wat te doen met peesblessure???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dolfijntje

Berichten: 196
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: utrecht

wat te doen met peesblessure???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:36

Hallo allemaal,

Mijn paardje heeft rechtsachter een lichte pees blessure. Hij moet nu drie maanden stilstaan. Is er iemand hier op bokt die ervaring heeft met peesblessure`s?? Alle tips zijn welkom!!!! Ik voel me zo nutteloos nu. Het enige wat ik met hem doe is poetsen afentoe lopen en afspuiten... Is er ook maar iets wat ik nog meer kan doen?????
Wie o wie kanme helpen?? Ik verveel me dood zo hahah en me paard al helemaal!!!!!!!

groetjes rilana

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:45

moet ie stalrust ?
heeft je dierenarts geen advies gegeven ??

elke dag 2 of 3 x een kwartier rechtuit op het harde stappen is erg goed voor de doorbloeding, ook masseren met coles liniment kan geen kwaad. evt wat klei voor de zwelling.
iig niet in zwaar zand of op ongelijke grond laten lopen !!
maar dagelijks op het harde stappen bespoedigd de genezing, en tis ook aan te raden , als ie straks genezen is, om dan nog elke dag minstens 15 minuten op het harde te blijven stappen, om de pezen sterk te houden en een evt nieuwe blessure te voorkomen !
sterkte!
en niet te vroeg beginnen met rijden , beter een maand te lang als een dag te vroeg beginnen .... want pezen kunnen na een blessure erg weinig hebben , vaak komen deze blessures weer omhoog als het paard te vroeg in t werk word gezet.

dolfijntje

Berichten: 196
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 15:06

Het enige wat ze op de uithof hebben gezegt is zoveel mogelijk rust.. Hij mag wel iedere dag naar buiten samen met de andere paarden. Hij staat dus overdag in de paddock.. En ik mocht hem wel gewoon in de bak stappen.... Voor de rest hebben ze alleen gezegt dat ik over drie maanden weer terug moet komen..

Mochten er mensen zijn die een paardje hebben staan die ze niet willen verkopen maar eigenlijk ook geen tijd voor hebben.. ik zou graag een paard voor een aantal maanden willen rijden. Al kan ik er alleen maar buitenritjes mee maken(een fjord of haflinger).. het maakt me echt niet uit!!!!!!! Ik zou het dan wel fijn vinden als ik hem bij ons op stal neer mag zetten(dat is in bunnik bij rhijnauwen)

Ik hoor het wel!!!!!!

groetjes een verveelde amezone(rilana)

Mendi

Berichten: 2287
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:17

Rust, rust en rust, en een heleboel geduld. Paar keer per dag stappen op het harde (mij DA zegt: als je er zelf makkelijk kan lopen, dan is het voor je paard ook goed, dus niet in een zware zandbak!) en telkens goed koelen daarna (minimaal 10 minuten).
Drie maanden is nog maar het begin, maar dan zul je zien dat er op de scan al verbetering is te zien. Ik ben nu 7 maanden bezig en ben er nog (lang) niet..
Wil niet al te hard overkomen, maar hoe eerder jij weer op je paard wil gaan rijden, hoe sneller het weer fout kan gaan en dat wil je ook niet!
Heel veel sterkte de komende tijd en ik hoop dat je een paardje vindt om in de tussentijd op te kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:48

Tja, wat heb ik gedaan in die periode.....
Ze was tot in de puntjes getoiletteerd, want als er maar ergens een haartje uitstak greep ik een schaar Haha! . Verder uiteraard gewandeld en afgespoten, gemasseerd met traumeelgel, maar ook de rest van het lichaam lekker gemasseerd met een speciaal rubberen massageding. Vond ze erg lekker. Ook oor- en mondhoekmassage bleek ze erg lekker te vinden.
Verder kun je bv clickerspelletjes doen. Leren om op commando een emmertje aan te raken met de neus, of haar eigen been etc. Duidelijke, korte commando's en steeds belonen als hij het goed doet. Is ook erg leuk om te doen.
Tegen de verveling op stal kun je een lege Petfles aan een touwtje ophangen met een paar handjes biks of muesli erin. In eerste instantie langs de muur, als hij daar handigheid in heeft gewoon los aan een balk.

Je zult zien dat jullie band in die tijd enorm versterkt; hadden Mileen en ik ook.

Tinuss

Berichten: 1962
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 15:54

hoi je moet even kijken op forum medisch bladzijde 4
HELP HELP peesblessure bij fries
dit heb ik erop gezet en misschien heb je wat aan de antwoorden die ik gekregen heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 16:57


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 21:27

mijn draver heeft aan beide achterbenen Desmitis,vooral r.achter.
ik moet 3mnd elke dag 1 uur met hem op de verharde weg lopen en mag er half uur op en half uur naast.
daarna 15min afspuiten en met gel inmasseren.;
hij mag wel gewoon in de wei,als hij maar rustig is
hij stond eerst apart in een wei maar daar ging hij rennen,dat was dus niet de oplossing.
nu rent hij af en toe maar ja hij had een zeer aktief leven en nu niet meer,als je hewm op stal houdt wordt hij gek,dat hebben we eerst geprobeerd maar toen stond hij met dikke benen.
in de wei heeft hij het naar zijn zin,en meest van tijd is hij aan het grazen,snachts staat hij wel binnen.

ik moet half juli terug voor scan,ik ben benieuwd.

officiallisa
Berichten: 1
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:36

ik heb een middeltje uit een boek van olieen. het schijnt heel goed te helpen.
dit is het stukje uit het boek:

zwarte peper

wij gebruiken zwartepeperolie bij blessures en pijn aan pezen en spieren. je hebt er maar heel wijnig van nodig, want het is heel sterk toen ik de peesblessure van sundance behandelde, mengde ik de zwarte peper met limoen, eucalyptus en pepermunt. op heartland gebruiken we vaak het volgende mengsel: 1 druppel zwartepeperolie, 1 druppel pepermunt en drie druppels eucalyptus door 10 ml zoete amandel olie. masseer hiermee de benen van je paard stevig en de stijfheid en pijn zullen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

ik hoop dat ik je hier mee kan helpen!

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 14:40

Nou, ik denk als het nou nog niet beter is het ook niet meer beter wordt :')

(is het vandaag schop-oude-topics-omhoog dag??)

*temt*

Anoniem

Re: wat te doen met peesblessure???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:29