paard meteen aan de teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

paard meteen aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-02 18:32

wat ik me nou altijd afvraag... er zijn mensen die zeggen, zodra ik opstap, moet hij aan de teugel lopen!
Maar... hoeven die paardjes dan niet eerst ff worden losgestapt?
Verward

Ik stap altijd eerst een aantal rondes... ga dan ff wat draven, wat overgangen rijden...
Dan weer stappen, halt houden..
en dan begin ik te vragen, en dan komt Tos!

Op de ponyclub zie ik wel eens pony's en paarden.. die komen van de trailer, ruiter stapt op, en meteen wordt de pony in de krul getrokken

Ik heb altijd geleerd, lekker warmstappen en dan pas beginnen...
ik draaf altijd ook wat, en rij wat overgangen en zo, en dan weet ik gewoon, halt houden, en Tos weet waar ie aan toe is Haha!
meestal is ie dan eigenlijk meteen super nagefelijk...

hoe pakken jullie dat aan?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 18:42

Ik denk dat dit topic meer bij dat andere topic hoort over loswerken.
Ik pak ze meteen op, en de meeste paarden die gewoon aangereden zijn geven dan ook meteen na. Als ik eerlijk ben doe ik het vooral uit het oogpunt van veiligheid, het zal niet de eerste keer zijn dat ik door de baan heenvlieg met losstappen.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 19:39

maar ze kunnen ook warm stappen terwijl ze nageeflijk en aan de teugel lopen. Raimaer is tegenwoordig ook zo ver dat ze zodra je de teugels oppakt, nageeft en zakt in de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:39

Kawa loopt ook meteen nageeflijk als ik de teugels op pak.
Maar toch laat ik hen eerst lang.

Maar bij jonge of zeer frisse paarden waar steef het over heeft, neem ik ook meteen de teugels aan.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:47

Ik stap altijd een paar rondjes met de lange teugel, en dan pak ik ook mijn paard op. Bij mijn 4 jarige gaat dat nog niet zo goed, die moet ik eerst vwnw rijden, dan komt ze naar de teugel toe. Maar als ze het eenmaal doorhebben, ga ik meteen loswerken met de juiste buiging.

Het is dus ook een beetje paard afhankelijk bij mij. Maar die paar rondjes stap aan een lange teugel doe ik altijd, zelf ook even lekker gaan zitten enzo,....... Gewoonte denk ik Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:00

FF bijvoegen dat ik de jonge paarden zo snel als het het kan ook leer dat ze moeten stappen en niet meteen weg mogen rennen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:28

ligt er net aan hoe hij zich gedraagt. is 'ie druk, pak ik m gelijk op.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:47

maar nageeflijk is bij mij dus niet in de krul maar in een lange lage lijn lekker vw/nw

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 23:37

Maakt niet uit als je ze dan maar diep rijd, dat zeien ze temisten op een manege op vakantie!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 10:02

Ik laat haar vanaf het begin af aan laag lopen aan het begin wel wat langer. (het lager lukt btw niet altijd)

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:59

ik laat haar ook vanaf het begin nageven. Wel met een langere teugel dan normaal. Na 15 min pak ik pas echt op meestal.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 21:02

Ik pak eigeljk altijd meteen op, en een paar rondjes stappen en dan beginnen met nageven e.d

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 22:45

Eerst altijd met lang teugeltje stappen, dan iets meer oppakken, maar nog steeds wat lang, en vooral vanaf het begin goed voorwaarts en aan het been rijden, lekker op haar eigen benen lopen.
Dan gaat ze zelf al lekker ontspannen.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:18

ik laat als ik opgestapt ben altijd de teugels lang maar mijn paardje gaat altijd gelijk aan de teugel lopen...... ze vind het gewoon heerlijk om te werken Hyper!:):)

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 11:25

ik rijd op een fries en als je die nie aan de teugel rijd dan lopen ze zo met hun nek in de lucht en dan zit ik tegen 2 oren aan te kijken dus ik ga vanaf het begin al aan de teugel rijden

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:31

Ik rijd altijd minimaal 15 minuten voorwaarts neerwaarts. Ik kan me niet voorstellen dat Codex lekker loopt als hij meteen aan de teugel moet komen. het zal misschien ook wel een beetje aan het paard liggen, maar ik heb ook altijd geleerd dat je een paard eerst los en warm moet rijden voordat je hem aan de teugel rijdt. Voor mij werkt dat ook het beste.
Als jij uit bed komt ga je toch ook niet meteen turnen, je moet dan toch ook eerst je spieren los maken?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 14:34

haflingertje schreef:
ik laat als ik opgestapt ben altijd de teugels lang maar mijn paardje gaat altijd gelijk aan de teugel lopen...... ze vind het gewoon heerlijk om te werken Hyper!:):)

Sorry, maar dat heeft niets met aan de teugel lopen te maken en ook niet met graag willen werken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 16:23

Mikkie schreef:
Ik rijd altijd minimaal 15 minuten voorwaarts neerwaarts. Ik kan me niet voorstellen dat Codex lekker loopt als hij meteen aan de teugel moet komen. het zal misschien ook wel een beetje aan het paard liggen, maar ik heb ook altijd geleerd dat je een paard eerst los en warm moet rijden voordat je hem aan de teugel rijdt. Voor mij werkt dat ook het beste.
Als jij uit bed komt ga je toch ook niet meteen turnen, je moet dan toch ook eerst je spieren los maken?????


IMO kun je je paard niet vw/nw rijden zonder dat hij aan de teugel loopt. Aan de teugel is voor mij een basisvoorwaarde om te rijden, anders kun je nl verder niets. Dus ook de warming up rijd je aan de teugel, anders ben je aan het rondhobbelen. Ik kan me iets voorstellen bij een paar rondjes rondstappen met een losse teugel maar zodra je de teugels op maat neemt wil ik dat mijn paard aan de teugel loopt. Met hals strekken of vrije stap in de ring wil je je paard toch ook aan de teugel hebben!

Wat versta ik dan (heel in het kort) onder aan de teugel: een paard dat ontspannen het bit accepteert, je hand volgt en gehoorzaam is aan zit en been. Kortom een nageeflijk paard, en dat is dus niet per se een afgebogen paard!
Of hij dan vw/nw, laag/diep/rond of hoog ingesteld in de 'proefhouding' loopt is een gevolg van de hoeveelheid impuls en verzameling die je vraagt (heel kort door de bocht!)

Ugh! Ik heb gesproken Haha! Haha!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:03

amen! zo zie ik het dus ook. ik ben er niet voor om eerst een paar rondjes te draven en mijn paard met zijn kop in de lucht te laten lopen lekker hoor en jij maar zitten bonken op de verstijfde rug! ik pak mijn paard vaak meteen op en rij hem met een lage hals houding lekker op de voltes los galopeer wat draaf wat maak overgangen en dan na 10 min. rij ik hem meer de verzameling in.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Re: paard meteen aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 13:46

Ethelate schreef:
Op de ponyclub zie ik wel eens pony's en paarden.. die komen van de trailer, ruiter stapt op, en meteen wordt de pony in de krul getrokken

Ik heb altijd geleerd, lekker warmstappen en dan pas beginnen...
ik draaf altijd ook wat, en rij wat overgangen en zo, en dan weet ik gewoon, halt houden, en Tos weet waar ie aan toe is Haha!
meestal is ie dan eigenlijk meteen super nagefelijk...

Ehm, in de krul trekken vind ik nooit goed, of het paard nu al is losgewerkt of gelijk. Nagevelijk rijden en aan de teugel is bij mij iets anders dan in de krul trekken.

Ik denk dat dit weer bij ieder paard verschilt. Als je een paard hebt waarbij dat kan en je vindt het fijn, wat let je? Maar sommige paarden schieten weg of hebben het niet nodig.

Mijn verzorgbeestje rijd ik altijd los door haar lang, laag en nagevelijk te rijden. Dan weer even iets minder laag, dan minder lang, beetje schuiven met haar hals en schakelen in tempo. Links en rechts inbuigen en dan is ze daarna super aan het been en heeft ze een mooir rustige hoofd-halshouding.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-02 21:56

Ik rijd ook eerst altijd lang, mede omdat tiko dan sneller los en nagevelijk word.
Zo ken ik ook iemand die zijn paarden nooit uistapt, omdat hij of zij dat op de wedstrijd ook niet altijd kan....tja...die vrouw heeft wel al meerder paarden de Z ingereden, maar toch heb ik hier ook mijn twijfels bijl
Het kan toch nooit kwaad, uitstappen.....

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:27

dat is onzin want je kan bij elke wedstrijd je paard uitstappen! zou even lekker zijn zeg! maar ja ik ken ook zulk soort mensen helaas hebben hun al meerdere paarden naar de filisteinen gereden omdat ze ze zo op stal gooide omdat ze te lui waren om op zijn minst 5 min. uit te stappen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 12:40

Ze moeten wel gelijk het bit aannemen en niet met de neus in de lucht rond sloffen.
Vaak hou ik ze nog wel wat aan de alnge kant, maar wel rond.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 13:03

Ik stap eerst 2 rondjes met een lange teugel (kan natuurlijk niet met elk paard) en dan pak ik hem op, hij moet eerst nageeflijk zijn op de buitenteugel en lekker vwnw om hem over de rug te krijgen.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 14:14

runningkawa"]
[quote="haflingertje schreef:
ik laat als ik opgestapt ben altijd de teugels lang maar mijn paardje gaat altijd gelijk aan de teugel lopen...... ze vind het gewoon heerlijk om te werken Hyper!:):)

Sorry, maar dat heeft niets met aan de teugel lopen te maken en ook niet met graag willen werken.
[/quote]

gelukkig heeft iedereen daar zijn eigen mening over.......

soms is het beter je mening voor je te houden..... Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed