Eindelijk kan ik het vertellen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Eindelijk kan ik het vertellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 21:19

Nou, nou, dat heeft wat voeten in aarde gehad, vanaf half juli al bezig om te schakelen op isdn, en dus de ene helpdesk na de andere gebeld, en de ene monteur na de andere over de vloer gehad (lang leve de kpn), maar het lijkt erop dat mijn berichtje nu wel op bokt gaat verschijnen.

En net nu er zoveel gebeurd met mijn paardjes dat ik jullie wil vertellen. Heb het hele verhaal al minstens 3x uitgetypt en geprobeerd hier te plaatsen maar dan sloeg telkens mijn computer op tilt, nu hou ik het dus maar bij een korte opsomming

Mijn sunny heeft HYPP, uitslag 18 juli binnen gekregen N/H. Balen!!!!
Diverse koliekaanvallen blijken dus achteraf geen koliek maar HYPP-aanvallen te zijn geweest, en niet zo''n kleintjes ook (helemaal gestrekt tegen de vlakte). Frequentie van de aanvallen lijkt zich te verhogen, zijn allemaal recentelijk (laatste half jaar) gebeurd.
Met rechtsbijstand bezig of ze nog terug kan naar de vorige eigenaar.

Ondertussen wordt sunny steeds angstiger, nerveuzer, koppiger en soms ronduit gevaarlijk omdat ze helemaal doordramt en geen aandacht heeft voor wie of wat er voor haar voeten staat. Gestopt met inrijden door enorme bokpartij (echt kwaadaardig bokken om de ruiter kwijt te worden, zonder enige aanleiding of voortekenen, ......kramp gekregen?)

En ze is zo mooi aan het worden, eeuwig zonde, maar als het niet gaat lukken om haar terug te geven dan is denk ik de enigste optie de paardenslager. Ik vertrouw haar echt niet, fokken is ook geen optie meer, en een lief aaipaard voor de kinderboerderij is het ook niet meer. Iemand nog andere suggesties? Ik wil niet dat er iemand mee verongelukt (en vooral ik zelf niet)

En de AQHA maar schrijven dat een HYPP paard nog voor vele uren rijplezier kan zorgen, toch niet op mijn sunny.

Ondertussen kwam iemand hier de weg vragen naar de peachtree ranch omdat hij een westernpaardje wou kopen. We hebben een tijdje bij mijn paarden staan kletsen over westernrijden, komt hij twee weken later terug of ik mijn koffievosje Boy niet aan hem wil verkopen, want hij was helemaal weg van hem, (en de paarden op de peachtree waren veel te duur). Ik heb hem laten rijden, en later is hij nog een keer terug geweest om te rijden. Het klikte wel tussen die twee, dus heb ik geld gevraagd en........verkocht! Boy blijft nog even hier staan tot dat de nieuwe eigenaar de stal klaar heeft en dan mag hij in Belgie zijn jaren slijten met door het bos wandelen, en in de paddock dollen met een welsh B-pony met precies dezelfde kleur en aftekeningen als Boy (daar hield die man van).
Is weer eens wat anders dan advertenties zetten en tientallen mensen ontvangen en op je paard laten rijden om alleen maar te horen te krijgen wat er niet goed is aan je paard, want zo gaat het toch meestal als je een paard wil verkopen.

Mijn zadel hou ik nog, maar straks ben ik dus paardloos, ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn na 25 jaar.


VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:24

gossie wat jammer en vervelend zeg.
wens je sterkte toe.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:25

Heel veel sterkte

Euh,...?? Tsjah,...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:41

Jeetje, wat een verhaal! Huilen
In Amerika is er veel informatie over HYPP. Kaliumarm dieet, etc. Maar ja of het allemaal echt werkt, geen idee. Hangt ook van de vorm af en die van jouw heeft het goed te pakken. Er zijn paarden waarbij het bij een beetje struikelen blijft en dan is er natuurlijk niks aan de hand.
Sommige krijgen pas last op latere leeftijd...
Misschien, voordat je een besluit neemt, wat internet info op de Amerikaanse sites zoeken, AQHA raadplegen of andere slachtoffers vragen.
Veel succes en sterkte.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:49

Ik zou ook even proberen of het met dieet beter gaat.

En misschien schuif je de problemen met inrijden wel af op HYPP, terwijl het ook gewoon in haar character kan zitten. Ik weet niet hoe ver Impressive zit, maar afstammelingen van Impressive schijnen ook niet altijd even makkelijk te zijn.

En hoewel de tekenen duiden dat het HYPP is...nogmaals laten onderzoeken. Een fout positief resultaat dat je doet beslissen om het paard te laten gaan zou eeuwig zonde zijn....

En mocht hij echt H/N zijn: weer een voorbeeld van de AQHA die, omdat ze niet op tijd ingrijpen en positieve paarden nog steeds accepteren, een paardeleven op zijn geweten heeft.

The almighty dollar rules...and God Bless America!

Je suis Charlie.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 23:11

Jeetje Karin wat erg van Sunny! Ik weet gewoon niet wat ik zeggen moet. Wat moet het naar zijn voor je om zo'n mooi dier pijn te zien lijden.

Goh en dat je Boy hebt verkocht. Had ik het maar geweten dat je hem wilde verkopen, mijn zus is helemaal weg van hem. Dan had ie waarschijnlijk straks lekker door de drenthse bossen gesjouwt Knipoog

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 00:16

Cassidy schreef:
En hoewel de tekenen duiden dat het HYPP is...nogmaals laten onderzoeken. Een fout positief resultaat dat je doet beslissen om het paard te laten gaan zou eeuwig zonde zijn....

En mocht hij echt H/N zijn: weer een voorbeeld van de AQHA die, omdat ze niet op tijd ingrijpen en positieve paarden nog steeds accepteren, een paardeleven op zijn geweten heeft.

The almighty dollar rules...and God Bless America!


Ten eerste is het natuurlijk heel erg vervelend om een ziek paard te hebben, waardoor het ook komt.

Maar wat ik niet zo goed snap, waarom de schuld aan de AQHA geven??
Als fokker zijnde test je je paarden, en als je geen risico met HYPP wil nemen, dan fok je alleen met Impressive paarden die N/N zijn.

Als koper zijnde heb je ook de verantwoording zo'n paard te laten testen. (uiteraard indien je uberhaubt op de hoogte bent van HYPP).

Mocht het zo zijn dat het paard als N/N aan je verkocht is en dat blijkt later "vals" te zijn, dan kan je er zelf niets aan doen en is de verkoper/fokker aansprakelijk.

Er is op het gebied van HYPP ontzettend veel voor de paarden te doen, en veel leven ook mede daardoor een "normaal-gezond" leven.

Het paardje van Karin is in Europa gefokt, daar heeft de fokker voor gekozen, de AQHA verplicht niemand er mee te fokken.

Het paardje is in Europa gekocht, ook de keuze van de koper. (nogmaals, als de koper er niets van weet of de koop heeft gesloten met de toezegging dat het dier N/N is, dat treft hem geen "blaam")

Tuurlijk, money talks, bullshit walks, maar hier net zo als in de VS.

Dus, ja, God Bless America, voor de vrijheid om te kiezen of je er wel of niet mee fokt.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 06:47

En toch ben ik van mening dat de rasvereniging de dragers van HYPP uit de fok moet halen. Of hun nakomelingen niet registreren.
Er is maar één generatie nodig en deze erfelijke ziekte is verleden tijd.

Je suis Charlie.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:35

Hoewel ik het gebeurde heel erg vind, kan ik me wel vinden in het antwoord van Jeddah.
Een grote verantwoordelijkheid voor de fokker, maar helaas is geld blijkbaar belangrijker. Maar ook de koper (zeker als die bekend is op het Quarter-gebied) zal zelf het nodige moeten navragen. Als je ziet dat er ergens in de pedigree Impressive zit, weet je dat je voorzichtig moet zijn. Als dan ook de merrie geen HYPP test in de files heeft staan, des te meer.

Nu er steeds minder vaak in de naam (pedigree) terug te vinden is dat er Impressive inzit (a. omdat het al weer lang geleden is en b. omdat men niet wil laten blijken dat het er in zit) is het wellicht verstandig om alle paarden voor aankoop op HYPP te laten testen. Gezien de aankoopsom van een quarter

In Amerika wordt er nog steeds doorgefokt met HYPP N/H paarden omdat ze het o.a. in de halter zo leuk doen. Dus als je hier niet aan mee wilt doen door de koop van een paard, zul je zelf moeten testen.

Verder weet ik dat er veel verschijningsvormen zijn van Hypp en dat heel veel paarden een redelijk normaal leven kunnen leiden. Met bepaalde dieetaanpassingen kun je een hoop ellende voorkomen.
Ook in je training zul je er zeker rekening mee moeten houden. Eea natuurlijk sterk afhankelijk van de mate waarin HYPP aanwezig is.

Citaat:
Met rechtsbijstand bezig of ze nog terug kan naar de vorige eigenaar.

Ik begrijp dat je haar niet wilt houden, maar is dit een oplossing voor het paard Verward Waarschijnlijk wordt ze gewoon weer doorverkocht, desnoods zonder papier. En wie weet waar dat op uitdraaid Verward

Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta Verdrietig
Sterkte.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:07

Cassidy schreef:
En toch ben ik van mening dat de rasvereniging de dragers van HYPP uit de fok moet halen. Of hun nakomelingen niet registreren.
Er is maar één generatie nodig en deze erfelijke ziekte is verleden tijd.


Daar ben ik het ook mee eens. Je kunt als fokker je verantwoordelijkheid nemen, maar als rassenvereniging moet je dat zeker. De doelstelling van zo'n vereniging is toch een gezond ras en als zo duidelijk is dat een bepaalde voorvader deze ziekte heeft door kunnen geven, moeten daar maatregelen tegen genomen worden. Ze hebben dat toch ook met bepaalde kleuren gedaan? Ziektes, en zeker deze, lijken mij dan toch iets belangrijker.
Ik heb trouwens ook een Impressive merrie die HYPP N/N is getest. Daar heb ik vreselijk over in gezeten en ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:17

Carys schreef:
Ik heb trouwens ook een Impressive merrie die HYPP N/N is getest.

Same here Knipoog reden waarop ik zo op mijn zeepkist klim als ik het woord HYPP hoor.

Ook ik ben van mening dat N/H paarden 'gebanned' moeten worden, maar helaas regeert het grote geld. Dus zolang er op dat front niets gebeurd ligt de verantwoordelijkheid bij de koper.

Overigens is het probleem nu al de beroemde olievlek geworden Verdrietig , het zijn niet alleen de Quarters meer die zijn 'besmet'. Maar buiten de Paints en de Ap's ook al andere rassen en niet te vergeten de 'zonder-papieren' paarden.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

hypp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:14

Hoi,

K@rin; wat een naar verhaal zeg... Verdrietig

Maar idd.... ik zou het er niet gelijk bij laten zitten... ga eens op zoek naar wat de mogelijkheden zijn voor jouw Sunny (mits je haar eventueel wilt houden?)...

wie weet gaat het met zo'n dieet en bijvoorbeeld 'aangepaste' training (misschien meer free-style Verward ) wel goed.... you never know !

En wij hebben ook een merrie gehad met Impressive erin (en nee... was ook geen makkelijke tante, ze kunnen slecht tegen druk)
... ook mee gefokt en ook laten testen... gelukkig dan wel N/N.... maar net zoals Carys al schrijft; je zit echt wel ff in de stress....

Bij jouw paardje was het dus foute boel... he bah !

Ik vroeg me nog af; hoe oud is ze? (omdat je praat over inrijden e.d.)

Ik wens je in ieder geval de komende tijd veel wijsheid & sterkte toe ! Knipoog

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:55

Even tot de AQHA en HYPP, zie hiervoor regelboek 2002, blz. 49, regel 205 Gentic defects and undiserable traits, onder c.
Zoveel ik dacht gelzezen te hebben (sorry over dacht) in latere besluitvormingen, lijkt het erop dat de AQHA van plan is veulens die uit de bloedlijn van Impressive stammen en waarvan de ouders niet zijn getest bij de registratie dit vermerk mee te geven op het papier, pas als ze zijn getest krijg je een ander registratie certificaat.

Niet alleen een kaliumarm dieet maar ook het geven van diuretica is als een paard met HYPP aanvallen krijgt noodzakelijk. Zoals al eerder aangegeven is onder het hoofdstuk HYPP op internet ondertussen enorm veel te vinden. Een HYPP positief paard hoeft in principe niet altijd dergelijke aanvallen te krijgen.

Het is heel erg naar voor je, dat dit is gebeurd. Maar zou je misschien je paardje toch voor alle zekerheid eens laten testen op HYPP maar wel bij een lab dat die mogelijkheden heeft. Er zijn er namelijk niet zo heel veel. Bij de AQHA krijg je daar wel informatie over als je ze even e-mailt. Gaat sneller dan gewoon een brief schrijven. Dan zou je tevens precies na moeten laten gaan of de koliekverschijnselen nu wel of niet door HYPP komen.
Het lijkt me heel moeilijk vast te stellen, temeer daar men (DA's) hier in de EU nu niet al te veel ervaring heeft op dit gebied. Vraag een DA naar HYPP en in 9 van de 10 gevallen zal hij/zij niet weten waar je het over hebt.
Her karakter van een paard heeft niks met HYPP te maken lijkt me, maar meer met vererving en met opvoeding in de allerprilste jeugd.
Ik kan mensen, als ze een paardje gaan kopen ook niet genoeg op het hart drukken eens te kijken uit welke bloedlijnen het stamt om te zien of er eventueel een Impressive voorouder in voorkomt. Voor koop zou ik er op staan het paard dan te laten testen om jezelf juist deze ellende te besparen. Als echter beide ouderparen negatief zijn is de nakomeling ook negatief.

En ja, verbieden kan men niemand te fokken met deze paarden. Daar deze paardjes het inderdaad heel goed doen in de halter én het fokken een gok is van 50% als je fokt met een positief en een negatief paard, hebben veel mensen dit risico er bewust voor over.

Zolang er ook nog bewust met allerhande rassen door elkaar wordt gefokt omdat je dan weliswaar paardjes krijgt zonder papieren en dan zo lekker goedkoop, bijvoorbeeld een apploosa op een shet, een welsh met een paint, als het maar vlekken heeft, zullen dit soort praktijken doorgang vinden. Dit is een voorbeeld van de Nederlandse praktijken om maar geld te "maken".
Daar gaat het veel van die lui om en anders niet. Dus OOK hier!!!

Ik wens je veel sterkte met je sunny en ik hoop dat je de juiste weg kunt vinden en de juiste beslissingen kunt nemen voor jezelf én voor het paardje.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:19

Citaat:
Zoveel ik dacht gelzezen te hebben (sorry over dacht) in latere besluitvormingen, lijkt het erop dat de AQHA van plan is veulens die uit de bloedlijn van Impressive stammen en waarvan de ouders niet zijn getest bij de registratie dit vermerk mee te geven op het papier, pas als ze zijn getest krijg je een ander registratie certificaat.


Sinds een aantal jaren komt er op de registratiepapieren van veulens met een niet geteste Impressive-ouder met behoorlijk opvallende letters te staan dat dit paard een genetisch defect kan hebben. Dit zou voor elke koper een waarschuwing moeten zijn.
Als het veulen door een door AQHA gerelateerd lab. getest is (hairkit) wordt de uitlag vastgelegd in het dossier (en op internet). De eigenaar kán dan een nieuw papier aanvragen (hoeft niet en kost geld natuurlijk Haha! ) waarop de kreet verdwenen is en de uitslag vermeld staat.


In Nederland worden de HYPP-testen ook uitgevoerd door het Van Haeringma Lab. in Wageningen. Deze zijn niet AQHA-gerechtigd.
Persoonlijk zou ik bij een 2e test kiezen voor een bloedtest ipv haartest. Minder kans op 'vreemde materie' die de testresultaten kan beïnvoeden.

Citaat:
En ja, verbieden kan men niemand te fokken met deze paarden. Daar deze paardjes het inderdaad heel goed doen in de halter én het fokken een gok is van 50% als je fokt met een positief en een negatief paard, hebben veel mensen dit risico er bewust voor over.

Die kans is 25% bij 2 ouders waarvan er slechts één N/H is. En gezien die kans wordt er dus gewoon mee doorgefokt.
Sterker nog gezien de bedragen die in Amerika gewonnen worden in o.a. Halter zijn er kopers die niet anders willen dan een 'HYPP-kansrijk'paard. De kans op meer spieren is daardoor ook groter, dus meer kans op een titel die het nodige opbrengt.
Dat zo'n paard misschien geen lang leven heeft is van minder belang Huilen . Op mijn USA-forum lees ik regelmatig dat er in de showring (of de inrijbak) weer een dikbilpaard een 'fit' heeft gekregen.

Ondanks dat er heel veel weerstandtegen het fokken is, wil de AQHA er niet aan om het te verbieden.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:35

Heb je een second test laten uitvoeren?
Ik had een paard op het oog maar wilde haar laten testen voordat ik haar kocht. Bleek ze H/H te zijn en ik heb haar uiteraard niet gekocht.
De eigenaar heeft het paard daarna volledig links laten liggen en ze kwam de box niet meer uit. Misselijk
Iemand die medeleiden met haar had heeft haar heeft haar voor een zacht prijsje overgenomen en dan kon ze fijn bij haar in het land de rest van haar leven slijten Vingers aflikken
De vrouw heeft haar (gut feeling) nog een keer laten testen en toen was ze N/N Verward Verward
Zijn ze het helemaal gaan uitzoeken; bleek de eerste test te zijn verwisseld met een ander paard....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:37

Jeetje Karin, wat erg. Ik heb mijn paard destijds ook op Hypp laten testen, maar zij had gelukkig N/N. Ik heb toen ook best in spanning gezeten en het lijkt me echt vreselijk als je zo'n uitslag krijgt. Ik zou inderdaad ook nog een tweede test laten doen, want misschien heeft het bokken en de aandacht wel te maken met het inrijden en omdat ze nog zo jong is. Maar goed, dan zit je nog met de "koliek"aanvallen. Ik kan me herinneren van de vorige topic over Hypp dat er een aantal tips op stonden, wat je eventueel zou kunnen doen met voer etc.
Ontzettend veel sterkte!

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:10

Dank je SM je hebt beter gelezen dan ik. Ik heb wel de eerste publicaties gelezen van diegene die het genetisch defect heeft ontdekt. Het heeft jaren geduurd voordat de AQHA het accepteerde dat er iets goed "fout" zat en het heeft erg lang geduurd voordat er ook maar iets gedaan werd in die ricting. Het resulteerde dus alleen in de huidige regelgeving.
Daarbij is de vraag of de AQHA de mensen KAN verbieden om met H/H of N/H paarden te fokken. Ik bedoel of dat juridisch haalbaar is.
Het enige wat ze zouden kunnen doen is positieve paarden niet meer in het stamboek op te nemen en zodoende de weg naar de shows dicht te timmeren. Dan zou het wat sneller afgelopen zijn met de ellende.
Overigens ben ik ook in het gelukkige bezit van zo'n "dikbil" en ben er ook heel tevreden mee. Toen ik haar op mijn naam liet registreren en de uitslag van het lab meestuurde, ging er eerst een aangetekend schrijven naar de vorige eigenaar die onder dreiging van allerhande repressies moest verklaren, dat het paard ook daadwerkelijk het paard was wat hij had laten testen op HYPP, omdat het nog niet op haar certificaat was aangetekend. Was wel interessant, ik heb van de AQHA een kopie daarvan gekregen omdat daardoor de registratie iets langer dan gewoonlijk op zich liet wachten. Ik heb haar overigens niet opnieuw laten testen. Ik heb haar nu bijna 5 jaar, op dat ogenblik van koop was ze net drie, ze heeft op geen enkel moment ook maar enig teken van HYPP laten zien. Ik mag dus wel aannemen dat de test (bloedtest) inderdaad juist is verlopen. Mijn dame is een kleindochter van Mr. Impressive wiens vader uiteraard dé Impressive was. Misschien zou het eens een goed idee zijn door de resp. Ned. stamboekverenigingen wat meer aandacht aan te besteden en meer informatie hierover te verstrekken zodat dit bij meer mensen bekend wordt. Niet alleen wat het is maar ook hoe je een paard kunt behandelen die positief is en ziekteverschijselen heeft die die richting uitwijzen. Dit is natuurlijk niet alleen voor Quarters, maar ook voor Paints en Appaloosas. Omdat daar veel kruisingen met QH's voorkomen.
Maar je hebt gelijk, zolang er nog dik geld mee verdient kan worden, ziet de zaak er al heel anders uit, dan wordt het risico bewust gecalculeerd. Echter hier in de EU speelt dit niet op deze manier en je kunt het niet vergelijken met de US. Voor de allermeesten van ons is en blijft het een duur hobby en als je er dan, meestal door onwetendheid, mee geconfronteerd wordt is het erg triest.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:29

Ik heb voor de duidelijkheid "geen mening" over het wel of niet fokken met HYPP paarden.
Ik heb wel een mening wat betreft de keuze om ermee te fokken.

Ook denk ik als de AQHA het "verbieden" zou, het einde dan zoek is.
Dat zou betekenen dat APHA (Paint) zou kunnen verbieden twee overo's met elkaar te kruisen ivm Lethal-White. En dat de shetlander stamboek het zou kunnen verbieden met merries die maanexeem hebben te fokken. En dat het AVS het zou verbieden met paarden mer SCID te fokken, en het KWPN met OCD en ga zo maar door.

Zoals iemand anders al zei, niet ALLE veulens hebben het. Als er niet met HYPP N/H paarden gefokt had mogen worden dat had ik mijn lieve Coy niet gekend (ook een MR Impressive kleindochter, vader is Coy's Impressor, HYPP N/H).

En het "Grote-Voordeel" er is zoveel aan te doen!! Aan een shet met maanexeem is veel minder te doen, en ook erg zielig als ze alsmaar jeuk hebben en zichzelf open krabben!

Wat ik dus wil zeggen, het einde is zoek wanneer je geen keuze's meer mag maken. En een HYPP positief paard kan zeer zeker een lang en probleem vrij leven leiden, met de juiste verzorging. Dus als "men" daarvoor kiest, hebben ze in mijn mening dat recht.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:37

Zo is het maar net Jeddah!

Zoals in het begin van deze discussie al eens werd gezegd, ook de koper heeft de plicht na te gaan of het gekochte wel deugt. Misschien wat vervelend uitgedrukt, maar het is wel zo.

By the way, jouw Coy is N/N

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:43

karin ik vind het heel erg voor je.
heeeeeel veeeeel sterkte met alles.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:46

Smokey schreef:
Zo is het maar net Jeddah!

Zoals in het begin van deze discussie al eens werd gezegd, ook de koper heeft de plicht na te gaan of het gekochte wel deugt. Misschien wat vervelend uitgedrukt, maar het is wel zo.

By the way, jouw Coy is N/N


Thanks, en uiteraard weet ik dat Coy negatief is!! Haha!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 23:40

WOW WAT EEN REACTIES

Ik probeer hier even samenvattend wat antwoorden te geven. Ik heb sunny particulier in Belgie gekocht. Ik heb de papieren van de moeder gezien, maar aangezien deze merrie van voor 1-1-98 geboren was, stond er geen hypp waarschuwing op. Verder stond Impressive ook niet meer op het papier (5de generatie van de moeder).
De papieren van mijn sunny kwamen pas een jaar na aankoopdatum af, met een hypp waarschuwing, al die tijd had sunny gezond in de wei gelopen, lief cool quarter veulen, no problems, dus ik was met impressive in de zesde generatie niet zo bang voor een positief resultaat en heb dan ook niet meteen laten testen (stom!). Bovendien had sunny nog twee oudere broertje/zusje en daar hoorde ik ook niets verkeerds over.

Toen kreeg sunny begin dit jaar haar eerste koliek aanval, ik vond haar helemaal gestrekt stijf in de wei, DA erbij, omhoog gesleurd en daarna ging het snel weer beter. Kuilvoer kreeg de schuld (was goede kwaliteit droog voer dus ik vond het wel vreemd). Vanaf toen is sunny in karakter gaan veranderen, heel angstig, nerveus, drammerig. Puberteit kreeg de schuld en ik heb haar dus maar aan het werk gezet om er wat ''manieren'' in te krijgen. In maart nogmaals een koliek aanval, nu bleef ze enkele uren daarna nog stijf en stram, stond te grijnzen, DA gooide het op zandkoliek, ik een maand lang sla-olie door het voer gegeven, mestballen gecontroleerd op zand, was niets apart.
Ondertussen was er echt niets van het coole veulen over, veel steigeren aan de hand, wegspringen bij alles wat ze zag. In mei toch maar begonnen met zadelmak maken en opstijgen. In juli (ik was de stal aan het verbouwen) weer stijf in de wei, we konden haar niet overeind krijgen, voor wel, maar achterhand wou in eerste instantie niet mee omhoog. Weer werd het op koliek gegooid, nu advies permanent zemelen en sla-olie door het voer, want ze was toch wel gevoelig op de darmen. Een week later haal ik haar uit de wei, stram, waggelend, beetje warm. Op stal wil ze wel meteen eten (heb ik afgepakt), DA gebeld die kon pas een uur later komen. Ondertussen stond ze te rieren over haar hele lijf en kreeg ze ter hoogte van de aansingelplaats een dikke harde onregelmatige bult. Toen de DA kwam was ze weer normaal, toch weer koliekachtig volgens hem. Maar toen geloofde ik het niet, dit was geen koliek wat ik gezien had. De volgende dag kwam de brief met de uitslag van de DNA test N/H en toen ben ik in versneld tempo me in gaan lezen over HYPP en viel alles op zijn plek. Ik twijfel geen moment aan de uitslag, de verschijnselen passen allemaal in het HYPP beeld. De diagnose koliek was al telkens zo onwaarschijnlijk in mijn ogen, ze kreeg alleen biologisch voer, goed hooi en weidegang, altijd zelfde tijdstip en zelfde hoeveelheid en de rest van de paarden had nooit koliek. Haar voer was al die tijd al behoorlijk kaliumarm dus daar kan ze de aanvallen niet echt van gekregen hebben, wel van stress (heel duidelijk in reactie op de verbouwing van de stal).
Haar karakter was tot begin dit jaar voorbeeldig, nu heb ik echt schrik van haar. Mijn trainster heb ik al een keer naar de EHBO kunnen brengen, vorige week is sunny al bokkend en steigerend losgetrokken en in volle galop de weg opgerend. Ik kan haar niet aan, en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het echt een karakterprobleem is. Het beest is gewoon doodsbang door al die onverklaarbare dingen die er in haar lijf gebeuren. Dat kwam ook al uit een biotensor test (in mei of zo) maar toen gooiden we het op angst vanwege de pijn van de koliekaanvallen. Moet ik er dan maar een kinketting en een zweep bijpakken om mijn gezag te laten gelden, wordt ze alleen nog maar angstiger. Van die kinketting gaat ze meteen op haar achterbenen staan. Ik ben echt bang dat ik met haar verongeluk en ik denk er nog niet eens over om er op te gaan zitten. Mijn DA geeft toe nog nooit eerder met HYPP kennisgemaakt te hebben, heeft zich ook ingelezen, en is ook voor 99% zeker dat het hypp-aanvallen geweest zijn. Hij zegt dat ik van haar af moet zien te komen, want wat de AQHA ook schrijft, die aanvallen kunnen elk moment komen, dus ook als je erop zit.

Wat betreft terug naar de vorige eigenaar en dat ze dan naamloos in de handel terecht komt.....dat hoop ik te hebben voorkomen door haar meteen te laten chippen en bij de NHS heel duidelijk de vermelding HYPP N/H in het register op te laten nemen, en dit ook bij de vorige eigenaar bekend te hebben gemaakt.

Over de AQHA:
Ik vind dat ze te weinig preventief doen. Sunny heeft een hypp waarschuwing op haar papieren gekregen, en nu op internet dus ook de uitslag N/H, maar haar moeder, die dus automatisch ook N/H moet zijn geweest staat nog steeds zonder uitslag of zelfs maar waarschuwing op internet. De moeder staat nu zelfs te koop als fokmerrie, geen mens die uit haar papieren of internetgegevens op kan maken dat ze HYPP heeft.
Waarom geen openbare lijst op internet met alle positief geteste paardenamen erin. Hoeveel mensen weten dat Ima Cool Skip positief is? Iedereen weet dat het een bekende naam is, dat wist ik ook. Toch heeft deze hengst HYPP doorgegeven aan de moeder van mijn Sunny.
Mijn sunny is bij de aanvraag van haar papieren genetisch getest op ouderschap. Waarom niet standaard meteen een HYPP test met diezelfde haarmonsters bij alle veulens die van Impressive afstammen en er nog geen N/N voorkomt in de voorouders. Of als dat te duur is voor de AQHA zelf, waarom niet een verplichte HYPP test voor veulens die afstammen van Impressive en zolang dat niet gedaan is geen stamboekpapier afgeven. Dan dwing je eigenaren om terughoudend te zijn of toch in ieder geval na te denken over het fokken met een risicovol paard.

Bij de paints is het nog erger, daar komen niet eens waarschuwingen op de papieren voor.

En verder is het percentage kans op een positieve hypp nakomeling van 1 N/H paard met een N/N paard geen 25% maar 50%. Wel een erg grote gok dus.

En het geven van een diuretica (plaspil) als remedie tegen hypp aanvallen (meer plassen is meer kansen om het kalium af te voeren) is waarschijnlijk wel een hulpmiddel, maar tegelijk is het ook (mits het paard daartoe uberhaupt nog in staat was) het einde van je kansen om AQHA wedstrijden te rijden, want het staan als een verboden middel op de lijst (geen water geven, plaspil erin en je hebt een erg rustig uitgedroogd paard voor de pleasure)

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 08:34

K@rin, ik ben het 100% met je eens dat er wel het een en ander kan veranderen, wat betreft het "waarschuwen" van mensen.

Want, inderdaad, als Impressive niet meer op papier staat, is het best moeilijk. Hoe weet je of het er wel/niet achter zit??

Overigens als ik zo lees hoe haar gedrag is veranderd komt dat erg overeen met een merrie die ik gereden heb, en ook die was HYPP N/H, en levensgevaarlijk.

Ik wens je in elk geval heel veel sterkte met haar.
Ben je van plan haar te houden? Met speciaal dieet enz?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:11

Citaat:
En verder is het percentage kans op een positieve hypp nakomeling van 1 N/H paard met een N/N paard geen 25% maar 50%. Wel een erg grote gok dus
.
Misschien is mijn rekenwijze fout, maar ik zie het als volgt:
Een veulen = 100% en bestaat uit 2 genenparen (één van de vader en één van de moeder) . De ouders bestaan ook elk uit 2 genenparen, dus beide ouders hebben 4 genenparen = dus 25% (4x25 = 100%). Het veulen krijgt van de vader 1 gen = 50% (vader is N/N dus 100% hyppvrij), van de moeder ook 50% (waarvan 50% kans op het hyppgen). 100+50 = 150:2=75% kans op hyppvrij; dus 25% op het HYPP-gen.
Bij een ouder die H/H is ligt dit dus anders en zal het veulen altijd N/H zijn. Als beide ouders N/H zijn is de kans 50% op N/H.

Het verbaast me dat de AQHA zo lang over haar papieren heeft gedaan. Was ze al geregistreerd toen je haar kocht of moest dit nog gebeuren Verward In het eerste geval zou die kreet dan al op het papier moeten hebben gestaan (gezien haar geboortedatum).

Citaat:
Mijn sunny is bij de aanvraag van haar papieren genetisch getest op ouderschap

Bedoel je Parentage Verified of de standaard veulenregistratietest. Bij de 2e worden automtisch HYPP-testen gedaan als het veulen een niet geteste of N/H-Impressive-ouder heeft.

Citaat:
Waarom geen openbare lijst op internet met alle positief geteste paardenamen erin

Paarden die via de AQHA-getest zijn worden alszodanig bekend gemaakt op papier (als de eigenaar een nieuw papier aanvraagt), maar zeker op Internet in de files. Testen die buiten de AQHA omgaan verdwijnen vaak in de prullebak als er N/H of H/H opstaat.

Dat je haar hebt laten chippen en haar N/H gegevens bij het NHS bekend is is een goede zaak. Ik vraag me alleen af hoeveel paardenkopers bekend zijn met dit gegeven.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-09-02 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt


VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:16

Citaat:
Dat je haar hebt laten chippen en haar N/H gegevens bij het NHS bekend is is een goede zaak. Ik vraag me alleen af hoeveel paardenkopers bekend zijn met dit gegeven.


volgens mij is dat heel onbekend als je het mij vraagt......


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers