probleem ponies/paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

probleem ponies/paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-02 13:43

Ik voel me altijd heel snel aangetrokken tot probleem paarden en ponies.
Bijvoorbeeld paarden met een slecht verleden, mishandelde paarden enz.
Op stal hebben we hier wel eens van dat soort paarden gehad (en hebben we nog steeds) maar ook op maneges ed en ik voel me dan heel snel tot zo'n beessie aangtrokken om alles weer 'recht te zetten' dat vind ik eigelijk het leukste om te doen met paarden, paarden waar alles al goed aan is dat is saai, bovendien krijg je met zo'n probleemgeval een veeeeeeel sterkere band als alles eenmaal weer goed is! Paarden met gebruiksaanwijzing zeg maar even heel zwart/wit weer op de rails krijgen, dan heb je echt eer van je werk toch? (totdat ze (soms) weer naar de rechtmatige eigenaar gaan en weer in een diep gat vallen... Lips are sealed maar dat even buitengesloten)
Wie heeft dit ook?


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 13:49

vergeet niet dat een paard zonder slecht verlden goed te houden ook eer is. er zijn er zoveel die dat niet kunnen.
exel is ook een zwaar mishandeld dier. ze was levensgevaarlijk toen ik haar kreeg, maar dat deed me niets. nu gelooft niemand me meer als ik het zeg. alleen haar oog en littekens en ene uier zijn over gebleven.
tuurlijk is het fijn een dier in nood te helpen, dat hoef je mij niet eens te vragen, maar ik help ook mensen als het dreigt fout te gaan.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:46

hoi,

Dit herken ik wel een beetje, toen ik nog op de manege reed trokken mij de paarden die vb. kopschuw waren of de kont naar je keerden als je stal binnen wou het meeste, misschien had ik wel medelijden met ze en wou ze het vetrouwen weer teruggeven, helaas vaak onbegonnen werk op een manege omdat er na jouw weer iemand kan komen die alles weer verpest, ook bij de aankoop van mijn eerste pony had ik dit gevoel weer het was een pony die niemand wou hebben, beetje chaggie en niet echt een plaatje om te zien, dan ben ik automatisch al geintresseerd, gek maar echte patserpaarden waar de mooieigheid (?)aan alle kanten vanaf straalt, die vind ik ook wel mooi, maar trekken me niet aan op een bep. manier, vaak vind ik paarden met een verleden meer karakter hebben(mensen die in een leven al veel meegemaakt hebben zijn voor mij vaak ook intressanter), dit heeft natuurlijk ook weer z'n nadelen, maar het is weer de kunst om zo'n paard weer 'gelukkig' te maken, en dat geeft toch een speciaal gevoel.
Gelukkig vind ik geeneen paard saai, zelfs het makste schaap, kan nog raar uit de hoek komen, paarden zijn levende wezens en levende wezens zijn in mijn ogen NOOIT saai.

gr. cissie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:54

phoenix4ever schreef:
vergeet niet dat een paard zonder slecht verlden goed te houden ook eer is. er zijn er zoveel die dat niet kunnen.


Ik geloof zelf ook niet zo in probleempaarden, ik geloof eerder in probleembaasjes Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 16:39

Je haalt me de woorden uit de mond jippie Lachen

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:06

runningkawa schreef:
Je haalt me de woorden uit de mond jippie Lachen


En de mijne ook, probleempaarden 'bestaan' niet

Het leven is een gebakje!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:07

Dat is toch logisch, de paarden die probleempaarden genoemd worden hebben meestal een slecht verleden met een "baasje"

Verwaarloosde/mishandelde paarden zijn zielig hoor, maar ik zou er zelf nooit een kopen omdat ze vaak ook lichamelijke problemen daaraan over gehouden hebben.

28-09-2007
Nothing compares too you...

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 17:33

probleem paarden worden tot probleem paarden gemaakt. misschien dat 1% van de paarden een tik in z'n hoofd heeft, maar volgens mij heeft 75% een probleem baasje.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 18:16

phoenix4ever schreef:
probleem paarden worden tot probleem paarden gemaakt. misschien dat 1% van de paarden een tik in z'n hoofd heeft, maar volgens mij heeft 75% een probleem baasje.


En waar is die andere 24%? Haha!
Sorry, offtopic, ik vroeg het me alleen af. Lachen

Het leven is een gebakje!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 18:49

Zoals iedereen al zegt, probleempaarden zijn er niet. Wel paarden met een probleem, nl hun baas/berijder etc. Een paard wordt niet gemeen of angstig geboren, maar wordt zo gemaakt.
Mijn appie merrie was totaal onhandelbaar toen ik haar kreeg. Na een tijd was ze voor mij erg lief, maar met andere gaat het nog steeds niet. Zij is nooit echt mishandeld, alleen verkeerd behandeld. Haar eigenaren waren te druk, te onrustig en te ongeduldig.
Ik denk dat we maar eens een soort gedrags therapie voor paardenmensen moeten gaan ontwikkelen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 19:10

dat zijn paarden diew het goed treffen.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 23:17

Ik moet zeggen dat ik me ook altijd aangetrokken voel tot de "wat moeilijkere gevallen". Ik had het vroeger altijd al toen ik op de manege reed, mijn lievelingspaarden waren altijd de paarden die volgens de anderen "krengen" waren. Mijn eigen pony Jerai was beslist geen kreng, maar ze zat wel in nood. Als ik haar niet gekocht had was ze waarschijnlijk naar de slager gegaan. Bovendien was ze ook mager enzo en vrij eenkennig. Nu is ze echt een plaatje om te zien en vreselijk betrouwbaar. Ik heb weleens moeilijke periodes met haar gehad, maar ik nooit spijt van haar gehad en ik vind dat er geen dankbaarder werk is dan een paardje erbovenop helpen, let wel, ik heb dus niet te maken gehad met een zwaar geval van mishandeling/verwaarlozing en Jerai is ook nooit echt staatsgevaarlijk geweest, moeilijk dat wel, maar niet zo erg dat ze echt gevaarlijk werd, maar ook een paard zonder verleden kan moeilijk zijn, de een is nu eenmaal makkelijker dan de ander, net als met mensen.

Het leuke is trouwens dat Jerai ipv ouder, alleen maar jonger lijkt te worden.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 23:34

Sizzy"]
[quote="runningkawa schreef:
Je haalt me de woorden uit de mond jippie Lachen


En de mijne ook, probleempaarden 'bestaan' niet
[/quote]


en zo heb je zeker ook geen probleemkinderen?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 23:46

Pellie, van een groot deel van de kinderen ligt het ook zeker wel aan de opvoeding! Het kan zijn dat de ouders hun kinderen niet goed behandelen, of zelfs juist te vrij laten waar weer problemen van kunnen komen. Maar daar gaat dit topic niet over.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 01:43

denk bij de reacties van er zijn geen paarden met problemen in relatie tot mensen aan die film: paardenfluisteraar.

Het is enigzins waar: problemen die paarden hebben staan in relatie met de ervaringen die zij hebben tot de mensen.

Maar een "normaal" paard (dus niet die die een kronkel hebben) zullen bij "normaal"gedrag van de mens zich ook normaal (in hoeverre zich een paard tegenover mens normaal kan en moet gedragen is weer een ander discussie) gaan gedragen, zonder hulp en kunstgrepen.

Ik heb een merrie, heeft altijd bij mannen gestaan en is dus bijna altijd aleen door manne benaderd, gevoerd en verzorgd. En toen.......
kwam ze bij ons (3 van het vrouwelijke geslacht en 2 mannelijke). Ze wilde niets van mij en mijn 2 dochters weten, oren in de nek, weglopen etc.
Heb ik dan een probleempaard/pony, nee hoor ze kent gewoon niet anders.
Is het anders na 1 jaar bij ons, ja (zij negeert mij, ik negeer haar, na 3/4 jaar heb ik hte "gewonnen"kan alles met haar doen, laat zich pakken op de weide etc.)

Het manege paard gedrag: met de kont naar de deur gaan staan en je hebt als paard gewonnen: probleem paard? Nee, slimpaard,niet verpest etc. Gewoon beloont voor negatief gedrag, het gedrag wordt (meestal door slechte begeleiding op stal) steeds erger, van kont naar de deur, tot dreigen en zelfs slaan. Verveling draagt ook bij tot negatief gedrag, wanner je aandacht wilt, is negatieve aandacht ook aandacht.

Eigenlijk is het zo: er is geen paard dat problemen heeft met mensen (tenzij kronkel ed), maar mensen MAKEN problemen otrent het gedrag van paarden, door onbegrip, dominatie en het ikwilallesbeheersenenoverallesdebaaszijn gedrag van de mens krijgt een paard (of hond of kat) een stempel probleem dier of zelfs erger levensgevaarlijkdier.

Probleemkinderen zijn weer anders onderverdeeld.
Een kind dat door zijn/haar gedrag telkens in de problemen zit (aanraking met politie/justitie etc) of kinderen waar de ouders geen "vat" op krijgen.

Uit de 2e kan de eerste voortvloeien, maar meestal wordt in de volksmond de 2e categorie bedoelt, en dan nog niet zozeer omdat de ouders tekort schieten, maar meer omdat de beste stuurlui aan wal staan en de meeste koeien vergeten zijn dat ze ooit kalf geweest zijn.......

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 09:24

Pellie"]
[quote="Sizzy"][quote="runningkawa schreef:
Je haalt me de woorden uit de mond jippie Lachen


En de mijne ook, probleempaarden 'bestaan' niet
[/quote]


en zo heb je zeker ook geen probleemkinderen?
[/quote]
ook niet zoveel als dat er gezegd word. Dat zijn er in mijn ogen ook maar echt een paar.
Veel probleem kinderen komen ook uit probleem gezinnen, toeval?

Ingeh

Berichten: 112
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 12:35

Ja ik rijd dus op een manege, ik vind dat ik hier niet zo goed in mee kan praten, want ja, ik zal toch nooit echt een paard kunnen helpen ofzo, dat vind ik heel erg jammer. Maar ik vind het ook wel leuk om op de manege op wat snellere en ook fellere paardjes te zitten. Maarja, we hebben dus zo'n pony die eigenlijk nog heel jong is en nog heel veel moet leren, dan doen ze het dus ook zo slim: Laten er meteen iedere beginner op rijden die maar wil. Ja, maar zo werkt het dus niet. Zo verpest je dat hele beessie al op z'n 4e jaar!

Update [L]!!
You never miss a good thing till it leaves you Parmando Rest In Peace
Een vriend en een kampgenoot..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 12:36

probleem kinderen is voor al tegenwoordig een veel besproken punt. De maatschapij zorgt in groote lijnen voor probleem kinderen. Ze kennen geen dicipline meer.
Vroeger waren ze er ook maar minder en tja ook vaker in probleem gezinnen.
Tuurlijk worden er ook wel eens paarden met een kronkel in hun hoofd geboren, maar dat gebeurt maar zelde. Problemen worden veel al gecreerd door mensen zonder geduld of gebrek aan concequent zijn.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:07

Probleempaarden bestaan niet, wel paarden die een trauma over hebben gehouden aan hun verleden.

Neem nou mijn Jamey, de achtergrond weet ik niet, maar zeker de helft heb ik al kunnen raden aan de dikke striemen achter haar oren en op haar schouderbladen. Toen ik Jamey net had kon ik niet normaal op haar rijden, niet haar uit stal halen en vooral niet met haar lopen. Ze is van alles wat beweegt bang, zwepen maken haar angstig en je moest je hand alleen maar omhoog doen of ze dacht dat ze een klap kreeg. Jamey heeft een manie voor mannen en was erg onzeker.

Inmiddels zijn we zes maanden verder, en nog steeds niet alles is over... Maar zeker toch wel het grootste gedeelte. Alhoewel de enigste personen die ze vertrouwd zijn mijn moeder en ik. Het waren vrij zware tijden, en ik wou er vaak mee stoppen. Maar me omgeving heeft me er gelukkig in gesteund om door te zetten met Jamey. Veel privélessen, en nu nog steeds. En steeds maar leren en begrijpen. Als jamey iets eng vind, moet ik gaan denken waarom ze dat zo eng vind. Meestal verstopt ze zich dan achter haar kleine baasje... Ik probeer haar constant te begrijpen, en veel liefde te geven, maar ook consequent te zijn. Maar het is absoluut geen sport voor me om mishandelde paarden te kopen. Ik zal het nooit geen tweede keer doen.

Groetjes, Shalane


Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:58

Ik treed in herhaling, maar ook ik geloof niet in probleempaarden. Maar dat even terzijde.
Ik wil je namelijk waarschuwen dat je je beseft wat je je op je hals haalt als je besluit een 'probleempaard' te kopen. Ik heb mij namelijk ook jarenlang bezig gehouden met o.a. mishandelde paarden, en het is verre van eenvoudig. Je moet heel goed weten waar je mee bezig bent, verstand hebben van het gedrag en ontzettend veel geduld hebben. Je hebt namelijk te maken met paarden met gedragsstoornissen in verschillende gradaties. Ik ken mensen die (net als jij) ook zo'n paard wilde, met dezelfde argumenten die jij hebt. Ik heb ze gevraagd of ze wisten wat er allemaal bij kwam kijken, maar dat wisten ze wel en dat realiseerde ze zich ook. En tóch bleek dat deze mensen zich ernstig vergist hadden. Gedrag krijg je er lang niet altijd helemaal uit, en soms duurt het jaren voordat je enige verbetering ziet. Daar moet je tegen kunnen.
Maar als ik tijd over had zou ik nog steeds zulke paardjes halen. Ik vind het prachtig om te doen, het is een leerschool voor mijzelf om steeds meer te ontdekken over aanpak en gedrag.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 16:27

Probleem paard op of neer... Ik denk dat je elk paard nog kan verbeteren en je met elk paard nog meer vorderingen kan maken. Volgens mij kan je van een paard nooit zeggen 'dit is af' of 'hier kan noch ik, noch het paard nog iets van bijleren'. Een paard 'onderhouden' vergt ook grote moeite.

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-02 19:25

Mirte schreef:
Ik treed in herhaling, maar ook ik geloof niet in probleempaarden. Maar dat even terzijde.
Ik wil je namelijk waarschuwen dat je je beseft wat je je op je hals haalt als je besluit een 'probleempaard' te kopen. Ik heb mij namelijk ook jarenlang bezig gehouden met o.a. mishandelde paarden, en het is verre van eenvoudig. Je moet heel goed weten waar je mee bezig bent, verstand hebben van het gedrag en ontzettend veel geduld hebben. Je hebt namelijk te maken met paarden met gedragsstoornissen in verschillende gradaties. Ik ken mensen die (net als jij) ook zo'n paard wilde, met dezelfde argumenten die jij hebt. Ik heb ze gevraagd of ze wisten wat er allemaal bij kwam kijken, maar dat wisten ze wel en dat realiseerde ze zich ook. En tóch bleek dat deze mensen zich ernstig vergist hadden. Gedrag krijg je er lang niet altijd helemaal uit, en soms duurt het jaren voordat je enige verbetering ziet. Daar moet je tegen kunnen.
Maar als ik tijd over had zou ik nog steeds zulke paardjes halen. Ik vind het prachtig om te doen, het is een leerschool voor mijzelf om steeds meer te ontdekken over aanpak en gedrag.


I know en heb er ook ervaring mee, we hebben hier op stal nu ook zo'n paard die echt gevaarlijk is, maar heb je haar vertrouwen.... Dan wil je niet weten hoe lief ze is! Lovers

Ps i know dat er geen probleem paarden bestaan, zo denk ik er nl ook over maar een ander woord schoot me zo even niet te binnen en jullie snappen wat ik bedoel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, lovelance, SemrushBot en 171 bezoekers