Achterwaarts leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Achterwaarts leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 08:45

Ik rijd met Duvel nu L1 en dat gaat goed, 3 wp uit 4 proeven. Wat betreft de L2, met doorzitten kan ik ook alle oefeningen en het 10 meter wijken is ook geen probleem, alleen wat we nog niet goed kunnen is achterwaarts. Dat is dan ook eenbelangrijk aandachtspunt in mijn lessen. Het probleem is, dat hij zijn achterbenen niet wil verzetten. Voor wil hij best mooie grote passen maken, maar achter niet, met als gevolg dat hij een beetje om zijn achterhand gaat heendraaien en schots en scheef gaat. In het begin zette hij zich echt gewoon helemaal vast alsie achteruit moet. Toen was er een periode dat wanneer mijn instructrice erbij staat, hij wel schoorvoetend een stukje naar achter ging, maar dat was dan heel slepend en hooguit 2 passen. Ging mijn instructrice aan de andere kant van de bak staan, dan ging hij gewoon niet achteruit, maar zette zich gewoon helemaal vast. Nu wil hij vaak al wel een paar passen maken, maar wel met een weggedrukte rug en ik kan nog steeds niet het aantal bepalen. Hij doet er meestal drie en meer hoef ik niet te proberen.
Volgens mijn instructrice is het een kwestie van vertrouwen, omdat hij weet dat er tussen zijn voor- en achterbenen niets zit, wil hij zijn voorbenen wel verzetten en omdat hij niet kan zien of er niks engs achter zijn achterbenen zit. Daarom wilde hij het op een gegeven moment wel als zij er naast stond, want dan 'geloofde hij haar' dat er niks engs achter zijn achterbenen zit.
Nu vraag ik me af, wat ik nog meer kan doen om ermee te oefenen.
Hebben jullie nog tips?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:14

Ik zou het oefenen aan de leidkoord tikken op de borst, en heel erg belonen als het goed gaat, dan aan de lange lijnen, dan sta je achter hem. Als dat fijn gaat, erop, met de lange lijnen die iemand anders hanteerd dan, en blijven oefenen, wel héél erg loven en prijzen als het goed gaat, en vertrouwen opbouwen. Eens alles goed gaat terug los gaan werken. Zo bouw je goed vertrouwen op en leer je hem door de lange lijnen mooi recht achteruit stappen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:36

Om goed achterwaarts te rijden moet hij eerst onvoorwaardelijk voorwaarts zijn... controleer dat eerst!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 20:12

Ik ben idd al gewoon aan het halster ook met hem aan het oefenen om achterwaarts te gaan. En dan doet hij het nu al best wel goed.
Voorwaarts is meestal gewoon goed. Want als ik hem niet lekker voorwaarts kan rijden, stop ik niet voordat dat wel lukt en ga ik me zeker niet aan oefeningen wagen, die als hij wel helemaal braaf aan de hulpen staat ook al niet zo heel goed uitgevoerd krijgt.
Maar iig vast bedankt voor de tips. Nog meer mensen ideeën?

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 21:22

Imo is achterwaarts gaan vnl. een kwestie van vertrouwen.
Mijn paarden heb ik het altijd aan de hand geleerd.
Door een duidelijk commando te geven ("trug" ligt erg voor de hand en ligt goed in het gehoor) en evt. een duwtje tegen de borst begrijpen de paarden al vrij snel wat de bedoeling is.
Als dit goed lukt, dan kun je ook onder het zadel dit commando geven, met een overduidelijke beenhulp.
Dan is de volgende stap om alleen de beenhulp te geven, meestal pikt een paard dit vrij snel op !
Veel succes met oefenen !

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 08:25

had met baily ook zo'n probeem.
ga aan de hand ook oefenen en zeg steeds een commando als ie achteruit moet. (bijv, back-up, terug, achteruit etc.) houd dit commando aan
dan ga je het ook op je paard oefenen als je paard het aan de hand al doet als je het commando zegt.
zeg je op p je paard het commando en vraag je hem achteruit
als ie keurig 1 pas doet ga je voorwaarts en doe je het later nog eens.
wat oook wel eens wil helpen als je paard niet achterwaarts wil omdat ie het eng vind is tussen 2 balken op de grond achterwaarts gaan...
suc66


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:16

Ik heb van de week een geweldig trucje geleerd van mijn springinstructeur. Je hebt er 3 balken, 4 staanders en een helper bij nodig.

je bouwt een oxer, zo breed dat je er makkelijk tussendoor kunt stappen. Aan een kant van de oxer leg je de balken een paar gaten hoger zodat ze dus schuin lopen.
Je stapt er een paar keer ontspannen tussendoor, daarna sta je een keer stil tussen de oxer en stap je weer aan.
Dan legt je helper de derde balk aan de hoge kant op de twee andere neer, en houdt die vast.
Je stapt weer de oxer in en houdt halt.
Dan geef je de hulpen voor het achterwaarts overduidelijk en als hij dan niet reageert laat je helper het balkje rustig naar beneden rollen. Zeer waarschijnlijk gaat hij dan wel achterwaarts Haha! en je blijft rustig de hulpen geven.
Halthouden, balkje terug rollen en weer de oxer in stappen. Op dezlfde manier en nu iets eerder ophouden met de balk rollen en toch nog een pasje terug laten doen.

Dit zo een paar keer doen de 1e keer, stoppen en uitgebreid belonen als hij op jouw hulpen een klein beetje terug gaat.

Bij Raimaer werkte het geweldig! Je gebruikt nl een gecontroleerde natuurlijke reactie van het paard (vluchten) om hem iets aan te leren, de balken zorgen ervoor dat hij recht blijft. Ontspanning en vertrouwen zijn natuurlijk essentiele, als hij hiervan over zijn toeren raakt is het minder aan te raden. Succes ermee, en laat eens weten hoe het gaat.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:11

heeej die kende ik nog niet!!!!
niet slecht bedacht vind ik!!!!!


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 10:13

Bedankt voor alle tips tot nu toe. Ik zal eens overleggen met mijn instructrice over die balken-truc, want dan kan zij me er misschien wel mee helpen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 17:10

mijn pony kon eerst geen achterwaards, hij kan het nu wel, alleen elke keer gaattie met zn hoofd lopen schudden enzo en hij sleept zn benen naar achteren zo maar zeggen, tis niet helemaal off-topic maar goed...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:51

Lielle schreef:
Ik heb van de week een geweldig trucje geleerd van mijn springinstructeur. Je hebt er 3 balken, 4 staanders en een helper bij nodig.

je bouwt een oxer, zo breed dat je er makkelijk tussendoor kunt stappen. Aan een kant van de oxer leg je de balken een paar gaten hoger zodat ze dus schuin lopen.
Je stapt er een paar keer ontspannen tussendoor, daarna sta je een keer stil tussen de oxer en stap je weer aan.
Dan legt je helper de derde balk aan de hoge kant op de twee andere neer, en houdt die vast.
Je stapt weer de oxer in en houdt halt.
Dan geef je de hulpen voor het achterwaarts overduidelijk en als hij dan niet reageert laat je helper het balkje rustig naar beneden rollen. Zeer waarschijnlijk gaat hij dan wel achterwaarts Haha! en je blijft rustig de hulpen geven.
Halthouden, balkje terug rollen en weer de oxer in stappen. Op dezlfde manier en nu iets eerder ophouden met de balk rollen en toch nog een pasje terug laten doen.

Dit zo een paar keer doen de 1e keer, stoppen en uitgebreid belonen als hij op jouw hulpen een klein beetje terug gaat.

Bij Raimaer werkte het geweldig! Je gebruikt nl een gecontroleerde natuurlijke reactie van het paard (vluchten) om hem iets aan te leren, de balken zorgen ervoor dat hij recht blijft. Ontspanning en vertrouwen zijn natuurlijk essentiele, als hij hiervan over zijn toeren raakt is het minder aan te raden. Succes ermee, en laat eens weten hoe het gaat.


IK heb dit ergens eerder gehoord /gelezen en nu lees ik het ook weer van jou, maar elke keer snap ik nog steeds 1 ding niet, je bouwt een oxer waar je tussendoor kunt stappen ( dat snap ik ) de ene balk van de oxer ( laten we zeggen de achterste ) doe je iets hoger ( ik snap hoe je dat doet Tong uitsteken maar niet precies waarom Bloos ) De derde balk leg je over de andere twee balken heen ( dat snap ik ook *LOL* )
Maar hoed, wat ik dus nog steeds niet helemaal snap, is waarom je de ene kant hoger doet en de balk dus schuin komt te liggen Verward En hoe de helper precies de balk naar beneden rolt Scheve mond
Misschien kun je een poging doen me dat iets beter uit te leggen * voelt zich dom Clown *
Clown Clown Clown

(L)

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 18:57

Ik snap hem wel hoor.. De balken moeten niet waterpas liggen maar aan een kant hoger zodat de balk die je er dwars oplegt naar beneden rolt. Je maakt ahw een stand waar het paard voorwaarts instapt en door de balk voor zijn borst die naar beneden (naar het paard toe) komt rollen gaat het paard achterwaarts. Links doe je dus de balken een paar gaten hoger als rechts waardoor je van voren gezien een scheve oxer krijgt. (duidelijker kan ik het ook niet uitleggen)

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:04

Dankjewel! Nu snapt ik het! Haha! Ik dacht namelijk dat je een balk aan beide kanten hoger moest doen, maar je moet dus allebei de balken aan een kant hoger doen, wouw ik snap het! Clown

(L)

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 19:38

annegti *thumbs up*

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 20:47

wat een fantastisch trucje! die moet ik onthouden

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:16

en ik snap er nog steeds niets van :'(

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 08:04

bouw een brede oxer van een dikke meter hoog. Ga ervoor staan (dus zoals je hem zou springen) en leg de balken aan de rechterkant alletwee een paar gaten hoger. Stap er een paar keer doorheen van links naar rechts en laat dan de balk op de hoge (rechter)kant leggen. Duidelijker?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:31

en wat als je pony bang is voor springen en vooral van balken en hindernissen Verward mijn pony gaat al trippe alstie een balk ziet...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:42

Assiej schreef:
en wat als je pony bang is voor springen en vooral van balken en hindernissen Verward mijn pony gaat al trippe alstie een balk ziet...


Dan moet je wat anders verzinnen
Wat bij Ilindra goed geholpen heeft (ze wilde alleen maar voorwaarts) is gewoon tegen de bakrand halthouden en dan de hulpen voor achterwaarts geven, omdat ze echt niet vooruit kon ging ze maar naar achteren Haha!
Direct overdreven belonen en na 2x was het kwartje al gevallen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:45

ja dat snap k ook wel hoor maar t was uit grapje Lachen hihi want opzich hele goeie tip hoor...(lijkt miij Tong uitsteken)

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:29

Ilindra"]
[quote="Assiej schreef:
en wat als je pony bang is voor springen en vooral van balken en hindernissen Verward mijn pony gaat al trippe alstie een balk ziet...


Dan moet je wat anders verzinnen
Wat bij Ilindra goed geholpen heeft (ze wilde alleen maar voorwaarts) is gewoon tegen de bakrand halthouden en dan de hulpen voor achterwaarts geven, omdat ze echt niet vooruit kon ging ze maar naar achteren Haha!
Direct overdreven belonen en na 2x was het kwartje al gevallen.
[/quote]

Zo heb ik het bij Viking ook geleerd,en iid bij de tweede keer snapte hij wat ik bedoelde,gewoon tegen de bakrand en gaan,prima methode OK dan!

Paardentaxi Zeeland

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:23

oke maar ik ben van mening dat veel paarden opgewonden raken en vuriger worden als ze denken dat ze gaan springen. Ik heb het mijn pony geleerd met mijn stem, gewoon in stal elke keer terruugg zegge enzo en op zn rug deedtie het daarna ook

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-04 18:42

He, dat is al een oud topic!
Inmiddels kan Duvel het wel, alleen vind hij het nog steeds niet altijd even leuk. We rijden inmiddels M1 en nog 1 punt nodig om M2 te starten.
Maar soms hebben we een 7, soms hebben we een 4 voor het achterwaarts gaan. Hij kan het dus wel, alleen vindt hij het een rotoefening, hij galopeert liever een stuk, zeg maar. Maar hij gaat wel altijd achterwaarts eigenlijk, alleen nog wel eens scheef, of niet diagonaalsgewijs, het is niet meer zo dat hij stokstijf blijft staan.
Ik heb vooral heel veel met hem aan de hand geoefend en met stemhulpen in het begin en dat heeft dus best wel gewerkt. Ook als hij achteruit ging belonen en een andere oefening doen en dat uitbouwen naar pas belonen als hij netjes ging etc.
Voor iedereen die nog met hetzelfde probleem zit: succes!

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:47

ja mijn pony is denk ik precies zo..!! ooit wedstrijd gehad op die flardingha ruiters in vlaardingen? (zuid-holland?) anders ff keertje komen Tong uitsteken lijkt op bokt-meeting hihi

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: judithM en 14 bezoekers