Merk jij dat het slecht gaat met onze economie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Merk jij dat het slecht gaat met onze economie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-02 13:27

Ik vind het heel raar...overal lees en hoor je over die gigantische dip waarin onze economie zich nu moet bevinden...
Toch, ik merk er helemaal niets van!

Zakelijk gezien gaat het ons nog redelijk, beter dan je zou mogen verwachten. Onze toeleveranciers hebben kennelijk ook geen klagen, watn die verhogen hun prijzen echt met percentages als 6, 8 zelfs 10 %. Dat doe je niet als je geen handel meer binnen kunt halen...
Ook onze afnemers mopperen niet.

Maar ook prive, ik merk er niets van. Ik merk dat alles praktisch duurder is geworden (lang leve de euro)...maar bel maar eens een aannemer...die hebben het nog steeds druk druk druk. En als je een nieuwe auto wilt kopen, levertijd een halfjaar. Bij die fabriek zitten ze dan ook niet uit de neus te eten...
Bij de AH zijn de dure, bederfelijke hapjes nog steeds verkrijgbaar, en de luxe gewassen en voorgesneden groentes zijn ook niet goedkoper aan het worden. Kennelijk hebben we dus nog wel geld genoeg voor dat soort boodschappen.
Kleding is nog steeds niet te betalen, en uitgaan wordt ook niet goedkoper om "in hemelsnaam dan toch nog wat omzet te draaien"...
En dat lelijk staande huis achter de oude fabriek bij ons in de buurt trekt ook nog steeds kopers.

Kortom, ik merk weinig van een economische depressie.
Jij wel?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:30

Ik denk dat deze nog maar net is begonnen en zo. We hebben nu een reserve op kunnen bouwen misschien. Ik merk het ook niet zo erg, ik kan nog goed leven.

De hond is de betere mens

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:36

Ik merk het zeker wel, het is maar de vraag hoe lang dit goed gaat voor mij en mijn omgeving. Ik hoop er het beste van, maar als de berichten dan zijn dat de beurs wel tot 250 punten zakt, nou dan steek ik liever gelijk mijn kop in het zand en trek m er nooit meer uit. Ik haat slechte berichten en lege pm-etjes.
Heel duidelijk is het te zien op de huizen markt: veel te koop, weinig kopers, prijzen zakken als kaartenhuizen in elkaar, m.n. in het hogere segment van de markt. Banken zijn niet meer zo scheutig met het verstrekken van hypotheken. Ik hou mijn hart vast eerlijk gezegd, als het mis gaat.... daar wil ik liever niet aan denken!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:37

ik merk dat mijn werkgever meer praatjes krijgt ja. Boos! verder vind ik het tot nu toe nog wel meevallen.

Amor Vincit Omnia

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:39

Wij merken tot op heden helemaal niks.Het wordt alleen maar drukker.Onze lessen zitten vol(4 per les) en ik moet zeggen dat wij echt niet goedkoop zijn en ouders in deze buurt gerust een goedkopere les kunnen krijgen.Wij zijn de laatste 2 maanden van 25 naar 55 lessers gegaan en over pensionklanten hebben we ook niet te klagen.Economische dip?Bij ons nog niet! Haha!

germie

Berichten: 25919
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:42

ja, in de it gaat het momenteel slecht. Ik doe een traineeship, heb totaal geen itachtergrond en merk dat men tegenwoordig liever kant en klare CMG-ers aanneemt dan mensen die alels nog moeten leren.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:44

Ik moet eerlijk zeggen dat er teveel ophef over gamaakt wordt.. Hoe meer mensen gaan roepen: het gaat zo slecht, zooo ontzettend slecht, hoe meer de beurzen instorten..
De directeur van de NL bank is niet eens somber.. Het is niet zo dat we in een onwijs diep dal gaan komen, maar het gaat MINDER vetpot worden. Maar dit was ook wel heel goed de laatste paar jaren.
Dus ik heb het idee dat we niet met zijn allen nu al moeten gaan treuren, we zullen zien waar het op uit draait...

Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:52

De beurzen... Laui... praat me er niet van.
De ICT is zeer magertjes, het wonderkind van een paar jaar terug.
Prijzen stijgen, maar inkomens dus niet, het huis van mijn buurman staat te koop al een paar maanden en er is nog niemand wezen kijken.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:57

Ik moet zeggen................. des te langer mijn zoektocht naar een leuk paard duurt des te vaker ik tegen hele leuke maar ook goedkopere parden aanloop! Misschien heeft het met het najaar of de gigantische economische dip te maken?? Ik vind het iig wel prima!!!!

Op zoek naar de zon!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:00

DAt de huizenprijzen zakken is niet meer als gezond. Het is toch belachelijk, die prijzen die ze tegenwoordig voor een rijtjeshuis of zelfs maar voor een flatje durven te vragen. Ik denk dat de mensen zich meer gaan bezinnen op dat waar ze werkelijk waarde aan hechten. Dat betekend niet dat ze er minder door gaan leven, maar wel dat de derde skivakantie in het jaar geschrapt wordt, en men minder ver weg op vakantie gaat.

Ikzelf ben minder buiten de deur gaan eten. Mijn lunch neem ik tegenwoordig zelf mee. Ik koop geen CD's, ik koop geen boeken. Vakantie is dit jaar geschrapt. Maar ik heb wel nog steeds twee paarden, en ik heb vandaag een winterdeken gekocht omdat mijn merrie hem nodig heeft.

Ja het wonderkind ICT gaat slecht. En de bomen groeien nu eenmaal niet in de hemel. Maar ik denk niet dat we een echte crisis krijgen. Zolang als iedereen zijn geld laat rollen, blijft de boel nog draaien. Dus laat ze lekker geld uit blijven geven. Is alleen maar goed toch?

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:13

Nou ik persoonlijk merk het wel. Veel minder banen die open staan. De salarissen zijn niet in verhouding van de dagelijkse kosten.

Het budget dat ik voor mijn paardje heb is ook al minder geworden. Niet omdat ik meer koop, maar alles is ietsjes duurder geworden. En iedereen doet er aan mee. Lessen duurder, brandstof duurder, hooi/stro duurder, brok duurder. Hoelang kan ik mijn paardje nog houden? Mijn salaris gaat niet naverwant omhoog hoor.

Plastic tasje bij de supermarkt, zonder luxe artikelen. Weet vaak niet meer of ik genoeg contant geld bij me heb. Pin voor de zekerheid altijd. Kijk ik naar wat ik heb en wat ik moet afrekenen, voel ik frustratie.

Ja de nieuwe Suzuki Alto van 7000 euro met subsidie is uitverkocht, maar dat kan ik mij voorstellen. Heb net een brief gehad van mijn autoverzekering. De premie is omhoog gegaan, betaal nu meer als vorig jaar.

En als je het nodig hebt, moet je het toch kopen, ondanks de dure prijzen. Consumenten zijn op dit moment de dupe, maar straks ondernemers die bep. diensten leveren die niet van dagelijks belang zijn, zullen dan de dupe zijn. Dan gaan we het merken. Hogere werkloosheid, gedwongen verkoop woning, hogere sociale lasten/premies, aantal subsidies zijn al afgeschaft en dat zullen ook velen gaan merken.

Vergeet niet dat wij een dure hobby hebben en kennelijk financiele reserve hebben om het te kunnen doen. Ik hoop alleen dat het voor mij ook zo zal blijven.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:17

Slecht met de economie?

Ja, goed gaat het niet. Door alle prijsstijgingen (die in worden gegeven door de kosten die stijgen) gaan veel bedrijven zich uiteindelijk uit de markt prijzen. Dit is nog niet echt merkbaar omdat het consumentenvertrouwen nog wel aanwezig was en de spaarmoraal nog vrij laag is in nederland. Maar ik vrees dat de komende paar jaar echt een moeilijke periode gaat worden, de overheid gaat ook al minder investeren, wachten is op de rest.

Verder zie ik het in mijn dagelijks werk terug. Er zijn steeds meer mensen die rekeningen onbetaald laten, enerzijds door een slechte betalingsmentaliteit (aka Slordig) maar ook zie je steeds meer mensen in serieuse problemen komen wat betreft financien. Faillisementen en WSNP aanvragen vliegen je om de oren.

Uiteraard neemt dit niet weg dat er ook mensen zijn waarbij het gewoon goed gaat, dat is voor nu nog het grootste deel van dit land, en ik kan mij hier gelukkig onder scharen. Maar geloof me, het zal echt wel minder gaan voor een aantal mensen de komende tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:19

De mensen die nu als eersten de zure vruchten moeten plukken zijn die mensen die het voor elkaar hebben gekregen om hun jaarsalaris 4 of 5 keer over de kop te laten gaan in een hypotheek. Die mensen konden even geleden hun hypotheeklasten misschien best betalen, maar nu niet meer. Als er koppen gaan rollen, dan is het het eerste bij die groep, veel te veel risico genomen en die rekening krijg je gepresenteerd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:22

russel schreef:
Vergeet niet dat wij een dure hobby hebben en kennelijk financiele reserve hebben om het te kunnen doen. Ik hoop alleen dat het voor mij ook zo zal blijven.


Is dat niet de hoop van iedereen? Mijn grootste zorg en mijn grootste angst is dat ik op een gegeven moment niet meer voor mijn paarden kan zorgen, financieel of lichamelijk.

Maar als het echt moet, dan kan het op een heleboel punten minder. Als je rookt, dan stop je met roken. Als je regelmatig uitgaat, zul je dat ook minder moeten doen. Desnoods verkoop je je auto.
Of je je paard kunt houden of niet, zal afhangen van de offers die je bereid bent te brengen.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:35

Nou ben ik eerder geneigd om iets voor het paard te kopen dan uit te gaan of nieuwe schoenen te kopen. Maar het wordt wel zuur als ik tegen mijn man moet gaan zeggen, "Geen nieuwe schoenen deze maand, de stalhuur moet betaald worden". Ook hij moet die offers kunnen begrijpen.

Als we het er wel eens over hebben is zijn motto: Als het moeilijk gaat worden, gaan eerst de luxes eruit en dat ik in eerste instantie HET PAARD. Ja, ik ben de paardengek, hij vind het leuk voor mij, zolang al het andere er maar niet onder leidt.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:39

Het kon niet op een paar jaar geleden en inderdaad kon iedereen een tophypotheek krijgen.Daar gaan ze nu de tol voor betalen.Het is eigenlijk altijd zo gegaan.Iedere zoveel jaar gaat het in Nederland een tijdje wat minder.Worden we weer even met de neus op de feiten gedrukt.Even terug naar af.Wij hebben gelukkig nog een bedrijf naast de paarden en dat is een horecagelegenheid in een cultureel centrum.Mijn vader,die in 1998 overleden is, waar wij dit van overgenomen hebben heeft altijd gezegd dat als de economie achteruitgaat het bij hem juist goed gaat.Er is minder geld om 4x per jaar een dure vakantie te houden of om duur uit eten te gaan.Mensen gaan elkaar meer opzoeken en worden lid van een club.Een kopje koffie kan er altijd wel vanaf dus als ik mijn vader mag geloven gaan wij nu gouden tijden tegemoet! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:40

Ja dat is een probleem, als je niet de enige bent om te beslissen wat er met het geld gedaan wordt. Zolang als je man jouw paard als een luxe ziet, en niet als een lid van de familie, heb je denk ik een probleem. Want al het andere (en wat houdt dat in?) dat er niet onder mag lijden, is dat zijn potje bier 's avonds? De nieuwe velgen voor de auto? Dat avondje stappen? Die dure vakantie?

Life is all about priorities...

Je suis Charlie.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:43

Lov: 8x je inkomen lenen, dat was heel normaal, die vallen nu bij bosjes naar beneden, 4-5x is nog heel erg normaal. Pas als het gewoon 0 is allemaal, dan willen banken hun geld er niet meer in steken, maar zo lang de huizenmarkt niet keihard in elkaar ragt gaat het nog wel. Als de huizenprijzen giga gaan fluctueren (we hebben het nier over een aantal jaren) dan zullen hypotheken niet meer zo 123 verstrekt worden, maar 4-5 x is heel normaal op dit moment, nog steeds, 8 x wordt nog gedaan, maar die mensen zijn gewoon giga het haasje.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:50

Nee, gelukkig niet op die manier, Cassidy. Maar laten we eerlijk zijn, het is en blijft een luxe. Ik ben in iedergeval niet een paar tientjes per maand kwijt. En over de ban genomen is alles toch wel stiekum een paar gulden duurder geworden sinds de euro en de econ. recessie.

En alles bij elkaar opgeteld, dus al je kosten over een jaar gezien, is dit best wel een flink bedrag bijelkaar wat je eerst voor het zelfde niet kwijt was. Dus het leven is gewoon duurder geworden. Gaat dit een tijdje door, door steeds weer wat eurocenten er boven op, dan ga je dit wel merken hoor. Onze hypotheek is gelukkig niet zo sky-high, maar moet wel in oktober weer op nieuw vastgezet worden. Heb al gezien dat we zestiende procent per maand meer gaan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:50

8 (!!!!!) keer ???? Als je dat doet dan ben in mijn ogen heel riskant bezig en ik laat maar even in het midden....
In mijn tijd was 3 normaal. 4 of 5 vond ik al hoog, kun je nagaan.
Over de huidige prijzen krijg ik hier in de praktijk weinig hoogte, we zitten geloof ik niet in een gemiddeld segment ofzo.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:07

Ik denk dat het voor "Jan Modaal" en daaronder een stukje zwaarder gaat worden, maar voor de rijkere mensen absoluut niet.

Ik werk bij een bedrijf die exlusieve meubelen maakt, de afgelopen 2 weken zijn er 6 eetkamer tafels + stoelen verkocht a 7000 euro per setje Lips are sealed . Over het totaal gezien bij ons bedrijf verkopen we evenveel als vorig jaar, alleen onze kosten zijn iets hoger geworden.

En dit zijn toch niet bepaald eerste levensbehoeften.

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

pmarena

Berichten: 48063
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:57

Pfooooeeeiii , als je ziet wat er hier allemaal voor gigantische bestellingen afgewerkt worden , vraag zat Knipoog

(verwarming & ventilatoren inclusief allerlei regel en bedieningssystemen voor tuinbouw & veeteelt)

Maar dat zijn bestellingen vanuit de hele wereld , nauwelijks uit Nederland.
Ook veel "arme" landen , dus waarschijnlijk dat hier "altijd" wel veel vraag naar blijft... ?

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 22:02

Ik merk het helaas wel.. ben nu voor de 2e keer in een half jaar op zoek naar een baan wegens inkrimping.. (en elke keer een forse daling in salaris Scheve mond ) Volgende werkgever is hopelijk V&D, kopen jullie even aandelen? Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 07:46

ik zie ook dat alles duurder wordt. Weet niet of het door de euro komt maar het is wel toevallig. Ook zie ik de slechte resultaten bij het bedrijf waarbij ik werk. Iedere maand worden er zo onderhand mensen ontslagen terwijl het "vroeger" 1 keer per jaar was. Ook staan duurdere huizen langer te koop.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-02 16:51

Beetje late reactie. Maar ik merk het echt wel. Ik werk in de IT en als je ziet hoeveel bedrijven er failliet gaan en met hoeveel het slecht gaat. Kom bij mij niet aan dat mensen het zichzelf aanpraten dat is echt niet zo. Ik hoop toch echt dat het binnenkort aantrekt.

Of alles veel duurder is geworden kan ik niet zeggen wat me opvalt is dat je de Euro een stuk makkelijker uitgeeft dan de gulden.