Teugelkreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-01 15:51

Wie kan mij precies vertellen wat teugelkreupelheid inhoud en wat je eraan kunt doen?
Graag ervaringen!!!!!!
*LOL* Ik rijd namelijk een paard op de manege die daar last van heeft en ik weet er eigenlijk niet zoveel van!!!! Verward Verward

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-01 15:59


Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 14:30

teugel kreupel is als de pony niet meer regelmatig op soepel loopt als je de teugels vast hebt(niet los) *LOL*

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 19:46

Gelukkig heb ik er geen ervaringen mee, want het betekent dan toch dat de ruiter te ruw is geweest met de handen? Correct me if I'm wrong...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 13:37

Citaat:
Op 2001-07-07 19:46, schreef fieke:
Gelukkig heb ik er geen ervaringen mee, want het betekent dan toch dat de ruiter te ruw is geweest met de handen? Correct me if I'm wrong...........


wrong Lachen
Het kan ook zijn dat het paard opdat moment bv. heel fris is en daardoor niet ontspannen.Hij wil dan niet ontspannen naar beneden lopen.Als ie steeds harder wil zul je als ruiter je paard tegen moeten houden, zonder stug te zijn en dat kan dan soms al genoeg zijn om onregelmatig te gaan lopen.
maar het gaat dan altijd over als het frisse eraf is.Maar heeft je paard het langer dan alleen met bv het fris zijn dan moet je inderdaad eens op je handen gaan letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 14:08

Ook in dit geval heeft het alles te maken met een ruiterhand die niet goed mee gaat met de beweging van het paard. Jouw paard wil in dit geval harder dan dat jij, maar wanneer je hem beter zou opvangen en nageeflijk zou maken zou hij niet gaan kreupelen.

Maar is waarom zou je je paard terug rijden als hij fris is en je weet dat hij gaat kreupelen als je hem tegenhoud? Ik leer juist dat je zo veel mogelijk naar voren moet oplossen en niet terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 14:40

ook als ie met de staart erop zen hoofd erop en rond snurkt in passage. nou nee dan rij ik hem niet meer voorwaarts want dat is dan net wat ie wil.door tegen te houden hou ik hem bij me, anders ging ik in rengalop het terein over.
Nu is Kawa ook een watje in zen mond dus tegenhouden is bij hem al heel snel gebeurt.
Ik krijg verder altijd complimenten dat ik goed nageeflijk ben met men handen dus daar zal het dan verwacht ik niet aan liggen.
Het verkorten van de passen doet ie id. op men hand maar dat is ook zo in verzamelde draf dus eigenlijk luisterd hij op dat moment gewoon naar me.Maar toch word het teugelkreupel genoemd.

_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-07-09 14:46 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 15:08

Ik reed ook ooit op een paard dat teugelkreupel was, komt omdat ze aan een kant ietwat stijf was en ik vroeg om lengtebuiging en dat kon ze niet af. Hard met mijn handen was ik overigens niet (kan wel de oorzaak zijn) want dit paard was superfijn in de mond en heel nageeflijk. Maar mijn fout was dat ik net over haar grens ging. Meer opbouwen dus en minder vragen.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:21

kimberly is in het begin dat je gaat draven loopt ze ook kreupel/stijf. na een rondje draven is dat over, ze zeggen dat ze ook teugelkreupen is. klopt dat?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 21:40

Dat laatste klopt met dat draven. Door veel voltes, schouderbinnenwaart etc, te rijden krijg je het er wel uit. Ook longeren is een hele goede! In ieder geval komt het niet door te harde handen kan ik je vertellen! Misschien wel in combinatie met een andere factor. Veel jonge paarden aan het begin van de training kunnen ook teugelkreupel zijn, dat heeft dan te maken met nog geen balans hebben! Als een paard teugelkreupel is in draf, noem je dat ook wel "gebroken draf".
Grappige hiervan is dat het op de ene hand wel goed draaft en op de andere hand niet... probeer dat eens uit te vinden welke hand hij/zij het makkelijkst loopt.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 21:43

Nog ff iets..

Zit je zelf wel rechtop en hang je niet naar 1 kant?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-01 15:27

Bedankt voor alle reaacties. Echt geweldig.
Het probleem met dat paard is, dat het een manegepaard is en eigenlijk gewoon verpest is. Ze loopt bij iedereen zo, behalve als ze een elastiek om heeft. Nou vind ik dat niet de oplossing.
Fris is ze al helemaal niet, eerder sloom. Voorwaarts rijden lost hierdoor weinig op. Wel iets, maar niet helemaal.
Misschien is het wel verzet tegen de teugel. Doordat iemand haar te hard heeft gereden ofzo. Ikzelf rijd met zachte hand. Paarden ontspannen zich ook helemaal, behalve zij dan.