Eenkennig paard.Hoe vertrouwen winnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Eenkennig paard.Hoe vertrouwen winnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 14:24

Vandaag was ik naar een vrouw geweest.ze had mischien wel een verzorgpaard voor me.Lennon (zo heet die) is nogal eenkinnig.Hoe kan ik een zaterdag zijn vertouwen een beetje winnen.Hoe moet ik me vooral gedragen en onder het zadel?




Groetjes vivian


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:30

Blijf rustig en vooral jezelf!!! Een paard merkt een nephouding meteen. Met zo'n paard moet het ook wel klikken. Liefst niet teveel lijmen met snoep, dan verliest zo eentje het respect.
Ik heb 10 jaar een zeer eenkennige pony gehad. neem overal tijd voor en niet boos worden als het niet meteen lukt, en niet meteen onder druk zetten als je gaat rijden. Voel elkaar een beetje aan, tast het af.
Vertrouwen is het sleutelwoord en dat kost tijd!!

Succes!!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:33

Ik ben pas ook ebgonnen met een heel eenkennig paard t e rijden, in het begin was ie al gestresst als de eigenaar weg liep. Maar nu gaat het vrij goed. Idd, rustig blijven en het paard gerust stellen als hij het eng vindt, als de eigenaar weg loopt oid.
Maar zeker jezelf blijven!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:38

Missouri schreef:
Blijf rustig en vooral jezelf!!! Een paard merkt een nephouding meteen. Met zo'n paard moet het ook wel klikken. Liefst niet teveel lijmen met snoep, dan verliest zo eentje het respect.
Ik heb 10 jaar een zeer eenkennige pony gehad. neem overal tijd voor en niet boos worden als het niet meteen lukt, en niet meteen onder druk zetten als je gaat rijden. Voel elkaar een beetje aan, tast het af.
Vertrouwen is het sleutelwoord en dat kost tijd!!

Succes!!


Dat is dus waar ik verkeerd gegaan ben! Ik heb mijn verwaarloosde pony met "snoep" het vertrouwen gewonnen en ze heeft echt totaal geen respect voor me, en voor die reden doe ik 'r ook weg nu ..... had iemand dat maar ooit eerder 's gezegd ... ZUCHT .....

Dees

Berichten: 18876
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:46

Een eenkennig paard krijg je niet 'om' in slechts 1 zaterdag, daar gaat heel veel meer tijd over heen voordat je een band met zo'n paard hebt. Als jij degene bent die voert, gaat het sneller.

Je bereikt een band door het paard niet te overvragen, neit angstig voor je te maken en het in zijn waarde laat. Ga lekker met het dier frutten, doorbreek zijn dagelijkse sleur en maak het interessant en leuk voor hem. Maak dat hij jouw gaat zien als dat leuke mens die hem gaat vermaken.
Heb geduld, en doe normaal bij zo'n dier. Je eigen zin doordrammen gaat niet als je nog geen band hebt, dus meteen de eerste keer tjakka en in de krul rijden, dat zal niet werken.
Aan de andere kant, wees niet te terughoudend, een paard heeft wel een baas nodig om respect aan te geven. Blijf wel consequent , maar eerlijk.
Dan past zo'n paard zich heus wel aan, na een tijdje....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:49

Yep, gewoon veel tijd met hem doorbrengen naast het rijden, en dan komt het vanzelf hoor. paarden zijn eerlijk genoeg om je een kans te geven.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:03

Heel veel persoonlijke aandacht aan hem schenken, dat is de beste weg.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 15:19

Dees: Het is ook niet voor één zaterdag Lachen.


Bedankt voor al jullie adviesen,zal er veel aan hebben denk ik!

Groetjes Vivian

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:31

geduld, respect, belonen en negeren.
4 sleutelwoorden die je nodig zult hebben

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:37

stef schreef:
geduld, respect, belonen en negeren.
4 sleutelwoorden die je nodig zult hebben


amen

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Rivendell

Berichten: 6805
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:31

Mijn appie merrie is ook vreselijk éénkennig. Ik heb haar nu een jaar en we kunnen nu prima met elkaar overweg. Bij andere is ze een regelrechte ramp. De hoefsmid wil haar niet meer bekappen omdat ze hem aan diggelen slaat. Praam op lukt niet en sedalin krijg je er niet in (net als een wormenspuit). Ik bekap haar nu zelf (heb een opleiding gedaan bij mijn smid, dus ik weet wat ik doe) en dat gaat prima. Verder moet ik haar thuis laten dekken, want ze gaat niet in de trailer en ik kan haar niet naar een hengstehouder brengen omdat ze tijdens het dekken gespant moet worden en dat laat ze door een vreemde dus niet doen. Insemineren lukt ook niet wat ze slaat alles kort en klein. Ik ben nu bezig met een KI cursus zodat ik haar zelf kan gaan doen.
Er kan niemand bij haar in de box, want ze slaat je er zo weer uit. Terwijl ik gewoon bij haar op de grond kan gaan zitten.
Al met al dus een vreselijk moeilijk paardje, maar voor mij doet ze alles. Toen ik haar net had, sloeg en beet ze naar alles. Ik heb het gewoon genegeerd, omdat slaan bij dit paard alleen maar averechts werkt. Alles heel langzaam aan gedaan en nu zijn we vriendjes voor het leven.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:36

Wij hebben ook zo'n pony. Het heeft lang geduurt voordat we aan haar hoofd mochten komen. Bijten en slaan doet ze echt niet, ze is gewoon superbraaf. Maar kroelen, ho maar. Echter is dit wel een stuk verbeterd. We mogen haar nu aaien, zoenen en hangen uitbreid om haar heen. Ze heeft altijd er veel sjans omdat ze nogal mooi is Lovers , iedereen wil haar dan aanhalen. Ze draait resuluut haar hoofd weg en geeft mij dan een snuitje. Dat is echt geweldig! Het duurde alleen wel even, dus hou gewoon vol.


Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:43

Vivian, als je er zaterdag voor het eerst naar toe gaat dan zou ik beginnen met rustig paard uit stal halen, borstelen ed.
Ga met rijden niet gelijk allerlei ingewikkelde dingen doen, maar gewoon netjes erop zitten, beetje rondsturen in stap, draf en galop. Als dit ook een soort ' test' is om te kijken of jij de goede verzorger bent voor dit paard dan zou ik het paard wel goed bezig houden, maar geen vreselijk ingewikkelde dingen gaan doen.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:25

Pienke was een super eenkennig pony;tje vertrouwde niemand..
Ik begon er te verzorgen en vanaf dag 2 zijn we dikke vriendjes, hinnikt ze naar me... jaagt ze de andere bij me weg...
Maar heeft lang geduurt voordat er andere bij mij in de buurt mochten komen als ik bij haar was.
Veel tijd er in steken, lekker veel poetsen, knuffelen...
niks geen koekjes mee...
succes!
Meestal zijn het wel de hechtste paardjes, als je eenmaal hun vertrouwen hebt!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:49

Met een eenkennig paard moet het idd klikken. Als het paard besluit dat deze je niet mag kan je maar beter stoppen. Flair is ook heel erg eenkennig, toen ik haar net had draaide ze haar kont naar me toe in de stal. Wat ik deed is gewoon in de deuropening blijven staan en zachtjes praten tot ze nieuwschierig werd en uit zichzelf naar me toe kwam. Een strijd van het rondjes draaien in de stal dat zag ik niet zitten en daar win je ook geen vertrouwen mee.

Als Flair naar me toe kwam en ik raakte haar aan, deed ze haar oren in haar nek, maar verder niets. Ze bleef gewoon staan, ik maakte rustige bewegingen en aaide haar met rustige bewegingen. Na een paar weekjes keek ze zelfs op als ik aan kwam, en stond ze al te wachten tot ik haar uit de stal haalde!
Bij mij is het gelukt om haar vertrouwen te winnen, maar op het eerste gezicht kiest ze haar mensen ook al uit. Mensen met een harde stem, wilde bewegingen en een voor haar bedreigend uiterlijk moeten gewoon uitkijken want ze trapt ze en ze bijt ze.

Ook kan het gekke beest er niet tegen als ze een mens hoort, maar niet kan zien. Bijvoorbeeld als ik aan het poetsen ben vind ze het helemaal niet leuk als ik onder haar hals door ga om naar de andere kant te komen, maar als ik achter haar langs loop vind ze het ook niet leuk, behalve als ik haar aan blijf raken dan weet ze dat het goed zit. Bij mij zal ze dan niet bijten of trappen, ze weet dat ik haar niks doe. Maar als er dus zo`n mens dat ze niet mag langs haar loopt, achter haar langs loopt dan heeft ze haar achterbeentje klaar om te trappen en haar oren plat in de nek.

Kijk dus goed naar hoe het paard doet, je zult snel genoeg zien of deze je mag of niet. Maak het leuk voor hem de eerste paar weken, dwing hem tot niks. Grijp hem niet bij zijn halster en neem hem mee om vervolgens te gaan rijden. Laat hem naar je toe komen, spreek hem rustig toe en als hij rustig zijn hoofd laat zakken dan kun jij voorzichtig een halster om doen. Maak geen plotselinge bewegingen, praat zacht!
Succes!

28-09-2007
Nothing compares too you...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BoRo, ElCid, nicolanca en 28 bezoekers