wie rijd er met welk bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

wie rijd er met welk bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-02 13:09

hoi ik moet voor een werkstuk van 4 verschillende mensen die met 4 verschillende bitten rijden vragen waarom ze met dat bit rijden . En als het ff kan zon lang mogelijke uitleg alvast bedankt.


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-02 13:27

Doe eens zoekopdracht naar bitten in western, dan zul je al veel verhalen kunnen lezen.

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:57

Hoi! ik kan je daar nogal een heel verslag van doen, heb wat lopen zoeken met m'n bitten, rijd nu met een bosal, heb nu weinig tijd, pb je nog wel of kom later nog wel terug, alvast succes!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 21:59

Ik reed mijn merrie met een Myler, medium port wide met flat shanks (kijk maar op de site: http://www.toklat.com/myler/home.html )
Ik ben heel lang aan't zoeken geweest naar het juiste bit voor haar en uiteindelijk op deze uit gekomen en tot volle tevredenheid mag ik wel zeggen! Mijn jaarling ga ik straks zéker ook op een Myler rijden (een snaffeltje dan wel natuurlijk). Niet goedkoop, maar superkwaliteit, en - voor mij heel belangrijk - anatomish gevormd, waardoor prettig voor het paard.
Als je meer wilt weten, mail of PB me dan maar.
~Francis~

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

sanna
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-02-02
Woonplaats: dalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 19:59

hallo

je kunt veel beter zonder bit rijden bijvoorbeeld met een bosal of met een hoe heet dat ook al weer ben even de naam kwijt dat is veel vriendelijker.
eerst mischien een beetje eng want je denkt dat je niks kan doen met z,n ding maar dat valt wel mee.
veel geluk met je besluit.

groetjes sanna

opasia is the best pony of the world

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 20:13

ik rijd mijn tinker op het moment met een shank.een dubbelgebroken.
dit voor correctie. reed hem altijd op een snaffle maar meneer zet zijn nek en kop erop en dan heb ik niets meer.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-02 22:06

Jonge paarden rij ik meestal met een dubbelgebroken ring snaffle. Bij de Senior paarden rijd ik het liefst (uiteraard verschilt dat per paard) met een swivelshank lowport sweetiron bit.

Als je geintereseerd bent in het hoe en waarom, pb dan maar.

En Sanna, een bosal kan ook erg sterk inwerken hoor! Een "gewone" snaffle is echt vriendelijk!! Zoals als zo vaak door veel mensen gezegd en geschreven, het ligt niet aan de "optoming" maar aan de ruiter!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

sanna
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-02-02
Woonplaats: dalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:37

[ja ik weet dat dat heel sterk kan werken daarom moet je ook heel zacht zijn als je dit wil gebruiken maar je houd de mond van het paard wel soepel.
en als ik het mag vragen gebruik jij liever dat andere wat je schreef.

groetjes sanna




quote="jeddah"]Jonge paarden rij ik meestal met een dubbelgebroken ring snaffle. Bij de Senior paarden rijd ik het liefst (uiteraard verschilt dat per paard) met een swivelshank lowport sweetiron bit.

Als je geintereseerd bent in het hoe en waarom, pb dan maar.

En Sanna, een bosal kan ook erg sterk inwerken hoor! Een "gewone" snaffle is echt vriendelijk!! Zoals als zo vaak door veel mensen gezegd en geschreven, het ligt niet aan de "optoming" maar aan de ruiter!![/quote]

opasia is the best pony of the world

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 10:56

Dressuur rijd ik met een gewone water trens

En buiten ritjes en western met western scharen bit
Rijd dan altijd met losse teugel

Riccardo vind het scharen bit fijn! Dat merk je met in en uit doen!
Zijn voorkeur gaat daar naar uit.
Met het gewone bit moet ik meestal mijn vinger even tussen de lippen steken zodat hij zijn mond opened, bij het scharen bit hapt hij er al naar..En houd hij langer vast met uit doen..

Mon-nikky

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:01

Ik reed eerst met een snaffle met halve "cheeks", maar dat wou m'n merrie niet happen, het was steeds een gevecht. Ik heb nu zo'n mega-goedkoop westernstang'ske gekocht, en die vind ze wel lekker. Gezien de pony het belangrijkst is, en zij beter hapt op die dan op de snaffle was de keuze snel gemaakt.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 11:21

Ik gebruik een bustrens. Niet zo'n nieuwe lichtgewicht, maar een ouderwetse zware. Ik heb het idee dat dit bit rustiger in de mond ligt dan die lichtgewichtjes. Ik heb verder nooit andere bitten geprobeerd. Hij doet het er goed genoeg op.
Laatst bijgewerkt door eveline_B op 27-09-02 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-02 16:34

"Don't fix what isn't broke"
Als een paard het goed doet op wat je gebruikt, lekker zo laten!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

annvoe
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 12:37

Misschien heb je dit antwoord al van iemand gekregen, maar ik kon het zo snel niet vinden vandaar.

Naar mijn mening hoort het zo te zijn dat je wanneer je je paard aan het leren bent je een snaffle gebruikt met sweet iron erin. Tot zesjarige leeftijd van het paard kun je ook met een snaffle op twee handen starten. Pas wanneer je paard eraan toe is (en natuurlijk ook de ruiter) is het zaak om over te gaan op een hand en een Shank. Ik gebruik voor mijn merrie van 7 voor het gewone werk een snaffle-bit en wanneer ik de puntjes op de i wil zetten pak ik de shank (dit is een shank snaffle van greg darnell, geen correctional). Om haar mond gevoelig te houden rijd ik zo min mogelijk hiermee. Je moet echter wel op dit bit een wedstrijd kunnen rijden, dus moeten ze er wel tegen kunnen.

Eigenlijk geldt ditzelfde voor het gebruik van sporen. Als je paard nog aan het leren is zou ik geen spoor gebruiken maar je benen. Pas voor de laatste puntjes je spoor erbij pakken. Succes met je werkstuk


celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 17:41

hoi,
Ik rijd op een gewone snaffle maar iedereen zegt dat een bosal veel vriendelijker is maar met een bosal drukje je op de neus en achter de oren wordt het strak getrokken.

keep your head up

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 18:12

dat ligt eraan hoe je hem gebruikt celinde!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 20:28

celinde schreef:
hoi,
Ik rijd op een gewone snaffle maar iedereen zegt dat een bosal veel vriendelijker is maar met een bosal druk je op de neus en achter de oren wordt het strak getrokken.


Dat gebeurt met een shank ook door de hefboomwerking.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 14:24

jilleroo schreef:
dat ligt eraan hoe je hem gebruikt celinde!!

Da's waar...maar het betekend dus niet meteen dat een bosal vriendelijker is.

keep your head up

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 18:03

nee maar als je hem hetzelfde gebuikt als een bit (dus precies dezelfde houding van de handen etc..) dan kom je erop neer dat een bosal toch vriendelijk er is voor het paard. zeker voor de mond
en wat sugermiss zegt.
shanks geven ook druk achter de oren.
daar is niets mis mee mits je het niet misbruikt.
als jij rustige hande hebt en een bosal normaal gebruikt zijn ze zeker veel vriendelijker


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 18:42

jilleroo schreef:
als jij rustige hande hebt en een bosal normaal gebruikt zijn ze zeker veel vriendelijker


Vooropgesteld dat je bosal lekker dik is en niet zo'n vlijmscherpe dunne (tie-down pencilbosal).

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 20:04

ok, daar heb je dan wel weer gelijk in....

keep your head up

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-02 21:50

idd sugermiss.
heb zelf een hekel aan die dunnetjes.......
viva de lekker dikke bosals!!!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers