verzorging manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

verzorging manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 08:15

Hoe verzorgen jullie de manen van jullie paarden/pony's? Bij Yus pluis ik ze af en toe uit en was ik ze soms...Ja en heeeeeel veel equistar!! *LOL*

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:25

Ik was de staart zo'n 1 keer per week en de manen als het nodig is. Eigenlijk kom ik er verder niet zo veel aan, soms een zachte borstel erover.

Wist je dat bij een volwassen paard 1 staarthaar er 7 jaar over doet om zo lang te worden? Daarom vind ik het echt zonde als er haren uitgetrokken worden.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 08:34

Bij irish hangen de manen op haar knieeen dus die vlecht ik in als ik ga rijden verder een keer in de week equistar erin en uitkammen met een mensenborstel!! Verder heb ik vanacht gedroomd dat haar manen afgenipt waren door iemand (te veel gelezen op het forum) en ik werd haast jankend wakker kun je nagaan hoe diep het zit!!!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 10:23

1 x in de weel equistar erin en dan 1x goed uitpluizen -->staart.. en manen die snij ik af en toe wat bij!

keep calm, I'm engaged!!! <3

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:30

Af en toe wassen, Maneshield erin en vlechten, uitborstelen met gewone borstel en dan nog heel voorzichtig Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:30

ik borsel ze iedere keer grondig uit met een gewone 'mensen' borsel. Dat gaat veel fijner dan met een manenkam. Omdat mijn paard hele lange manen heeft breken ze daarmee makkelijk af. Ik was ze verder nooit en spuit er ook geen spul in. Voor de staart geld hetzelfde, die borstel ik ook om de zoveel tijd weer eens goed uit. Lachen

Don't hate me cause you ain't me!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 12:34

Pinky's manen zijn ook mijn trots.
Ik kam ze bijna dagelijks met een zachte borstel en daarna met een manenkam. Ook gaat er best wat equistar doorheen.
Bij het werken maak ik er vaak een hengstenvlecht in.
Zijn staart zit nooit in de klit, ik kam er om de dag doorheen met een zachte borstel en dan gaat er weer een spuitbus equistar overheen Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 13:59

Ik spuit dus echt nooit equistar in de manen van Jip. Omdat de teugels dan glibberglad worden en ik daar dan helemaal geen grip meer op heb. Af en toen kam ik ze uit met een harde plastic borstel en dan daarna met een manenkam. En soms (alleen met warm weer) was ik ze met zilvershampoo, om ze weer mooi wit te krijgen.
Bij Duvel doe ik nooit zo veel met de manen, alleen af en toe trekken, zodat ze niet te lang worden (ong. 1X per maand). Uitkammen doe ik alleen voordat ik ze ga invlechten voor een wedstrijd.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:42

Ik heb een klein flesje, van Elsève, wat eigenlijk voor mensenhaar is. Daar doe ik een paar druppels van door zijn manen en staart, de grote klitten er met de handen uithalen, en dan een kam erdoor heen. Het is geweldig spul, je kan er met je kam zo doorheen Lovers

Verder zitten zijn manen vrijwel altijd in vlechten, 4 dagen wel, 3 dagen niet...enzovoorts.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

sunshine

Berichten: 12055
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:57

Ik kam de staart maar 1 x in de week uit omdat hij toch al zo weinig haren heeft.
Ik doe keer uitpluizen dan met zachte borstel en dan een keer met de kam.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:51

Ik heb dus een van mijn verzorgerspaarden die graag een rotzooi van zijn manen maakt. Het maakt echt niet uit wat ik erop gebruikte, het kwam gewoon niet los. Ik heb dus gewoon het uit elkaar moeten knopen en de manenkam erdoor heen! Ben benieuwd hoe lang ze zonder rotzooi zullen blijven! Verward

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 07:56

Ik borstel ze elke dag, staart & manen.
Staart was ik gewoon als ik Camilla ook was, spuit ik er equistar in en pluis ik t uit. Soms doe ik er dan een vlecht in totdat t droog is.
Manen was ik bijna nooit.. Wel met alleen water als ik ga invlechten ofzo. Spuit er ook niets in natuurlijk.

sharief
Berichten: 852
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 08:44

Bij Sharief deed ik elke dag zijn manen en staart, hij was vrij netjes en gelukkig maar want hij had een supervolle en mooie staart en zijn manen waren ook lang. Beetje equistar en dan met mijn vingers alles losmaken. Wel een hels karwei ondanks dat hij niet zo'n rotzooimaker was.

;-)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 08:47

Ik doe er heel weinig aan. De staarten was ik alleen af en toe voor een wedstrijd ofzo, pluis ze daarna uit. Maar als je ze iedere dag borstelt trek je er best veel haren uit. De manen snij ik alleen af en toe als het nodig is.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:32

De manen kam ik gewoon,ze zijn toch wat te dik Haha! . Maar ik blijf af de staart,behalve bij een wedstrijd ofzo.Er zijn al genoeg beginners die die staart kammen (liefst met een kammetje ofzo,lekker veel haar eruit) Frusty .
Maar ik houd de meeste die haar poetse wel een beetje in de gaten, ben ook als er groepslessen zijn(behalve donderdag) bijna altijd op de manege, dus als ik meehelp zorg ik al automatisch dat ze af haar staart blijven Lachen .


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:36

ik heb n fjord met een kam..dus die moet ik best vaak bijknippen...
groeit heel hard!
en zn staart heeft ie afgeschuurd een stukje..,dus das best klote maar het groeit wel weer aan..verder knip ik zn staart ook om de maand of langer bij.

Brabantse Fries ;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jos_1 en 31 bezoekers