verschil in niveau in verschillende gebieden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

verschil in niveau in verschillende gebieden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 15:09

Het is mij opgevallen dat het niveau qua dressuurrijden heel erg verschilt, afhankelijk van de plek waar je in Nederland bent.
Valt jullie dat nou ook op? Op Texel heb ik combinaties gezien die M reden, maar die hier in mijn omgeving nog geen winstpunt in een B proef zouden kunnen scoren.
Ook in Friesland/Groningen en Limburg is het niveau volgens mij een stuk lager als in het midden van het land.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:26

Als ik ooit verhalen hoor op bokt over paarden die weg springen, tegen de hand zijn, verkeerd aan galoperen en weet ik veel wat en dan nog met een ruim wp thuis komen, snap ik er geen bal van.

Hier in z.o. brabant moet je in elke klasse echt neerzetten wat er gevraagd word.
Anders heb je meteen een 4
En naar mijn idee terecht anders kunnen ze iedereen bij aanmelden wel een wp geven, hoef je niet meer te rijden Lachen

Mijn instructrice die zelf van het noorden van het land komt, zegt zelf ook dat ze dat ervaren heeft.
En wat ook meespeelt is denk ik dat je daar blij moest zijn als je met alle klasse samen 30 cominaties had.
Hier heb je in de zomer 30 ringen met 25 combinaties Lachen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:49

Ik heb er niet echt een idee van hoe het is met gewone wedstrijden, maar wel met friezenwedstrijden. Ik woon in Friesland en zie dus zeer regelmatig Friezen op wedstrijden (heb ze zelf ook gereden). Dat gaat allemaal wel 'goed' al heb je natuurlijk uitschieters naar beide kanten. Ben ik laatst op een friezenwedstrijd in Noor Holland geweet en kon wel janken wat ik daar zag. Paarden op hol, tegen de hand, verzet, zagerij ed. Dus wat dat betreft heb ik daar niet zo veel positeifs over. Hoe het is met 'gewone' wedstrijden buiten friesland weet ik niet.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:52

Ik merk dat verschil heel erg in het springen.

Ben 2 jaar geleden op Federatiekamp geweest naar Ermelo. Ik zat met 3 anderen in een les en we sprongen allemaal in het M.
Tijdens de springlessen sprongen we dan ook weleens oxers en steilsprongen van 1.10 m. (de normale hoogte voor een M parcours)

Er zat ook een jongen bij mij in de groep (ook met een E-pony, net als de rest) en die kwam uit Friesland.

Die jongen vond die hindernissen die wij in de les sprongen echt kastelen, want bij hun in de buurt stonden de parcoursen nooit zo hoog. Verward

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:53

Ik heb dat Idee ook wel.
het nivo vind ik in deze omgeving vrij hoog liggen.
van een aantal mensen bij WWNA en de OVJ weet ik dat ze graag richting het noorden gaan om daar hun punten te halen.

Kawa wat jij beschrijft gebeurd hier ook alleen heb je meestal meteen een 2 teminste vanaf de M1 iig.
Verkeerde galop in de M1? is gelijk een 1.
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat de meesten hier er ook net zo hard een 9 of een 8 tegenaan gooien en dat is wel erg fijn!

De wedstrijden zijn hier ongeveer 2 ringen per klasse en dat is dan vaak een hele grote wedstrijd

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:59

Ik heb juist het idee dat het niveau in het zuiden en westen het hoogst ligt. Maar aan de andere kant, ik heb ook zo vaak juryleden uit Utrecht gehad en ik reed daar gemiddeld niet anders bij dan bij juryleden uit onze omgeving, dus volgens mij kan je er niet veel over zeggen. Ze zeggen wel eens dat de echt dressuurpaarden uit Brabant komen, maar dat komt misschien wel omdat dat de woonplaats is van de meeste bekende dressuurruiters.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:59

Ja hier ook in de M
Maar bedoelde daar nog B mee.
ik ga er van uit dat je in de m toch wel een goede galop kunt aanspringen Lachen

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-02 16:28

Ja, Kawa, dat is precies wat ik bedoel!
Trouwens; het is wel zo dat ik dat hoge niveau juist heel goed vind. Ruiters die vanuit hier naar het noorden gaan om punten te kunnen rijden, vind ik ook heel dom. Dan loop je toch alleen maar weg voor de feiten? Laat ze maar flink streng jureren, daar leert de ruiter het meeste van!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Fuurtje

Berichten: 52
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 17:13

ik ken ook iemand die de friese kampioenschappen heeft gejureerd, van de M en het Z. en die zei dat ze echt combinaties had gezien waarbij ze echt diep moest nadenken over hoe die in de M waren gekomen of zelfs in het Z. zij is aardig kritisch maar wel eerlijk en heeft op de kampioenschappen maar weinig winstpunten uitgedeeld. maar dat merk je ook wel op nederlandse kampioenschappen de noordelijke provincies zitten niet tot nauwelijks bij de eerste 5 bij wijze van terwijl het zuiden en westen dat wel red. en carola je hebt gelijk dat is echt heel dom wat die ruiters doen die naar het noorden gaan voor wp's.

eindelijk foto's op m'n profiel er komen er nog veel meer hoor!!!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 20:58

runningkawa schreef:
ik ga er van uit dat je in de m toch wel een goede galop kunt aanspringen Lachen


Tis toch wel te hopen he tegen die tijd..... Haha!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:10

Wat mij juist opvalt van de verslagen die ik hier op Bokt lees is dat er met name in Brabant zo vreselijk hoog gepunt wordt. Als ik dan lees dat iemand 3e is geworden met 174 pnt. dan denk ik bij mezelf, pfffff, in die ring had ik ook wel willen zitten.

Nu kan ik er niet meer over oordelen maar bij de pony's was het juist zo dat het niveau in Brabant lager lag dan in ZH. Als wij in Brabant op concours gingen, haalden we steevast alle prijzen op Haha!.

Maar is het niet heel eenvoudig te zien aan de uitslag van de Hippiade? Dan kun je misschien een conclusie trekken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 21:34

Wat ik weet is dat op wedstrijden op de manege bij mijn ouders in de buurt (in Zeeland) vaak brabanders meerijden. Reden: Effe snel scoren. Deze vlieger gaat lang niet altijd op, want deze vereniging haalt ook vaak de juryleden uit het "verre" brabant!

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 07:23

In Groningen wordt vaak niet hoog gepunt. Als je met 159 eerste kunt worden terwijl anderen soms 182 punten scoren, dan vraag ik me toch echt af waarom dat hier niet zo is.
Maar verder heb ik niet echt het idee dat het zo slecht gesteld is met de ruiters hoor. Ik rij in de 3 noordelijke provincies, het meest in Drenthe, maar ik kan overal winstpunten halen hoor.
En met springen staat het hier echt niet lager. B progressief gewoon 1.10 meegemaakt (wat ook normaal is). Volgens mij wordt hier gewoon de standaardhoogte aangehouden. 1 meter voor klassiek eerste omloop, barrages houden ze niet vaak hier in de B. En 118 deelnemers op de lijst voor een B-parcours vind ik niet bepaald weinig. Het zit hier ook vaak vol, vooral dressuur.

wel is het zo dat hier geen 4-tal en 8-tal en verenigingskampioenschaphistorie is. Ze hebben geprobeerd bij ons op de vereniging om een 8-tal paarden en pony's te krijgen. Alleen de pony's is gelukt, deels met mensen die nog nooit een wedstrijd gereden hadden. Ze werden Gronings kampioen (van de 2) en op de hippiade werden ze laatste. Het ging om L-8-tal, waarvan 3 ruiters hun pony niet aan de teugel konden rijden. In brabant e.d. wordt er heel veel op geoefend. Hebben ze de keus uit verschillende ruiters. Hier mag je blij zijn als je 4 ruiters bij elkaar kunt krijgen.
Bij de paarden is zelfs een 4-tal niet gelukt. En als het wel gelukt was, dan waren we gekomen met ; appaloosa (pony), een zwarte kwpn-er, fries, en nog een bruin paard. Kortom: geen gezicht. Het lukt hier gewoon niet.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:14

Inderdaad, de parcoursen staan hier ook gewoon op een meter in de B.

Citaat:
Verkeerde galop in de M1? is gelijk een 1.

Bij ons durven ze ook best laag te punten hoor. Mijn eerste proef afgelopen zondag ging niet zo super. Een wending om de middenhand in plaats van om de achterhand leverde mij wel een 2 op.
Op het aangalopperen op X kreeg ik daarentegen wel een 8. Dat durven ze dan gelukkig ook te geven.

Zondag waren er trouwens veertig combinaties in de M1, dus van weinig deelname was ook geen sprake.
En in de springrubriek waren zo'n honderd combinaties in de B, 70 in de L, etcetera.
Op zich denk ik dat het de goede kant op gaat met de wedstrijdsport in Noord-Nederland.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 09:53

Ik dnek dat het allemaal heel erg persoonlijk is wat je hoog vindt wbt het punten. Niet banketstaaf bedoeld tegen Nimber, maar als ikd an lees dat zij op de ARK 2e wordt met 147 dan vind ik dat niet bijzonder hoog gepunt en dus ook niet echt goed gereden.

Het is heel afhankelijk van jury. Ik heb laatst op de Friese Kampioenschappen (in de M) geschreven bij een jurylid uit Friesland. Zij strooide met de punten waarvan ik ook dacht: 'Is dit wel reel?' In de andere jruy-auto zat mijn zus te schrijven bij een jury uit Nood Holland en die was veel kritischer en terecht. Zus en ik hebben later de punten vergeleken wat de juryleden vonden en daar zat een behoorlijk verschil in..... Het is dus een kwestie van smaak en wat jij hoog vindt. Sommige ruiters en juryledem vinden 156 heel hoog en anderen zijn niet eerder tevreden dan bij 168........

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 10:48

Maar alle jurycursussen zijn toch ongeveer hetzelfde en iedereen leert dan toch hetzelfde? Dan zou je dus zeggen daar waar de hoogste punten worden gereden, wordt misschien ook wel het beste gereden? Dat zou dus in Brabant zijn dan.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

smout

Berichten: 1264
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:04

nou dressuur is en blijft een subjectief gegeven.
Mijn instructrice gaat vanuit Friesland vaak het land in en komt dan vaak met winstpunten thuis.
Ik denk dat we hier in het noorden streng gepunt worden.(denk ik)
We hebben hier in de 3 noordelijk provincies veel toppers.
Te denken aan Laarakker,Corsel,Rave,vd Akker,Bijlsma,klopmaker.
Komen allemaal uit het noorden.

Dressuur is en blijft een jury sport, en een ieder kleurt het naar eigen goed dunken in.

leef je droom, droom niet je leven.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:23

Lekker generaliserend zijn we weer bezig hier...

fuutje: op nederlandse kampioenschappen de noordelijke provincies zitten niet tot nauwelijks bij de eerste 5 bij wijze van terwijl het zuiden en westen dat wel red. en carola je hebt gelijk dat is echt heel dom wat die ruiters doen die naar het noorden gaan voor wp's

En bedankt he! Ik ben nu B gestart in Friesland en ik kom af en toe thuis met een winstpunt. Dan kan ik zeker echt niet rijden?

Het is waar dat het niveau in Friesland bijvoorbeeld kwa dressuur onder het niveau van Brabant. Maar dat geld wel voor meerdere provincien, zoals Z en N Holland, Overijssel, Zeeland, Groningen, Limburg.
Kwa springen overigens, doen de Friezen meer dan gemiddeld mee. Voorbeeld: Klompmaker, Van der Mei, maar ook Sloothaak. Nu Duitser, toen Fries.
Zo heeft elke provincie overigens zijn vedettes.

Ik ken overigens een dametje van oorsprong uit de randstad. Die denkt ook dat ze het allemaal zo goed kan, maar helaas voor haar, hier in het noorden heeft ze behoorlijk moeite punten te pakken. Of zou die twee jaar Friesland nu al schade aan haar rijden hebben aangericht?
Kom op zeg, ook hierzo zijn er zat die de brabo's eraf kunnen rijden. Ik toevallig niet, maar ok daar zou ik maar niet zo zeker van zijn als ik jullie was.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 15:30

Ts.... Dees... het is echt niet om mensen uit een bepaalde streek af te kraken hoor! Reageer niet zo verschrikkelijk geprikkeld.
Het is gewoon een feit wat mij heel erg op valt. Echt niet om mensen persoonlijk aan te vallen. Het gaat me ook niet om de top, maar gewoon de basisruiters.
Het was een hele leuke, open discussie naar mijn mening. Jammer dat jij het weer zo opvat...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:36

Hoe moet ik het anders opvatten...
Kan eerlijk gezegd geen positieve wending over het noordelijke niveau ontdekken in dit topic....vind het "over 1 kam scheren" ....
Begrijp dat je graag je mening nu wilt nuanceren, maar toch...het is een heel zwart/wit tpic dat je opende. Je kan dan zo'n reactie verwachten.
Het is niets persoonlijks trouwens...ook mijn geprikkelde reactie niet.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 15:59

Ik kom zelf uit Zeeland en daar was het niveau altijd wel wat lager dan elders. Ik heb trouwens wel het idee dat de Zeeuwen het steeds beter gaan doen. Nu was ik pas in de Achterhoek op concours om daar eens te kijken, maar dat viel me ook niet helemaal mee. Ik sprak daar ook met iemand die naar de Hippiade was geweest en die was gewoon geschrokken van het hoge niveau daar! En - wij Zeeuwen maar denken dat als je Gelders kampioen bent, je al bijna Nederlands kampioen bent.. Dat bleek dus toch wel mee te vallen.....

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-02 16:05

Tss... Dees... Ik vind dit wel erg kinderachtig van jou hoor. Niet van jou verwacht. Ik bedoel het ook niet zo van: 'kraak het noorden af', maar meer als: 'waar is het niveau hoog, en waar niet? En hoe komt dat? Ligt dat aan de juryleden, of aan het rijniveau?'

Jammer dat jij het zo opvat. Ik wil m'n mening helemaal niet nuanceren. Heb ook niet echt een duidelijke mening, maar ik ben nieuwsgierig naar het verschijnsel en naar de oorzaak ervan.
En overal zijn uitzonderingen naar boven en naar beneden. Als jij in Friesland 160 pnt. rijdt (en bv. 4e word), dan zeg ik toch niet dat je slecht rijd? Dat zal je mij nooit horen zeggen hoor. Maar diezelfde proef wordt ergens anders misschien voor 155 of 172 gewaardeerd. En hoe komt dat dan? Of wordt die proef wel overal voor 160 gewaardeerd, maar zijn tegenstanders in andere gebieden slechter en wordt je ermee eerste? Komt het door verschil in de jurycursussen?

Dát wil ik hier mee berijken. Echt niet het afkraken van de friezen, groningers en drenthen ofzo hoor...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 19:47

Oke, wellicht heb ik het verkeerd begrepen.
Het komt me inderdaad wel enigszins bekend voor, heb zelf ook wel eens zitten schrijven op het Fries kampioenschap, dus met buitenprovinciale juryleden. De een vind het niveau teleurstellend, de ander vind het juist wel goed. Hangt dus ook sterk van de jury af. En van de groep ruiters in de baan, want ook ik met mijn friese dressuurogen zie veel te vaak combinaties waarbij het toch wel zachtjes begint te regenen...
Ik kom te weinig in de zuidelijker gelegen provincies om een oordeel over het niveau te vellen. WEl, het is daar gemakkelijker een goede bewezen instructeur te vinden als hier, buiten kijf.

Ik was een hele tijd terug op een concours in Kampen, springconcours. Daar zag ik toch wel heel onthutsende beelden. Sport op een hoog niveau misschien, maar die paarden kwamen het parcours uit met wonden en blessures. Kennelijk ging op die dag de prestatie boven de gezondheid. Oja, en vorig jaar nog was ik op een regionaal concours in Limburg (Valkenburg, pinksteren). Dat was huilen met de pet op, maar tja, wat wil je ook op harde oneffen ondergrond. Mijn paard zou niet zonder blessure van het terrein daar zijn afgekomen. Die paarden hadden ook allemaal, stuk voor stuk, behoorlijk voos beenwerk.

ik maak het wel eens mee hier in Friesland, dat je het concours hebt op een net geschoren maisveld,d at je tussen de rijen nog door moet. Tja, probeer dan maar eens op niveau te rijden. of een hele tijd terug, dat was op de drafbaan van Wolvega. Mijn paard zakte echt tot boven de kogel weg in de zachte ondergrond van het sierveldje in de drafring. Stond er op mijn coupon "paard is in verzet" en proza als "tegen de hand" en "niet voorwaarts". Tja, wie kan daar nog tegenop?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Selina en 9 bezoekers