diep en rond altijd goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

diep en rond altijd goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 12:10

Ik reed mijn ruintje altijd vrij diep en rond om de rugspier maar op de juiste manier te belasten. Heb altijd problemen met hem, hij is niet voorwaarts, heel erg op de voorhand en niet allert.
Nu ben ik van de week begonnen om hem hoger in te stellen en tot mijn verbazing begint hij nu veel beter te bewegen. Hij is meer voorwaarts en rechter. Wel weer wat vluchterig af en toe.
waarom is het diep en rond rijden nou goed en is dit juist weer niet goed voor paarden die van zichzelf al vrij zwaar zijn op de voorhand??

Hoe zit het nou? Eerst diep losrijden en dan weer oppakken? Want dan gaat hij een beetje protesteren.

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com


Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:18

Als je laag en diep rijdt en hij hangt op je hand, doe je het niet goed. Een paard hoort niet op je hand te hangen! Ook als je laag en diep rijdt moet hij nageeflijk zijn. Jouw paard pakt je gewoon!
Je kunt hem gerust wat hoger instellen als hij dan beter loopt. Let wel op dat hij bij JOU blijft, als hij vlucht, vang je hem op 2 teugels op tot hij weer jouw tempo loopt (maakt niet uit hoe langzaam dat is, als hij maar van jou blijft) en nageeft en licht wordt. Blijf hem wel goed over zijn rug rijden en zorg dat hij los door zijn lijf blijft.
Het ene paard loopt nou eenmaal wat hoger beter dan het andere. Ze zijn niet allemaal geschikt voor de Anky-methode (en ook niet alle ruiters).

Succes!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:38

Ik begin met voorwaarts-neerwaarts tijdens het losrijden.
Hierna stel ik haar wat rond en diep in.
Na een tijdje richt ik haar wat meer op.

Het diep en rond rijden is in mijn rijden slechts een onderdeel van het rijden. Tijdens het rijden moet je je paard in verschillende posities in kunnen stellen, dus niet vastpinnen op het diep en rond rijden.

Doordat Anky succes behaalt met haar manier van rijden, is iedereen hier ineens aan vast gaan klampen. Anky kan echter ook niet elk paard op deze manier rijden. Ook kunnen er maar weinig zo rijden als zij dat kan.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 12:43

Diep en rond is alleen goed als het paard de kracht vanuit de achterhand vandaan haalt. Dat is bij jou zo te horen dus niet het geval. Het paard gaat dan inderdaad op de voorhand lopen, en een totaal verkeerde belasting van de voorbenen (hoeven!) is het gevolg.
Probeer nog wel om hem diep en rond te rijden, maar begin daarmee met een verzamelend paard. Dus eerst (iets) verzameling erin rijden (desnoods in oprichting), en dan lager instellen, maar de verzameling behouden. Pas dan ga je echt de rugspier ontwikkelen, maar het is vrij lastig om het goed te doen. Een goede instructeur is heel belangrijk om jou en je rijden te blijven controleren. Die kan het altijd vanaf de grond beter zien.
Ook ik ben geen voorstander van alleen maar diep en rond. Ik hou van afwisseling. Een paard moet in elke hoofdhouding kunnen lopen die jij vraagt. Diep en rond, MET verzameling is wel echt super voor de rug, vandaar dat ik die techniek wel vaak toepas. Maar ook voorwaarts/neerwaarts (Weer met die verzameling!) is heel goed voor de rug. Maar ook in andere hoofd/halshoudingen moet een paard kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door carola op 25-09-02 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:04

lees mijn onderschrift is???

In jou geval kan je hem denk ik best 'rond' rijden maar niet al te diep zodat hij niet op de voorhand kan vallen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:17

Carola, diep en rond is iets anders als voorwaarts neerwaarts. Bij voorwaarts neerwaarts valt de hals als het ware vanuit de schoft naar beneden, het neusje blijft eruit zodat er een vloeiende boog ontstaat van neus naar staart.

Bij diep en rond hoeft het neusje er niet uit, mag wat meer richting boeg of knieen, hoe diep en hoe rond je je paard rijdt is afhankelijk van bouw, africhtingsgraad en rijniveau van de ruiter...

Waarschijnlijk weet je dit wel, het stond er alleen een beetje verwarrend. Knipoog

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 13:39

Het is ook zo dat ieder paard een andere aanpak nodig heeft maar ik vindt het zo jammer dat ik er nu pas achter kom dat mijn paard een andere aanpak nodig heeft.
Je kan toch een hoop schade aanrichten door je paard verkeerd te belasten, daar weet ik alles van (HKO).

Ein Pferd auszubilden bedeutet nicht nur,dass man es zum Gehorsam erzieht,wie viele es meinen. Genauso wichtig ist es,dass das Pferd mit Freude macht,was man von ihm verlangt. (Nuno Oliveira)

www.landschapsstal.nl www.caballos-andaluces.com

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:43

Bij diep en rond is het ontzetend belangrijk dat je een actief ondertredend achterbeen hebt. Als je paard van nature een zwak achterbeen heeft, of het achterbeen is er niet voldoende bijgereden, dan trek je hem op de kop en heeft diep en rond meer nadelen dan voordelen. Ik denk dat diep en rond iets is waar je niet zomaar mee moet gaan kloten, het is een heel mooi systeem, maar ook een ontzettend ingewikkeld systeem voor een ruiter die weinig begeleiding heeft en zelf ook niet echt kundig is.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:18

Ja mieke, dat weet ik. Stond er idd verwarrend. Zal het even veranderen!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:32

Mijn paard heeft een laag ingezette hals en voor hem is het beter om wat meer opgericht te lopen omdat hij anders te veel op zijn voorhand loopt en zijn bovenlijn te lang houd. Elk paard moet je anders rijden en een goede methode is de methode die bij jou en je paard past. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat je paard hoger en lager ingesteld moet kunnen lopen om zijn rugspieren te kunnen rekken of om er spieren te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 14:57

Ik denk dat diep en rond niet voor iedereen weg is gelegd
En hoe diep rij je is ook een belangrijke vraag hierin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:52

runningkawa schreef:
Ik denk dat diep en rond niet voor iedereen weg is gelegd.


Idd, deze manier van rijden is niet op elk paard toe te passen. Was het maar waar, want dan zou je dus prima kunnen leren paardrijden uit een boekje.
Als je een paard hebt met een te lage halsimplant, zal laag diep rond veel eerder je paard uitnodigen om op de voorhand te zakken. Je zult je paard voor deze manier van rijden goed op het achterbeen moeten kunnen zetten, en bovendien zelf goed in de gaten moeten houden dat 'ie niet leert koppeltjeduiken, of op de hand gaat hangen.

Als een hogere instelling bij jouw paard fijner werkt, staar je dan niet blind op laag diep rond. Anky doet dat ook niet bij al haar paarden, het zijn er maar een paar die het daar goed op doen.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:53

Ik denk dat de juiste antwoorden hier wel zijn gegeven, maar er is nog 1 ding niet gezegd: een paard stel je niet in. Een paard rijd je van achter naar voor naar een bepaalde hoofd-halshouding.

Dus je kunt niet zeggen, ik rijd eerst vwnw en daarna stel ik hem diep / hoog in.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:58

Waarom kun je een paard niet instellen? Ikke de mijne wel hoor. Of hebben wij een totaal andere definitie van instellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 17:37

Laag en diep rijden kun je alleen met voorwaarts en een nageeflijk paard. Onbreekt een van deze 2 basis voorwaarden dan heb je het niet meer over diep en rond rijden maar spreek je over in de 'krul getrokken'.
eerst zorgen dat je basis voor elkaar is en rij je paard op 2 teugel naar de hand toe. Ik vraag me echt af wat nu de rol van je instructie hier in is?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 18:00

Zo wat is dit lastig allemaal zeg hoe komen jullie aan zo veel kennis, vind ik best knap want ik heb dit allemaal nog nooit in boeken gevonden (de bieb boeken dan he Lachen )
Maar diep en rond vind ik wel mooi, en dat moet altijd bij het instappen that's al i know! *LOL*

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:19

Piaffe schreef:
Ik denk dat de juiste antwoorden hier wel zijn gegeven, maar er is nog 1 ding niet gezegd: een paard stel je niet in. Een paard rijd je van achter naar voor naar een bepaalde hoofd-halshouding.

Dus je kunt niet zeggen, ik rijd eerst vwnw en daarna stel ik hem diep / hoog in.


Eindelijk iemand die het goed zegt. Een paard kan je niet hoog of laag instellen. Het gaat erom dat je goed voorwaarts-neerwaarts rijdt en vanuit de goede basis komt de goede hoofd-hals houding vanzelf.
Iemand die zegt zijn paard hoog/laag in te stellen is i.m.o. verkeerd bezig.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:27

Bovenstaande is juist, als je het instellen van de hoofd-halshouding enkel door middel van je handen bereikt. Dit is dan ook niet de bedoeling. Je moet je paard uitnodigen je hand te volgen en hij moet te allen tijde zelf zijn hoofd dragen... het is niet de bedoeling dat hij aan je hand gaat hangen, of je nu hoog, laag of diep rijdt. Als je daar problemen mee hebt, is je paard achter nog niet sterk genoeg en moet je daar dus eerst aan werken. Dit kan wel een jaartje vergen..... heb daar zelf een voorbeeld van rondlopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 09:34

Citaat:
Dus je kunt niet zeggen, ik rijd eerst vwnw en daarna stel ik hem diep / hoog in

Dan doe ik toch iets verkeerd
Ik rij Kawa dus wel eerst vwnw.
Allereerst alles met voldoende been.
Hij volgt mijn handen dan tot waar ik wil.
Dat kan zijn bij vwnw, dat kan zijn tot rond en diep, en dat kan zijn tot hoger ingesteld.
Hierbij blijf ik dezelfde druk op mijn handen houden.

Dan is dat nu voor het eerst dat ik hoor dat ik dit fout doe Verward
Of begrijp ik hier de hele discussie verkeerd Scheve mond

BTW diep en rond is bij mij lang niet zo rond als b.v bij Anky.
Dat bedoelde ik dus ook met wat ik hierboven ergens zeg, hoe diep rij je?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:03

Kawa, volgens mij begrijp je het verkeerd.
Ik denk dat ze bedoelt dat je een paard alleen van achter naar voor goed vwnw, hoger ingesteld, rond en diep kunt rijden. Dus zolang dat niet gebeurt is het in de krul trekken.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:08

Same here, ik sluit me bij Runningkawa aan.
Dus jullie kunnen je paard niet op een bepaalde hoogte instellen zonder meteen aan ruk- en plukwerk te denken Verward Verward Verward
Uiteraard gaat het instellen niet alleen op teugel, je kunt NOOIT aan je bit zitten zonder dat je been geeft. Maar ik snap echt niet waarom je je paard niet in kunt stellen?
Dat zou betekenen dat je een paard dat je redelijk ver in de africhting hebt dus met een opgerichte hals, nooit meer laag diep rond of vwnw kunt rijden?????

Wie kan dit duidelijk aan me uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:30

Sonja schreef:
?
Dat zou betekenen dat je een paard dat je redelijk ver in de africhting hebt dus met een opgerichte hals, nooit meer laag diep rond of vwnw kunt rijden?????


Oh help, dat klinkt wel heel erg afschrikwekkend Haha!. Dat kan dus nooit zo zijn, eerder andersom toch? Hoe verder je in je africhting komt, hoe meer kanten je met je paard op kunt?

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:42

Kawa, zoals jij het beschrijft klinkt het al een stuk beter. Als je paard jouw handen volgt, dan is dat de goede weg. Dan komt de juiste hoofd-hals houding vanzelf.
Ik doelde meer op de mensen die heel de basis vergeten en dan spreken over het instellen van zijn/haar paard op een bepaalde hoogte. Mensen die dan misschien wel vwnw rijden en dan denken 'ik ga nu mijn paard wat hoger instellen'. En dat kan dus niet, dan ben je i.m.o. helemaal verkeerd bezig.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:42

Ik denk dat Piaffe met "instellen" afdwingen bedoelt. Een op bokt vaker voorkomend communicatieprobleempje.... Met het afdwingen van een bepaalde houding train je inderdaad nou juist net de verkeerde spieren, dus dat schiet niet op. Een paard zet dan alles vast, ipv dat hij er losser van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:53

Oke, nu snap ik jullie Lachen
En ik ben het voor 100% met jullie eens.
dat motortje van achter moet eerst wat gaan doen, voordat er aan de voorkant geprutst word.
En al helemaal niet met een hoop zooi er om heen.
Als je je paard lekker aan het been en zodoende ook aan je hand hebt komt de rest bij wijze van spreke vanzelf.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers