Voorwaarts tijdens longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Voorwaarts tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 18:49

Verward Hoe krijg ik mijn paard goed voorwaarts tijdens het longeren.
Onder het zadel is hij wel goed voorwaarts. Kusje
Laatst bijgewerkt door nathalie1 op 25-09-02 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:50

gebruik je longerzweep

Amor Vincit Omnia

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 21:40

Daar reageert hij niet op.

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:54

nathalie1 schreef:
Daar reageert hij niet op.


Niet? geef em mij een dagje!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:54

dan mag je hem eens flink achter zn broek aanzitten. hij moet wel enigzins respect hebben voor die zweep.

Amor Vincit Omnia

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:18

Waldo reageert goed op het zgn 'schrikeffect' paar keer netjes vragen dmv zweep, geen reactie? Seconde wachten, met de ene hand pijlsnel de lijn inhalen met de ander een klets met de zweep vol op zn kont (zo raak als het maar kan zijn!) En oh oh ineens weet ie wel van doorlopen als ik het netjes vraag Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:48

Pipo"]
[quote="nathalie1 schreef:
Daar reageert hij niet op.


Niet? geef em mij een dagje!
[/quote]
Zo ken ik iemand die een extreem lui paard had wat echt niet vooruit te branden was, toen had ze een schroefje aan de zweep gedaan, vanaf die dag wastie goed voorwaarts.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 15:53

Laura schreef:
Waldo reageert goed op het zgn 'schrikeffect' paar keer netjes vragen dmv zweep, geen reactie? Seconde wachten, met de ene hand pijlsnel de lijn inhalen met de ander een klets met de zweep vol op zn kont (zo raak als het maar kan zijn!) En oh oh ineens weet ie wel van doorlopen als ik het netjes vraag Haha!


Ik lig in een deuk,sadist. Schijnheilig

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:12

steef wat bedoel je met schroefje op de zweep?
Mijn haffie is totaal niet vooruit te branden{is bijna 2 en een half}en ik wil hem toch gaan leren aan de longe en loswerken, maar ja ik ben kapot als ik bezig ben en hij staat er fris bij Knipoog
Dus tips zijn handig...

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:47

schroefje? nooit van gehoord. maar je mag hem best eens een pets op zijn kont verkopen hoor. een paard hoeft niet bang te zijn voor de zweep maar moet er wel respect voor hebben


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:50

In plaats van het schroefje, zie je ook wel mensen die een plastic zakje aan de zweep binden. Dat maakt wat meer lawaai en dan gaan ze meestal wel lopen.

Roosje87

Berichten: 427
Geregistreerd: 06-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 17:22

Bij mij reageren ze ook niet goed op de zweep. En een plastic zakje kan heel goed helpen *LOL* . Dat heb ik dus ook gedaan, maar je moet wel uitkijken! ALS er dan een x een zakje op de weg ligt, dan heb je een probleem.

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 17:45

Een plastic zakje helpt ook al niet.

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:50

Als hij onder het zadel wel goed voorwaarts is, lijkt dit mij een puur geval van een luie knol ( *LOL* no offence! *LOL* ) die geen respect voor die zweep heeft.

Reageert ie niet? Geef hem maar een pets hoor, als het goed is, reageert ie dan wel meteen.
En al-tijd concequent zijn. B)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 19:52

Wat trouwens ook goed werkt: veel schakelen met die gangen. Dus rústige draf (onder zijn tempo) en míddendraf (boven zijn tempo).
Houd hem alert, zet hem aan het werk.
Een beetje rondjes om je heen bungelen werkt voor hem ook niet echt motiverend. Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:16

Ik heb niets gezegd, als een paard niet voorwaarts is heeft et vaak een goede reden en meestal ligt et aan jezelf. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat paarden hier compleet inmekaar geslagen worden met een zweep met een schroefje eraan omdat die eigenaar het toevallig op bokt gelezen heeft.
Doe dus maar net of je het niet gelezen hebt en ga verder kijken WAAROM hij zo traag is.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 21:16

Ik zou idd zoals Anneke zegt, hem veel overgangen laten maken. Flair heeft ook weleens een luie dag en als ik haar dan veel laat schakelen word ze meer oplettend en reageerd ze dus beter. Verder zou ik niet gaan klooien met dingetjes aan de longeerzweep.

Verder vind ik een longeerzweep niet om mee te slaan, maar alleen om achter je paard te houden tijdens het longeren om je paard wat meer voorwaarts te laten gaan.

28-09-2007
Nothing compares too you...

nathalie1

Berichten: 186
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 21:27

Ik ben het met je ééns. Ik heb hem al een keer een harde klap verkocht maar het werkt niet echt. Ik zal die overgangen proberen.Thanks

Noah en Laika jullie zijn echt twee kanjers.
Mijn profiel is nu bijgewerkt met onze nieuwe aanwinst.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:03

flair schreef:
Verder vind ik een longeerzweep niet om mee te slaan, maar alleen om achter je paard te houden tijdens het longeren om je paard wat meer voorwaarts te laten gaan.
dat is die ook niet voor bedoeld, maar wel om op te reageren. als hij niet reageert, zoals het paard in kwestie, zal je er toch wat pittiger mee om moeten gaan. dat klinkt misschien onvriendelijk, maar beter (voor jou en voor hem) dan om aan blijven modderen, zoals nu. weten waar ie aan toe is, daar draait het om. niet lopen? tik. lopen? braaf.

Amor Vincit Omnia

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 22:06

Als een paard niet reageerd op de zweep, zorg ik ervoor dat ie er wel op reageerd, en dan ben ik niet zo heel diervriendelijk meer.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 07:43

juist... ik was in Amerika en daar waren ze het nieuwe 'voltigepaard' aan het longeren. Iedere keer knalgeluiden maken met de zweep, DRAAAAAAF roepen, erachteraan rennen, en het paard lachte zich een deuk en ging geen pasje harder. Ik zeg, mag ik het eens proberen? Dus ik neem de longeerzweep, paard stapt van mij weg, PATS. Goh, ineens kon ie draven...! Terug naar de stap, een overgang naar de draf vragen, geen reactie? KLETS! Nou, hij was voorwaarts zat ineens. Niet omdat ie bang was voor de zweep, maar omdat ie er nu meer respect voor had. Zelfde gaat dat met Iwaldo. ALs ik hem even geen stevige mep verkoop, sta ik een half uur te springen en te gillen en klappert ie nog niet eens met zn oren... Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:07

Tipje van mij heer haanstra (longeer goeroe): aan het eind van je zweep aan het lusje een lederen slag maken van ong 1,40m waar je hem gerust mee mag aantikken.
Verder is de houding van je zweep heel belangrijk, deze moet schuin omhoog richting kont wijzen bij aandrijven. Moet het paard terug in tempo dan laat je de punt naar de grond wijzen.
Niet te strak de longeerlijn vasthhouden, licht contact zonder druk en op de juiste manier bevestigen (door de binnenbitring, achter de neusriem en dan weer vastmaken aan de longeerlijn) van de longeerlijn zijn ook van wezenlijk belang.
Succes ermee!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:11

Ik heb 1 keer een paard een tik gegeven met een longeerzweep, overigens niet mijn eigen paard. Dat beest kwam dus altijd op je af rennen dus ik geef hem een lel en het touw van de longeerlijn kwam om zijn benen terecht, paard helemaal in paniek, en bovendien is dat gevaarlijk.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:28

Zelfde probleem met Omar (zou een goede zijn voor Haanstra) Hij reageert namelijk wel op de zweep maar als 'm te hard op jut (dan wordt hij moe) dan gaat hij in de lengte van de longeerlijn staan.
Ik longeer 'm nu met dubbele longe, dat gaat beter, maar niet perfect.

:evaw:

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 08:42

flair schreef:
...Dat beest kwam dus altijd op je af rennen dus ik geef hem een lel en het touw van de longeerlijn kwam om zijn benen terecht, paard helemaal in paniek, en bovendien is dat gevaarlijk.
niet helemaal van toepassing op het probleem waar hier hulp bij gevraagd wordt, lijkt mij.

Amor Vincit Omnia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaplaars en 8 bezoekers