaat je gewoon steeds verder van haar af.
ondertussen drijf je haar bij zodat ze niet naar je toe komt gelopen.
blijf ook niet te lang doorprutsen, dan snapt ze er helemaal niets meer van.
dan ga je bv weer dat rondje met haar stappen.
als er iemand bij is zou helemaal ideaal zijn, dan kan diegene hem rond leiden.
natuurlijk in het begin niet te moeilijk maken, dus niet teveel overgangen enzo.
net als rijden eerst de basis erin, maar dat lijkt me logsich.
ik vind het het makkelijkste om te draven, als een paard nog niet aan de longe is gewend.

Tinkerlover: het gaat best wel alleen, alleen waarschijnlijk met iets meer moeite Lachen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:34

Iig er voor zorgen dat je de 1e keren alleen met het paard in de bak bent en met hulp van een ander. Dit om afleiding te voorkomen. Voor de rest heb ik er weinig ervaring mee (1 keer)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 18:50

Jammer dat je geen kleine longeer bak hebt. Dat maakt het een stuk makkelijker. Heb je op stal hindernis materiaal liggen? Dan kan je in een deel van de bak een longeercirkel creeren. Het hoeft niet helemaal gesloten te zijn. Als je maar met een paar tonnen/staanders en balken een beetje een afscheiding kan creeren.
Dan moet de rest maar even om je heen rijden. Iedereen die met jonge paarden gewerkt heeft, zal daar wel begrip voor op kunnen brengen. Of iemand moet je een handje kunnen helpen. Knipoog

succes

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:54

Boogiegirl schreef:
ga met haar op een rondje lopen, en dan gaat je gewoon steeds verder van haar af.
ondertussen drijf je haar bij zodat ze niet naar je toe komt gelopen.
blijf ook niet te lang doorprutsen, dan snapt ze er helemaal niets meer van.
dan ga je bv weer dat rondje met haar stappen.
als er iemand bij is zou helemaal ideaal zijn, dan kan diegene hem rond leiden.
natuurlijk in het begin niet te moeilijk maken, dus niet teveel overgangen enzo.
net als rijden eerst de basis erin, maar dat lijkt me logsich.
ik vind het het makkelijkste om te draven, als een paard nog niet aan de longe is gewend.

Tinkerlover: het gaat best wel alleen, alleen waarschijnlijk met iets meer moeite Lachen


Ja het kan wel alleen, zoiezo vind ik het persoonlijk verstandig om met zijn 2en met jonge paarden om te gaan. Altijd handig...
Tja je kunt het ook alleen, zal best lukken. Ik heb ervaren begleiding, en dat vind ik ook wel belangrijk want ik wil hem niet verkloten. Ik moet ook zeggen dat ik het laatste jaar fantasties veel geleerd heb B)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:59

Ik wil je dit weekend wel helpen hoor! Fleur had het met de juiste hulp zo door Lachen
Als je de 2 longeerlijnen en een halstertouw aan elkaar bindt, met in het midden de rood/witte paal voor stevigheid heb je al een klein vierkantje. Dan met het lange witte touw longeren, en wél een zweep gebruiken (echt, dan maak je het Cheyenne zo veel makkelijker, want je kan haar aanwijzingen geven)

Heb je dit weekend tijd?

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 23:16

Hai!
Ja, ik heb het weekend tijd Batje! Ik ben zaterdag en zondag vrij, dus het zou heel fijn zijn als je me iets kan leren! Alvast heeel erg bedankt! Hoe laat ben je er dan?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:01

Die van mij wordt nu 2,5 Het longeren in de bak, ging een stuk makkelijk dan in de grote wei, dan hebben ze meer neiding tot uitbreken.
In het begin niet veel eisen stellen, ze moet vooruit (gang is onbelangrijk) en niet naar binnen vallen. Veel en goed stemgebruik is heel belangrijk. Duidelijk laten merken wat gewenst en niet gewenst gedrag is. En maar een paar minuten per keer, stoppen als het goed gaat, als je doel bereikt is. Deze doelen moeten natuurlijk niet te hoog zijn.
Commando;s leer je aan door ernaast te lopen. Het commando te geven en de daarbij behorende gang. Vooral het halthouden kun je zo goed oefenen.

Veel succes ermee!

Groetjes Anke

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:32

Mijn veulie longeert zichzelf!!!!!! Een weekje of twee geleden wou madam 's proberen of ze 's lekker kon dreigen om te slaan naar het vrouwke, niet dus, ik heb een fietstokje van zo'n vlagje van een kinderfiets, beide m'n ponies reageren daar veel beter op dan op de longeerzweep. Dus zonder lijn heb ik 'r gedreven op een grote wei, ze bleef mooi rond me uit zichzelf, bleef niet in hoeken gangen ... en dat met 6 maand!!!! Ze kon wel zelf de grote bepalen. Toen ze begon te kauwen (onderwerping) liet ik de druk weg (stokje in de grond), kwam ze naar me toe, en dreigde opnieuw, dus meteen stokje terug opgenomen, en terug weggestuurd, ging ze terug op de ronde draven en galoperen!!!!!! A natural!!!!!! Toen ze terug begon te kauwen terug neergelegd ... Gedreigd heeft ze niet meer gedaan, en ze heeft 'r zelf de basis van het longeren geleerd, en dan nog in vrijheid!! De max toch!!!???!!!

Lydia
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: \

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:01

Hoi, ik weet wat je meemaakt, mijn pony deed het eerst ook niet en nu een paar maaanden later gaat ze stappen, draven en galloperen op mijn commando, ze deed ook altijd de kont naar mij toe draaien nu niet meer en nu zal ik ff zeggen hoe ik het heb opgeknapt:

je moet net zo lang er achter gaan staan en met de zweep slaan tot ze gaat rennen, voor mij apart in rengalop, deed ie van mij eerst ook, het lijkt zielig met de zweep , maar een andere manier is er niet. En dan moet je haar proberen te houden gewoon je gewicht in de strijd zettten , en dan kan ze niet van het rondje af, en dan moet je in de wei aan de hand met haar gaan draven op stem, en als ze dat kan, kan ze het ook aan de longeerlijn en opeen gegeven moment kan ze stappen, draven en galoperen op je commando VEEL SUCCES!!!!!!!!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 23:25

Hmm, tsja....dat van die zweep is niks voor mij. Maar bedankt voor alle tips, ik ga het proberen!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 23:37

Lydia schreef:
Hoi, ik weet wat je meemaakt, mijn pony deed het eerst ook niet en nu een paar maaanden later gaat ze stappen, draven en galloperen op mijn commando, ze deed ook altijd de kont naar mij toe draaien nu niet meer en nu zal ik ff zeggen hoe ik het heb opgeknapt:

je moet net zo lang er achter gaan staan en met de zweep slaan tot ze gaat rennen, voor mij apart in rengalop, deed ie van mij eerst ook, het lijkt zielig met de zweep , maar een andere manier is er niet. En dan moet je haar proberen te houden gewoon je gewicht in de strijd zettten , en dan kan ze niet van het rondje af, en dan moet je in de wei aan de hand met haar gaan draven op stem, en als ze dat kan, kan ze het ook aan de longeerlijn en opeen gegeven moment kan ze stappen, draven en galoperen op je commando VEEL SUCCES!!!!!!!!!


Weet je hoeveel moeite het kost om de angst voor de zweep weer uit 'n paard te krijgen? Het is misschien bij jou goed gegaan, maar ik denk dat er veel pony's echt bang voor de zweep worden en dat is ook niet echt handig. Ik ken ook 'n pony die geslagen werd met de zweep, als die op 100 meter 'n zweep zag ging hij er al vandoor... Nu zijn we 'n jaar later en is hij nog steeds zeer oplettend, maar 'n stuk minder bang, het heeft ons dus een jaar geduurt voordat hij grotendeels over die angst heen was, hij is er dan ook geen één keer mee geslagen in dat jaar, want dan hadden we hoogstwaarschijnlijk overnieuw kunnen beginnen.

Ik zeg niet dat jouw manier slecht is, maar ik denk wel dat het voor een hoop paarden niet geschikt is...