ff voor de haflinger kenners

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

ff voor de haflinger kenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-02 17:29

zijn er haflinger die puur haflinger bloed hebben. ik hoorde dat er veel arabisch bloed bezatgen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 17:40

de haflingers zijn veredelt met arabieren, jaaaaren geleden. Om een wat luxer en veelzeidiger type te krijgen.
Toen wilde ze ineens allemaal weer het basis type, en nu willen ze nog meer luxe dan het oude luxe type zeg maar.
Denk niet dat er haflingers te vinden zijn zonder een druppel arabisch bloed

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-02 17:47

er is iemand bij mij op stal die beweert zuivere haffies te hebben. ik ging er maar niet tegen in, maar dacht dat kan niet. had net een discussie op bokt over haffies gevolgd

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

replika

Berichten: 992
Geregistreerd: 01-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:11

Haflingers zijn idd vroeger veel gekruist met arabieren voor een minder zwaar paardje zeg maar te krijgen, kan dus haast niet dat er nu nog haffies zijn met puur haflingerbloed.

Quote Jalisco: Zolang er over je geroddeld wordt, zijn ze je nog niet vergeten Haha!

Reppie Lovers


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:14

Nouja, het is maar hoe je het bekijkt denk ik ik. KWPNers hebben ook gelders en gronings bloed en zo zijn er zo veel rassen waarbij lang geleden ander bloed is toegevoegd. Er zijn maar een paar echte zuivere rassen, zoals de arabier en verder weet ik zo niet, maar misschien het prezswalki paard.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:22

prezwalski lijkt me nogal logisch. Zelfde geld voor ijslander. Shetlanders zijn er zuiver, maar er zijn ook onzuivere.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:23

Ik ben naar de Nationale Tentoonstelling geweest, en in het programma boekje staan ook de procenten Arabisch bloed erbij, bij sommige staat 0 procent, maar ofdat die dan helemaal Arabisch bloed vrij zijn....?

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:24

Als er toch al Arabisch bloed in zit snap ik niet waarom 'n kruising Haflinger x Arabier of Haflinger x Arabier x Haflinger opeen 'n Haflo-Arabier is. Dan moet dat dan toch ook gewoon 'Haflinger' heten Verward

It never eats, it never sleeps, it never stops...

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:30

Kais schreef:
Als er toch al Arabisch bloed in zit snap ik niet waarom 'n kruising Haflinger x Arabier of Haflinger x Arabier x Haflinger opeen 'n Haflo-Arabier is. Dan moet dat dan toch ook gewoon 'Haflinger' heten Verward

omdat ze niet meer willen dat er teveel arabisch bloed bijkomt lijkt me. Anders heb je straks haflingers die eigenlijk gewoon arabieren zijn met ergens heel ver weg een beetje haflingerbloed Knipoog

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 18:35

steeffie"]
[quote="Kais schreef:
Als er toch al Arabisch bloed in zit snap ik niet waarom 'n kruising Haflinger x Arabier of Haflinger x Arabier x Haflinger opeen 'n Haflo-Arabier is. Dan moet dat dan toch ook gewoon 'Haflinger' heten Verward

omdat ze niet meer willen dat er teveel arabisch bloed bijkomt lijkt me. Anders heb je straks haflingers die eigenlijk gewoon arabieren zijn met ergens heel ver weg een beetje haflingerbloed Knipoog
[/quote]

Zolang er rassen onderscheiden worden worden er al rassen gekruist en als er ergens 'n ongewenst ras in de stamboom voorkomt gaan ze 't maar verdoezelen. Ach, waar doet iedereen toch zo moeilijk over, maak er gewoon 1 ras van en onderscheid 't in verschillende maten en dan is 't over met 't gezeik Tong uitsteken Schijnheilig Haha! gehgeh Knipoog

Bij quarters wilden ze ook niet dat 't uitkwam dat er veel volbloed inzat Frusty Hoezo weird Verward

It never eats, it never sleeps, it never stops...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:22

Kais, met het veredelen van haflingers hebben we het al over 100 jaar geleden.
Bij heel erg veel rassen is dit al dan niet bewust gebeurt
De oorspronkelijke haflinger was een werkpaard.

Een halfo arab is haf x arab, en dat is dus wat anders dan een haflinger met arabisch bloed.
Stel dat Passion (van booggiegirl) een hengst zou zijn, en ik laat jamaica door hem dekken, dan is het veulen geen haflo arab, aangezien Passion dat zelf al is.
Laat ik jamaica dekken door een 100% AVS hengst (Wasseem Saaraakh, ik noem er maar even 1) dan is het veulen wel haflo

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 19:32

Maar het veulen van Jamaica, en haar nakomelingen, zouden ook nooit meer Haflinger kunnen worden, omdat er nu geen vreemd bloed meer bij mag.

Er zijn een paar Arabische hengsten geweest die vreemd bloed hebben bijgevoegd. Omdat in principe alle geregistreerde paarden helemaal terug te voeren zijn op de 'stampaarden', is het dus wel na te gaan of een Haflinger 'zuiver' is. Bovendien is er volgens mij in Oostenrijk zelf niet met Arabiers gekruist, dus een paard daar vandaan zal 'zuiver' zijn. In Duitsland is juist veel Arabisch bloed gebruikt.
Overigens wordt vaak vergeten dat de stamvader veel Arabisch bloed had, en de Haf dus al van nature edeler is dan andere robuuste rassen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 20:07

Nou er worden tegenwoordig ook weer veel hengsten uit Oostenrijk gehaald. En er zit ook verschil in de Duiste en Oostenrijkse Haflingers omdat de duitse veel meer met Arabische bloed zijn gekruist. Kun je vaak ook zien aan de karakters van de paarden ik heb liever een Oostenrijker dan een Duitse.
Maar de veulens die nu geboren worden zeker wel haflinger zolang ze maar een "zuivere" vader en moeder hebben

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 20:38

Idd, het verschil tussen duitse, nederlandse en oostenrijkse Haflingers is dat in Nederland en Duitsland veel meer met arabisch bloed gewerkt werd (nu eigenlijk niet meer) en in Oostenrijk eigenlijk alleen de 1e generatie maar en als je nagaat dat ze in Oostenrijk in 1985 met de 13e generatie bezig waren, dan was daar het arabisch bloed natuurlijk heel erg weinig.
In nederland zijn ze (veel) langer doorgegaan met kruizen, maar daarvan zijn ze (gelukkig) helemaal teruggekomen.

Tsja, en wanneer je iets zuiver wil noemen, daar kun je enorm lange discussies over gaan houden.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:37

Zo ver ik weet is een Haflinger ontstaan door het kruizen van een Oosterrijks Bergpaard x een Arabisch Volbloed. Dus huist er in elke Haflinger arabisch bloed.


Gr Natas

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 13:40

Kais schreef:
Als er toch al Arabisch bloed in zit snap ik niet waarom 'n kruising Haflinger x Arabier of Haflinger x Arabier x Haflinger opeen 'n Haflo-Arabier is. Dan moet dat dan toch ook gewoon 'Haflinger' heten Verward


Een haflo-arabier = 50%arabier en 50% haflinger.
Als de vader een arabier is en de moeder een haflinger of omgekeerd kun je zo'n paard moeilijk een haflinger of een arabier noemen Verward

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 11:55

Kais schreef:
Als er toch al Arabisch bloed in zit snap ik niet waarom 'n kruising Haflinger x Arabier of Haflinger x Arabier x Haflinger opeen 'n Haflo-Arabier is. Dan moet dat dan toch ook gewoon 'Haflinger' heten Verward


Daar ben ik het niet mee eens. Voor de weet ik het hoeveelste keer. Haflinger is een kruisinge tussen een tiroler berg ponnie en een arabier. Die kruising heet dus HAFLINGER.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:24

Mystica heeft helemaal gelijk !!!!!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 17:26

Haflingers zijn idd vroeger gekruist met arabieren. Ze zijn arabier x zwaar paard dat daar leefde. Iedere Haf heeft dus eigenlijk wel wat Arabisch bloed erin zitten.
Ik denk dat ze gewoon zuiver Haf zijn, als bv. hun ouders beiden in het gewone stamboek staan. Tenminste, dan noem ik ze zuiver.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 13:39

uiteindelijk zijn alle paarden kruisingen, ze zijn allemaal geevoleerd (??).
uiteindelijk kwam er uit die kruisingen 1 hengst, en daar stammen alle haflingers van af. Volgens mij bestond het ras eerder nog niet in die hoedanigheid....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers