* tanden en leeftijd paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

* tanden en leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-02 22:16

Mede door het topic van Stef over de leeftijd van Jamaica schoot het me ineens te binnen dat de veearts van Fleur dacht dat ze 4 was. Volgens haar papieren, en ook haar bouw vorig jaar is ze nu echt 3.
(Fleur is dus eigenlijk een jaar te vroeg met wisselen)

Hoe betrouwbaar is die leeftijdsschatting adv het gebit?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 22:24

Mijn veearts zei altijd dat het tot een jaar of 8 duidelijk is. Daarna wordt het een beetje gissen en kan het dus wat afwijken.
Verder weet ik er niet zoveel van.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 23:05

is niet betrouwbaar. Vorig jaar werd jamaica door de DA op 2 a 2.5 geschat.
Een maand geleden was de paardentandarts hier op stal, en die beweerde naar aanleiding van haar tanden (jamaica heeft 1x gewisseld) dat ze nu pas op zijn max 2.5 was. Je kan me nog meer vertellen, maar ik heb vorig jaar echt geen jaarling gekocht!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-02 01:23

Ok, dus Fleur is vroeg begonnen met wisselen en Jamaica laat?
Wel fijn te weten.. Lachen

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 13:37

En als je paard een luchtzuiger is kan je het al helemaal schudden. De tanden slijten daardoor zo snel, dat er weinig meer aan te zien is.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:41

Ik ken een pony die 35 geworden is met haar veulen gebit! Daar gaat ook je hele leeftijdsschatting de mist in. Ken trouwens ook een pony die nu al drie jaar binnen- en middentanden gewisseld heeft, maar de buitentanden nog steeds niet. Die is dus ook al drie jaar drieƫneenhalf Verward .

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-02 16:47

Leetijd schatten is idd tot een jaar of 8 redelijk te zien, daarna wordt het moeilijker omdat ze uitgewisseld zijn. Je kan het schatten aan de hand van het tandsterretje (donkere vlek in het midden van het snijvlak) en de hoek van de tand. Een veulen gebit staat recht op elkaar, bij een oud paard steeds meer naar voren.
Verder zijn er tal van mogelijkheden waardoor het gebit anders is. Mijn 3,5 jarige Welsh zuigt lucht, dus zijn zijn tanden vreemd gesleten. Ik weet dat ie 3,5 is, omdat ik heb al heel lang ken (vanaf geboorte). Een andere pony van mij mist 2 voortanden omdat die er een keer zijn uitgemept door een ander paard.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 10:26

Het schatten van de leeftijd aan de tanden is gebaseerd op het wisselen en slijtpatronen van de tanden. En dat is best lastig, hoe ouder een paard wordt hoe moeilijker het is. Je kijkt aan de onderkaak, alleen de snijtanden, van het midden uit (paarsgewijs): Een kort schemaatje:
2,5 jaar: wisselen binnentanden
3 jaar: voorrand van de binnentanden in slijting
3,5: wisselen middentanden,achterrand avn binnentanden in slijting
4 jaar: voorrand middentand in slijting.
4,5 jaar wisselen buitentanden, slijten achterrand middentand.
5 jaar: voorrand buitentand in slijting
5,5 jaar achterrand buitentand in slijting.
6 jaar binnentanden gevuld
7 jaar middentanden gevuld
8 jaar buitentanden gevuld.

Omdat de veranderingen oa komen door slijten van de tanden is het dus moeilijk schatten, is bij ieder paard wel iets anders en als je paard een afwijkend slijtingspatroon heeft (bijv door luchtzuigen) is het heel moelijk om nog iets zinnigs te zeggen.