Afspenen en veulen wegbrengen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Afspenen en veulen wegbrengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 14:24

In de herfstvakantie gaat Make weg. EN dat duurt helaas niet zo lang meer.. Huilen

Maar wat kan ik nou het beste doen?
Hoe kun je het beste afspenen? En wanneer moet ik daarmee beginnen enzo?
Camilla's uier is al echt heel klein, dus denk dat het niet zon groot probleem gaat worden.
Maar ik zou dus echt niet weten wat nou het beste is.
En met Make weg brengen vroegen mijn vader en ik af hoe we dat moesten doen. Gewoon Make in haar eentje op de trailer of samen met Camilla?

Alvast bedankt!!!


ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:28

He Nathalie,

Heb je haar verkocht of gaat ze in de opfok?

Ik zet de veulens alleen in de trailer. Alle stangen eruit, dik stro (i.v.m. vallen), trailer goed afsluiten zonder kieren en ik hoor ze nooit.

Groetjes
Sabrina

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:29

Voor het vertrouwen in de trailer zou ik Camilla meenemen. Zeker als de kleine daar nog nooit/niet vaak in heeft gestaan. Maar aan de anderen kant, pikt Camilla dat om alleen terug te moeten. Als ze helemaal afgespeend is net niet op Camilla hangt zou ik 'r alleen of met een ander maatje op de trailer zetten.
En afspenen, beginnen met een uurtje dat uitbreiden. Kan redelijk snel, maar ze geven het zelf wel aan.

Succes.

:evaw:

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:33

Als je het veulen achterlaat en de merrie mee terug neemt, kan die in paniek raken. Geloof me een merrie die haar kind moet achterlaten kan in een trailer levensgevaarlijke sistuaties veroorzaken!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 14:40

Ja dat dacht ik dus ook al. Vandaar ik graag wil weten wat jullie altijd doen.

Ik kan Camilla ongeveer 3/4 uur al bij make weghouden, maar dan is Make wel onrustig, Camilla niet. Als ik Camilla in de stal houd en met Make weg ga is camilla weer heel onrustig. Echter als Make bij haar vriendjes in de wei blijft is er niets aan de hand.

Ze is al 2 keer op de trailer geweest naar de keuring.

We hebben haar trouwens verkocht en het is best ver rijden. Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken?
Met drinken en eten en al die dingen.
Of gewoon dus een dikke laag stro net zoals sabrina zegt en met rust laten? Of juist weer steeds even stoppen en kijken..?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:47

Ik zou haar eerst helemaal afwennen en dan pas wegbrengen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:09

hoi,

Wij spenen de veulens altijd volledig af voordat ze verkocht worden, ik weet niet of je daar de mogelijkheid toe hebt, het beste is dat ze elkaar niet kunnen zien /horen.
Ons veulen gaat eind. sept. weg, ze lopen nu bijna 3 weken apart, dit doen we ook voor de volgende eig, bij een verkoop is een paard al onrustig maar als ie dan op datzelfde moment ook afgespeend wordt dat vinden wij teveel van het 'goede',heel veel mensen doen dit wel en dan gaat het ook vaak goed, maar wij doen het liever zo.
In de trailer doen ook wij veel stro, hooi zodat ie wat te doen heeft en zich niet kan beschadigen. wij hebben de veulens altijd los in de trailer. dit zodat ze zich vrij kunnen bewegen en niet vast komen te zitten in het touw of zichzelf ophangen. wel moet je trailer helemaal afsluitbaar zijn.
misschien zou je met het veulen kunnen oefenen trailer in trailer uit lekkere dingen geven in de trailer of poesten dingen die hij/zij fijn vindt.

suc6 met je ponies!
gr. cissie

ps; ik zou de moeder niet meenemen, ik weet niet of de plek waar het veulen komt te staan bestaat uit een kudde of soortgenoot, onze ervaring is dat de meeste veulens het op prijs stellen als ze niet alleen komen te staan(vooral als ze net bij de moeder weggehaald worden), er hoeft niet gelijk een andere ponie bij maar wat afleidng is in zo'n situatie wel prettig, bv. staat de stal ernaast niet leeg staat of dat er in de wei naast andere ponies lopen.

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:12

Geen eten en drinken geven tijdens het rijden, als je een tussenpauze maakt kan het wel, maar ik neem aan dat ze niet langer dan 2 uur hoeft te reizen. Als ze onrustig is kan je haar ook 1 of 2 streepjes sedalin geven.

Ik geef zelf nooit iets kalmerends, haal ze in 1 keer van de moeder af en breng ze dan ook gelijk weg en heb nog nooit ellende gehad onderweg of later, maar ze komen wel altijd bij andere veulens!

Dit jaar heb ik mazzel, ze blijven bij ons stal en gaan samen in de opfok. Ik heb ze allebei aan pensionklanten verkocht. Wel leuk, dan zie ik ze teminste opgroeien.

Succes Nathalie!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:12

ja hallo,

daar ben ik weer, ik las je laatste zinnetje net effe, maar steeds stoppen om te gaan kijken lijkt me niet verstandig, hier worden ze vaak alleen nog maar onrustiger van en bevestig je zijn angsten, probeer zo normaal mogelijk te doen, al doet ie nog zo gek.

nogmaals suc6 gr. cissie

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 15:22

Yootha schreef:
Ik zou haar eerst helemaal afwennen en dan pas wegbrengen.


Idd eerst afspenen en dan wegbrengen. En dat afspenen kan heel acuut of heel geleidelijk gebeuren. Net zoals jij het wilt. Ik heb wel eens verhalen gehoord dat de merrie, die samen met het veulen naar het opfokadres van het veulen werd gebracht, in de trailer moest blijven staan en door het openstaande raampje van de trailer haar veulen zag verdwijnen, door het openstaande raampje naar buiten kwam. En nee, dit wasgeen shet of pony, dit was een Quarter Horse. En die raampjes zijn maar klein hoor!
En wat zou je denken van alle ongelukken die er met veulens en jaarlingen gebeuren gedurende transport? Mede door onvakkundig transport, mede door de paniek.
Een tip als je haar wegbrengt: bovenluik van de trailer dicht doen!

Je suis Charlie.


Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 16:03

Er zijnhier zoveel ervaringen en meningen over! Ik heb ook een merrie met veulen. Het veulen wil ik zelf houden. Hij is nu 4 maanden. Volgende zomer wil ik hem op een hengstenland zetten, maar tot die tijd moet hij ergens afgespeend worden. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet precies. Ik ben nu in iederegeval al aan het opbouwen. Ik kan nu zon 2 2 1/2 uur weg met moeders! Ze hinnikt eigenlijk zelden en me veulen is ook vrij rustig die staat gewoon te eten!
Ik ben voorstander van ze zo lang mogelijk bij de moeder te houden omdat het dan minder trauma is voor beide!
Ik denk dat ik ze gewoon naast elkaar afspeen zodat ze nog wel contact hebben maar zodat me veulen niet meer kan drinken!
Als je hem wilt vervoeren zou ik het met moeder doen, tenminste als de moeder geen problemen heeft met de trailer. OF met een speelgenootje waar die goed mee op kan schieten want het is tog een hele ervaring voor zijn klein beestje!
groetjes leonie

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 18:19

Ik zou alleen Make meenemen. Die zal wel stampij maken maar als je Camilla alleen mee terug neem heb je een veel grotere drukte maker bij je.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 19:54

Wij hebben zelf ooit een groep van 4 veulens uit Engeland laten komen. Een van deze veulens werd acuut bij de moeder weggehaald en is afgespeend in de haven. De moeder ging mee terug en het veulen op de boot naar Nederland. Het veulen was heel paniekerig en ook bij ons thuis was er eerst geen land mee te bezeilen. Wilde niet meer eten en was dagen onrustig. Biretta hebben we zelf van Macilda gespeend. Biretta zetten we toen ze een jaar was gewoon opeens in de box naast Macilda. De volgende dag gewoon er weer bij in het land. Zo gaat het nu al 1,5 jaar en geen problemen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 20:40

Neem aub niet de moeder mee als je het veulen weg gaat brengen. Dat kan echt de grootste ongelukken geven. Je veulen is in principe al gewend dat de moeder weg gaat dus helemaal afspenen kan, hoeft niet. Wen je veulen alvast aan alleen op de trailer gaan, gewoon los erop tijdens het transport en dan dik stro en het trailerluik dicht. Als je denkt dat 'ie is gevallen (gebeurt niet zo gauw hoor) dan kan je even stoppen om 'm overeind te laten komen en anders zou ik gewoon rustig doorrijden, dan duurt de reis ook minder lang. Wij doen dat altijd met de veulens, meestal zijn ze wel volledig afgespeend, dwz zijn een week of langer zonder moeder geweest maar dat is ook een beetje afhankelijk van de stalruimte. Succes!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 129 bezoekers