Wat mag een hengstveulentje kosten (fjord)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Wat mag een hengstveulentje kosten (fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 11:49

Ik zit te overwegen om een fjordje aan te schaffen als maatje voor mijn pony en eventueel als kinderpony voor de kleinkinderen van de eigenaar van de wei zeg maar.

Die kinderen zijn nou nog een beetje te jong om te rijden maar over een paar jaar moet het wel gaan.

Nu zag ik een hengstveulentje, een maand of vier oud wel papieren maar of het wat bijzonders was weet ik niet.
Klonk op zich verder allemaal betrouwbaar.

Maar er werd nog geen prijs aangegeven. Wat mag zo'n beestje nou kosten?
Mijn pony (als hengstveulen gekocht) heeft destijds niet meer dan een paar honderd gulden opgebracht maar deze had ook geen papieren.

Ik ben totaal niet thuis in de fjordenwereld dus ik heb echt geen idee wat een redelijke prijs voor zo'n veulen is.

Het is ook nog maar een suggestie het is niet zo dat ik serieus op zoek ben of zo hoor! (voor ik hier allemaal veulens aangeboden krijg) Haha!

Ben dus gewoon benieuwd!


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:54

Ik zou geen jonge Fjord voor een paar kleine kinderen kopen!! Ze zijn stronteigenwijs en loeisterk!!!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 14:15

De kinderen zouden uiteraard nooit alleen met de pony zijn!
Het gaat mij erom dat mijn pony niet alleen staat en dat die kinderen een beetje kunnen borstelen en knuffelen en dan misschien over een jaar of drie een leuke rijpony eraan hebben.
Het is geenszins een pony voor de kinderen.
Ze komen af en toe langs en vinden het erg jammer dat ze niets met mijn pony kunnen (deze is erg onbetrouwbaar met vreemden).
Ik laat ze hem weleens aaien maar ze kunnen hem niet borstelen of zo en rijden al helemaal niet.

Ze zijn ook nog te klein om te rijden (oudste is zes) maar ook gewoon een rondje erop zitten is niet weggelegd met mijn pony. Heb ik een keer geprobeerd en hij vloog weg. Gelukkig had ik hem goed vast maar ik kon toch niet voorkomen dat hij keihard rondjes om me heen vloog en het duurde wel een minuutje voor hij stilstond!

Maar dit was mijn vraag ook niet!
Ik wilde alleen weten wat een redelijke prijs zou zijn voor zo'n veulen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:17

Nou Missouri beetje minder kan ook wel, de eigenschappen die jij aangeeft gelden gelukkig niet voor alle fjorden.

Maar mijn advies is ook om geen hengstveulen voor kleine kinderen te kopen.
Koop er dan een shetje bij ofzo. Kost hetzelfde en hebben ze meer plezier van.

Een hengstveulen is meestal niet zo duur, meestal rond de 500 gulden en als hij goed heeft gescoord op de keuring misschien iets meer.

Eigenwijsheid wordt aangeleerd (niet consequent opvoeden) en loeisterk dat is ieder paard.

Succes met beslissen!
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 14:23

O ja en een hengst is inderdaad niet zo geschikt als rijpony maar castreren kan altijd nog!
En begrijp me goed: de pony is vooral bedoeld voor mij en als bijkomstigheid zou het leuk zijn als de kinderen er af en toe een beetje mee kunnen spelen (uiteraard alleen onder begeleiding).

Een klein pony'tje is makkelijker voor de kinderen maar die zou dan de meeste tijd stilstaan. Zo'n fjord kan ik zelf tezijnertijd ook berijden en dan zou ik het ook leuk vinden om met een vriendin naar buiten te gaan.
Dus het is een combi!
Ik wil er zelf graag een keer een rijpony bij en als hij ook nog geschikt is voor de kinderen om af en toe een rondje op te hobbelen maar vooral om te knuffelen en poetsen is dat mooi meegenomen!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:46

Ik heb mijn jonge fjordenhengstveulen dit jaar verkocht, of eigenlijk geruild. Ik heb hem geruild tegen een shetlandmerrie van 8 jaar, met papieren, alleen zijn de papieren in aanvraag.
Maar reken voor een hengstveulen van dit jaar, 2de premie tussen de 150 en 300 euro

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:47

Op zich is het een goed idee om het zo te combineren want ik heb zelf er een shet bij en die staat veel stil.
Maar ik zou geen shet voor kinderen aanraden tenzij je hem iets ouder koopt zodat je weet dat die betrouwbaar is dat is mijn ervaring
Met fjorden heb ik geen ervaring wel met new forest pony die hebben meestal een goed karakter en lief met kinderen en kun je zelf op rijden.
Van prijzen heb ik geen idee new forest zijn niet zo duur.
Succes

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:41

Ik ga wat prijzen betreft met Donja mee, zo tussen de 150 en 300 euro. Kijk maar eens op marktplaats, daar staan er ook wel eens te koop en zo kun je mooi vergelijken.

* To Belg, or not to Belg *


jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:44

Ja, ben met linda250 eens!
Ligt er natuurlijk aan wat voor een vader en moeder de fjord heeft, en of er papieren bij zitten.

Ik ben de zon in de zomer, de sneeuw in de winter, en de druppel die de lente doet overlopen........
ben jij!!!!!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:49

lissyjd schreef:
Van prijzen heb ik geen idee new forest zijn niet zo duur.
Succes


Hm, de Foresters bij ons zijn gemiddeld 4000 euro... maar dat zijn wel echt goeie, en hebben ook wel wat gepresteerd.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:51

Vippie schreef:
Nou Missouri beetje minder kan ook wel, de eigenschappen die jij aangeeft gelden gelukkig niet voor alle fjorden.

Maar mijn advies is ook om geen hengstveulen voor kleine kinderen te kopen.
Koop er dan een shetje bij ofzo. Kost hetzelfde en hebben ze meer plezier van.

Een hengstveulen is meestal niet zo duur, meestal rond de 500 gulden en als hij goed heeft gescoord op de keuring misschien iets meer.

Eigenwijsheid wordt aangeleerd (niet consequent opvoeden) en loeisterk dat is ieder paard.

Succes met beslissen!
Viv


Ja, okee, sorry. Ik bedoelde dat ze dat wel zijn maar als je ze goed opvoedt heb je er een kei leuke pony aan (zoals alle beesten). De 2 jarige Fjord bij ons op stal is niet opgevoed en compleet losgeslagen!

Maar de prijzen liggen idd zo rond de 250/300 euro en dan heb je nog niet eens een hele slechte.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:10

Kaj, wat is de afstamming van het veulen, en is wat heeft 'ie op de keuring gedaan? Pas als je dat weet, is er wat zinnigs over de prijs te zeggen. Ben erg benieuwd naar het papier. En welke kleur is 'ie? Want ook dat speelt mee.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:15

Zelf heb ik vorig jaar een hengstveulen gekocht. hij is veel in handen geweest al vanaf het eerste uur en consequent opgevoed. Van het voorjaar was het een echte etterbak,want z'n hormonen begonnen flink op te spelen. In mei gecastreerd en hij is super rustig braaf en vind niets eng. Zolang ze maar van kleins af aan aan kinderen wennen en niets uit de hand laat eten gaat het goed.
Kosten vorig jaar voor een hengstveulen tussen de 400 en 800 gulden.
zelf heb ik hem voor 550 gulden gekocht met papieren, geent en gechipt. kopie dus.

Wodan en ik onderweg in de M2

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 18:09

Sonja schreef:
Kaj, wat is de afstamming van het veulen, en is wat heeft 'ie op de keuring gedaan? Pas als je dat weet, is er wat zinnigs over de prijs te zeggen. Ben erg benieuwd naar het papier. En welke kleur is 'ie? Want ook dat speelt mee.


Ik heb nog niet echt serieus naar gegevens gevraagd dus dat weet ik nog niet precies.
De vader was Lengard of iets dergelijks maar verder weet ik het helaas niet.
Was een normaal isabelkleurig veulen.
Volgens mij niet echt iets bijzonders maar gewoon een doorsnee veulen.

Ach ik weet ook nog niet zeker of ik het wel wil. Blijft natuurlijk een hele verantwoordelijkheid om er nog een paard bij te nemen. En vooral een hengst....
Castreren is wel een optie maar dat is dan pas van veel later zorg.

Aan de ene kant wil ik het heel graag omdat mijn paard nu ook alleen staat en dat ik ook graag een tweede rijpony/paard erbij zou willen maar aan de andere kant weet je niet hoe zo'n beestje uitgroeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:57

kaj schreef:
Volgens mij niet echt iets bijzonders maar gewoon een doorsnee veulen.


Hou dan gewoon voor jezelf de richtprijs van 225 - 250 Euro aan. Indien er 'prestaties' (pffff groot woord voor een veulentje *LOL* ) aan het licht komen, ietsje erboven.

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 11:25

Een meisje bij ons op de manege kocht haar fjorden hengstje voor 4 of 600 gulden(weet niet of er papieren bij zaten)
De fokker had hem aan een handelaar verkocht want..het was een "blauwe" en ook nog een hengst..zij heeft hem weer van de handelaar gekocht.
Het is echt een schitterend beestje om te zien...eens een andere kleur dan gewoon en zebra streepjes op de benen..

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:08

LENNGARD!!! kwijlm kwijl.... die hengst is toch wel zo prachtig mooi en loopt M2 dressuur! Als je foto's wilt, of meer van hem wilt weten kan je PB-en.
Ik moet wel eerlijk vertellen, dat de nakomelingen van Lenngard het heel goed doen in de sport, maar dat ze een 'moeilijk' karakter hebben.

Lydia
Berichten: 18
Geregistreerd: 30-09-02
Woonplaats: \

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-02 09:06

heeey, ik heb ook een fjord een merrie zonder papieren, ze is nu 2.6 enne... ik heb voor haar 350 euro betaald , niet zo heel veel dus, maar ze was al 2, een hengsteveulen mag niet meer zijn dan 200 euro, het liefst 150 euro dat is een redelijke prijs , maar hij heeft wel papieren dus 200 euro is een goede prijs VEEL SUCCES!!!!!!!

PAARDENGEK

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-02 13:04

Nou de minimale prijs was 165 euro heb ik later nagevraagd.
Veulen schijnt mak te zijn en volgens hen ook lief.
Gewoon een lekker beessie dus!

Maar goed voorlopig heb ik toch maar even besloten om het zo te laten.
Ik heb het nogal druk op het moment en nu de winter eraan komt zal ik waarschijnlijk ook wat minder tijd hebben.
Dus dan lijkt het me niet verstandig om er een hengstje bij te nemen.
Ik zit nu wat onzeker met mijn rooster op het werk. Als ik zeker weet wat mijn tijden zijn dan kan ik ook wat verder plannen maar op dit moment is het niet verstandig om me al vast te leggen.

Dus voorlopig schuif ik het even op de lange baan.
Maar wie weet wat er nog gebeurd......

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 00:29

nou ik vind de aangegeven richtprijzen wel vrij laag moet ik zeggen. wij waren met ons hengstveulen vorige week opde keuring in rolde, de fjordenkeuring wel te verstaan, en daar werd zonder zijn achtergrond of punten te kennen zo 500 euro op hem geboden, nou is het ook niet bepaald een leijk beestje,en hij heeft vrij hoge punten gekregen, maar dan vind ik de prijzen die jullie noemen dus best laag.
gelukkig is hij trouwens niet verkocht op die dag, hij is nu wel verkocht, maar dan aan MIJ! (niet voor dit bedrag trouwens)
maar veel succes met eventueel zoeken van een fjordje!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 146 bezoekers