mest.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

mest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-02 10:00

Een vraagje,
Wat doen jullie met jullie mest.
Ergens anders heenbrengen?
Op laten halen?
Kun je het verkopen?

Of hebben jullie andere ideen of tips.

leef je droom, droom niet je leven.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 10:22

Wij verspreiden het 1x per jaar over ons eigen land.
Een kennis van ons heeft zijn weilandje langs de weg liggen en de mestbak langs de weg gemaakt met een apart hek er omheen.
Aan dit hek eeft hij een bordje hangen "gratis mest meenemen" en de bak is altijd nagenoeg leeg.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 10:32

Ik ken het probleem. Ik heb in het verleden de mest ook over het weiland(je) uitgereden, maar ik merkte dat ik er extra veel onkruid voor terugkreeg (ook de giftige soorten). Ook heb je meer kans op een wormeninfectie. Dus daar ben ik mee gestopt.
Nu gaat het voornamelijk over de tuin en als er ruimte is in de gemeentekliko gaat het daar in. Haha!


parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 10:56

wij gooien het ook gewoon over he land .
groeit het ook lekker van.
maar natuurlijk niet de paarden er gelijk op zetten Haha!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 11:13

Als je maar 1 paard of pony hebt kom je met de groene container ook een heel eind.

Nulla tenaci invia est via

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 11:45

Wij verspreiden het ook over het land, of anders op laten halen.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 11:49

Ik hoef gelukkig geen mesthoop op mijn eigen land te maken. Ik heb hele lieve buren met een hectare land waar ieder jaar mais op staat. Nu heb ik daar een mesthoop in een hoek gemaakt (ja hoor, 1 met ondoordringbare bodem) en dat gebruik ik als de mais aan het groeien is. Zodra de mais eraf is spreid ik het over het land uit en in de winter gooi ik het zo op het land. Ik maak dan een hele grote cirkel, want dan kun je ook nog rijden als het vriest, dit omdat de plaatsen waar mest ligt broeien en de grond daar niet bevriest!! (misschien een tip voor andere Bokkers)

Toos paardloos

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-02 13:10

Officieel mag je niet zomaar mest verspreiden over weiland! Het mag alleen opgebracht worden op bouwland, waar het dan ondergewerkt moet worden! Helemaal precies weet ik de regelgeving ook niet, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan de verwerking van mest!
Bij ons wordt de mest 1 keer per 14 dagen opgehaald, daarvoor moeten we betalen (iets van 50 euro per maand). De tijd dat ze voor paardenmest betaalden is allang voorbij Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:15

fabienne schreef:
Officieel mag je niet zomaar mest verspreiden over weiland! Het mag alleen opgebracht worden op bouwland, waar het dan ondergewerkt moet worden! Helemaal precies weet ik de regelgeving ook niet, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan de verwerking van mest!
Bij ons wordt de mest 1 keer per 14 dagen opgehaald, daarvoor moeten we betalen (iets van 50 euro per maand). De tijd dat ze voor paardenmest betaalden is allang voorbij Haha!


Ik weet het, maar dit wordt ook ondergewerkt… Oké, dat gebeurt pas weer als er nieuwe maïs op komt, zo in april of mei, maar dat maakt niet uit. Haha! Haha! Ondertussen blijft het toch een goede bodem om op te trainen. Vanaf de weg kan niemand zien dat daar mest op ligt, omdat er een natuurlijke dijk omheen ligt.

Toos paardloos

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:20

De eigenaars van mijn bijrijdpaarden hebben een mestkuil, en tweemaal per jaar wordt deze geleegd door een bedrijf. Ze hebben drie paarden, en deze manier bevalt hen prima. Als de paarden overdag op het land gestaan hebben, wordt ook die mest eraf gehaald en in de mestkuil geleegd.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:23

Ik strooide vorig jaar mijn mest over het land, en dit vorjaar, tot mijn grote spijt, beide dames echt belachelijk onder de wormen. Resultaat; land besmet en voorlopig dus zomerdags elke maand ontwormen. Doe ik dus nooit, nooit weer!

In het voorjaar bordje langs de weg, advertentie op marktplaats, advertentie bij de locale super met "" goede tuinmest, gratis af te halen"" helpt echt. Ik was dit voorjaar de hele 8 kuub kwijt. (nb, ik verpakte het in de zakken waarmee het stroooisel was aangeleverd, ik woon in zo''n diftar-gemeente, dus 2 vliegen in 1 klap Sigaar )

In het najaar heb ik het toch maar commercieel laten ophalen. Een container gehuurd bij HMR te Tolbert, 6 kuub afvoeren voor 131 euro. Een heel geklooi, want we moesten zelf de mest in de container doen. Bleh.
Ik heb ongeveer 20 kuub op jaarbasis aan mest, van 2 paarden. maar een echte oplossing, die heb ik nog niet gevonden....lees dit topic dan ok met buitengewoon hoge interesse!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 15:58

Citaat:
Ik heb ongeveer 20 kuub op jaarbasis aan mest, van 2 paarden

Oeps, leek me erg veel. Maar ik heb even zitten rekenen. Ik heb 2 kliko's (á 250 ltr??) die wekelijks geleegd worden. Hierin kan ik elke week de natte zooi kwijt die uit de 2 stallen komt + ong. 3 dagen aan mest (afhankelijk of het de groene of de bruine klikoweek is Haha! )
De rest van de drollen gaat op de mesthoop. Ik heb 2 bakken: 1 van 1,5 m3 en 1 van 2 m3. Als de ene haast vol is, wordt de andere alvast over de tuin verspreid (zwaar werk, dus daar doe ik ong 2 weken over Verdrietig ). Met één mestbak doe ik ong 6/8 mnd voor hij helemaal vol is (klinkt aardig in). Dus 250x2(500)x52=26.000 ltr Verward voor de Gemeente en 1,5/2 m3 voor de tuin. Toch iid aardig veel. Maar goed dat ik alles niet op één hoop hoef te gooien.
Dees: kun je geen oude containerbak kopen en neerzetten. Als hij vol is laten legen door een 'grijper'wagen. Misschien goedkoper en het scheelt in één keer de bak vol moeten gooien Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 20:07

Als je genoeg grond hebt kun je het over je tuin uitscheppen in het najaar. Stalmest moet geloof ik minimaal een half jaar tot een jaar ligggen om helemaal kapot te broeien. Dan pas is het compost en veilig uit te rijden. Volgens mij mag je vaste mest wel uitrijden in bepaalde jaargetijden... Voor gier gelden veel strengere regels.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-02 21:04

Bij mij is het pure mest, dus geen stro of zaagsel (urine). Dus gaat het ook niet broeien. Het is na 14 dagen al geschikt om over de tuin te doen. Composteren doet het daar wel Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 09:59

Ik voer het hele zootje naar de groencontainer, wij hebben pas gebouwd, en zijn nog steeds aan het klussen, en de lege zakken van zand komen hierbij supergoed tepas! Ik heb gelukkig nette ponies, één mesthoekje bij de mams, en bij het veulen 3 ... (op de wei dan).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, XXleonieXX en 134 bezoekers