Kapotte benen en trailertrauma(LANG!)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Kapotte benen en trailertrauma(LANG!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 10:43

Mijn zondagavond was niet zo leuk.

Ik kwam op stal met de bedoeling even een fijne buitenrit te maken,t was nog zulk mooi weer.
Maar op stal waren ze op het idee gekomen om met Maffick te oefenen om de trailer op te gaan(wil hij niet)
Ik vond t best,dus de trailer werd langs de muur gezet en aan de andere kant een hek zodat hij alleen maar naar voren kon en niet opzij.
Nou is dus de vader van mijn beste vriendin een hele beste vent,maar hij dacht dat hij wel wist hoe hij Maffick op de trailer kon krijgen.
Met de zweep!(hij had eerder gezien dat dat werkte bij Maf)
Ik wou t eerst rustig proberen maar hij had zoiets van 'die rotknol rammen we dr op'
Nou dus hij huffen en rammen en Maf in t verzet natuurlijk,en ik werd steeds naar achteren getrokken,ik hield m niet(vind je t gek dat beest was helemaal panisch)
Toen moest ik dan maar slaan want dan zou hij m wel vasthouden,en hij aan dat paard hangen,ik zei dat dat geen zin had en dat hij dat gevecht zowiezo zou verliezen.Daar kwam hij achter dus moest ik m maar weer vast houden.
Maar toen ging Maf met z'n hoofd aan de zijkant van de trailer en die man bleef door slaan dus toen drukte Maf mijn pols dubbel tegen de trailerwand Verdrietig

Toen had ik t gehad ik schreewde tegen die vriendin"zoek t maar uit ,jij wil wedstrijden rijden dan zorg je ook maar dat hij trailermak word'' Boos! Lips are sealed

Ik ben toen naar buiten gegaan en moest even bij zinnen komen,toen ineens n geknal en gestommel,dus ik weer terug,zie ik Maffick steigeren en omdraaien,BAM met z'n buik op dat hek!Nou daar hing hij even en toen strompelde hij er verder overheen.

Ik pakte m en die vriendin riep dat ik m dan maar moest verkopen.
Ik schreewde dat ze haar kop moest houden en dat niet alle paarden zo lief waren als de hare en meer van dat soort dingen

Ik ben toen jankend weggelopen met Maffick die helemaal stond te trillen en te snuiven Huilen Huilen

Toen ik aan t einde van de oprit stil stond kwam die vriendin eraan 'of t ging?'
ik zei keihard 'nee'en heb nog een partijtje staan te schelden(1e keer ruzie sinds tien jaar vriendschap Verdrietig )

Toen ik Maffick controleerde zag ik dat op alle benen dikke schaafplekken zaten,en dr was een stuk van z'n hoef afgebrokkeld.

Haar ouders kregen ook nog s ruzie Scheve mond
En haar moeder (scheiterd eerste klas!)begon Maffick te aaien omdat ze t zo zielug vond(heeft ze nog nooit gedaan!) Vingers aflikken

Nou ik heb Maffick nog ff behandeld (die plekken) en ben toen naar huis gegaan.

Toen kwam ik erachter dat mn arm best dik was geworden en erge pijn deed,maar vrindjelief was er om me te troosten Lovers

Thuis nog een potje gejankt Huilen en t hele verhaal verteld.

Ik ga er vanmiddag weer heen ,kijken hoe t gaat maar volgens mij stapt hij nooit weer op n trailer!Hij staat 5 meter voor de klep al te snuiven!

Hoe zetten jullie moeilijke paarden op de trailer goedschiks of kwaadschiks?

Alle tips met touwen erachterlangs en onderdoor enz. werken niet dus daar heb ik niets aan.
Bezems of paraplu's intresseren m ook niet

Ik ben ten einde raad Verdrietig

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:53

Er zijn al heel wat topics in de loop der tijd hierover geweest, misschien kun je daar wat tips in vinden die bij jouw paard passen.
Als ik lees wat je al geprobeerd hebt, dan zijn dat allemaal dwangmiddelen. Niet dat ik zo'n softie ben, maar het mooist is, als ze er zelf voor kiezen om de trailer op te gaan. Dit bereik je echter alleen met een hoop geduld, rust, vertrouwen, doorzettingsvermogen en vooral veel lekkers.

Gewoon alles belonen wat erop lijkt, letterlijk ieder stapje in de goede richting (zelfs als ie naar de trailer kijkt zeg maar) eventueel met behulp van een klikker. Een leuk filmpje hierover staat op http://www.horsemansarts.com

Ik denk dat je uit je hoofd moet zetten dat ie binnen een bepaalde tijd (uur, week of zelfs maand) het moet kunnen.
Succes in ieder geval!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:56

Ik zou het iig niet kwaadschiks(dat wil zeggen dan een beetje mopperen wel mag maar niet d'r in meppen). Dan zal hij de trailer nooit leuk gaan vinden. Eerst maar in de buurt van de tailer komen en belonen. Dan zelf op de klep gaan staan en hem vanaf de klep wat geven. Steeds 1 stapje verder, al is het maar een heel kleintje. Vooral veel gedult hebben.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:57

laat jij jouw eigen paard zo behandelen, als je het er zelf niet mee eens bent? Dit kan een aanpak zijn, maar dan moet je er wel achter staan. Ik weet zeker dat niemand mijn paard zo op de trailer mag zetten krijgt als ik het daar niet mee eens ben.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:59

Jeetje, ik kan me voorstellen dat je helemaal van de kaart was. Dat is toch geen manier om een paard trailermak te maken, dat is eerder een manier om hem nog banger te maken. Je hebt met hem veel geduld nodig, niet verwachten dat je hem de eerste keer al in de trailer krijgt !

Zoals Marja al zegt, zoek even de andere topics hierover op en ga RUSTIG aan de slag.

Kunnen die mensen trouwens zomaar met jou paard doen wat ze willen, rijd jou vriendin wedstrijden met hem, ik vond het een beetje vaag dat een ander beslist wat en hoe met jouw paard gebeurt Verward

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:00

Wat een gedoe zeg,eigenlijk zouden ze moeten weten dat dat echt niet helpt met een zweep,misschien voor een keertje,maar daarna toch niet meer,dat beest wordt steeds banger!
Is eigenlijk ook wel logisch,hij gaat dalijk die trailer associeren met harde slagen!

Ik zou het gewoon heel rustig aan doen,beetje laten snuffelen,gewoon een paar dagen elke dag even eraan laten snuffelen en belonen.
Dan die klep een keertje open zetten en 'm nog eens goed laten snuffelen,zodat ie weet dat er niks aan de hand is.
Dat beest is gewoon bang,dat kan je niet oplossen met de zweep,zou leuk zijn zeg,ben je ergens bang voor krijg je een pak slaag.

Nou die klep open en elke keer een stukje dichterbij,lekker voer erin zetten,gewoon zolang tot ie er zelf een keertje uit zichzelf inloopt.
Natuurlijk wel met 'm mee lopen zodat ie wel weet dat ie erin moet.

Maar zo zou ik het doen.
Ik zeg niet dat het jouw schuld is hoor,maar ik wil gewoon ff duidelijk maken dat ik het totaal niet op die manier zou doen.

Als hij het dalijk helemaal gewent is dan heb je daar z'n levenlang plezier van,niet dan?Dan duurt het maar even wat langer voor hij erin staat,maar als hij het eenmaal gewent is,dan doet ie het gewoon en heb je niet elke keer een probleem als hij er weer in moet.
Tis natuurlijk ook niet leuk om aan te zien hoe hij geslagen wordt en daarnog uiten de schaafwonden die hij eraan over houd,en wie weet wat er nog meer kan gebeuren.

Nou ik hoop dat je er wat aan hebt,en succes met je arm Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:17

Wat een triest verhaal weer, ik heb medelijden met het paardje Verdrietig

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:41

Sanex heb je het al eens geprobeerd met een tweepaardstrailer, waar al een paard (liefst zijn maatje) op staat? En dan rustig aan opsluiten met de longe erachter en iets lekkers voor zijn neus. Maar wel rustig. Een tik op zijn tijd met de zweep is geen probleem, maar allemaal schreeuwende hectische mensen om zo'n paard heen maakt het laden een crime. Je hebt een paar mensen nodig die ECHT weten wat ze doen!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:45

Met wat oudere paarden (geen veulens, 1 of 2 jarigen) doen we het op klompen......
De meesten zijn bang voor het gestommel van hun hoeven op de klep, ga voor het paard lopen en klepper erop, als het paard genoeg vertrouwen heeft in jou zal hij weten dat het niet eng is.

Een andere methode voor echt dwarse paarden is een schep/schop.
Met de platte achterkant een flinke mep voor zijn komt, als hij voor de trailer staat, de knal in combinatie met het brede raakvlak van die schop, laat hem naar voren schieten de trailer in.
Succes gegarandeerd.
Bij mij werkt de klompen methode (wel geduld hebben en russtig blijven) het beste en vaakst.
Willen ze echt niet, dan bel ik een kennis en die doet het dus met de schop. Nooit geen problemen weer gehad met laden.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 12:25

Ik doe het zelf ook het liefst met een zachte hand,ik laat mn paard ook niet weer zo behandelen!Volgende keer dan doe ik t zelf wel op n rustige lieve manier.Want hij heeft wel s eerder op n trailer gestaan,maar zo word hij alleen maar bang!!Wij hebben alleen maar beschikking over een eenpaardstrailer en met een tweepaardstrailer is er weinig verschil voor hem want dat hebben we wel s eerder gedaan.Slaan met een schep of schop helpt niets.
een longe erachter werkt ook niet en biks of lekkers intresseert m ook niet.Maar ik wil niet weer dat het zo gaat!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 12:36

Ik denk dat je nu alleen nog maar heel heel veel geduld kan hebben, zeker na gisteren.....
stapje voor stapje en niets willen overhaasten, zet een trailer neer (vraag desnoods aan iemand of je er een mag gebruiken) en ga hem weer vertrouwen geven.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:10

Ik vind het plaatsen van de trailer langs de muur al heel erg fout. De klep komt nl. nooit strak tegen de muur aan (omdat de trailer in zijn geheel breder is dan de klep) dus er blijft altijd een enge gleuf over. Als het paard ernaast schiet, want dat doen ze dus ook nog wel eens ook al staat de trailer tegen de muur, kun je de meest afschuwelijke verwondingen aan de benen krijgen, tot zelfs het breken van het been en dan is het einde helemaal zoek natuurlijk.

Zelf zou ik beginnen met de trailer ergens te plaatsen waar een zachte ondergrond is, zoals in de (buiten)bak of in een weiland. Dan juist gewoon wel in het midden en niet tegen de wand aan. Eventueel aan beide kanten iemand naast de klep om eventueel tegen te duwen. ALS het paard er dan naast schiet, kan het nog wel lelijke verwondingen opleveren maar iig minder dan wanneer het in zo'n gleuf zou zijn.

Verder bereik je IMO niets op de manier zoals het nu gegaan is, heleboel herrie eromheen, schiet niet op. Probeer allereerst zelf rustig te zijn, en eventuele helpers moeten dat dus ook zijn. Rustig en relaxed, en dan proberen het paard te overtuigen dat het niet eng is. Kan inderdaad nog een hele poos duren, zeker na dit geval, maar neem die tijd. Het is belangrijk dat een paard zich goed en zonder al te veel stress laat laden, zeker als je straks geregeld met de trailer eropuit moet voor wedstrijden.

Succes, en onthoud ook dat het jouw paard is en JIJ beslist hoe dit soort dingen gaan. Ik had het echt niet toegestaan als ik in jouw schoenen stond!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:56

If Maffick van jou of van je vriendin???
Als hij van jou is? Waarom pakken ze hem dan zomaar uit zijn stal?
Kun je hem niet leren om de trailer op te gaan door wat voer op de klep te leggen en dan weer een stukje verder in de trailer. Zo leert hij dat de trailer niks engs is en krijgt hij weer vertrouwen. Het zal, denk ik, nu wel een hele tijd duren, maar ja.
Erg he die mensen die denken dat ze alles wel effe doen. en dat ze een paard gaan vertellen wat hij moet doen. Ik hoop dat Maffick er niks ergs aan over heeft gehouden.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 15:23

Wat erg zeg, en erg dom een paard in de trailer te jagen met zweep.
Dat is iets waar ik behoorlijk tegen ben! Veel beterschap met je pols, en je paardje.
Terecht dat je kwaad werd, een paard dat bang is moet je de trailer niet inslaan, de volgende keren word het toch alleen maar erger, erger en erger.

Jammer dat veel mensen geen gedult hebben..

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:10

hmmm, als je nou eens een trailer in de wei ofzow zet of inde paddock( is kleiner , dat is handiger)
je psaardje daar los laat en dan zelf gewoon ik die trailer gaat zitten met een hele hele hele hoop snoepjes , en hem dan even zijn gan laat gaan voor mijn part gaat hij lekker rollen , dat hij alleen maar aan het uiterlijk went van de trailer en zich er rustig bij voelt , want door wat er nu gebeurt is zal je paardje voortaan als hij een trailer ziet vast denken : "ow nee! klappen! "
en dat is natuurlijk de bedoeling probeer hem daarna te lokken met die snoepjes
en misschien kun je idd een tweepaardstrailer nemen en er een maatje van em inzetten en dan daar naast gaan zitten en zo kun je hem laten merken dat er nix mis mee is , het beste is misschien als je eerst helemaal alleen bent, maar het belangrijke hiervan is geduld , en als hij nog steeds niet wil en hij toch ECHT met de trailer moet gaan , zorg er dan voor dat hij samen met een ander ( rsutig) paard erin staat , dat laat hem ook merken dat ie niet bang hoeft te zijn , maar als hij dan dus naar de wetstrijde moet ga dan niet 10 min voor vertrek hem in de trailer doen , maar ga voor mijn part er een half uur van te voren al bij staan ,
maar ik begrijp ook niet waarom jullie die trailer zo ingesloten neerzetten..
probeer het trouwens zo snel mogelijk bij te leggen met je vriendin , haar opmerkingen waren dan misschien niet zo aardig maar toch zul je haar hard nodig hebben , en ruzie is natuurlijk nooit leuk!

nou ehm succes en beter schap met je erm en zekerzz je paardje Knipoog

ik hoop daty je m`n verhaal kon volgen

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-02 10:10

Dank jullie wel voor de reaktie.Maffick heeft er niks ergs aan overgehouden,alleen wat schaafplekken,hij liep gister weer als een trein.Wel n beetje stijf maar ja das logisch.Met die vriendin is alles ook weer goed hoor.Mikkie ,Maffick is van mij,ze hebben hem niet zomaar uit de stal gepakt ,ik was er zelf bij.
Ik ga t nou zelf nog proberen in m eentje en doe heel rustig aan,dan sta ik er maar n uur,kan mij niet schelen.
Maffick vertrouwt mij t meest,bij anderen kan ie vaak vervelend zijn,bijten of met z'n hoofd schudden of met z'n voorbenen slaan.
Bij mij doet hij dat niet dus lijkt me dan het beste dat IK m t vertrouwen geef dat de trailer niet eng is.