hebben jullie ook wel eens van die ideeen om zelf

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

hebben jullie ook wel eens van die ideeen om zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 12:32

een eigen bedrijf te beginnen?
Ik soms wel, dan denk ik, ik ga een ondernemersplan opstellen.
Helaas heb ik 0,0 euro eigen vermogen, dus moet alles lenen.
ik heb nog geen middenstandsdiploma, maar dat is zo te halen.

De paardnewereld is een vrij beroep, dus ik kan er zo mee beginnen. Iedereen mag zich instructeur noemen. Ik heb dnek ik genoeg ervaring, zowel met lesgeven, als fokken als inrijden. Verder lijkt het mij dan leuk om management cursussne te geven. Verder cursussen NH en cursussen houding en zit e.d.

computercursussen voor ouderen vallen af, over enige jaren kan iedereen met een computer omgaan.

Momenteel is er nog wel vraag naar particuliere zwemscholen, ik heb m'n diploma voor zweminstructeur A (Reddingsbrigades Nederland) en ook al enige jaren ervaring.

verder kan ik zelf de marketing doen (werven, websites, klantenbinding en overige marketing). Ook de boekhouding kan ik zelf doen (wel 1 keer per jaar door boekhoudbureau laten controleren).
Ik heb een redelijk tot goed beeld van wat overal bij komt kijken. Bij management cursussen moet je zorgen voor een goede keuken, dus als 1-mansbedrijf moet je dan al een catering inhuren. We hebben het ook maar niet over verzekeringen en ontevredne klanten e.d. Met lesgeven over afschrijving van gebouwen, paarden, tuig enz. Vreten, onderhoud enz.


Maar dan komt het probleem: het geld, je moet je familie ook duidelijk gaan maken dat je een eigen bedrijf wilt en dus kinderen krijgen niet doorgaat. Hoe overtuig je de bank? Heb ik wel zin om 80 uur in de week te werken, en een onzeker bestaan te leiden, de bank te moeten terugbetalen enz.?


Ach, ik droom rustig verder...............................het zit er vast niet in.

Herkennenn jullie dit soort (waan)ideeen?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Re: hebben jullie ook wel eens van die ideeen om zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:36

germie schreef:
ik heb nog geen middenstandsdiploma, maar dat is zo te halen.



Schijnt niet meer te hoeven tegenwoordig Verward Iig niet als je een HBO opleiding of hoger hebt.

Grote krans dat vriend en ik wel ooit iets op gaan starten, maar we willen eerst zekerheid m.b.t. huis kopen e.d.

Je bent niet de enige met (waan) ideen.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 12:42

Ik heb een afgeronde WO-opleiding, dus dan zou alles theoretisch kunnen Haha! Nu de praktijk nog.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:11

Ja, maar niet in de paarden! Ik heb nog lang niet de kennis voor een eigen bedrijf(je), maar ik zou in de toekomst graag een eigen praktijk op willen zetten. Helaas heb je daar een behoorlijk startkapitaal voor nodig, hopelijk kom ik een leuke man tegen die dat samen met mij zou willend doen. Lijkt mij echt ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:44

je krijgt bij de bank echt niet genoeg geld vrij zonder startkapitaal.
Met eigen geld denk ik al niet.
En je zegt dat je genoeg ervaring hebt, ook in zoiets?
Er komt wel meer bij kijken dan wat hobbien.

En dromen doen we allemaal, maar zo gauw mijn oogjes open gaan weet ik dat het alleen maar een droom was Lachen

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:16

dromen, absoluut. Af en toe met viendlief het er ook over hebben... Soms zelfs al dingen op papier zetten en dan toch weer weggooien...
en waarom geen kinderen, mijn vriend en ik zouden het dan toch samendoen, een gedeelte blijven werken (ivm verzekering, ziektekosten e.d.) en dan kan je mooi ouderschapsverlof opnemen Lachen

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 01:07

neem een zeer goede accountant in de arm.Eerste bedrijfje?dan is er meestal een speciaal tarief(reken op zo'n 500 euro voor twee dagdelen.(moet te doen zijn in die tijd)Je moet dan wel alvast het een en ander op papier hebben zoals de uitgaven,de inkomsten,wat je precies wil voor bedrijf.Hoe je het in je hoofd hebt.Dan je ervaring(voor de bank)Bij de kamer van koophandel kun je een starters pakket kopen geloof 7 euro of zoiets.Daar staat globaal inwat je op papier moet zetten(heb ik ook).Mijn accountant zegt dat (in de paarden) je niet perse een eigen inleg nodig hebt maar dat het dan wel erg moeilijk word om een bedrag te lenen bij een bank.Ik zelf heb mijn plan al liggen maar ben alvast hobbymatig begonnen(Heel simpel gehouden)dit omdat ik graag een beetje eigen inleg bij elkaar wil halen.Als jij een eigen inleg hebt om alle spullen(materiaal)aan te schaffen word het voor de bank al wat interesanter.Zij hoeven dan alleen maar het hoofdzakelijke bij te tellen.Als je het eerste jaar kunt zorgen voor een vaste baan ernaast(in verband met goed inkomen en balasting en verzekering)zit al weer een eindje op de goede weg.Ik zelf wil mijn bedrijf in de paarden dus vandaar uit is ook mijn berichtje bekeken,maar neem van mij aan dat het niet makelijk is maar als je makkelijk 500 euro kan missen dan kun je al eens naar een accountant.Sommige hebben een vrij vragen uurtje wat niks kost en dan kom je toch al het een en ander te weten bv of je door moet zetten of er maar weer van af zien.
Mijn spreuk is:als je iets perse wil dan ga je er gewoon voor zodat het ook lukt.Doe ik ook en ik ben al weer wat verder al vorige maand.succes

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 09:59

runningkawa schreef:
je krijgt bij de bank echt niet genoeg geld vrij zonder startkapitaal.


Hier heeft ze volledig gelijk in. Gaat echt niet lukken zonder enige eigen inleg. Ze zijn niet gek bij de bank.

En ja, ik heb ook van die ideeën om een eigen bedrijf in de paarden te beginnen.
Het ondernemingsplan ligt al klaar. Het diploma om een eigen bedrijf te beginnen is er ook (geen middenstand).
Het 1ste papiertje voor in de paarden is er ook en er zullen er nog meer volgen.
Maar het duurt nog een paar jaar, eerst kapitaal vergaren en dan gaan we er voor. Lachen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:07

Gut, wij hebben een eigen zaak en nog steeds denk ik wel eens "dat is leuk, daar zou ik wel wat in willen beginnen"....Ik heb dat overigens vooral met maneges en snackbars. Omdat ik heel sterk het gevoel heb dat ik daar een flinke scheut mee zou kunnen verdienen. Snackbars vanwege de opbrengst alleen al, maneges omdat ik daar zo veel ideeen over heb die meer zouden opleveren dan nu gebeurt...
Toch, ik zit op kantoor in onze bv, en we verkopen geen voedsel ofzo. Hele andere branche. Gelukkig is daar ook nog wel wat te bereiken.

Als je voor jezelf wilt beginnen, krijg je het sowieso het eerste jaar echt heel moeilijk financieel gezien. Ik weet nog hoe wij een krediet nodig hadden om onze allereerste order uit te leveren. De leverancier wilde contante betaling, onze klant natuurlijk 14 dagen betaalruimte. We hadden 10.000 gulden nodig, de rest hadden wel onderhands geleend. Wij naar de bank, DE bank. Nou, het feest ging niet door wat hen betreft...of we niet liever gewoon ergens in loondienst zouden gaan werken....!!!! Boos! Wat een ei was dat, die meneer Smid van het ABN te Heerenveen Misselijk
Mijn vriend ging toen met onze 10 jaar oude Citroen AX naar zijn bank. Claimde dat de auto moest worden gerepareerd en dat hij geld wilde lenen. Harry genoot toen een WW-uitkering, maar kreeg nog zonder een handtekening te heoven zetten gewoon 5.000 gulden mee...

Inmiddels is het hartstikke goed gekomen met onze financien, we draaien nu al dik 7 jaar en kunnen er normaal van leven. Toch, het is wel een erg sprekend voorbeeld van hoe banken rekenen en met beginnend ondernemers omgaan.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 10:53

ja ik zou wel een paardenbedrijf willen opzetten.