VWNW

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

VWNW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 23:37

Een waarschijnlijk erg domme vraag Knipoog

Wat is nou precies voorwaartsneerwaarts. Ik weet het ongveer, kan me er wel een beeld bij vormen, maar kan iemand me duidelijk uitleggen in wat voor houding je paard dan loopt, evt. (graag zelfs Haha! ) dmv voorbeeld fotos?

Alvast bedankt!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 00:24

Vraag maar aan Runningkawa en steef! Die schijnen het begrip maar al te goed te kennen! Maar foto's van hun paarden in VWNW zul je in ieder geval niet te zien krijgen.

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:50

Wil je foto's van dat ik mijn paarden VWNW rijdt Ymke? Kan binnenkort wel eens geregeld worden hoor!

Mieke had in dat andere topic over diep en rond een hele mooie uitleg over voorwaarts neerwaarts rijden, ik zal em zo ff quoten.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:53

[RT] diep en rond altijd goed?
Mieke schreef:
Diep en rond is iets anders als voorwaarts neerwaarts. Bij voorwaarts neerwaarts valt de hals als het ware vanuit de schoft naar beneden, het neusje blijft eruit zodat er een vloeiende boog ontstaat van neus naar staart.

Bij diep en rond hoeft het neusje er niet uit, mag wat meer richting boeg of knieen, hoe diep en hoe rond je je paard rijdt is afhankelijk van bouw, africhtingsgraad en rijniveau van de ruiter...



Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:05

Naar mijn idee is VWNW rijden zó rijden dat de stuwende motor 'van achteren' komt. Als je je paard goed voorwaarts hebt (en dat is iets anders dan snel!) waarbij hij reageert op de hulpen en fanatiek kan vertrekken voor je been, met de achterhand er goed bij, dan heb je voldoende 'motor' om je paard 'neerwaarts' te gaan rijden; rond in de hals en ingesteld zoals je hem wilt hebben. Ik merk altijd heel duidelijk dat waneer Iwaldo voorwaarts genoeg is, ik mijn hand naar voren kan doen, en dat ie dan lekker rond blijft maar wel wil zakken. Als je dat 'motortje' van achetren mist, en je rijdt je paard wel neerwaarts, dan krijg je een paard dat op je hand gaat hangen en op de voorhand loopt. Ik zal eens kijken of ik foto's voor je kan vinden.

Ik weet niet of dit de juiste uitleg bij het begrip is, maar dit is het verhaal van mijn instructrice omgezet in mijn eigen bewoording ahw Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:15

Waar zijn jou foto's dan?
Die heb ik ook nog niet gevonden Lachen
Dus eerst jij dan plaats ik ze ook
En jij Traint toch al lang vwnw, wat is je uitleg dan?

Bij voorwaarts neerwaarts moet je paard zo in de hand gesteld zijn (moet overigens altijd)
Dat hij je hand naar beneden volgt.
Je paard zakt dan met zijn hals, maar mag het hoofd niet achter de loodlijn brengen.
Hierdoor rekt hij zijn spieren op een dusdanige manier dat hij zijn rug soepel krijgt
Let wel op dat de achterhand aan het werk blijft, anders gaat hij op de voorhand lopen.

Diep en rond zakt hij minder met het hoofd, maar komt hij wel dichter bij zijn borst.
Hierdoor moet hij nog meer rekken.
Ook hier moet de achterhand blijven werken.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:38

voorwaarts en neerwaarts makkelijker kan ik het niet zeggen. misschien iets duidelijker met deze foto's:

bron: R&R, E. van Loon
Afbeelding


en hier het mooiste paard van de wereld, voorwaarts en enigzins neerwaarts:


Afbeelding

hopelijk iets constructiever dan het gekissebis van hierboven. Knipoog

Amor Vincit Omnia

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:47

Maaan wat een cool shirtje...ruilen??? Tong uitsteken Ik heb wel een roze over, of een paarse met een beige streep *LOL*. (Hoezo off-topic???)

Maar ik heb er idd niets aan toe te voegen....

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:57

Dames en heren. Laten we nu niet de orginele vraagsteller van deze topic opzadelen met jullie eeuwige gekibbel. De vraag is duidelijk, dus geef antwoord op wat VWNW is en niet jullie ruzie op deze topic verder uitvechten.

In het boek Ruiters en Rechters staat inderdaad goed omschreven wat VWNW is. In de verwijzing naar de andere topic ook.

In mijn woorden, VWNW is een beweging die vloeiend verloopt met een actieve ondertredende achterbeen, welvende rug en neus tussen borst en knie. Spieren moet zijn aangetrokken van achter zijn oren tot onder zijn kont (in populaire taal) en de onderbuik spieren moeten daarbij ook aangespannen zijn, alleen dan kan de rug opkomen. De hoogte van het hoofd moet zonder problemen in hoogte instelbaar zijn, zolang de actieviteit van het achterbeen en de mate van ondertreden wordt behouden.

Pfff, klinkt zo heel wat en is vreselijk moeilijk om perfect uit te voeren.

Solange Schrijer is nu een boek aan het schrijven voor ons als ruiters. Hopelijk zal ze duidelijk omschrijven wat in haar ogen VWNW is en hoe dit uit te voeren. Dus ff geduld hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:24

heel leuk allemaal, maar hou krijg ik mijn paard dan zoals op de 1e foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:48

Door er naar toe te werken dat je paard je hand volgt. Je nodigt 'm uit om te zakken met de hele hals, dus door kontakt te nemen, het paard naar je hand toe te drijven, en dan zeg maar via je hand de erin gepompte energie aan de voorkant rustig laten ontsnappen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:50

Ik denk dat het moeilijk is om Voorwaarts neerwaarts in een paar woorden uit te leggen. Misschien kun je het boek van Ernest van Loon deel 1 (daarna 2 ? ) lezen. Het is een ietwat langdraderig boek maar de hele 'methode' (als ik het zo mag noemen) wordt er in uitgelegd met zeer verhelderende plaatjes. De pagina die SuperPepeijn heeft gescand geeft een heel mooi beeld

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:57

Of wat misschien NOG makkelijker is, vraag het je instructeur en laat het hem/haar eens voordoen!


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:01

heb geen instructeur (tja kim, nu moet je er toch aan geloven om eindelijk eens deze kant op te komen Haha!)

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:52

Die pagina uit R & R blijft voor mij het ultieme voorbeeld, er staat ook nog zo'n serie in met een schimmel.

Wordt volgens mij in geen enkel ander boek zo uitgebeeld, toen ik dat boek ooit las snapte ik pas dat mijn instructrice niet de enige in de wereld was. Wist wel dat het werkte, maar om me heen zag ik niemand die zijn paarden ook zo reed.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 18:34

Eleonoor schreef:
De hoogte van het hoofd moet zonder problemen in hoogte instelbaar zijn, zolang de actieviteit van het achterbeen en de mate van ondertreden wordt behouden.


Dus een paard kan zowel erg laag, zoals op foto 1 van de pagina van sp, als iets hoger VWNW lopen. Tiko heeft de laatste tijd steeds beter zijn achterhand eronder, en loopt ook steeds beter of de rug. Hij loopt niet altijd even netjes rond, en vaak met zijn neusje net achter de loodlijn. Toch, als ik hem vraag mijn hand te volgen, vanuit zegmaar redelijk rond, tot plaatje 1 van pagina van sp en al het diepere ertussen in, met neus net voor de loodijn , doet hij super, hij blijft over de rug lopen, en blijft nagevelijk. Als ik hem hoger in wil stellen, heeft hij daar veel meer moeite mee, wat betekent dat??

Iig heel erg bedankt voor alle reacties!!

Myrthe

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:17

dat hoger instellen is een kwestie van trainen. als op een manier impuls opgewekt wordt (bijvoorbeeld met lastigere oefeningen) merk je al snel dat het hoofd al hoger gedragen wordt. dat is meer voorwaarts opwaarts, dat zie je weer op de andere foto's. dus niet hoger brengen je handen.

maar dat is denk ik niet wat eleonoor bedoeld. ze bedoelt waarschijnlijk dat het naar beneden toe op hoogte te stellen moet zijn.

Amor Vincit Omnia

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:14

Je kunt een paard niet meer oprichten dan dat ie verzameling heeft, hoe verder een paard verzameld is, hoe verder je hem op kunt richten.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-02 21:59

Sorry dat ik nu nog reageer. Ik lees en hoor ook vaak het VWNW rijden in het proefje, in de B, dat zei ook iemand laatst op een topic op WD.
Op wat voor manier lopen ze dan precies. Ik neem niet aan zoals op de foto van SP of die van Kawa op ITP.

heeft iemand daar misschien ook een foto van?

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 13:50

Maareh ik heb nog een foto gevonden van kawa die VWNW is! kijk maar :
runningkawa schreef:
net nog ff op mijn computer gesnuffeld
Helaas niet helemaal scherp.
De enige foto van mij, waar ik een poging tot vwnw doe.

Afbeelding


Duss.. steef nou nof foto's van jou Haha!
enne om niet offtopic te blijven:
ik ga voor de rest met Laura mee.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 14:57

Afbeelding

Het vwnw uitvoeren hangt een beetje af van de africhting van je paard. Ik vind het zelf prettig als mijn paard reageert op een licht sluiten van de hand, als het paard daarop nageeft doe je de hand wat naar voren. In die lage lijn moet je goed zorgen dat de achterhand actief blijft.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 11:33

*schaam* Ik heb em altijd iets anders voorgesteld bij vwnw, toch meer opgericht. Navy kiest in de bak namelijk zelf de houding als op foto 1 van SP, netjes met de kont eronder, maar dus superlaag. Ik had geen idee dat dat dus juist góed was.
En wat is nu het eigenlijke doel van vwnw? Ontspannen lopen als voorbereiding op het meer opgerichte? Om de spieren te laten wennen?

En even offtopic: De dame op SP´s foto´s draagt een Endurancebroek Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-02 18:25

NaVy! schreef:
*schaam* Ik heb em altijd iets anders voorgesteld bij vwnw, toch meer opgericht. Navy kiest in de bak namelijk zelf de houding als op foto 1 van SP, netjes met de kont eronder, maar dus superlaag. Ik had geen idee dat dat dus juist góed was.
En wat is nu het eigenlijke doel van vwnw? Ontspannen lopen als voorbereiding op het meer opgerichte? Om de spieren te laten wennen?

En even offtopic: De dame op SP´s foto´s draagt een Endurancebroek Haha!


Ikke ook...had dus ook een heel ander beeld!
Je leest ook vrij vaak netje VWNW in proefjes! Ik wil wel heel graag een foto zien van die manier van VWNW lopen. Tiko doet ook altijd als ik hem de ruimte geef als foto een, en vooral als ik dat doe vanuit ' aan de teugel' blijft zijn kont eronder.
Als ik hem ' aan de teugel' rijdt loopt hij ongeveer als op deze foto, bij loswerken meestal wat ronder:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tiko op 06-10-02 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 11:58

Ik snap niet waarom er "groetjes Simone" onder een berichtje vban Myrthe staat?? Leuke foto in elk geval (kende m uiteraard al wel..)
Maar, ik ben eventjes weg en meteen zonder cap?? Knipoog Tiko lijkt groter daar Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-02 18:14

had die foto geupload bij simone, en simone moest en zou haar naam er onder zetten....
Ga het nu ff weghalen!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, LadyFiesta, Nanu, Speirs en 47 bezoekers