mennen versus rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:44

jantina schreef:

Even als laatste opmerking nog: ik denk dat mennen al wel heeeeeel lang bekend is. Net niet zo lang als onder de man denk ik, aangezien het paard waarschijnlijk eerder "uitgevonden" was dan het wiel.
Maar werd er niet sinds jaar en dag gemend? In de historie?


Dat is niet wat ik bedoel jantina Haha!
Tuurlijk gebruikte men het vroeger! Het was een vervoersmiddel, ze moesten wel! Ook een paard was dat.
Nu is een paard geen vervoersmiddel meer maar een hobby.
En mennen ook, alleen nog veel en veel minder bekend dan rijden.

Dat bedoelde ik, ik bedoelde niet dat mennen later uitgevonden is dan rijden *LOL*

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 09:55

Is goed Sanderijn.
Paarden kunnen ook in blinde paniek wegsprinten als je gewoon aan het opzadelen bent en je bent nét toevallig met het hoofdstel bezig, kunnen plotseling gaan rollen, ook met een zadel op, maar nee, alleen voor de kar kan het schrikken of rare dingen doen, heb jij het idee.
Je moet niet denken dat, als ik bezig ben, ik alles op z'n jan-boeren-fluitjes doe. Ik hou altijd mijn paard in de gaten, lichaamstaal verraad alles! Ik weet dat jij het karakter van mijn paard niet kent, anders zou je niet zo kort door de bocht reageren. En trouwens, al span je een paard met tien man in, als een paard weg dendert, houdt echt niemand hem tegen!
Zoveel mensen, zoveel manieren om iets te doen, iedereen zoekt voor hem/haar de beste manier uit hoe hij/zij met het paard omgaat, voor mij is dit de beste manier.
Het gaat er hier in dit topic over, of mennen geváárlijker is dan rijden onder de man, en daar ben ik het niet mee eens. Net zoveel risico's.
Mijn paard is op de weg rustiger en heeft meer vertrouwen als ze voor de kar staat, dan wanneer er een ruiter op zit. Maar ik heb haar dan ook professioneel voor de kar laten beleren, en daarna is ze ingereden.
Kan het niet zo zijn trouwens, dat wat het paard het eerste leert, daar het meeste rustig op reageert? (bedenk ik net...) Dus paarden die het eerst zijn ingereden, en later voor de kar staan, zijn 'nerveuzer' voor de kar, dan wanneer een paard eerst met een kar heeft leren lopen en dan pas ingereden wordt (nerveuzer onder de man)???

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 10:30

Alsof een paard in blinde paniek wel blijft staan als er een groom voor staat....

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:37

Ik vind het mennen alleen wel gevaarlijker dan het rijden alleen. Denk alleen al eens aan alle dingen om je heen... Als ik een kruising moet oversteken (waar geen uitzicht is door bomen en struiken) MOET ik wel een hulpkoetsier bij me hebben anders is het levensgevaarlijk om die weg over te steken (en ik moet wel als ik het bos in wil)
Ik vind het onverstandig om alleen met paard en kar de weg op te gaan...
Pinky_girl heeft het ook steeds over HAAR pony, maar het gaat toch ook over het algemeen. Mijn paard is hardstikke verkeers mak maar vind het af en toe gewoon leuk om eens even iets uit te halen... Ook als ik onder het zadel ga rijden heb ik vaak iemand bij me die mee fiets en ik vertel altijd waar ik heen ga (als ik alleen ga) zodat ze ouders ofzo weten hoelang ik ongeveer weg ben en ik heb altijd een telefoon bij me. Maar persoonlijk vind ik het verstandiger om als je gaat mennen een 2e persoon mee te nemen!

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 12:47

Het mennen is op zich niet gevaarlijker dan het rijden. Maar als er wat gebeurt zijn de ongelukken vaak veel groter.

Als er iets is gebeurd, zit het paard vaak verstikt in het tuig. Dan is het handig om er iemand bij te hebben. Met iemand erbij is veiliger, want als een paard moet stilstaan en er staat iemand bij het hoofd dan staan ze vaak rustiger. Natuurlijk zijn er vreselijk rustige paarden/ pony's die prima stil willen staan. Maar een paard kan altijd schrikken hoe mak het ook is.
Daarom is het verstandig om altijd iemand mee te nemen hoe braaf het paard ook is. En het is nog gezellig ook!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 21:52

Dolores schreef:
Is goed Sanderijn.
Paarden kunnen ook in blinde paniek wegsprinten als je gewoon aan het opzadelen bent en je bent nét toevallig met het hoofdstel bezig, kunnen plotseling gaan rollen, ook met een zadel op, maar nee, alleen voor de kar kan het schrikken of rare dingen doen, heb jij het idee.

ik heb niet het idee dat het bij paarden onder de man niet zo kunnen,tuurlijk niet,ik heb het over de gulden regel die in feite iedere koetsier hoort te kennen en dat is dus dat je je paard niet los hoort in te spannen maar of aan de muur staand of iemand die het paard vasthoud.
en 9 op de 10 paarden is altijd rustig met inspannen,maar dan nog kan je naar mijn mening dan niet je paard los laten staan omdat je denkt dat ie nooit een keer zou kunnen schrikken.mijn idee over met paarden omgaan in het algemeen is risico's vermijden,zo onder het zadel en zo in het tuig.




Je moet niet denken dat, als ik bezig ben, ik alles op z'n jan-boeren-fluitjes doe. Ik hou altijd mijn paard in de gaten, lichaamstaal verraad alles! Ik weet dat jij het karakter van mijn paard niet kent, anders zou je niet zo kort door de bocht reageren.

tuurlijk ken ik het karakter van jou paard niet
ik durf zelf met recht te zeggen dat ik met mijn pony een super vertrouwens band heb en dat zij ook altijd naar mij luisterd,maar dat wil nog niet zeggen dat ik daarom maar haar los inspan omdat zij en ik zo goed met elkaar kunnen,nee het blijft toch een paard en daarom houd ik die veiligheidsregels in acht!

En trouwens, al span je een paard met tien man in, als een paard weg dendert, houdt echt niemand hem tegen!

ja uh dat snap ik ook wel,maar dan kan je net zo goed maar helemaal niet met paarden aan de gang gaan als je daarover nadenkt,het gaat hier om vermijden van risico's en niet extra opzoeken van risisco's


Zoveel mensen, zoveel manieren om iets te doen, iedereen zoekt voor hem/haar de beste manier uit hoe hij/zij met het paard omgaat, voor mij is dit de beste manier.

moet je dan zelf weten


Het gaat er hier in dit topic over, of mennen geváárlijker is dan rijden onder de man, en daar ben ik het niet mee eens. Net zoveel risico's.
Mijn paard is op de weg rustiger en heeft meer vertrouwen als ze voor de kar staat, dan wanneer er een ruiter op zit. Maar ik heb haar dan ook professioneel voor de kar laten beleren, en daarna is ze ingereden.
Kan het niet zo zijn trouwens, dat wat het paard het eerste leert, daar het meeste rustig op reageert? (bedenk ik net...) Dus paarden die het eerst zijn ingereden, en later voor de kar staan, zijn 'nerveuzer' voor de kar, dan wanneer een paard eerst met een kar heeft leren lopen en dan pas ingereden wordt (nerveuzer onder de man)???

ik denk dat het aan de beleer-tijd en aan het karakter van het paard ligt.
mijn pony is ook proffesioneel beleerd en ik heb altijd heel goede begeleiding gehad met gevolg dat mijn pony volkomen vertrouwen in mij heeft.
mar misschien dat het ene paard in het tuig rustig is en als het onder de man is zijn karakter aangeeft dat het onrustiger is.ik weet niet of het eraan ligt of je het eerste beleerde zo goed uitkomt of juist niet,denk dat het een combi is van de manier waarop je paard beleerd is en welk karakter hij heeft.