paardencrematorium, vraag naar???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

paardencrematorium, wel of niet?

ja, doen!!
30 (62%)
nee, niet nodig
14 (29%)
weet niet
4 (8%)

Totaal aantal stemmen: 48


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

paardencrematorium, vraag naar???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 13:51

Een kennis van mij denkt erover om een crematorium voor paarden te beginnen (de weet hiervoor is aangepast en het cremeren van paarden is nu toegestaan, maar er is nog geen crematorium in nederland).
Hij vroeg zich alleen af of hier wel een markt voor is, want alleen de aanschaf van een oven kost al 250.000 en dan moet er dus ook nog een aula etc. komen.
wat denken jullie hiervan, het lijkt mij op zich wel een goed idee, dan kan je waardig afscheid nemen van je paard en wordt hij niet opgehaald door bijvoorbeeld Rendac.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:54

Als ik een keus heb dan laat ik Tjootje tzt cremeren, mits de mogelijkhied bestaat. heeft toevallig in de vorige Bit nog een stuk over gestaan geloof ik. Dat het niet rendabel zou zijn ofzo.
Succes ermee.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:55

Ja lijkt mij ook wel iets waar mensen behoefte aan hebben...

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:59

niet voor mij

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:04

Ja, als ik het redelijkerwijs kan betalen, is dat voor mij toch een fijnere manier om afscheid te nemen dan via de Rendac.
Maar de grote vraag in deze is, wat is het prijskaartje?

Economisch gezien verwacht ik dat de wet van prijselasticiteit zeker in deze in hoge mate van toepassing is. (voor de niet-enomosch geschoolden onder ons; de vraag zal groter zijn als de prijs laag is, en andersom)

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:11

echt geen behoefte aan wat voelt zo een paard en nou van!!! Ik bewaar wel een stukje haar ofzo maar cremeren??? welnee hoef geen privecrematie mag wat mij betreft wel met alle paarden tegelijk!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:46

Belachelijk, zoiets!! Ik ben het volledig een met het artikel in Bit: een commerciele inspeling op de emoties van de mens, volledig gericht op winstbejag.
Paard wordt bij Rendac ook gecremeerd, ophalen kost 20 euro of met een aparte trailer 400 euro of zoiets.
Het beesie is toch al dood dus die merkt er echt niks meer van, en wat er in dat potje zit na de crematie is echt niet je eigen paard hoor, hoogstens een deeltje ervan. Is bij mensen ook zo.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:02

Ik denk niet dat het mijn paard veel kan schelen of ze verbrand of in stukken gehakt wordt. Is geen van beiden een fijn idee, maar helaas kan ik haar niet verbieden om (ooit) dood te gaan.
Ik heb er geen behoefte aan; raak m'n geld toch wel kwijt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:05

Tsja allemaal wat voor te zeggen, maar heb teveel paarden weggesleept en opgetakelt zien worden door de rendac, en als ik een keus heb.... inspelen op emotie of niet, denk dat dat wel meevalt, want als ik de keus heb tussen in laten slapen op stal en op laten halen of naar de slachter, dan wordt het toch antwoord B denk ik.
Gewoon het aanzicht van je beestje wat in zo'n grote grijper gaat en openbarst enz enz, nee bedankt te onwaardig na tig jaar trouwe dienst.
Je oma gooi je ook niet in de GFT bak (ook winstbejag van begraafplaatsen en crematoria?).
Gelukkig mag iedereen over zjn eigen beestje beslissen wattie daar tzt mee doet. En mijnes is nog erg jong dus hoop dat die beslissing voorlopig nog niet genomen hoeft te worden.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:10

Ik heb het er toevallig met iemand over gehad die eigenaar is van een huisdierencrematorium. Hij heeft er onderzoek naar gedaan en het blijkt dat de kosten wel erg hoog zouden komen (zo'n fl. 3.000,-- per crematie).

Deze kosten zouden o.a. zo hoog worden omdat mensen die in de regel hun paard laten cremeren hier intensief mee bezig zouden zijn. Paard is dan vaak afgetraind dus heeft veel spieren en weinig vet. Hierdoor zouden de ovens volop voor lange uren moeten branden (sorry voor het onsmakelijke praatje).

Veel mensen investeren vaak liever in een nieuw paard dan dat ze deze kosten willen betalen.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:53

Een vriendin van mij heeft een tijdje terug ook haar paard in moeten laten slapen en heeft er toen ook voor gekozen om haar te laten cremeren. Dit moest toen samen met een paar andere paarden, niet alleen jouw paard dus... Ze heeft ook geen as van haar meegekregen. Zij heeft toen ook een actie opgezet om een paardencrematorium te beginnen, hier heeft een stukje over in de Hoefslag gestaan. Ik weet alleen niet of haar actie is gelukt...

Maar stel dat ik Ivanka in zou moeten laten slapen, dan zou ik haar ook willen laten cremeren. Het klinkt misschien dan heel erg hard, maar ik zou echt niet willen dat ze naar de slacht zou gaan. Ik zou niet kunnen leven met het idee dat iemand misschien een stukje Ivanka op zou zitten te eten... Scheve mond Ik zou echt kiezen voor cremeren, ook al is het duur...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:00

als je paard in zijn box of wei overlijdt, moet ie nog steeds weg gesleept worden, verandert dus niks

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:07

Ik denk dat er op zich wel een markt inzit. Er zijn zo veel 'emotionele' paardenmensen... Maar ik zou mijn paard niet laten cremeren. Het zou een behoorlijke rekeing opbrengen en past er 1 paard in zo'n potje? Ik dnek dat ik te nuchter ben voor zoiets. Lachen

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:22

Nee, ook ik zou het niet doen! Simpelweg omdat m'n portomonnaie dat onzin vind. Ook zal ik een paard liever naar de slager brengen, als dat een paard wordt opgetakeld, openbarst, enz...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:22

Er zijn al een aatnal huidierencrematoria in Nederland die ook rekenign hebben gehouden met de crematie van paarden. Als je nu nog een crematorium wilt gaan beginnen stap je redelijk laat de markt in.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:08

ik wist het eerst niet maar na jullie berichtjes wil ik mijn stem eigenlijk terug trekken.

Het is inderdaad goed voor de bankrekening van andere mensen.

Vorige week had ik ook nog een discussie op stal en ze keken me zo wat het graf in toen ik zei dat ik waarschijnlijk mijn paard slager zou brengen als de tijd daar is(ligt ook an de situatie van het paard)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:10

Nu vraag ik me toch af hoe dat paard dan in dat crematorium terecht komt. Lang geleden mocht ik aanschouwen hoe een dood paard een trailer ingesleept werd en dat was niet bepaald minder erg dan de takel van de Rendac. Paard pastte namelijk niet in zijn geheel in de trailer. Ik zal jullie de details besparen.

Dus je moet of je paard daar laten inslapen (eventueel lange reis voor een ziek paard) of je paard in een veewagen laten inslapen (trailer gaat niet lukken, te weinig ruimte) of alsnog een dood paard een veewagen inslepen wat ook niet bepaald prettig is om te zien en bijna niet te doen. Zo'n paard is bijna niet te verplaatsen en zeker de loopplank geeft dan grote problemen.

Mijn pony is wel door de Rendac opgehaald. Ik heb haar door een boer uit de stal laten slepen want dat was ook geen prettig gezicht en we hebben allemaal afscheid van haar genomen. Wat er daarna gebeurde maakte mij eigenlijk niet uit. Ik vond het belangrijker dat ze een waardig einde had gehad.
Mijn paard is in een veewagen ingeslapen en dat was eigenlijk best heel naar. Dat doe ik nooit meer. Het inslapen op zich was niet zo erg maar in een veewagen is een paard toch wat banger en de klap is enorm.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:19

nou,ik vind dat een heel goed idee.ik heb een oude pony,en zij heeft ons jaren laten lachen,laten huilen en laten winnen....ze verdient het niet om in de hondenvoer te gaan(ze is namelijk wit)je hoeft je paard niet thuis in te laten slapen,ze kunnen opgehaald worden,in een luxe trailer of "ambulance"en wordt daar ongeslapen en gelijk in de oven gedaan...is het erg dat ze dan met meerdere paarden gaat?nee,het is toch een kudde dier?en we denke wel dat ze er niets meer van merken etc.maar dat weet je nooit,ookeen mens blijft na de dood bij je,als geest zijnde...die schijnen ook alles te weten enzo..sorry,ben daarin erg raar en gelovig misschien,maar toch

my horse,my horse,my kingdom for my horse!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:31

Ik zou het zelf niet doen(heb wel geen paard maar kom).
Wat voelt een paard daar nu van?En het zou zoiezo te veel kosten denk ik.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:27

wat is nou weer de logica tussen hondevoer ingaan en een wit paard?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 20:52

Missouri schreef:
en wat er in dat potje zit na de crematie is echt niet je eigen paard hoor, hoogstens een deeltje ervan. Is bij mensen ook zo.


ja doei, echt niet! ik heb het bewijs van mijn schoonmoeder, ben er zelf bijgeweest tot op het draadje, eeeuhm asje!! Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 22:23

Als ik alles zou mogen overdoen met Demi en er was een crematorium dan had ik haar wel laten cremeren . Hoe duur het ook zou zijn... Het is toch een super naar idee dat je pony waar je 8 jaar van hebt gehouden zo wordt opgetild en in een vrachtauto wordt gesmeten en daar met allemaal verschillende dieren in een oven beland (hier heb ik ontzettend veel moeite meegehad Verdrietig ), maar jah er was toen nog nix aan te doen... 3 weken nadat Demi weg was moesten we even met een van onze merrie's naar Emmeloord en tot overmaat van ramp stond daar zo'n Rendac vrachtauto die net een dode pony ophaalde...Geloof me dit ging niet heel erg zachtzinnig te werk . Op de hele terugweg naar huis heb ik zitten huilen, alleen al om het idee dat het ook zo met Demi is gegaan...al klopt het wel dat Demi er zelf nix van merkte maar toch .
Nee geef mij maar een crematoium waar je paard heen kan en waar je ook een deel van je pony mee krijgt, dan heb je teminste nog iets van je lieverd....

Neeltje

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 23:02

Tja, het is en blijft moeilijk, vooral omdat je inderdaad met emoties "zit".

Als ik moet kiezen?? Slager. Ik had het er met een vriendin nog toevallig over vanmiddag. Bij de slager zijn ze in 1 klap dood. Klaar. Niet eerst een spuitje, dan nog een spuitje. En ze zijn nog nuttig. Om die reden ben ik ook donor. Ik wil na mijn dood ook nuttig zijn.

Ophalen, in een trailer heizen, uit elkaar spatten, al dat klinkt heel naar, zeker omdat je het kan ZIEN! Maar als je in een oven een kamera zou kunnen plaatsen, hoe zou je het vinden om je lieflings dier te ZIEN verbranden?? geloof me, met die hitte "spatten" (sorry, klinkt echt naar he?) ze ook uit elkaar. Alleen ZIEN we er niks van!

En hoe dacht je dat ze in de oven kwamen? Voorzichtig? Dat gaat gewoon niet!

Ik geloof heilig dat als mijn pony dood is, zij echt niet meer "in" haar lichaam zit. Dus ze heeft ook geen "last" van het vervoeren/verbranden van haar lichaam, op wat voor manier ook.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 06:47

maar mensen, we doen hier allemaal zo moeilijk ovber het wegslepen van de dode pony, maar als je pony thuis in de wei of op stal overlijdt, hou wou je hem bij het crematorium krijgen dan? Dan moet ie nog steeds op een of andere manier een trailer in worden gesjord

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-02 07:16

Hij wil dan ook een speciale vrachtwagen (een kleine) laten ontwerpen waar het paard dan via een soort van lage brancard ingerold wordt, dus niet getakeld.
De paarden zouden dan apart gecremeerd worden, dus (een gedeelte van) de as kan dan ook mee (niet alles, is teveel), wel is er kans dat paarden achter elkaar aan worden gecremeerd, want dan hoeft de oven slechts 1 keer te worden opgewarmd (drukt dus de kosten).

Ook denkt hij erover om een aantal luxe boxen te plaatsen op het land, zodat mensen de mogelijkheid hebben om hun paard daar heen te brengen, een aantal dagen te laten staan om mooi en goed afscheid te kunnen nemen en dan daar in te laten slapen.

De prijs waar nu naar gekeken wordt voor het cremeren, zou dan op rond de 500 euro komen.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers