Wijken ... ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Wijken ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-02 11:14

Hey iedereen!
Is al eventjes geleden dat ik nog op bokt ben geweest , maarja ... beter laat dan nooit !!! Sommigen onder jullie zullen al wel weten wie Faust is , maar voor de mensen die dat nog niet weten , zal ik hem nog eens beschrijven : Faust , 7j , ruintje , Mérens , heel koppig maar wel superlief!!!
Nu ben ik bezig hem veel nieuws te leren , hij heeft juist de overgang stap-galop goed onder de knie . Ik wil hem nu leren wijken , heb dat al wel een paar keer geprobeerd , maar hij lijkt niet te snappen wat ik wil ! Daar wordt ie dan humeurig van enzo , dus ik zou eens aan jullie willen vragen of jullie misschien weten hoe ik hem dat het beste kan leren zonder iets verkeerd te doen ?? Alle tips zijn welkom !!
Bedankt !
Groetjes , Sil

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 20:53

Ik denk dat je deze vraag beter op "rijtechnisch" kunt plaatsen, daar krijg je vast meer reacties !

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 11:29

op de volte proberen de achterhand wat naar buiten proberen te drukken.
(desnoods iets met het zweepje bijtikken) als hij hier goed op reageert dan kun je het gewone wijken proberen.
ik denk dat hij hier humeurig van wordt omdat het hem zeer doet. dit kost wel veel tijd maar als hij het eenmaal begrijpt dan word ie lekker los overal!! succes ermee ik hoop dat je er iets aan hebt.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 12:53

begin met wijken voor het been langs de hoefslag zodat je paard begrijpt dat hij bij druk van het been opzij moet. verder moet je gewoon de goede hulpen geven (buiten opvangen binnen teugel losmaken/nagevelijk houden, buitenbeen iets achter de singel zet hem opzij, binnenbeen op de singel houd hem voorwaards en heel belangrijk! zit mee in de richting waar je heen gaat). pas als hij dit goed kan dan kan je op de a/c lijn gaan werken. hou het leuk dus ga niet een uur lang achter elkaar op die a/c lijn werken maar wijken kan je ook op een volte als je op de binnenhoefslag gaat rijden weer terug naar de hoefslag wijken enz. enz.
probeer het voor de gein ook eens in galop sommige paarden vinden dit makkelijker dan in draf (dan wel op de a/c lijn). veel succes.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:38

Ik ben altijd begonnen met volte's openen en sluiten, het paard moet leren dat het voor je been ook opzij kan. Dan stukjes proberen in stap om een wending om de voorhand te maken, steeds een kwart.

Daarna ben ik weer gaan oefenen met rechtrichten. Kijken of je de voorhand goed voor de achterhand kan houden, of je deze kan plaatsen waar je wilt.

Daarna kan je het wijken aan, je paard kan recht lopen, je kan de voorhand sturen en het paard weet hoe het opzij moet.

Succes!