In sloot --> wat vanavond doen met d'r?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

In sloot --> wat vanavond doen met d'r?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 14:11

Vanmorgen werd ik gebeld door de stalhouder dat Sheril in de sloot had gelegen. Ze lag er al even in toen hij haar zag, maar was nog wel aan het spartelen (m.a.w., nog niet de hele nacht). Ze hebben haar eruit gehaald, zoveel mogelijk schoongespoten en met een deken in een binnenstal gezet, daar zou ze vandaag ook blijven. Ze had eerst een wollen deken, nu als het goed is mijn fleecedeken op. Haar regendeken is natuurlijk doorweekt, de zwaarte zal misschien wel mee te maken hebben gehad dat ze er zelf niet uitkwam. Ze mankeerde voor zover ze konden zien niets, op een schaafwondje op haar neus na (wat al ontsmet is). Voor zover ik begreep is er niet met haar gestapt ofzo.
Ik ga in ieder geval nu mijn werk erheen, even controleren. Wat zal ik vanavond met haar doen? Even laten bewegen, maar niet rijden lijkt me het verstandigst. Ik wil haar van 6 tot 8 nog buiten zetten, daarna even los laten draven, insmeren met verdund linement en vannacht met een deken op stal laten (er is weer behoorlijk regen voorspeld), dan morgenvroeg weer de wei in. Is dit slim of niet? Ze zal heus wel spierpijn hebben of iig stijf zijn, hier doorheen laten lopen of niet? Of alleen aan de hand stappen?
Overigens kan ik niet nu (of eerder) naar haar toe, ik ben net begonnen bij een nieuw bedrijf en zit nog in mijn proeftijd. Ik wil hiervoor niet wegvliegen en de kans lopen de baan kwijt te raken. Ze zal nog wel een paar keer gecontroleerd worden door de staleigenaar.


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:18

Ik zou haar idd even laten bewegen, laat haar zelf maar bepalen wat ze kan (gewoon los dus). Ook zou ik haar vanacht idd gewoon op stal laten staan. Als ze spierpijn heeft zal ze zich niet te idioot gedragen en vooral morgen niet (dan zal ze het goed merken!), maar weet je waardoor ze de sloot in de eerste plaats is ingegaan (geschrokken, paarden aan de andere kant o.i.d.?)? Kan er niet een lintje om de sloot heen, zodat je niet nogmaals de kans loopt?

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:18

Ik zou haar in de bak zetten wat laten draven om te kijken of ze ook kreupel of onregelmatig is. Is ze dat niet kan ze alsnog wel even eht land in. Maar ik denk wel dat ze kou heeft gevat hoor dus wel even op haar gezond heid letten.
En als je je stalhouder vertrouwd en hij wil dat voor je doen hoef jij daar ook niet voor weg. Het zou idd zonde zijn als je daardoor je nieuwe baan zou verliezen

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 14:24

Ik heb geen flauw idee hoe ze in de sloot is gekomen. De pony die erbij staat jaagt absoluut niet en het lijkt me sterk dat ze op die plek drinken. Ik vermoed dat ze uitgegleden is (het heeft hier behoorlijk geregend vannacht) of dat ze heeft geprobeerd iets uit de sloot te eten (het gras is op, ze krijgen wel hooi maar volgens een Haf is dat nooit genoeg Schijnheilig ), sprietjes die wat verder groeien. Draad om de sloot is te ver, bovendien verwacht is niet dat ze nog lang buiten blijven.
Overigens is ze er van het voorjaar ook ingevallen, toen kon ze er zelf meteen uitkomen. Toen heeft ze waarschijnlijk liggen rollen en is zo het hellinkje afgerold. Bij de vorige eigenaar hadden ze geen sloten, misschien kende ze ze ook niet eens, maar dat zal nu het probleem niet meer zijn.
Ik zal inderdaad even letten op kou vatten, maar ik denk dat dat wel meevalt. Ze heeft een goede weerstand, is meteen warm neergezet en bij verkoudheid komt ook nog een virus kijken.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:25

Als ze in orde is(niet kreupel of wondjes) zou ik haar losgooien of gaan wandelen. Rustig wat onbelast laten bewegen. Zo dat ze zo min mogelijk spierpijn krijgt. Natuurlijk wel ff goed verwennen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:28

Aan de hand stappen, zo heb je het minste kans op spierpijn. Deken 's nachts en coles is een goed idee!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:57

Miran schreef:
Draad om de sloot is te ver, bovendien verwacht is niet dat ze nog lang buiten blijven.


Haha! Bij ons staat er draad langs de slootkant en mogen ze ook in de winter naar buiten. Zou toch wel gezellig zijn, als we weer stalgenoten worden..... Haha! Verder probeer ik je helemaaaaaaaal niet te beinvloeden hoor.... Schijnheilig

Linement is een goed idee. Ik zou haar ( ALS ze regelmatig loopt tenminste) wel even wat rek- en strekoefeningen laten doen om de spieren rustig wat op te rekken en afvalstoffen af te voeren. Bijvoorbeeld dus door kleine in-uitjes op de hoefslag te zetten (eerst goed warmdraven) of wat grondwerk met haar te doen.
Hou er rekening mee dat het morgen erger kan zijn dan vandaag.

Knuffie voor je Maflinger.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:18

Tipje voor de spierpijn, die is de 2e dag altijd het ergste, dus moet je daar vandaag nog een beetje proberen doorheen te werken. (Rustig!)

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:22

Bij mij ligt er ook nog wel eens wat in het water, ondanks het feit dat ik rondom stroomdraad heb staan.
Ik haal ze meestal naar stal en spuit ze warm af. Daarna lekker een nachtje op stal en de volgende dag een stukkie wandelen. uit voorzorg zet ik ze altijd 3 dagen op antibiotica (Depomycine) om longontsteking te voorkomen. De meeste paarden krijgen nl water binnen en sloten zijn vaak vrij vies (bij mij is het meest bagger).
Even in de gaten houden of ze niet gaan hoesten of snotteren en of ze niet gaan kreupelen. Verder zo snel mogelijk weer naar buiten.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 16:24

Bedankt voor jullie reacties, ik ga dr gewoon even rustig laten draven, eerst eens zien hoe ze loopt.
Linement verdund of onverdund gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:26

Altijd verdunnen. Onverdunde linement kan inbranden op de huid. 1:1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers